Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 68
|
121
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra
|
på: februar 06, 2012, 14:08:02 pm
|
Noe mer om Bergens bilene? Takk for opplysningene om den gule, jeg har nok trodd det var Sonic sin da han kjørte den til Bug Run i 93 eller 94. Det var en nokså stor Bergensgjeng det året som kjørte sammen. Og hva med candy red mystery roadster som vant alt av premier på de utstillingene jeg så den deltok på.
Og svakt i minne har jeg taksenket 1303 (?) med brede felger, store dekk (kanskje Revolutions) uten lakk (skjermene var ikke lakkert og bilen var flekkgrunnet) og med et beist av en maskin og muligens en Porsche girkasse. Noe som høres kjent ut?
Og hva med motorbggerensom kræsjet så fælt på et rallyløp i sin Volvo 240. Var det Rongved han het? Han var på treffet som ble arrangert i nærheten av fengselet med en 1303 rally bil. Hadde den bilen 4wd? Han vant suverent slalomløpet som ble arrangert og det jeg husker spesielt var at traktene på gasserne var så høye at de rakk opp til bakruta.
Heisan! Thor la ned en formidabel jobb i frontruterammen for å få den til å se ut som en Karmann med rettere hjørner. Den candyrøde roadsteren husker jeg godt, men jeg klarer ikke komme på navnet til han som bygget den. Tror begge disse har holdt seg godt og tåler dagens lys. Tror det ligger bilder på vwacb.no Jan Rongved var forhandler for Kvikk Service og bygget selv utallige motorer for vei, bilcross og rallycross. Sønnen driver videre farens verksted http://www.rongved.no men jeg tror den luftkjølte epoken er forbi for lengst. Sjekket ut denne rallycrossbilen i verkstedet sommeren -90 husker best tannstangstyringen.
|
|
|
123
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss
|
på: januar 28, 2012, 06:29:33 am
|
Fantastisk! Ser ut som det kunne vært laget hos Lotus eller tilsvarende - meget profesjonelt!!! At ikke du for lengst er headhuntet til et større motorsportforetak kan jo en bare undres over, men uansett er det kjekt for oss at du har tid og evne til å dele både håndverk og filosofier med oss!
|
|
|
124
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting
|
på: desember 13, 2011, 15:16:59 pm
|
Noen som drar kjensel på noe her?
Denne saken er en custombygget sak (panseret er jo avslørende), brukt av VW-forhandleren i Lyngdal på 70-tallet. Det var "Hvor" og "Når", men "hvem" og "hva" skulle vært artig å vite mer om. Kanskje Splitman kan kaste lys over denne vognen? Ungene elsket den, i alle fall. Undertegnede står rett foran linsen og betrakter doingen, vel 6 år gammel i 1974. Finnes den kanskje nedstøvet i en garasje eller på en låve i Lyngdal?
|
|
|
129
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: STANGE GARAGEN
|
på: oktober 24, 2011, 12:05:18 pm
|
Her var mye spennende! Topp jobb på Type2en!
Ift. flyhistorien; interessant, er det en JU-86 dere fant siden den hadde svensk-lisensierte motorer? Ligner mest på Ju-52-deler;)
|
|
|
131
|
Forum / Problemløseren / Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
|
på: oktober 23, 2011, 14:38:39 pm
|
Litt arrtig at du spør, for da vi ikke fikk inn motoren ved første forsøk var det fordi vi hadde glemt å ta av ringen på KEP 1-clutchen (trolig litt for mye kaffi). Da dette var gjort var alt i boks og den gled på plass Her er det i alle høve 1303 kasse... skulle ville mene at det måtte være noe i retning av det K&K nevner her, men kommer til kort når det gjelder å skjønne logikken siden det er "Type1"-deler overalt med unntak av selve wiren? Hmmm... maskinen trenger vel å komme ut og lufte seg litt i vinter uansett?
|
|
|
134
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lære seg å sveise for å holde kostnadene nede? Vanskelig?
|
på: oktober 09, 2011, 19:25:52 pm
|
... Når jeg skal sveise i forstilling eller andre ting som skal se bra ut bruker jeg andre som virkelig kan dette. Men rustreparasjoner kan du like godt sveise selv, ikke mange som gidder ta på seg slike jobber uansett, i alle fall ikke her i byn...
Helt enig med deg Kjetil. Dessuten er det vel ikke bare at folk ikke gidder, men på biler i dette prisskjiktet så er det fort ulønnsomt for de aller fleste. Kom over et tilfelle her nylig der en ikke-kyndig hadde brukt 7500.- av et firma (med en innleid utlending) på noe "klattsveising" av platebiter, deretter var det smurt et tjukt lag tecytl utenpå. Likvel rakk det ikke til å få bilen EU-godkjent, det var enda flere ting som ga prosjektet nådestøtet... Dette var 6 år siden, så det er klart potensial for at du kan lese deg opp, få fatt i et apparat og deretter spare mye penger. Utstyret kan du jo alltids selge igjen etterpå.
|
|
|
137
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Lære seg å sveise for å holde kostnadene nede? Vanskelig?
