Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 66 67 [68]
|
2011
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 17' til 1303
|
på: desember 23, 2007, 22:19:26 pm
|
I forhold til felger i 17" og innpress fant jeg en artikkel fra et eldre Volksworld om nettopp dette temaet. Kan scanne og maile den til deg om du vil. Fremhever Porsche Cup-felger som fås med innpress på 55, ideelt i ditt tilfelle kanskje. Men jeg tror du må på de smale fjærbeina da også. Men de tar seg jo godt ut!
|
|
|
2012
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 356 industri motor
|
på: desember 23, 2007, 22:13:38 pm
|
Kommer an på volumet på motor da.. Men er det en 1680 som den jeg har bør det gå bra med rette dyser og halsringer.
I 356 og 912 bruker Porsche doble Solex 40mm gassere, men jeg ser det er mange som memer det er mye klatt med de, og bytter de ut med 40mm weber. Om det er på grunn av at de generelt er dårligere en Weber vet jeg ikke.. tviler vel litt på at de er så mye dårligere. Er vel helst på grunn av at de er utslitt :-) De med delt spjellaksling sites mer, og det blir slark i aksling
Har forstått det sånn at de som er tilhengere av Solex 40 PII fremhever disse til "aktiv kurvekjøring"/(bane- og løpskjøring) fordi de holder turtallet bedre enn Weberne, grunnen er at de ikke lider av "skvulping" i flottørkamrene.
|
|
|
2013
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er dette ?
|
på: desember 22, 2007, 23:41:33 pm
|
Enig med dette. Noen drar med seg en Rema1000-holdning inn i bil- og delekjøp som er direkte uspiselig. Skambud og total mangel på respekt, utnyttelse av andres pengekniper, osv. Det viser hvordan samfunnet generelt er blitt, mer enn kanskje noe spesielt for VW-miljøet vårt. Etter min mening bør vi som deler denne hobbyen ha såpass vett at man respekterer spesielt andres arbeid mer, men mange jager innbitt etter å sikre seg godbiter til en rasende god pris gjennom å tøye strikket langt forbi anstendigheten. Kan ikke si meg plaget av fenomenet selv, men man hører jo litt av hvert. Ting koster - om det er kvalitet. Arbeid koster også, om det er kvalitet. Endel later til å ikke ha oppdaget dette, derfor får vi utslag som dette fra Sonic. Har du ikke penger til å handle, så la like godt være å komme med ufine skambud...
|
|
|
2014
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 1954 Barndoor Volkswagen Bus
|
på: desember 22, 2007, 12:07:19 pm
|
Med "Original Behr Scoop with working Ambulance Fans" - synd at det ikke finnes kapital til noe sånt i Norge. (Ref. Sonic sitt innlegg.) Det finnes dessverre egentlig veldig lite VW-kapital her til lands, det meste havner i hightech-maskiner som brenner gummi på SCC, tror jeg. For få "proffe" samlere med tyngde?
|
|
|
2019
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 60' T1 resto prosjekt
|
på: desember 21, 2007, 00:54:38 am
|
Disse felgene er kanskje både "kule" og "sjeldne", men det er vel ganske ugne copyrightforhold knyttet til designrettighetene... Så lenge den saken står som den gjør tror jeg ikke det blir mange av disse her til lands, med mindre det har skjedd noe siden sist? Kan sikkert utdypes av involverte, evt. søker du litt på vw2you.
|
|
|
2024
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 912 girkasse
|
på: desember 12, 2007, 01:28:33 am
|
Kommer vel litt an på hva du er ute etter - først er det greit å vite hvilken type kasse det er (serienummer begynner på 9XX..), om det er 4-trinns eller 5-trinnskasse du er ute etter, skal du ha original motor eller trimme hardt. 5-trinns konvertering på boblekasse finnes jo fra Gene Berg, men det koster det også. Før du slår det endelig fra deg, Holmen kommenterte vel ut i fra styrke i forhold til trimming, kanskje? Eller var det en generell advarsel mot porsche-kasser, hva vet jeg? En original eller evt. forsterket/ombygd boble-kasse holder vel for de aller fleste , styrken er vel ikke hovedgrunnen til et evt. bytte. I Ghian din (som kanskje har litt høyere utveksling enn original boble) må du i alle fall inkludere overgang til IRS, deretter tilpasning med ulike deler som du får f.eks. fra http://www.bugat5speed.de/cms/content/view/124/70/lang,en/ Skal du kjøre IRS uansett kan det være noe du kan tenke på i hvert fall - bare du er obs på at deler til porsche-kasser er vel generelt kostbare i forhold til boble... Har du tilgang til nummeret på kassen kan du legge det inn her for å finne ut hvilken kasse det er og hvor gammel den er: http://www.356a.com/index.htm Koster jo ikke noe å undersøke hva det er, ville kanskje ønsket meg noe dokumentasjon på hva som er gjort og hvor. Mer info her: http://www.912registry.org/tech/gearbox.htm
|
|
|
2026
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1966 Type 2, 13W de-luxe
|
på: desember 10, 2007, 15:55:13 pm
|
Prisen blir vel det selger og kjøper kommer frem til? Er tross alt omtrent umulig å gi noen fasit på hva et restaureringsprosjekt skal koste. Men en kjørbar splittbuss med skilter ligger vel fra 40-50 og oppover, alt etter årsmodell, utgave, tilstand og hvor bra de er. Regnestykket blir vel om det svarer seg å kjøpe en kjørbar fremfor å restaurere?
