5881
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Lite kompetanse på motorer - look som teller?
|
på: februar 27, 2009, 12:16:44 pm
|
med den takten jeg har på mine restaureringer, så ligger mye av forklaringen i at jeg ikke har lagt ut egen tråd om min motor, rett og slett i at longblokken tildels ble bygd før jeg var klar over dette (eller tuju) forumet...
Men tråder ala oxyboxer, woxyboxer og cheap-o, synes jeg er interessesant. Og kanskje ispedd noe EFI saker. Det at noen tar valg litt utenfor IDA og hammerslagslakk er inspirerende.
Endre D sin tråd er jo et oppslagsverk, og meget grundig beskrevet, men kanskje den egner seg bedre som inspirasjon for fremtidige prosjekt. Kom med fler hverdagsmotorer!
En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.
For den jevne entusiast, er en litt mer moderat motor som er bygd solid og bra, kanskje vel så interessant. Og det trenger ikke koste skjorta heller. For mange er kjørbarhet, pålitelighet og gleden av å ha bygget noe selv kanskje mer verdifullt enn en 12-sekunders vellykket tur på limt asfalt, for så å oppdage at det kreves et halvt år i garasje,. og 30k til for å få bilen på veien igjen...
|
|
|
5882
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 27, 2009, 08:35:26 am
|
Lav spenning på batteriet ditt. Kun 9.9 volt når starteren går jepp må ha nytt batteri, og skikkelige polsko, så hjelper det
|
|
|
5883
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 27, 2009, 08:34:50 am
|
legg ut VE tabellen din og req.fuel.+ dyse str. og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av VE tabellen?? sleng gjerne med motorinfo.
ok, det kommer
|
|
|
5884
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 26, 2009, 23:31:29 pm
|
for de spesielt interesserte, så viser dette at motoren drar rundt på starteren med ca 200 rpm, og at sprutet har regnet ut at dysene skal åpnes i 2.9 ms, noe som er en duty cycle på ca 11.... kan også se at jeg ikke rørte gassen, noe som er naturlig, da jeg mangler gasswire... Ser også at temperaturen er 4 grader forskjellig mellom innsuget og toppen. Hmmm... siden jeg ikke hadde koplet på slangen til MAP sensoren, ser det ut til at det er litt lavtrykk i Vestfold i dag med 994 mbar Så dette ser lovende ut. Hvis det er noen med erfaring fra å tyde MegaLog bilder, og ser noe skumt, så hyl ut før jeg kopler på bensinslangen, og setter i sikringene til dysene. Æ glær mæ, ja
|
|
|
5885
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 26, 2009, 23:26:59 pm
|
se her, ja, her ramler det folk ut av skapet Ikke mye å vise bilder av om dagen, men jeg har da fått skrudd noen kvelder igjen, og det siste som skjedde nå var at jeg monterte bensin-pumpa, og sjekket at den funket når den skulle, den styres via et rele fra ECUen, og alt var bra Så fylte jeg opp med motorolje, og ingen lekkasjer så langt i alle fall. Og så nådde jeg en milepæl Jeg starta loggefunksjonen i sprutet, og dro rundt på starteren i noen sekunder. Kom aldri så langt at oljelampa sluknet, emn fikk i alle fall samla inn noen data:
|
|
|
5889
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Takk skal dere faen meg ha ....
|
på: februar 25, 2009, 18:17:43 pm
|
Med Høyre sitt forslag kan jeg levere min KJÆRE 95 modell Passat stv. og få ca. markedspris for den i pant. Det er galskap med tanke på hvor god den bilen der er. Den har gått 275.000,- problemfrie og billige mil. Det er en bil jeg kan skru på selv, det aller meste i alle fall. Den er ikke vrak selv om den er over 10 år gammel. Men jeg innser at det ikke er så mange av de Passatene å se lenger. De som er å se kjøres ofte av 5-7 afrikanere her i byen.
Den gangen det var 6.000,- kr i pant forsvant det MANGE folkevogner og tidlige vannpumpere. Det var en trist affære. Noen ble kjøpt ut, men mye bra gikk dukken og ble dykkert hos Jernia.
det at den er kjær og god og enkel og skru på er vel neppe poenget her... Er nok ikke den snilleste mtp miljø/CO, noe som var poenget med forslaget...
|
|
|
5890
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Megasquirt
|
på: februar 25, 2009, 18:07:42 pm
|
detaljene om mitt oppsett ligger jo på shoptalkforums, men kort fortalt jeg brukt følgende biter: -plenum og spjellhus fra 2.1 wbx (plenumet er bygd om en del...) -innsugsrør har jeg bygd selv fra stålrør -injector bungs kjøpte jeg på nettet (har ikke adressen her) -dysene er std Bosh som jeg kjøpte via et svensk MegaSquirt forum, mener de er brukt på SAAB 900 -TPS og temp sensorer har jeg kjøpt fra CB performance -MS "boksen" kjøpte jeg som kit fra Glens Garage, tror jeg det var (Det ligger linker til flere forhandlere på MS sidene) kjøpte relay board også for litt enklere installasjon -Har kjøpt et ekstra sett med driver til coiler i etterkant fra DIY AUtotune -LC1 WB Lambda controller/sensor fra DIY Autotune -triggerhjul kjøpte jeg fra triggerwheels.com -trigger sensor og EDIS fra F**D kjøpte jeg brukt på eBay -bensinpumpe og filter kommer fra CB performance
Generelt så lønner det seg å kjøpe såkalt MS II, den har den mest oppgraderte prosessoren, og selv buker jeg MS/Extra koden i ECUen, den har en del ekstra (...) funksjonalitet i forhold til "standard-versjonen". Bl.a dette med å drive colier direkte fra boksen.
