april 25, 2024, 01:52:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 45
121  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Early bay (mosebussen) på: november 05, 2009, 21:39:27 pm
Grattis Jalle, jeg slår deg herved til ridder av den røtne bay - du er i godt selskap!  Osteaktig
122  Forum / Cal-look / Sv: Vis oss din CAL-LOOKer på: november 04, 2009, 22:13:23 pm
Min 63-modell etter oppshining tidligere i år.

Kjempefin bil!  Glad
123  Forum / Snikk-snakk / Sv: skal oppgradere bremser, hva kan jeg bruke? på: november 04, 2009, 22:07:20 pm
Jeg kan anbefale dette kit'et;

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D4121%2DBO

Det er de funksjonsmessig desidert beste bremsene jeg har prøvd på boble noengang, er enkle å montere og alt til en uslåelig pris. Kan også fåes med senkespindler Glad. Det finnes også en rekke dyrere bremsesett, også med TÜV godkjenning hvis ønskelig - alt etter ønske og behov.

Når det gjelder motor vil jeg gjerne slå et slag for boblemotor (passer bra siden du har tenkt på boxer..). Den er enkel å jobbe med, kan trimmes til det ugjenkjennelige, og så passer den veldig godt i bilen  Blunker
124  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Karmann Ghia 1960--> SOLGT!! på: oktober 30, 2009, 22:17:53 pm
Gammleste og fineste i en og samme garasje. Ikke verst det. Osteaktig

Nei det får man si  Osteaktig
125  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Fine felger 4 x 130 på: oktober 28, 2009, 12:14:41 pm
PM Erich Glad
126  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '67 1500 (1641) Nesten cal-look ish på: oktober 28, 2009, 09:50:20 am
Ja geometrien må stemme, og det avhenger av støtstanglengde, shimsing av vippetøy, sideplay etc. Når det gjelder krav til fjørtrykk - vil ikke dette bli påvirket av at man får lengre ventilbevegelse over samme tidsrom (og dermed høyere ventilhastighet) som med originale vipper?
127  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '67 1500 (1641) Nesten cal-look ish på: oktober 26, 2009, 13:38:27 pm
Skal du bruke 1,4 vippene til orginalkam?

jepp.. etter anbefaling fra race-buggy

Er det vanlig å bruke 1.4 vipper på original kam altså? Husk i allefall at hele vippearmsgeometrien må gjennomgås nøye etter et slikt bytte.
128  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Adapter for boblemotor i buss, bakre motorfeste. på: oktober 25, 2009, 11:06:20 am
Unneberg har på lager Glad
129  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Røøøtne Bay på: oktober 15, 2009, 19:39:01 pm
Det stemmer Tistlo. Tenker vi går for den varianten som er påbegynt og sveiser ned langs siden av falsen.
Mere sveisedeler bestilt i dag.. O'joy.  Gliser
130  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Røøøtne Bay på: oktober 14, 2009, 08:24:34 am
Tid for dagens baytekniske quiz. Hvordan er platene festet i karosseri-falsene og mot bjelken inni veggen her? Nå har vi kuttet rett før bjelken - Er det en fordel å bare sveise ned der, eller å kappe helt bort til "skjøten"? Bjelken er helt skutt nederst, så der må det byttes et stykke uansett..



131  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Røøøtne Bay på: oktober 13, 2009, 23:32:26 pm
Heeey.. Eg ser jo masse der som er utan rust og greier..

Ja det lille som blir igjen av bilen er nesten rustfritt! O'glede.  Osteaktig
132  Forum / Snikk-snakk / Sv: I disse Buss Tider på: oktober 13, 2009, 10:55:05 am
Herlig Magne.. Vurder evt å restaurere en skikkelig sliten early bay, og legg ut fyldig beskrivelse av diverse rustreparasjoner.  Osteaktig
133  Forum / Drag-race / Morsomme drag-race facts på: oktober 09, 2009, 08:11:31 am
Ikke akkurat luftkjølt, men fascinerende lesning, rimelig heftig maskineri i en top-fuel bil  Osteaktig

---------
* One dragster's 500-inch Hemi makes more horsepower then the first 8 rows at Daytona.

* Under full throttle, a dragster engine consumes 1 1/2 gallons of nitro per second, the same rate of fuel consumption as a fully loaded 747 but with 4 times the energy volume.

* The supercharger takes more power to drive than a stock hemi makes.