|
|
|
2029
|
Forum / Rat-look / Sv: Definisjon på Rat-Look?
|
på: desember 07, 2007, 22:02:21 pm
|
Er vel ikke så mange som våger å kjøre rundt i det f.eks. Hoodride-gjengen sto for. Hoodride-Derek ragget jo rundt i en Zwitter uten kanaler, med teipede ruter osv. som må ha vært nesten livsfarlig bare å sitte i... Det er grenser for hva som går an her til lands, akkurat som andre steder, men her får det kanskje større konsekvenser, hva vet jeg? I mine øyne er "Rat-look" ikke noe "negativt". Bilen må uansett tilfredsstille kjøretøytekniske krav eller hva det nå heter, er den farlig har den ingenting på veien å gjøre! En "rat looker" ser kanskje etter normale folks oppfatning ille ut (og vil gjerne bli stoppet av lensmannen bare av den grunn), men kan du skilte med dønn strøken teknisk stand (så samme lensmann får hakeslepp) - da er det innertier. Denne er etter mitt syn mer "rat" en "looker", men det ser jo ut som at det er tatt rust i hjørnene bak. Hvordan det står til under med denne aner jeg ikke. Hvor grensen går mellom patina-ratina-ratlook er vel bortimot umulig å definere, hva er nå egentlig meningen med det uansett? "Look" henger sammen med en eller annen variant av "stuk" - noe må definitivt gjøres med høyden, original høyde er, tja - vanlig eller kjedelig? Nosedown, assup, eller ned i alle kanter, samme det - da først blir det en "looker"! Noen har kanskje fått det for seg at å bygge en rat-looker er både billig og enkelt, bare å slipe vekk lakken, smekke på noen gamle rustne felger og dett var dett - i så fall blir det skivebom i mine øyne. Det koster både penger og er kanskje vel så krevende (om det skal gjøres gjennomført) som en tradisjonell restaurering. Forskjellen ligger i lakk og krom - og gjerne med kontraster. Sliten lakk og bling-bling på det blanke - men det er ikke noen betingelse. Fritt frem for egne valg her! Jeg mener standarden ble satt med denne bilen "The Bitch" av Andy Ham: Utgangspunktet bør ideelt sett være en "barnfind" originalbil, som restaureres uten å fjerne tidens tann - dvs. en motvekt til de altfor mange skifte-absolutt-alt-restaureringene. Begynner du å bytte og flikke litt her og der er du fort inne i en ond sirkel - da kan det liksom ikke bli strøkent nok. Dessverre lider altfor mange av "måhanytt"-syken - når du bare MÅ bytte en list eller gummipakning som ikke er helt 100% perfekt. Du kan jo skifte absolutt alt på nesten hvilken som helst folkevogn i dag - men HVORFOR? Sune hadde "The Bitch" som målestokk da "The Patina"-prosjektet ble klekket ut. Forskjellen er at denne ikke blir noen "Resto"-utgave tynget ned med masse greier. Høyden bak er foreløpig urørt, men kommer kanskje ned et lite knepp? Det ble ikke noen "walk in the park", tvert i mot kostet det både kroner og innsats. Karrosseriløft med diverse kanaltransplantasjoner og rustsveis (skiftet KUN det som var dårlig), bunnplaten ble slipt ned og primet/lakket, innerskjermer og utilgjengelige deler av karrosseriet ble sauset inn med penetrerende owatrol, alt av bremsedeler og fjæring ble skiftet, men motoren er den gamle gode, med muselort og støv i krokene. Et annet, men snart tyve år gammelt eksempel: en kamerat av meg kjøpte en veldig fin 61-modell (gammel utstillingsbil hos en tidligere VW-forhandler), litt matt i lakken, men den var en JUVEL av en bil. Det innser vi begge i dag. Hadde vi bare latt være å klå på den... det ble totalrenovering, helt ribbet ned, ny beryllgrønn lakk, 1300S bunnplate m/gir + 1835 motor. Alt av pakninger og lister ble nytt, ikke en eneste skrue var uskrudd. Bilen ble ALDRI den samme etterpå - ikke så verst, men det kostet også flesk... Selvsagt ble ikke alt perfekt heller, den ungdommelige tålmodigheten var begrenset, første prøvetur med den nye motoren foregikk uten lakk, uten seter, ruter, lys, osv. Den ble solgt før den var komplett og ferdig, etter hva jeg har hørt ble den splittet opp igjen og hva som skjedde videre vet jeg ikke. Men den ruller neppe på veien - kanskje noen deler av den? Med hånden på hjertet - hvor mange kjenner ikke til tilsvarende