Et meget viktig kjøreegenskap tips som ofte er oversett. Modifiser bakstilling så du kan få juster toe in til 0.10 grader total spissing. Det er natt og dag med både for og bakstilling stilt inn på dette. Såppass mye at min 1300 der bakstillingen ikke er in spec, så må jeg ratte ved motorvei, mens ovalen der alt er inspec, så kan jeg kjøre i 140 med en hånd på rattet
Så her er forskjellen mellom sånn det står i dag: [attachment=1] Og siste versjon hvor den er senket bak, og hjulbuer endret både foran og bak: [attachment=2]
Artig å se hvordan hele bilen endrer uttrykk med med små (på PCen...) endringer
Deilig! Rart den skiltpraksisen er så forskjellig. Når jeg ville bytte fra tobokstav til org enbolstav så fikk jeg beskjed om å bare sjekke bil og henger appen, at d aktuelle nummer ikke var i bruk, bestille skilt og så bare møte opp over disk
Det var det denne chat-boten svarte også, men når jeg ba om å få snakke med et menneske, sa vedkommende at det måtte søkes... Nå tok det bare 2 uker så det betyr ikke så mye, men rart man får forskjellig svar ja
Jeg tror denne Ghian er i ferd med å bevege seg litt vekk fra cal-look stil med "ass up - nose down"-look. Planen er som sagt å sette inn en 5-trinns 901 kasse og generelt jobbe litt med kjøreegenskapene, så det blir mer sportsbil, en cal-look.
Så da måtte jeg jo se litt på hvordan den vil ta seg ut med å senke den litt bak. Jeg kan ikke bruke photoshop, men etter litt youtube og knoting fikk jeg i alle fall gjort et forsøk: [attachment=1] [attachment=2]
Jeg synes det ser veldig bra ut; jeg skal ha litt lavere profil på dekka bak, og nå sitter jeg og grubler litt på om det er noe jeg kan gjøre med hjulbuene foran.... Nå kjører jeg med 2" smal forstilling, men hvis man skal ha bedre svingegenskaper, er jo ikke det optimalt, så kanskje det blir et par tjuvtriks i photoshop for å se om jeg kan få fylt hjubuen bedre foran samtidig som jeg får bra klaring.
Lite som skjer her om dagen, men fikk svar fra SVV om at endring av regnr er godkjent, så da er bestilling sendt til Lator, så er den saken i boks også.
Har prøvemontert litt mer og det er ca 1mm klaring mellom viftehus og gassere med disse innsuga: [attachment=1]
Så da er det nok enda trangere på sidene i motorrommet, så det blir nok inspeksjonsluker i innerskjermene. Er det noen som har link til noen kit som funker bra?
På bilde kan man se at jeg har et sett CSP bellcrank stag montert, men vurdere å lage meg et eget oppsett sterkt inspirert av salige Gene Berg:
Så nå 3d-printes det noen testbiter for å sjekke geometrien. Jeg har gjort et par simuleringer i Fusion360, og kom til at det blir en veldig lineær bevegelse, men det kan hende jeg skal prøve å justere litt så det blir litt mer progressivt. Dette blir en 1600cc med kanskje 80 hk, så blir ikke noe stort problem kanskje
Atle har plundret litt med tenninga, og fpr å eliminere mulige feil, tenkte vi å prøve å erstatte stiftene med en sånn elektronisk dings fra Kina: [attachment=1]
Foreløpig ser det ut til å funke, så får vi se hvor lenge de varer (har kjøpt noen backup)
Nå er høyden justert igjen og T-bars montert sammen med isolerte slanger mellom varmepotter og bakelittgjennomføring i bunnplata, så da må man jo ut å kjøre i snøføret [attachment=2]
Ble et par småturer på lørdag før det ble en tur på CircleK for en vask for å få bort mest mulig salt og drit. Vinterføre er moro men ikke for nyrestaurert bil. Vi satster på mildvær igjen så det er litt mer stas og litt mindre salt
Han har fått kjørt noen mil med øvelseskjøring, så nå er det på tide å skru litt igjen. Er mest småting, men bl.a skal T-bars på og høyden justeres en smule
Nå har det ikke skjedd mye på denne bilen de siste ukene, men etter en liten diskusjon på fb, fikk jeg tips om CB sin black-box for å styre tenning med MAP og man kan bruke sin gode gamle 009 for å beholde old-school utseendet. Så det kan hende det blir løsningen.