|
på: oktober 08, 2011, 11:52:39 am
|
De fleste som sveiser her inne har gjort som dette, og begynt i det små. Om jeg skal komme med et par tips? Generelt: det er en STOR fordel å gå sammen med en kamerat eller to/tre. Om du ikke har venner, eller andre som er interessert; sjekk med din nærmeste klubb. Om det ikke finnes en VW-klubb nær deg kan du sjekke ut evt. veteranklubber. Utstyr: hør evt. med klubber eller verksteder nær deg om de har brukt utstyr til salgs, evt. følg med på finn. Finnes veldig mye bra utstyr som støver ned Plan: sett deg et mål og forsøk så godt du kan å holde planen! Mye må endres underveis, men deler du det opp så kan du klare det. NB! IKKE skjær vekk alt du finner av rust til å begynne med, men ta områdene i rekkefølge - ta deg god tid og les bl.a Tistlo sine fantastiske beskrivelser FØR du begynner Demonter IKKE mer enn nødvendig, selv om det virker kult å ha et ferdig sandblåst "skall" må du være klar over at de som drar det så langt også har innkalkulert XX000 kroner til lakkering plussplusspluss... her strander som regel mange objekter. Ikke alle har samme tempo som disse gutta, men det kan tjene til inspirasjon like fullt: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/index.php?c=6Begynn i det små, dokumenter det du gjør og det blir en motivasjon i seg selv! Om du lager prosjekttråd på forumet vil du få mange nyttige kommentarer som de ydmykt anlagte tar til seg og lærer noe av. Huskl også at det er mange måter å flå en rev!
|
|
|
141
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: NOS fjærbein 1303 74-
|
på: september 15, 2011, 22:12:23 pm
|
Hvis det er 2-bolt så går det vel til Golf 1 også (selv om den er vannkjølt...). Men da trengs det ikke av han andre som jeg tenkte på her borte på det tørre Vestlandet... Men takker for info! Han andre har no et par freshe spindler liggende som er tilpasset Porschebremser - nevnes no bare om det kan bidra til salg av dette fjærbeinet. Hadde selvsagt slått til om jeg hadde ny forstilling, men dessverre - den er gammel
|
|
|
142
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Taigagreens -73 1303S
|
på: september 15, 2011, 21:29:42 pm
|
Min er avbildet med 6 og 7X16 over. Perfekte felger til en fin 03. 205/55 på alle, men burde nok vært 195 fremme. Sitter som et skudd ift skjermene, men det er litt verre med fettkopper/akselmutter og senterkoppene på felgene. Nå manglet jo jeg det da, så sånn sett gikk det jo greit. Aberet er at du er nødt til å coilovers, men det har du vel allerede med de Cup-felgene? Coilovers? Er det ikkje coilovers originalt framme på 1303 da? Står noe justerbart EMPI coilover senkegreier på iallfall. Hei, det er vel MacPherson fjærbein standard, men ikke "coilovers" - i den forstand at sistnevnte generelt er betraktelig smalere i fjøren. Det gir plass til bredere felg/dekk på innsiden, noe jeg vil tippe at du uansett har siden det allerede sitter fete felger på bilen. Alternativet ville vært noe digre spacere, men da måtte jo skjermene vært breddet også.
|
|
|
144
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: VW 1303 cabriolet til salgs
|
på: september 08, 2011, 21:09:25 pm
|
Nydelig bil, og grei pris tipper jeg også - en spesiell farge på en cab er det definitivt! Lykke til med salget, håper både selger og kjøper blir happy her! Rattet er om ikke kjempesjeldent, så ihvertfall en en deilig "kuriositet" - "Sportlederlenkrad" var et ekstrautstyr som kunne krysses av hos selger på enhver luftkjølt VW som ble bestilt, ikke bare GSR-1303'ene. Det kunne nok også kjøpes over disk hos en VW-forhandler. Samme med de såkalte "Big"-felgene som også kunne leveres på alle modeller, ikke bare utstyrspakken "Big". Eller f.eks. den firkantede VDO-klokken... eller sportssetene - alt sortrert etter M-kode. Her den amerikanske versjonen Sportsbug http://www.lenkradshop.de/dienstleistungen.html
|
|
|
146
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Taigagreens -73 1303S
|
på: september 08, 2011, 15:22:33 pm
|
Min er avbildet med 6 og 7X16 over. Perfekte felger til en fin 03. 205/55 på alle, men burde nok vært 195 fremme. Sitter som et skudd ift skjermene, men det er litt verre med fettkopper/akselmutter og senterkoppene på felgene. Nå manglet jo jeg det da, så sånn sett gikk det jo greit. Aberet er at du er nødt til å coilovers, men det har du vel allerede med de Cup-felgene?
|
|
|
150
|
Forum / Problemløseren / Sv: Senkeforstilling T2
|
på: september 06, 2011, 11:05:00 am
|
OK, med ukens værmeldinger er det bare å si at jeg føler med deg... Sjekk jaffal at den er godt fettet opp, om dette ikke alt er på plass.
|
|
|
|