Jeg kjøpte ECUen som byggesett, og har loddet og debugget det selv, men må inrømme at min utdannelse som sivilingeniør i elektronikk var en fordel der... Hvis du ikke er vant til å lodde, måle etc selv, ville jeg nok gått for enten en ferdigmontert MegaSquirt, eller en MicroSquirt, som er samme funksjonaliteten, men produsert "profesjonelt" på en fabrikk med overflatemonterte komponenter etc i stedet for de gammeldagse montsandene etc som er brukt i megasquirt. Dersom dette funker bra, kommer jeg nok til å kjøpe en microsquirt selv med tiden. Føler meg litt tryggere på påliteligheten av de loddingene der enn mine egne...
Ellers så er det vel bare å bruke noen timer foran pcen og lese seg opp på andres erfaringer som gjelder...
Er det noe mer spesifikt du lurer på så hyl ut !
Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, spesielt siden jeg ikke engang har fyret min motor enda, men noen timer med fiksing og triksing har det jo blitt allerede da.
Legg merke til at MS ikke på noen måte er et plug-and-play innsprut, da bør du f.eks se på CB sitt nye eller Redline/Weber sitt, men MS er et prosjekt som opprinnelig er tenkt for å kunne lære mer om bensininnsprøytning, og krever en hel del egeninnsats, tankearbeid og ikke minst evne/mulighet til å lage ting og tang på egenhånd.
|
|
|
5893
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 22, 2009, 23:22:27 pm
|
endelig litt fremgang igjen... I dag er følgende blitt gjennomført: -Kontakt med ECUen -Lasta ned riktig FW versjon -lasta ned riktige innstillinger til ECUen -Kontakt med alle sensorene (Throttle position, Intake air temp, manifold temp, Manifold pressure) -Konfigurert og fikk kontakt med Lambda controlleren -Satt på fordeler, og justert grunninnstilling på tenning -Satt på den siste oljeslangen til åndeboksen -Koplet et par (viktige) ledninger som manglet -Ladet opp et batteri -Dro så vidt rundt på starteren Da er det snart ingen vei tilbake... Må nok få fyllt på olje og få fyret den en dag nå
|
|
|
5894
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1970 Cab
|
på: februar 16, 2009, 19:39:30 pm
|
Setebeltet trur eg ikkje går an å få til å stå i 90grader!?
er jo bare å løsne bolten og vri braketten oppover...
|
|
|
5896
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 16, 2009, 09:38:48 am
|
lenge siden jeg har oppdatert her nå, men det har skjedd noen småting. Har fått på plass det meste av det elektriske, og også instrumenter. Mangler turtelleren, da jeg gjorde en generaltabbe når jeg skulle bygge om 356-turtelleren til Ghia-look... Venter på nye deler fra US..
Så i går tenkte jeg at jeg skulle kople dette sprutet opp mot laptopen min for å dumpe ned siste oppdaterte insstillinger, men da møtte jeg veggen... Problemet er at jeg laget grunninnstillingene med min egen private laptop, men ddn døde i høst, så nå skulle jeg bruke jobbe-pcn, men den er så stramt satt opp sikkerhetsmessig, at jeg fikk aldri satt opp kommunikasjonen med ecuen.
Så nå må jeg kjøpe ny harddisk til min egen laptop først...
Moro med moderne elektronikk....
|
|
|
5898
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown -> Retro-looker - oppstart s7
|
på: februar 15, 2009, 00:02:59 am
|
Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke...
|
|
|
5901
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger?
|
på: februar 10, 2009, 12:39:57 pm
|
Her er en ganske fresh ide! Hadde en kompis som ønsket seg slike for å unngå de skrå bakhjulene som svingaksel bilene fikk når de ble senket. For å unngå å bli mobbet og slippe dekk slitasje. YESSS da kan jeg endelig få skikkelig camber på IRS'en min. Vet du hvem som lager slike?
|
|
|
5902
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Bay / SCC Bussen
|
på: februar 10, 2009, 09:01:59 am
|
Har skjedd litt med bussen i det siste også. Foreløpig sitter det en 1950ccm motor i den, slik at den er kjørbar frem til den nye motoren er klar (blir egen prosjekttråd på den motoren). Det er denne motoren som sitter der nå: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.90.html (I Ghia`n sitter det nå en frisk 1500 ) Laget en ny lyddemper til bussen også. Har hatt bussen ute på en liten testtur en dag det var bart på veien og motor og girkasse fungerte fint. Utvekslingen i girkassen kommer til å fungere superbra tror jeg, 4. gir ga 5. gir følelse og det blir flott på motorveien. Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre. nei og nei, stakkars ghia...
|
|
|
5908
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1970 Cab
|
på: februar 02, 2009, 23:12:20 pm
|
DEN var tøff!!! Den har heilt klart potensiale denne 'og, men akkuratt sånn som den er no, med den kjedlege grønnfargen, så frister det ikkje... Men no skal eg ivertfall opp og skru litt ER DET MULIG ?? Hvis du mener en originalcab ikke frister pga fargen, er det en del ting du har misforstått, er jeg redd....
|
|
|
|