mars 28, 2024, 23:06:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 236
91  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2024, 19:01:59 pm
Etter nok en runde med snøfreseren her på solkysten ble det en liten tur innom garasjen, og jeg sjekket 3 ting:

Endeslakk på veiva:
0.27mm
[attachment=1]

Den store kloke boken sier maks 0.15, så det er på tide å enten bytte lager eller bare shimse en smule til, men jeg tror ikke det er nok til å lage den berømte klonkelyden

Sideveis slakk på rådene:
Målte 0.35 til 0.4mm på alle 4, og maks grense der er 0.7, så de er innafor.

"Vingling" av rådene:
Jeg kilte bladmålet inn på "undersiden" av råden så den var kilt inntil den ene siden, og det var ikke målbar slark i lilleenden, så jeg antar at det ikke er voldsomt mye slitasje på rådelagerne i alle fall. Skal verifiseres med plastiguage når jeg åpner.

Og så demonterte jeg oljepumpa (eller pumpene siden det er to ifm tørrsump) og den så veldig bra ut innvendig. Ingen tegn til slitasje eller merker noe sted.

Så neste på lista må bli å splitte blokka og sjekke de siste punktene. Men det får bli i morgen Glad
92  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 19, 2024, 09:59:52 am
Stinger er tøfft   Gliser

 Gliser
93  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2024, 09:56:27 am
Jeg fikk lagt inn en liten tur i garasjen i går og fikk demontert topper og stempler/sylindre.

Eneste jeg er usikker på så langt er om denne sideveis slarken er årsaken til ulyden:


Jeg la ut et spm om dette på fb, og det virker som det er en slags konsensus om at det IKKE er dette jeg hører. Uansett skal jeg sjekke klaringene når jeg splitter blokka, for å sjekke om det er lurt å bytte rådelager evt råder når jeg først er så langt inne i motoren Blunker

De foreløpige kandidatene for ulyden er da:
-De rettskårne kamdrevene fra CB
-Løftere/foringer
-endeslakk i veiva
-Skjørtebank
-oljepumpe

Så da får vi grave videre Glad
94  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: T1 66 renovering på: januar 17, 2024, 22:03:28 pm
Ang justerbare fjørplater så har jeg kjøpt det til Ghian, men det er først og fremst for å finstille høyden etter den er justert på splines. Jeg har egentlig aldre helt skjønt fordelene med de som er flyttet 2" ned; torsjonsfjøra tar jo opp de samme kreftene uansett. Kanskje noe med klaring til andre deler av opphenget ved ekstrem senk?
95  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. på: januar 17, 2024, 22:00:43 pm
Blokka som er slipt for klaring. 🙂

Var det jeg stussa litt på ja Blunker
96  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: CSP High flow enderør selges på: januar 17, 2024, 11:17:09 am
500 pluss frakt herfra
97  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. på: januar 16, 2024, 12:22:41 pm
 Sjokkert

Ble den bøyd av slipinga eller har den vært bøyd hele tiden?
98  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 16, 2024, 11:11:25 am
Er lyden der om du bare snurrer samme veien hele tiden?

ja
99  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 15, 2024, 21:28:08 pm
Første trinn i å sjekke hvor raslingen kommer fra var å sjekke geometrien. Så jeg begynte med å måle total løftehøyde på ventilen og kom til 13.4mm. En FK8 kam skal ha 0.382" eller 9.70 mm løft på kammen, og med 1:1.4 vipper skal det bli 13.58mm. Det tror jeg er innenfor toleransene både på mine målinger og utvekslingen på vippene (Jeg kjører med Scat sine Pro Comp vipper nå etter at jeg havarerte de gode gamle Pauter vippene for to sesonger siden).


Så med halvt løft (6.7mm) ser det da sånn ut på nedsiden av vippearmbrygga:
[attachment=1]

Og anlegget mot lash-capsene:
[attachment=2]

Ut fra min forståelse så ser vel dette helt ok ut (?)

Mens jeg holdt på å snurre motoren hørte jeg innimellom litt klonkelyder så etter å ha justert ventilene til "loose 0" (dette er chromoly støtstenger) så er den der fortsatt. På samme sted i hver omdreining:



Noen som har noen formening om hva dette kan være før jeg splitter blokka og sjekker?

100  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 15, 2024, 08:57:43 am
[attachment=1][attachment=2]
😎😎😎

ooooo Glad
101  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 12, 2024, 21:28:56 pm
Det begynner å komme inn noen deler til denne bilen, så da er det snart bare å sette i gang men vinterens prosjekter.

