Nope , specs på mine motorbygg blir alltid satt i halsen av "grinebiterne " som ønsker å kverulere på nett så derfor forblir de inni matellhaugen av usystematisert skrot baki der i buggyen
@gunnar jeg tror vi stort sett er enige og som du sier mange har nok litt frykt for å ta bilen sin ut på de litt mindre modererte arenaene som er der ute.
Men over til det meget konstruktive som Grelland her er på jakt etter : Hvor kan dem som vil ta sin kjære vw luftkjølte karjol på bane prøve seg ?
Jeg personlig har kjørt på de fleste steder og vil gi følgende råd :
-lokalt er det ofte muligheter til bl.a Autoslalom som kan være første sted en kan få prøvd bilen sin på noe som ligner baneaktivitet se på Autsolslalom.no for sjekke ut mulighetene der.
-så er det jo baner på mange steder med flere aktører som arrangerer. Noen har bare merketreff ( som jeg snyes er noe vås ) andre har åpne kjøredager for alle.
-Norsk sportsvognsklubb har fine treff men de er selektive på hvilke kjøretøy som skal på banen men med meget ryddige forhold
-Raceunivers har jeg hatt god dialog med og de arrangerer banedager som er ultra claen for idiotkjøring på rudskogen flere ganger i året -Ellers er det banekjøring på Vålerbanen den 19 Juni med en av våre lokale arrangører som tar aktiviteten sin der bort. Her er det fullt mulig å kjøre hele dagen med masse plass til alle og det blir fortrinnsvis sporvalg å se på banen og ikke tullballkjøring
vi, Ungdommens motorsenter , arrangerer jo masse kjøring gjennom året ( 6 ganger ) på den lokale go-kartbanen så kanskje det kunne vært ett sted å begynne for den som ønsker å utforske bane mer...
skulle ett ønske om å få igang ett rent vw banetreff komme som følge av kreative og konstruktive innspill så er jeg gjerne med i prosessen med å skape muligheter for dette
@Trond Hvis du leser litt mer nøye på forumet så vil du nok kjenne igjen mer enn en person som viser frem det de gjør. Inkludert deg selv og mange andre. Hvis det er negativt så helt greit for meg.
Jeg har alltid hyggelig tone i alt jeg foretar meg. Enten det er her eller ute på aktiviteter med bil. Antallet entusiaster som tar turen innom i depoet på treff forteller meg mer enn gjerne at det er store differanser mellom det som i ren "heksejakt " og misunnelsespjatt stil her inne og det som er virkelig liv ute på treff blandt ekte "live " mennesker. Men dette vet jeg fra før er slik og det bekymrer meg særdeles lite...
Grunnen til at jeg ønsker å ta Tekkens innspill inn her er for å få klarifisert det faktum , som jeg begynner å bli drittlei av å repetere for alle ; JEG HAR INGENTING IMOT DRAGRACING så kan alle lese det rett frem.
Det vil alltid være slik at noen stikker seg frem. Særskilt hvis de har suksess med noe slik jeg har med buggyen min og kjøringen. Sånn er det bare og sånn vil det alltid bli
Som Mr EMpiboy skrev ; ordvrengninge er vel stor sett det noen klarer å få til når de ikke klarer å strekke seg til noe annet
@Tekken Dette sender du meg på en PM : "EBB- Hvorfor er det så viktig for deg,å hver gang få frem til alle i norge hvor bortkastet du syns det er å holde på med drag racing?"
Du har tydelivis ikke fått med deg hele greien her ifra første dag av. Jeg har som sagt uendelig mange ganger tidligere ; INGEN TING IMOT DRAGRACING !!!!
For info skyld tok jeg Draglisensen min på Gardermoen for så mange år siden at flere her inne neppe var født.
Tror du at jeg har deltatt på så mange stevner med DRAGRACING inkludert å kjørt så godt som ALLE STREET LEGAL dragløp som har vært her lokalt i distriket , i så mange år , så lenge jeg har hatt Buggyen hvis jeg HADDE SYNEST AT DET ER ALLMENT BORTKASTET Å HOLDE PÅ MED DRAGRACING ??
