april 26, 2024, 02:04:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 236
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 19, 2024, 22:20:06 pm
Har vært en liten vw-pause i grellandgarasjen mens undertegnede fokuserte på NM i rc-bil en ukes tid, men då er NM over og jeg kan skru litt VW igjen Glad

Etter at Atle monterte diesel-varmer i sin bil har jeg vurdert å droppe varepottene og gå for et 30-hk viftehus i stedet (med doghouse).

Så i kveld kikket jeg litt på utssendet, og jeg vet jo at jeg liker looken med 30-hk best:
[attachment=1]

Her har jeg tyvlånt viftehuset fra oxyen, men planen er evt å bruke ett uten uttak til varmepotter.

Det blir mye bedre plass på sidene i motorrommet, og ikke minst blir det mye ryddigere uten slanger til varmepottene. Jeg har fortsatt planer m å lage et stagsett sterkt inspirert av Gene Berg.

Her har jeg satt på et originalt doghouse viftehus. "Alle" vet at disse er antakelig de beste med tanke på kjøleeffekt og fordeling av lufta, men så var det dette med utseendet da...
[attachment=2]

Jeg må bruke andre innsug også for å gå klar av dette viftehuset, så gasserne kommer ca 2cm lenger ut på hver side med disse innsuga så det blir enda trangere på siden.

Jeg har laget en liten meningsmåling på FB og foreløpig leder 30-hk pga utseendet, men selvsagt er også kjølreefekten viktig.

På den annen side er dette en lett trimmet 1600, og jeg kjører jo med 30-hk på 2110ccn i ghian med ca dobbel effekt, så det er jo ikke sånn at 30-hk viftejusa ikke funker i det hele tatt Blunker
62  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 22:06:43 pm
OK,

om de er fiksbare vet jeg ikke; har ikke åpnet de Glad De går ikke rundt Glad
63  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 21:00:10 pm
[attachment=1]
64  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kompressoren amr 500 på: februar 19, 2024, 20:50:12 pm
hmm, jeg tror jeg har lagt kompressorprosjektet på hylla, så kanskje jeg kan selge de delene jeg har. Det er snakk om braketter og reimhjul til både veiv, generator og kompressor.

Jeg har også 2 havarerte kopressorer Blunker

Hva er planen ift innsug/forgassere/sprut?
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 15, 2024, 12:00:02 pm
Da er muligheten i hvertfald til stede for at komme under 20 sek til august  Osteaktig

Det burde være målet. Og over 100 km/t. Tror han var på 99 et par ganger i fjor Glad
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 15, 2024, 09:41:40 am
Hmmm, si det. Hvis jeg ikke husker helt feil, var jeg litt over 100hk med denne motoren og 8 psi overladning med kompressoren, så enkel matematikk skulle tilsi sånn ca 65 hk uten overladning. Så med NA-kam og 40IDF kan det jo hende jeg får litt mer effekt, så 70-80 hk et sted kanskje?
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 14, 2024, 22:32:15 pm
Det har ikke skjedd så mye her de siste dagene, men en meget trivelig tur til Kragerø ble det, og i den forbindelse hadde Svein med seg et bakre blikk som er MYE bedre enn det jeg hadde, og det blir snasent:
[attachment=1]

Så da skal det sandblåses og pulverlakkes litt, så begynner denne motoren å ble klar for våren Glad
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: februar 12, 2024, 18:36:39 pm
Atle bruker bilen daglig og her er en som har fanget ham opp på dash-camen sin Glad

https://www.facebook.com/reel/24818138364498740
69  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: februar 09, 2024, 10:26:13 am
Litt parts på vei inn om dagen! Oppgradering til mer moderne instrumenter med mer nøyaktige sensorer og raskere turteller som klarer henge med i girskift!
[attachment=1][attachment=2]

