5911
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Megasquirt
|
på: februar 25, 2009, 18:07:42 pm
|
detaljene om mitt oppsett ligger jo på shoptalkforums, men kort fortalt jeg brukt følgende biter: -plenum og spjellhus fra 2.1 wbx (plenumet er bygd om en del...) -innsugsrør har jeg bygd selv fra stålrør -injector bungs kjøpte jeg på nettet (har ikke adressen her) -dysene er std Bosh som jeg kjøpte via et svensk MegaSquirt forum, mener de er brukt på SAAB 900 -TPS og temp sensorer har jeg kjøpt fra CB performance -MS "boksen" kjøpte jeg som kit fra Glens Garage, tror jeg det var (Det ligger linker til flere forhandlere på MS sidene) kjøpte relay board også for litt enklere installasjon -Har kjøpt et ekstra sett med driver til coiler i etterkant fra DIY AUtotune -LC1 WB Lambda controller/sensor fra DIY Autotune -triggerhjul kjøpte jeg fra triggerwheels.com -trigger sensor og EDIS fra F**D kjøpte jeg brukt på eBay -bensinpumpe og filter kommer fra CB performance
Generelt så lønner det seg å kjøpe såkalt MS II, den har den mest oppgraderte prosessoren, og selv buker jeg MS/Extra koden i ECUen, den har en del ekstra (...) funksjonalitet i forhold til "standard-versjonen". Bl.a dette med å drive colier direkte fra boksen.
Jeg kjøpte ECUen som byggesett, og har loddet og debugget det selv, men må inrømme at min utdannelse som sivilingeniør i elektronikk var en fordel der... Hvis du ikke er vant til å lodde, måle etc selv, ville jeg nok gått for enten en ferdigmontert MegaSquirt, eller en MicroSquirt, som er samme funksjonaliteten, men produsert "profesjonelt" på en fabrikk med overflatemonterte komponenter etc i stedet for de gammeldagse montsandene etc som er brukt i megasquirt. Dersom dette funker bra, kommer jeg nok til å kjøpe en microsquirt selv med tiden. Føler meg litt tryggere på påliteligheten av de loddingene der enn mine egne...
Ellers så er det vel bare å bruke noen timer foran pcen og lese seg opp på andres erfaringer som gjelder...
Er det noe mer spesifikt du lurer på så hyl ut !
Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, spesielt siden jeg ikke engang har fyret min motor enda, men noen timer med fiksing og triksing har det jo blitt allerede da.
Legg merke til at MS ikke på noen måte er et plug-and-play innsprut, da bør du f.eks se på CB sitt nye eller Redline/Weber sitt, men MS er et prosjekt som opprinnelig er tenkt for å kunne lære mer om bensininnsprøytning, og krever en hel del egeninnsats, tankearbeid og ikke minst evne/mulighet til å lage ting og tang på egenhånd.
|
|
|
5914
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 22, 2009, 23:22:27 pm
|
endelig litt fremgang igjen... I dag er følgende blitt gjennomført: -Kontakt med ECUen -Lasta ned riktig FW versjon -lasta ned riktige innstillinger til ECUen -Kontakt med alle sensorene (Throttle position, Intake air temp, manifold temp, Manifold pressure) -Konfigurert og fikk kontakt med Lambda controlleren -Satt på fordeler, og justert grunninnstilling på tenning -Satt på den siste oljeslangen til åndeboksen -Koplet et par (viktige) ledninger som manglet -Ladet opp et batteri -Dro så vidt rundt på starteren Da er det snart ingen vei tilbake... Må nok få fyllt på olje og få fyret den en dag nå
|
|
|
5915
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1970 Cab
|
på: februar 16, 2009, 19:39:30 pm
|
Setebeltet trur eg ikkje går an å få til å stå i 90grader!?
er jo bare å løsne bolten og vri braketten oppover...
|
|
|
5917
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 16, 2009, 09:38:48 am
|
lenge siden jeg har oppdatert her nå, men det har skjedd noen småting. Har fått på plass det meste av det elektriske, og også instrumenter. Mangler turtelleren, da jeg gjorde en generaltabbe når jeg skulle bygge om 356-turtelleren til Ghia-look... Venter på nye deler fra US..
Så i går tenkte jeg at jeg skulle kople dette sprutet opp mot laptopen min for å dumpe ned siste oppdaterte insstillinger, men da møtte jeg veggen... Problemet er at jeg laget grunninnstillingene med min egen private laptop, men ddn døde i høst, så nå skulle jeg bruke jobbe-pcn, men den er så stramt satt opp sikkerhetsmessig, at jeg fikk aldri satt opp kommunikasjonen med ecuen.
Så nå må jeg kjøpe ny harddisk til min egen laptop først...