Dette handler ikke om "dere " mot "meg ". Handler kun om preferanser og la meg gjøre det KLINKENDE KLART IGJEN :
JEG HAR INGENTING IMOT DRAGRACING
Det som er min PERSONLIGE mening er kun at jeg vil ha kjøretid når jeg drar 100-200 mil på treff og det får jeg på banetreff og IKKE på dragstevner,,,så enkelt er det !
La oss nå slippe denne evindelige gnålingen fremover i dette henseendet så blir ting så mye hyggeligere
@espen Grunnen til det er meget enkel : Alle de som har slengt med leppa tidligere om hva som går eller ikke går mht eksempelvis om en T4 kan kun oljekjøles ser jo nå selv at de ikke skjønner hva de selv har kritisert
Jeg bryr meg ikke om å rammes inn i ett A4 format hverken i form av å konfirmere meg i de rette retninger eller å la meg styre av den allmenne oppfattelse for å føle meg akseptert el lign. Være meg selv er aller viktigst så får det bare bli sånn det blir.
Sånn ja , nå begynte det og bli litt mer konstruktivt her !
Selvfølgelig er litt av formålet å fremprovosere reaksjon. Det er drit irriterende å alltid være den eneste som stiller med noe luftkjølt på bane når en vet om alle de som både sier de bygger og som og faktiskt har kjerrer de kan stille med.
Er dere redde for å drite dere ut , kjøre sakte , ødelegge bilene,,,eller hva er problemet ? Tror dere ikke dette er gøy eller lider dere av "min bil skal bare bones " syken alle sammen ?
Nå har jo jeg bevist i mange år at bunnplater i Hitlerstål og støtstenger er utmerkede redskaper til å både ha det gøy med og frembringe fine resultater med så hvorfor tar ikke mange flere sine torsjonsvridende biler utpå mon tro ?
Det jeg ikke skjønner er faktumet at hadde flere valgt å benytte bilen sin på bane hadde de funnet ut alle de plussene det gir som entusiast :
-Du lærer ditt kjøretøy utrolig bra å kjenne -Du finner svakheter og styrke i kjerren din på en helt annen måte og kan utvikle bilen din til det bedre -Du opparbeider faktiskt utrolig mye kjøreferdigheter som igjen en får full valuta for i all nåtid og fremtid til øvrig traffikal benyttelse -Miljøet vil vokse på seg og stimulere til økt deltakelse både mht treffdeltakere , treffanntall og ikke minst rekruttering i yngre skikt.
Så hvis alt dette er så negativt kan det kanskje være på sin plass med en liten revolusjon blandt de luftkjøltes tilhengere....
@MArius ja , ja og atter ja jeg har bare oljekjøling og har hatt det i mange år nå selv om mange sikkert hadde håpet på at det ikke hadde virket i disse årene 200 runder i denne helgen på Våler i over 25 varmegrader den ene dagen med full gass og 8000 rpm + hadde sikkert tatt frem svakhetene i systemet,,,eller ?
Edit ; fikset på noen skriveleifer i ivrighetens navn...
@freddyB og Espen Hvis dere hadde lest med litt mindre skylapper så hadde dere kunne lest at dette som jeg skrev: "så fatter JEG ikke..." og " selvfølgelig har noen andre ønskemål for sitt tidsforbruk med sin entusiastbil." er MINE meninger. Har jeg ikke lov til å ha mine meninger som alle andres UTEN at det trenger å vrenges til noe negativt ?
Veldig kort fortalt : Jeg skjønner ikke at noen gidde å dille med bil for å få så lite tilbake i KJØRETID som en får med Dragracing.
Dette er min personlige mening og INGEN trenger å farge det som noe negativt for det om vel ? Det har ikke blitt nevnt ett ord om dragracing som noe negativt ifra min side. Eller stiller bane/drag opp mot hverandre.
Tvert om kjører jeg selv Dragracing både på Street legal , Gatebil og andre steder hvis anledningen byr seg på kjøretreff hvor det OGSÅ er banekjøring med i bildet. Men jeg gidder ikke dra 50 mil en vei for å få så lite kjøretid som det blir,,,,,ER DET SÅ VANSKELIG Å FORSTÅ SOM MIN PERSONLIGE MENING ?
Håper dette kan ta bort litt av vranglæren noen alltid må ta frem her.
Men det jeg håper på er at flere airheads kan se potensialet i sin lille luftkjølte ( for meg oljekjølte ) doning og få ENDA MER AKTIV entusiasme i form av banekjøring på treff !