Bilen er på vinterlager i snømassene i indre vestfold, men for å gjøre vedlikehold og justering litt enklere, skal disse monteres når bilen er hentet:
[attachment=1]

Har blitt borstkjemt med god plass i motorrommet i ghian, så tenkte det var greit med litt luker.

Og så er det begynt å komme noen motordeler inklusive en sånn:
[attachment=2]

Så da skal det snart komme litt mer innholdsfylte oppdateringer her.

102  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 11, 2024, 21:48:29 pm
Etter et par dager med assistanse til Atle sin '68 som hadde et ørlite clutch-havari, så er oxyen på plass på arbeidsbenken, så da skal vi se om vi finner ut av dette:

[attachment=1]

103  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 11, 2024, 21:44:28 pm
Da var den i gang igjen Glad

104  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 11, 2024, 13:57:13 pm
Oh faen! er armen knekt?  Sjokkert

Ja, bøyd og "øret" som holder lageret på den venstre armen er knekt av
105  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 10, 2024, 23:22:40 pm
En halvtimes tid senere var motoren ute, og her har det vært en liten vareopptelling...
[attachment=1]

Antakelig har vi drete på draget og montert trykkplate uten ring i midten, så da har utløserlageret havarert og dratt med seg armen i samme slengen.

Heldigvis bor vi 4 minutter unna Norges girkasseguru Olav, så i morgen skal alt være på plass igjen.

Viktig å få luket ut barnesykdommene Blunker
106  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 10, 2024, 20:07:16 pm
Lookeren er lastet opp og på vei hjem til Grellandgarasjen Glad
[attachment=1]
107  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 10, 2024, 19:27:41 pm
Atle har øvelseskjørt noen kvelder, men har plundret med at en plugg til har sluttet å virke. Dette var speller nye NGK plugger, så litt surt at de ikke holder lenger enn noen km om gangen.

I dag var en stor dag, siden Atle ENDELIG fikk lappen, og jeg kjørte boble i 12 minus på morgen i dag for å kunne levere den til ham dersom han besto Glad
[attachment=1]

Det gjorde han, og jeg hentet en meget blid mann på den lokale trafikkstasjonen.

Men på vei derfra og tilbake til min jobb valgte utløserlageret å takke for seg, så da ble det stopp. Heldigvis så nær jobben min at vi fikk parkert skikkelig.

Så etter en liten bursdagsfeiring, så har nå (kl 19:11) Atle og hans trofaste kompiser lastet opp biltralle og Far's A6 for å hente bobla hjem. Lokale entusiaster (Takk Erik) stilte opp med reservedeler, så i kveld blir det ut med motor for bytte av clutch. Håper han rekker skolen i morgen tidlig Glad

Sånn går no dagan i Grellandgarasjen Glad
108  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Motorblokk 1600 på: januar 09, 2024, 09:52:03 am
Ønsker å kjøpe 1600 motorblokk til budsjettbygge. Alt av interesse, hel motor eller bare tom blokk.

Mener jeg så ei tom blokk på loftet her, men skal ta en tur opp og kikke.

Har du alle andre deler? Hvis det er snakk om budsjett-bygge kan det være mer lønnsomt å kjøpe en komplett motor og heller bytte det som trengs. Skal du kjøpe alle andre deler i "løsvekt" blir det ikke budjsett-bygge lenger Blunker
109  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: januar 08, 2024, 23:45:16 pm
Kult. EFI er gøy, spesielt når du har så god hjelp som det du har Glad
110  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 06, 2024, 10:42:42 am
Det ble en kort tur til Grelland Mekaniske fredag kveld, så mens Even jobbet på å maskinere litt VW-blokker og girkassedeler, så fikk jeg tatt ut motoren:
[attachment=1]

Så neste nå er å få den opp på benken og se om jeg finner ut hva som lager så mye raslelyder.

det er nesten 20 minus her på solkysten denne helga, så vi får se om jeg rekker å få det nogenlunde varmt i garasjen før helga er over Glad
111  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :) på: januar 06, 2024, 10:33:55 am
 Gliser
112  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 05, 2024, 10:24:18 am
Er dette samlet vakumsignal fra begge sider av motoren?