I tillegg hadde Martin Sørlie et par offset innsug liggende, og etter at jeg endelig fikk hentet de i går, måtte jeg jo prøve og det ser helt klart ut til at de går klar av originalt viftehus: [attachment=1]
Ser jo nå at det viftehuset der ikke er spesielt pent lenger etter å ha vært med på diverse ombygginger med kompressor og intercooler og diverse, men jeg har et originalt et liggende som kan brukes evt.
Meeeeen jeg liker jo utseendet på et 36-hk viftehus bedre da, så vi får se.
I og med at disse innsuga går klar av original viftehus betyr jo det at de nødvendigvis er bredere enn de andre, og da blir det jo enda dårligere plass i motorrommet. Jeg er bortskjemt med Ghia, så det er også noe å tenke på. Uansett er det vel lurt å lage luker i innerskjermene når man først er i gang.
Jeg lakka ei blokk(WBX) med 2k grunning og 2k topplakk, alufarga(etter tips av Jørn Tangen). Har ikke angra på det.
Jeg har lakkert Oxyboxer blokka i Ghian med sort motorlakk på spray (1K) og det er ikke pent etter noen år, så det er nok lurt å bruke skikkelig 2K produkter ja
Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" : [attachment=1]
Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....
Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert: [attachment=2]
Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.
Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.
Gratulerer!
Men ser at motorlokket ikke er for doghouse-motorer, er vel det han har?
Det var nok 1300 originalt i den men nå står det en som kommer fra en transporter opprinnelig så vidt vi har klart å finne ut. Med doghouse ja. Planen er å sette på spacere i overkant for å løfte ut lokket for å få mer luft
Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" : [attachment=1]
Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....
Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert: [attachment=2]
Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.
Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.
En liten oppdatering etter helgens aktivitet i grellandgarasjen:
Etter å ha spredt motoren utover hele garasjegulvet, ble konklusjonen at det var ikke simmeringen bak svinghjulet som lakk, men en plugg for å tette igjen oljekanalene: [attachment=1] Var ikke så godt bilde, men det var tydelig at det hadde rent olje ned fra den pluggen. Atle bekreftet at den var ikke skrudd spesielt hardt til, så da var det på med litt gjengetetning, og så dro hav til så mye han turte med disse alu-pluggene.
Trommel og bremser ble demontert på venstre side bak, og ganske riktig; her var simmeringen skadet. Martin hadde et kit liggende i hylla, så da fikk han byttet den og alt ser tett ut. Antakelig ble den skadet ved montasje for sånn ca 2 år siden. [attachment=2]
Forstillingen ble satt inn med understellsmasse for å hindre mer rust, og montert sammen igjen. HAn shimset opp den ene kalipperen så skiva havnet midt i åpningen i kalipperen, så da skal det være i orden også.