Akkurat det at det er så mye variert på banen på Gatebils treff er jo det som gjør det gøy. Ingen klasser blandt gatebilene så der kan du jo fighte med alt som dukker opp. Om det er en GT3 Porsche eller en Cossy betyr nada og ingenting så lenge det tilbyr kjøretid og glede med ratt og bil.
Jada , det er mye merkelig kjøring men det gjør det hele bare gøy og utfordrende for oss førere.
For meg så ble det 2,3 km pr runde x ca 200 runder i løpet av helen , ikke mindre enn over 40 MIL (!) å kjøre fort på. Om noen av milene blir med litt "vill " trafikk rundt meg er bare spennende.
Sammenligner en det med eksempelvis dragracing sine par-tre km på en helg i uendelig ventekø så fatter jeg ikke at ikke flere kjører bilene sine på baner som Våler...men de om det og selvfølgelig har noen andre ønskemål for sitt tidsforbruk med sin entusiastbil.
Ja det var ingen andre på banen med noe luftkjølt og synd er det. Er jo så mange som PRATER om det men aldri dukker opp så den er grei
Volvoen var en smule optimistisk ja,,,men det gikk godt
Musikken er mitt valg. Andre ville sikkert valgt noe annet men jeg tar meg all den frihet jeg føler for når jeg snekrer film. Akkurat som når jeg snekrer bil & motor
Da har jeg og Buggyen hatt oss en ny omgang med treffaktivitet og denne gang på GATEBILS treff på Vålerbanen.
Strålende vær , utrolig masse kjekke entusiaster å prate /kjøre med og selvfølgelig masse kule biler av alle typer som det skal være på ett biltreff av disse dimensjonene.
Selvfølgelig var jeg igjen den eneste luftkjølte bilen på banen men det gjør ingenting når en kan kose seg mellom ( bokstavelig ment ) alle de andre merkene….
GATEBIL og publikum satte for meg en ekstra stor spiss på dagen med å velge min bil til :
CAR OF THE SHOW
Og det vanket attpåtil kjekke premier :
Jeg må bare få si TUSEN TAKK til GATEBIL og ALLE publikum som kom med så mange og fine tilbakemeldinger på helgens aktiviteter.
Det er kjempekjekt å se at GATEBIL også lar den lille mannen i gaten få lov til å være bidragsyter mellom alle de fantastiske kreasjonene på treffene deres ! Inkluderende og åpent er vel stikkordet for GATEBIL sine arrangement.
Rundt 200 ( tohundre ) runder på Vålerbanen rakk jeg med Buggyen i helgen og den gikk perfekt prikkfritt i alle rundene. Gire ved 8200 rpm over langstrekket på Våler med en T4 er bare en opplevelse kan jeg si dere. Alt jeg måtte gjøre var å lime en slangestuss på ett ventildeksel, fylle bensin og gasse som en gal…
Snekret noen bevegelige bilder for dem som ikke var der :
Synd ikke flere med luftkjølt benyttet anledningen til både å treffes og kjøre på bane...
Du kan jo bare teipe fast vanlig digcam som jeg har gjort med noen opptak. En liten svampbit over mic`en fikser lyden greit. Blir jo kjempebra scener av det
@trimco Egentlig er det 2 alternativer men Vålerbanen er den første. Problemet er tiden og om den strekker til. Gjør den ikke det så kan det være at en kjapp Revetur blir en liten trøst
@jr Helt enig , motorlyd er best men drittkameraet til 300 kr plassert på en svamp med teip på panseret gir ikke de beste motorlyder derfor valgte jeg en symbolsk melodi...ha.ha
@jærva Det som jeg finner underholdende er hvordan en liten filmsnutt presentert i en munter og useriøs form blir til det det blir på dette forumet
Merkelig at folk ikke bare kan ta det for det det er og ikke ilegge det så mye som noen gjør.....
Selvfølgelig er en Viper ikke i sitt ess på en go-kart bane , like lite som en dragboble ville likt seg på Rudskogen og så videre. Men hvorfor blir alt slikt og en haug til alltid dratt frem i en form for stillingskrig mellom forskjellige interesse retninger når alt det egentlig handler om er noen små bebegelige bilder ifra ett 300 kroners kamera
Folk må bli litt mer muntre og glade i sin egen hobby så blir det meste så mye lettere å leve med