Moro med moderne elektronikk....
|
|
|
5919
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown -> Retro-looker - oppstart s7
|
på: februar 15, 2009, 00:02:59 am
|
Førstegiret ditt er usynkronisert så det skal være litt rare lyder i første. Kjenner meg ikke gjen i "kjetting dratt over en metallkant-lyden", er mer ule-lyd på min. Du må filme det slik at vi får høre hmmm... synkroniseringen er jo der for å få kassa letter i gir, men når du først har fått inngrep, har det ingen betydning om det er synkringer eller ikke...
|
|
|
5922
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger?
|
på: februar 10, 2009, 12:39:57 pm
|
Her er en ganske fresh ide! Hadde en kompis som ønsket seg slike for å unngå de skrå bakhjulene som svingaksel bilene fikk når de ble senket. For å unngå å bli mobbet og slippe dekk slitasje. YESSS da kan jeg endelig få skikkelig camber på IRS'en min. Vet du hvem som lager slike?
|
|
|
5923
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Bay / SCC Bussen
|
på: februar 10, 2009, 09:01:59 am
|
Har skjedd litt med bussen i det siste også. Foreløpig sitter det en 1950ccm motor i den, slik at den er kjørbar frem til den nye motoren er klar (blir egen prosjekttråd på den motoren). Det er denne motoren som sitter der nå: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.90.html (I Ghia`n sitter det nå en frisk 1500 ) Laget en ny lyddemper til bussen også. Har hatt bussen ute på en liten testtur en dag det var bart på veien og motor og girkasse fungerte fint. Utvekslingen i girkassen kommer til å fungere superbra tror jeg, 4. gir ga 5. gir følelse og det blir flott på motorveien. Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre. nei og nei, stakkars ghia...
|
|
|
5929
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1970 Cab
|
på: februar 02, 2009, 23:12:20 pm
|
DEN var tøff!!! Den har heilt klart potensiale denne 'og, men akkuratt sånn som den er no, med den kjedlege grønnfargen, så frister det ikkje... Men no skal eg ivertfall opp og skru litt ER DET MULIG ?? Hvis du mener en originalcab ikke frister pga fargen, er det en del ting du har misforstått, er jeg redd....
|
|
|
5932
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: "Pushrod" til 1,25-vippearmer
|
på: februar 01, 2009, 17:50:21 pm
|
Jeg har kjøpt meg 1,25:1 vippearmer og må vel da sannsyneligvis ha nye "pushrod" (usikker på det norske navnet). Er det noen som har slikt i rett lengde eller som vet hvor jeg får tak i det? Ser på amerikanske sider at man får tak i slike i ferdig lengde til 1,4:1, men finner ikke til de jeg har.
Hvordan i all verdan kan disse amerikanske sidene vite hvordan resten av din motor er skrudd sammen... Det beste er å lage seg en justerbar støtstang, og måle ut geometrien, og så se om den lengden du trenger, finnes i std-lengder, men mest sannsynlig bør du kjøpe et sett "cut-to-length" støtstenger som du kutter til riktig lengde før du presser de sammen. Se f.eks "how to hotrod..." boka for detaljert beskrivelse av dette
|
|
|
5933
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vippestell. 1:1 eller 1:1,25
|
på: februar 01, 2009, 12:27:37 pm
|
jeg har et ganske likt oppsett i motoren min, bortsett fra at jeg har 90.5 mm sylindersett, og da jeg forhørte meg om det samme for en del år siden når jeg monterte den, fikk jeg et par henvendelser som gikk på "hvorfor ikke"... Jeg endte opp med et 1.25 kit, men sidne jeg ikke har startet motoren enda, så kan jeg ikke si om det var et godt valg, men poenget mitt var mer at de rådene jeg fikk, gikk i alle fall på at du taper jo ikke noe på å bruke 1.25 vipper, men heller det at du tjener noe på effekten.
|
|
|
5935
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 29, 2009, 22:53:58 pm
|
og så et bilde av guttungens prosjekt forrige kvelden: han satte inn instrumentene i poden under dashen, og koplet det opp, og alt funker, til og med dimmimg av lyset i takt med resten av instrumentlyset
|
|
|
5936
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 29, 2009, 22:52:26 pm
|
jeg har brukt et uoriginalt hella ryggelys med rødt glass.
Siden det skal stå "innendørs" regner jeg med krommen holder et par år i alle fall...
|
|
|
5937
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 29, 2009, 22:51:04 pm
|
ikke mye skjedd de siste dagene, men her er et bilde av bremselysa. Merk at dette er tatt uten noen juks, så det beviser at veldig mye av det elektriske faktisk virker
|
|
|
5939
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvis du vil ha NYBIL - hvorfor skaffer du deg da ei gammal folkevogn (-67)?
|
på: januar 29, 2009, 13:29:10 pm
|
for å svare på spørsmålet ditt, så innså vel også VW-fabrikken at 6V, diagonaldekk, magebelte etc etc ikke var bra nok, ellers hadde de aldri endret det selv.... I tillegg så kunden dems at andre produsenter tilbød forbedringer, og da ville de ha det samme fra VW. Ikke noe vits i å produsere biler dersom ingen kjåper dem... Verden har gått videre på 40 år, man har lært mer omm konsekvensen av ulykker, trafikken rundt oss er mer krevende, så sett i det lyset dynes jeg det er helt ok å oppgradere en del ting, men det mange kan bli flinkere til, er nok å gjøre det og samtidig beholde historien/sjarmen i de gamle bilene. Morsom tråd
|
|
|
5940
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 29, 2009, 13:22:45 pm
|
detta blir saker Roy. gleder meg til å se å høre denne til våren
det gjør jeg også, legger opp til å sette opp videokamera ved oppstart, men velger selv om jeg skal legge det ut eller ikke, avhengig av hvordan det går
|
|
|
|