historier? Hvor mange halvrestaurerte bobler kommer aldri på veien og blir stående ribbet rundt om i de tusen garasjer og løer? Bare fordi eieren i sin iver etter å få blank nok bil ikke klarte å la være å "tukle" med den. Økonomi og evner strekker ofte ikke til, dessverre... det er lurt å tenke på før en begynner! Det finnes heldigvis mange kjempeflinke "gjennomførere" - det ser vi av prosjekttrådene på forumet her - men de er seriøst i mindretall. Ikke alle kjenner sine begrensinger, og kalkulerer ikke alltid med motgangen som som regel kommer. Da bør man heller kose seg og kjøre rundt i en bil som ikke er perfekt, men har en ubetalelig sjarm som ingen lakkerer i verden kan skaffe deg!
|
|
|
2031
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min vw 1200..65 mod.
|
på: desember 04, 2007, 21:16:48 pm
|
Måtte ta vare på et klistermerke som var på dashbordet. Hos denne vw forhandleren ble bilen min kjøpt ny i 65
Gjennomført strøkent!!! Utrolig flott med en gammel Splitt-farge på den også. Lykke til med resten av jobben - bare kos dette her! Når ßjeg så det merket kom jeg på et barndomsminne fra campingplassen i Lyngdal sommeren 1974, familien lå i telt og regnet bort (så ille ble det at neste år kjøpte min far campingvogn). Men VW-forhandleren hadde en eller annen doning som de kjørte rundt med som ungene fikk sitte på i - var det en buggy eller noe sånt? Mener å huske det var noe kalesje eller noe i den dur. Klarer ikke helt å identifisere fra hukommelsen, var vel ikke fylt seks enda, men jeg kobler denne storartede doningen mot duften av ny Volkswagen i utstillingslokalet. Regnet husker jeg derimot ikke, kanskje ikke så rart når en er oppvokst i "der Regenstadt".
|
|
|
2034
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: judson
|
på: november 30, 2007, 13:32:42 pm
|
Leste et sted at de sjeldne engelske Shorrock-kompressorne var overlegne Judson og Mag, googlet litt på det. Spørs om det er gasseren som er nøkkelen til mer power: "If you mention the words "supercharging" and "Beetle" in the same breath , most people will immediately think of Judson, the American-made vane-type blower from Conshohocken, Pennsylvania. However, back in the '60s it was possible to buy a British-made unit that could be fitted to your Volkswagen: the Shorrock. Designed and developed by Chris Shorrock, it was available as a kit to fit a whole range of different vehicles, the most popular being such makes as British MGs and Fords. The Volkswagen connection came about when Shorrock looked into tuning the Beetle in the very early '60s and was then approached by Joe Vittone of EMPI in 1963. Vittone was visiting the UK to meet various companies with a view to marketing their products in the USA under the EMPI banner. What impressed him about the Shorrock system was that it was a properly designed conversion that used a carburetor other than the original. Other supercharger conversions, such as the Judson or the Swiss-made MAG kit, relied upon the poor old 28mm Solex which came on the basic 1200 engine of the time. Shorrock argued, quite justifiably, that there was no way in which such conversions could be efficient if the stock carburetor was retained. Indeed, other blower manufacturers earned supercharging as a whole a bad name largely because of this. The main problem was an inability to deliver the correct amount of fuel to the engine throughout the rev range, under all kinds of load." http://beetle.cabriolets.free.fr/tech/how01.htm (av Keith Seume) Blir spennende å se hva du får til!
|
|
|
2035
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ødelagte gjenger spindel
|
på: november 30, 2007, 01:04:46 am
|
Denne er vel linksgjenget, om ikke jeg husker feil? Kommer vel an på hvor ille den er skadet. Enkleste er kanskje en overhalt/ny spindel. Det fine er jo at disse nå faktisk er lett tilgjengelig, f.eks. via Unneberg bil. Men tar du den med til et mekanisk verksted, evt. sender til Unneberg, så kan de nok hjelpe til med vurderingen. Du vil jo definitivt ikke at gjengene ryker helt i en sving...
|
|
|
|