Korrekt. Kommer en AN-slange fra hvert spjellhus, som samles i et lite kammer på torpedoen, og en vanlig tynn slange til sensoren som også henger på torpedoen. Det er for å filtrere signalet litt så det blir jevnest mulig for ECUen å bruke til noe fornuftig Glad
113  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 05, 2024, 09:01:52 am
Julefreden har forlatt Grellandgarasjen, og det er på tide å sikre at bilene er klare til våren.

Ghian befinner seg strengt tatt ikke i Grellandgarasjen, men står på vinterlagring i lokalene til den eldste guttungen på Grelland Mekaniske, så første post på 2024-programmet var å få ut motoren så jeg får satt opp en handleliste.

Så da var det bare å begynne å demontere alle løse deler:
[attachment=1]

Jeg har ikke avtagbar bakplate, pluss at innsug og spjellhus er mye bredere enn hullet i motorrommet, så for enkelhets skyld pleier jeg å demontere alle løse deler inkl viftehus og kjøleblekk før jeg tar ut selve motoren.

Et par timer senere, er det fint og luftig rundt longblokka:
[attachment=2]

Her ser man også tydelig at det er på tide med en skikkelig opprydning av ledningsnettet, men det ser ekstra ille ut når jeg har hengt alt opp på brannveggen, så det er ikke fullt så kaotisk til vanlig.

Jeg kjører tørrsump på denne (tanken sees til høyre i bildet), men tror jeg skal forenkle det litt i 2024-utgaven. Bakgrunnen for det er at jeg har montert en ventil mellom tanken og pumpa, som i teorien skal stenge når tenninga er av, slik at det ikke renner olje fra tanken og ned i blokka når bilen står parkert. Med en gang jeg setter på tenniga, åpner ventilen, og olja kan suges ut av sumpa og opp i tanken. Denne ventilen virker ikke lenger, og heldigvis (!) står den åpen. Hadde den vært stengt hadde jeg mistet trykket, så det hadde jeg merket Blunker. Men poenget var altså at jeg tenker å forenkle dette litt så jeg dropper hele tørrsumpa, og kjører kun med en ekstern kjøler. Siden dette er en WBX blokk er jo filteret allerede på plass rett i blokka.

Så fort motoren er på plass hjemme i Grellandgarasjen, skal den åpnes for å se om jeg kan finne ut av dette med ventilrasle-lydene. JEg tipper det enten har med vippearmsgeometri eller løfterforinger å gjøre, men det vil jeg forhåpentligvis finne ut av når den åpnes.

114  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 31, 2023, 14:57:05 pm
så etter å ha brukt hele ettermiddagen på å montere sammen motoren og sette den inn igjen, oppførte den seg helt likt...

Da var vi litt rådville, men Atle forslo å sette inn de gamle pluggene igjen, og da gikk den som den skulle....

Så om det var kombinasjonen av noe av det han fikset i toppen og en dårlig plugg, eller bare en dårlig plugg får vi aldri vite, men nå er i alle fall toppen frikjent men nyfreste seter og nye gjenger Glad

Så hva er moralene? Test/bytt alle de enkle delene (inkl nye bosch plugger) før du plukker opp hele motoren Glad

Godt nytt VW år Glad
115  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 31, 2023, 14:51:58 pm
Så gikk det noen dager med juleselskapeligheter, men vi fikk inn noen turer med øvelseskjøring, og vi opplevde at når motoren blir varm, så begynner den å jukse på en av sylindrene. Vi fikk lokasliert det til nr 3, og begynte å feilsøke. Atle gjorde som vanlig jobben, men jeg var med som konsulent.

Det som gjorde at vi ikke fant feilen med det første var at nr 3 kom og gikk litt, og ved å nappe ut en og en pluggledning fra fordeleren var det lett å finne ut at det var trreeren som var synderen, men det som var rart var at når vi holdt pluggledningen 1-2 cm over kontajtpunktet på fordelerlokket, slik at vi så gnisten slå over, gikk den rent på alle 4 helt opp i turtall, men så fort vi putta ledningen i lokket begynte den å misse og på høyere turtall var ikke treeren med i det hele tatt.

For å være sikker begynte vi meg å kjøpe inn et sett med nye Bosch BH5ES plugger, siden de som sto i hadde han knabbet fra min 1600 som har blitt brukt et par sesonger med kompressor og annen moro.

Vi prøvde det meste, inkl:
-Bytte fordeler
-Bytte pluggledninger
-Bytte ut stifter med elektronisk
-bytte rotor
-bytte fordelerlokk
-,.....