Kult. Jeg har stack-oljetrykksmåler i Ghian. Funker veldig bra men litt skarpt lys Blunker
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 08, 2024, 08:07:30 am
Nice takk. Prates på lørdag Glad
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 06, 2024, 22:52:22 pm
Ble en veldig kort tur i garasjen i dag, men fikk prøvemontert kjøleblikk, og jeg har alle, men det bakerste er ikke pent etter å ha sveiset og preppet det i noen omganger. Så hvis noen har et slikt bakre liggende, kan jeg være interessert.
[attachment=1]

Blekka over sylindrene er allerede pulverlakket med en strukturlakk, så jeg tenker resten av de får samme struktur.
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 05, 2024, 23:13:09 pm
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og

Nei ikke så langt i alle fall Glad Kjørte med std vipper i fjor og da var det ikke noe problem, så dukket egentlig opp i kveld dette her Blunker
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: februar 05, 2024, 21:47:51 pm
Atle kjører og kjører, men han har lest litt om andre som kjører 1915 med originalgasser, så da ville han prøve seg på å modde en gasser for å få litt mer luft gjennom på toppen. Han melder at den går litt "på trynet" på litt høyere turtall Glad

Så da fant vi en ekstragasser i hylla, og han satte i gang med å demontere:
[attachment=1]

Planen var å få ut venturien og ta opp innerdiameteren til 29mm, så da fyra han opp dreiebenken:
[attachment=2]

Det høres kanskje ikke så mye ut, men den endringen øker tverrsnittarealet med 24%, og dermed også luftmengden. Ulempen er at det kan bli litt dårligere vacuumsignal så kjørbarheten kan bli litt verre på lavere turtall.

Han rakk en kort prøvetur før det ble natta og første tilbakemelding var at det ble bedre enn den originale, men at han trenger litt større dyse for å få nok fuel nå som luftmengden økte.

74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 05, 2024, 21:33:28 pm
Jens Ole supplerte med et par glemmeblikk, så da kom jeg litt videre.

Noe av det kjedeligste/mest plundrete jeg vet er å få vippearmsgeometrien riktig, og nå tror jeg at jeg har klart å få lengden på støtstengene riktig, men det er ikke så enkelt å få klaring inne i røra. Jeg har shimset vippene både den ene og andre veien, og til slutt ble det "ok", men her er et eksempel på hvordan det så ut før jeg begynte:
[attachment=1]

Målet er å få vippene til å treffe litt på siden av senter på ventilen slik at de roterer samtidig som støtstanga går klar av røret. Jeg har CB sine 1:1.25 vipper, så det gjør at det blir enda litt trangere i røret.

Men jeg kom i mål, og nå er det en longblokk med glemmebikk på plass Glad
[attachment=2]

Neste nå er å begynne å sjekke at alt kjøleblikket passer som det skal, så jeg får pulverlakkert de.
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 05, 2024, 08:51:04 am
Blunker flaks med lokalt felles delesortiment  Osteaktig

Ikke sant Glad
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 04, 2024, 21:07:04 pm
Er jo ikke så mye spennede å verken si eller vise bilder av, men har brukt en del timer i helga på å inspisere, måle og gjøre rent og det aller meste ser veldig bra ut, så nå nærmer det seg en long-block igjen.

Jeg har bytta kam og vipper, så jeg måtte sette opp geometrien på nytt, så da begynte jeg med å bruke en justerbar støtstang, og måle total løft på ventilen:
[attachment=1]

Databladet på kammen sier 0.383" løft på kammen, og med 1:1.25 vipper så skulle det bli 12.2mm så det ser ut til å stemme brukbart.

Jeg prøvde meg frem med litt forsjkellige antall shims under vippearmsbrygga og kom til slutt frem til en kombinajon av lengde på støtstang og antall shims som gir så og si rett linje mellom ventilen og justeringsskruen ved 1/2 løft.

Så da var det bare å fyre opp dreiebenken igjen, og lage 8 like støtstenger:
[attachment=2]

Tanken var å montere støtstangrøra, men så var det disse glemmeblekka da.... På denne motoren har jeg ikke fjærbelastede støtstangrør, så da kan jeg ikke gjøre som på oxyen, og montere glemmeblekka etter toppene, så etter å ha bladd gjennom alle plastkassene jeg har i garasjen, så finner jeg de ikke....