Så får vi bare satse på at etterkontrollen går glatt
For å komme med en litt mer utfyllende oppdatering så ble bilen altså ikke godkjent. Som man kan se på huskelista dreier det seg om: -oljelekkasjer på motoren -oljelekkasje fra ene trommelen -en calipper som tar borti skiva foran -rust i nedkant av dempertårnene i forstillinga -vindusspyler
Så i tur og orden:
Oljelekkasjene på motoren visste vi om, og han jobbet mye de siste dagene for å tette det som vi så, men med kun korte prøveturer er det begrenset hvor mye stress vi får lagt på motoren, så han fant åpenbart ikke alle. Pluss at vi så det lakk litt fra et par støtstangrør, men det er knotete å fikse uten å ta ut motoren, så da gamblet vi litt på at det skulle gå bra. Det viser seg at der det lakk mest var fra en NPT-plugg i ene oljekanalen. Vi har nappet ut alle blindpluggene for å rense oljekanalene etter maskinering, og satt i NPT-plugger. Men den som sitter bak svinghjulet kunne vært dratt til hardere, ser vi i etterkant, så i går kveld tok Atle ut motoren og fikk fikset den delen. Når han først var i gang, vippet han av toppene og satt på støtstangrøra på nytt med et tynt lag med pakningsstoff, så da håper vi det blir bra der også
Oljelekkasje på ene trommelen bak var vi ikke klar over, men det er nok et eksempel på noe som dukker opp når bilen tas i bruk. Nytt pakningssett er lokalisert og dette står på programmet i kveld
At den ene calipperen subber i skiva hadde vi ikke oppdaget, da det er innerst på innsiden, og vi har ikke løftebukk, så det er vanskelig å se når bilen står på hjula. Vi kan ikke helt skjønne hvorfor det er blitt slik, da det er originale VW både spindler og calippere, men det kan selvsagt være litt unøyaktighet i selve skiva, som er ny, ettermarked. Løsningen er enkel; bare å shimse mellom calipper og spindel når det monteres igjen
Rusten i forstillinga er jo litt flaut, men dette ble altså ikke oppdaget når den ble rengjort og lakket for ca 2 år siden. Vi gikk på litt hardt med stålbørste på vinkelsliperen og da ser man jo tydelig problemet: [attachment=1]
Så her må oppfordringen bli å sjekke gamle deler nøye før de monteres. Dette er nå reparert og forstillinga skal også monteres i kveld eller lørdag formiddag er planen.
Siste på lista var vindusspyler, og det er en klassisk brukerfeil fra verkstedet Atle la opp en elektrisk pumpe da det lakk litt i det originale trykkbaserte opplegget, men han hadde fortsatt koplet slangen oppom den originale bryteren, så det ikke han på verkstedet visste var at man må først slå på pumpa, og så trykke på den originale knappen
Så planen er at alt er på plass igjen i løpet av helga, så da er det bare å satse på etterkontroll på mandag eller noe
Det har sittet en bensinvarmer i denne en gang i tiden, men for å unngå full storm under kjøring 3d-printet vi noen blindlokk for å minske gjennomtrekken: [attachment=1]
Så etter litt frem og tilbake på morrakvisten med å hente prøveskilter og litt småting, ble den en tur på småveier for å unngå salt (selvfølgelig ble det snøvær i natt...) og den kom helskinnet frem til det lokale verkstedet (lokalt som i rett på andre siden av jobben for meg). [attachment=2]
Så nå er det bare å vente i spenning på dommen
Og nei, det mangler ikke noen hjulmuttere; jeg måtte låne noen fra ghian, og de er sorte og ikke blanke
Han hadde en liste over ting som måtte på plass før EU, og de siste kveldene har det vært mye garasjetid
Kanskje det mest irriterende har vært en oljelekkasje, eller rettere sagt flere. Så i tur og orden har han byttet ventildeksler, inkl pakninger, bunnlokk (nå med "kulehammermetoden") og pakninger rundt støtstangrør. Det er ikke skilt på den, enda, så for å sjekke om det er tett må vi varmkjøre på tomgang i garasjen, og med 5-8 kuldegrader blir det fort litt kjølig i garasjen når porten må opp.
I går kveld (siste kveld før EU) fant han fortsatt et par dråper, så da bygde han opp nok arbeidslyst til å bytte pakninger på oljekjøleren også. Det er kanskje enklere å gjøre det med motoren ute, men han ville slippe det, så da ble det total nedplukk fra toppen og ned: [attachment=1]
En times tid senere var pakningene byttet og det så sånn ut: [attachment=2]
En varmkjøring senere så lovende ut, så da satser vi på at den går gjennom EU.
Dette gleder jeg meg til å følge med på Jeg KAN sikkert bla meg en drøss sider tilbake og finne, men har du noen bilder av hvordan du har gjort det med pedal og clutchpumpe?
Fant ett til av Øyvind sin Rabalder: [attachment=1]