Uansett hva i prøvde fikk vi samme feil, så til slutt måtte vi konkludere med at det var noe mekanisk i toppen i form av ventil som ikke tetter el.l. så da var det bare en ting å gjøre, og etter en halvtimes tid var motoren ute:
[attachment=2]

Og en snau time senere så motoren sånn ut:
[attachment=1]

Toppen så egentlig ok ut med et par unntak:
-Eksosventilen på nr 3 så ut til å ligge et par mm lenger inn enn de andre sett fra utsiden, men en lekkasjetest med væske antyder at det er tett så da er det antakelig bare setet som er slipt litt dypere enn de andre
-Plugg-gjengene på nr 3 var dårlige, så vi mistenkte at det ikke tettet når vi fikk trykk på, så da ble det en tur på Biltema for å handle et sett med løsgjenger og verktøy, så ble det også fikset.
116  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 31, 2023, 14:31:14 pm
På tide med litt oppdatering her Glad
Ført og fremst fikk vi vært en tur på trafikkstasjonen og registrert den på de nye (gamle) skiltene. Og det ser jo betydelig bedre ut:
[attachment=1]
[attachment=2]
117  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 28, 2023, 00:05:43 am
Atle skulle bytte clutch på sin '68, og jeg var av den oppfatning av at alle 12V biler hadde 200mm clutch, men det stemte ikke. Han hadde 180mm på sin 1600, men jeg mistenker at noen har byttet svinghjul på den, og siden hans bil opprinnelig var en 1300, så hadde den 12V og 180mm clutch. Så for å få i gang hans bil, bestemte vi oss for å knabbe svinghjulet fra min 1600 og så hadde jeg en trykkplate i hylla. Men når vi tok av svinghjulet oppdaget vi at her har det vært varmt ja:
[attachment=1]

Så kombinasjonen sliten originalclutch og kompressor på stripa (i 2022) var antakelig ikke det beste Glad

Så nå må jeg finne 2 nye svinghjul så hvis noen har 12V 200mm svinghjul liggende, så hyl ut Glad
118  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: desember 28, 2023, 00:00:38 am
Endelig er det klart for litt garasjetid igjen, og mens Atle byttet clutch på sin bil, begynte jeg å kikke litt mer på 1600n som skal inn i 67'n.

Jeg begynte med å demontere alle blekk og løse deler, og sto igjen med en ganske møkkete longblokk:
[attachment=1]

Planen er å splitte blokka for å bytte kam, så da måtte toppene av:
[attachment=2]

Heldigvis ingen store overraskelser, men jeg stusset litt på at den ene enden på den ene støtstanga var løs:


Merkelig.

Planen er å sette inn en C35 kam og nye løftere. Så da må jeg antakelig bytte støtstenger også, så nå har jeg nesten handlelista klar Glad
119  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1641 på F blokk på: desember 22, 2023, 14:47:27 pm
Takk for svar Glad Ja det høres ut som en god plan.
Når det gjelder toppene (DP)ser jeg jo at disse kan kjøpes nye både her og der for i overkant av 10K. Det hadde jo væer greit å så spare litt her og der så er brukte lett å få tak i? er det noe man bør være obs på (sikket sprekker med mer)
Gjelder det det samme her som mange andre deler, at å overhale original deler ofte er vel så bra som nyprodusert... En del var av bedre kvalitet originalt...eller?

Brukte 1600 dp-topper er relativt kurant å få tak i, og det er ikke noen heksekunst å sjekke det viktigste (slakk i styringer, sprekker etc), så man har et bra utgangspunkt. Det ligger utallige youtube-videoer ute som viser deg hvordan du med enkle midler åpner opp portene en smule, så du får noe som funker mye bedre enn SP topper i alle fall. I både min 1600cc (med og uten kompressor) og junior sin 1915 har vi brukt sånne topper, og jeg tror jeg har noen til liggene i hylla; hvis man passer på å kjøpe når andre rydder i garasjen så kan man få de ganske billig Blunker

Hvis du ønsker å maskinere ned for å øke kompen, er det flere som også gjør det til en kurant penge.

Jeg synes i alle fall det føles bedre å overhale originalt tysk, enn å gå for kinesisk nyproduksjon. Men det er kanskje bare meg (som også er elektroingeniør, forresten Blunker )
120  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 14:00:32 pm
Hmmm, den var ny Blunker Hva med det hullet oppå åndeboksen; skal det noe på der også?
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 236
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!