Så da må jeg ut "på bygda" igjen og få tak i et par blekk før jeg kommer videre Glad
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 02, 2024, 20:06:03 pm
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!

Mottatt Glad

Denne ble målt og sjekket for et par år siden, og fikk nye lager, så jeg regner med alt er på stell. Men som du sier så er jo derfor man måler; for å eksludere evt problemer senere.

Og det er jo derfor jeg for en gangs skyle har kommet i gang i relativt god tid, så jeg kan skaffe litt deler hvis noe viser seg å trenge erstatninger Glad
78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 02, 2024, 20:03:51 pm
Lurer på hva som skjuler seg i denne pakka Glad
[attachment=1]
79  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: februar 01, 2024, 23:03:52 pm
Lurt Glad
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: februar 01, 2024, 22:25:36 pm
Blokka er tett (nesten; mangker oljepumpa men jeg har somla bort pinneboltene så jeg må finne de først...), så da kan neste fase begynne.

Først ble det en runde i delevaskeren på alle kjøleblikkene for å få bort alle rester av de siste milene på veien. Jeg har en ganske trang garasje, så her ser man "samlebåndet" med en 1600 i motorbukken til venstre, oxyboxeren på den hvite benken, og delevaskeren rett bak:
[attachment=1]

Så det går en del tid på å flytte ting og omorganisere hver gang jeg skal i gang med en ny jobb men man kan vel ikke klage; jeg har mer plass enn mange andre som produserer mye bedre biler enn det vi klarer herfra...

Etter en runde i delevaskeren, monterte jeg på de øvre kjøleblikkene:
[attachment=2]

Målet er å sjekke at alt er i orden og ser bra ut, og så gi alt en runde med lakk. Det blir ikke pulverlakk på denne, siden disse blikkene er modda og sparklet så mye for å få de til å passe på oxyboxeren, at det ville blitt alt for mye jobb å gjøre det pent nok til at pulverlakk er aktuelt. Kunne prøvd meg med sparkel som tåler varmen, men jeg ser på kalenderen at det har jeg ikke tid til Glad

Så kommer vi til en litt mer morsom del av dette prosjektet, og den egentlige grunnen til at jeg plukket motoren ut av Ghian, og det er at jeg skal 3d-printe nytt innsug med plenumkammer og DBW spjellhus. Derfor må jeg nesten ha motoren her for å prøvemontere og sikre at alt passer til slutt.

Som man ser av bildet så skal jeg bruke de nedre innsugene fra CB som har dyseholderne innebygget, så slipper jeg å måtte lage det i plast. Tror det forenkler litt.

Har også endelig fått i gang en litt mer oppegående 3d-printer, så da skal det meste være på plass for å kunne komme i gang med dette. Det skal bli moro.
81  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: februar 01, 2024, 22:15:31 pm
Kommer lyden på samme plass også uavhengig av hvilke støtstenger som monteres? Kan det i så fall skyldes slitasje / feil på f.eks. 2 tenner ?

Muligens, men nå har jeg slått meg til ro med at det ikke er noe alvorlig så da går prosjektet videre inn i neste fase
82  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 01, 2024, 22:14:18 pm
Da har oxyboxeren flyttet ut av motorbukken, og 1600n tatt plass. Det kom også en pakke fra Thorsten Pieper i dag, så da kan jeg begynne å montere sammen denne motoren igjen:
[attachment=1]

Så da blir det en del runder med rengjøring og måling igjen, og det er jo ikke så spennede men jeg kommer allikevel til å oppdatere her jevnlig. Da får jeg også dokumenterr det jeg gjør. Begynner å bli gammel, så kjekt å ha et sted å slå opp når noen spør hva som er gjort med denne motoren Glad
83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 31, 2024, 08:21:58 am
Oppdatering på status på oxyboxeren:

Jeg innser jo at man fortsatt når flere på fb, så jeg har lagt ut litt video og fått mange bra innspill der. Jeg ser også at mange er innom denne tråden selv om det ikke er noen "liker"-knapp her. Noen legger også inn kommentarer og det er hyggelig. Keep 'em coming Glad

Jeg hadde ikke mye tid i garasjen i dag, men i tråd med flere innspill fra fb så testet jeg å demontere alle vipper/støtstenger, og monterte på en og en sylinder for å se om det var knyttet til løftere/vipper/ventiler på en eller flere spesifikke sylindre.

Resultatet er at når jeg tar av alle støtstenger så er det ingen lyder. Så det burde fjerne råder/krysspinner/skjørtebank fra lista.
Så monterte jeg ett og ett par med støtstenger og uansett hvilken sylinder jeg "kobler inn" så kommer lyden. På annenhver runde på veiva. Så det betyr at det er ikke knyttet til en spesifikk sylinder.

Da ender jeg opp med å stole på Erik Dahlberg sin teori om at dette er knyttet til de rettskårne kamdrevene, siden uansett hvilken av sylindrene som legger press på kammen, så oppstår klakkingen. Eneste fellesnevner da er jo kamdrevet.

Så med mindre jeg (eller noen andre) kommer opp med en ny lur teori så fortsetter jeg med prosjektet som går ut på å pynte opp alle kjøleblikk og lage meg nytt innsug med ett sentermontert elektronisk styrt spjellhus og plenumkammer over hver sylinderbank.

[attachment=1]
84  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 12:15:32 pm
Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.

Jeg har også trua på rettskårne drev. Jeg kan selvsagt åpne motoren og bytte til vanlige drev for å verifisere, men det blir litt sånn kost/nytte vurdering. Lyden har vært der "bestandig" og ikke blitt værre, så etter å ha sjekket så mye som jeg har, tenker jeg at det ikke er noe alvorlig (famous last words Glad )

Siden lyden kommer bare på annenhver omdreining på veiva ser jeg ikke helt at kryssbolter kan være årsaken?
85  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 08:19:15 am
Høres ut som en god ide Glad Eneste jeg er ganske sikker på er at lyden kommer fra et sted nede i blokka, og ikke en av toppene. Men det hadde helt klart vært nyttig å lokalisere den nærmere enn som så ja Glad
86  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 29, 2024, 21:11:07 pm
Når stengene var kuttet til riktig lengde, banket jeg de sammen med endene ved å bruke et par avdankede løftere:

[attachment=2]

Og da begynner det å ligne longblock igjen:
[attachment=1]

Og da var det jo på tide å justere ventiler til loose-0 og teste om den berømte lyden var borte:


Så da var jeg like langt.....

Som man kan se kommer lyden på samme sted på annenhver runde på veiva, så det er helt klart knyttet til kam/vippestell. Jeg får gruble litt på det og se videre på det en annen kveld; nå ble det sofakroken resten av kvelden Glad
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 29, 2024, 21:05:19 pm
Klarte jammen å klemme inn et par timer garasjetid i kveld også, og begynte med å montere toppene med 1.6mm shims.

Og så viste det seg at det er en grunn til at det kalles glemmeblikk:.....
[attachment=1]

Men det ble fikset og størtsangrør montert, og så sjekket jeg vippearmsgeometrien igjen, og lagde meg et sett med nye støtstenger. De ble noen tideler lenger enn de jeg hadde pga litt tykkere shims:
[attachment=2]
88  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plane topper for høyere komp på: januar 29, 2024, 17:56:10 pm
Jeg målte litt på mine topper og kom til at du tar bort ca 5cc per mm du maskinerer. Dette var std 1600 topper. Så da kommer resten an på vendehøyde og hvor mange cc du startet med. Har du målt cc og vendehøyde slik de er nå?
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 14:16:41 pm
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.

Målte til 8.3 nå så da blir det bra tenker jeg Glad
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 12:34:25 pm
Se der ja Glad Jeg rakk ikke å se på det før andre var på ballen Glad

Ja da kan det hende jeg dropper maskineringa i denne omgang og kjører på med 8.3:1 Glad

Og doble fjører Blunker

R.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 236
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!