* Even with nearly 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into nearly-solid form before ignition. Cylinders run on the verge of hydraulic lock.

* Dual magnetos apply 44 amps to each spark plug. This is the output of an arc welder in each cylinder.

* At stoichiometric (exact) 1.7:1 air/fuel mixture (for nitro), the flame front of nitromethane measures 7050 degrees F.

* Nitromethane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases.

* Spark plug electrodes are totally consumed during a pass. After 1/2 way, the engine is dieseling from compression-plus the glow of exhaust valves at 1400 degrees F. The engine can only be shut down by cutting off its fuel flow.

* If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in those cylinders and then explodes with a force that can blow cylinder heads off the block in pieces or blow the block in half.

* Dragsters twist the crank (torsionally) so far (20 degrees in the big end of the track) that sometimes cam lobes are ground offset from front to rear to re-phase the valve timing somewhere closer to synchronization with the pistons.

* To exceed 300mph in 4.5 seconds dragsters must accelerate at an average of over 4G's. But in reaching 200 mph well before 1/2 track, launch acceleration is closer to 8G's.

* If all the equipment is paid off, the crew worked for free, and for once NOTHING BLOWS UP, each run costs $1000.00 per second.

* Dragsters reach over 300 miles per hour before you have read this sentence.

Did you know …

… that the nitromethane-powered engines of NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars produce approximately 7,000 horsepower, about 37 times that of the average street car?

… that one cylinder of the eight cylinders of a Top Fuel dragster or a Funny Car produces 750 horsepower, equaling the entire horsepower output of a NASCAR engine?

… that the gasoline-powered engines of NHRA Pro Stock cars produce about 1,200 horsepower, about eight times that of the average street car?

… that an NHRA Top Fuel dragster accelerates from 0 to 100 mph in less than .8-second, almost 11 seconds quicker than it takes a production Porsche 911 Turbo to reach the same speed?

… that an NHRA Top Fuel dragster leaves the starting line with a force nearly five times that of gravity, the same force of the space shuttle when it leaves the launching pad at Cape Canaveral?

… that an NHRA Funny Car is slowed by a reverse force more than seven times that of gravity when both parachutes deploy simultaneously?

… that NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars consume between four and five gallons of fuel during a quarter-mile run, which is equivalent to between 16 and 20 gallons per mile?

… that NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars use between 10 and 12 gallons of fuel for a complete pass, including the burnout, backup to the starting line, and quarter-mile run?

… that NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars travel the length of more than four football fields in less than five seconds?

… that NHRA Top Fuel dragsters can exceed 280 mph in just 660 feet?

… that from a standing start, NHRA Top Fuel dragsters accelerate faster than a jumbo jet, a fighter jet, and a Formula One race car?

… that a fuel pump for an NHRA Top Fuel dragster and Funny Car delivers 65 gallons of fuel per minute, equivalent to eight bathroom showers running at the same time?

… that the fuel-line pressure for NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars is between 400 and 500 pounds, about 20 times greater than the pressure on passenger-car fuel pumps?

… that depending on size and angle, the large rear wing on an NHRA Top Fuel dragster develops between 4,000 and 8,000 pounds of downforce?

… that the 17-inch rear tires used on NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars wear out after four to six runs, or about two miles? Some brands of passenger-car tires are guaranteed for 80,000 miles.

… that it takes just 15/100ths of a second for all 7,000 horsepower of an NHRA Top Fuel dragster engine to reach the rear wheels?

… that it's desirable for an NHRA Top Fuel dragster to race with its front wheels inches off the ground for about the first 200 feet of the run? This ensures proper weight transfer to the rear wheels, a crucial part of a good launch and quick run.

… that the nitromethane used to power the engines of NHRA Top Fuel dragsters and Funny Cars costs about $30 per gallon?

Sources: NHRA Communications and Technical Departments, NHRA race teams, motorsports equipment manufacturers (and boostedpimp) __________________ Falling pregnant accidentally is like locking your keys in your car...you're confused, upset, embarrassed to tell anyone - and both instances can be solved using a coathanger.
134  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Røøøtne Bay på: oktober 08, 2009, 16:21:17 pm
Sikkert den samme som var brukt på utsida. Ein eller anna form for lateksmaling.. Den gjekk fint å steame vekk, dog.

Ja før eller senere (det blir senere..) skal det lakkes inni der  - men det blir ikke denne uka  Blunker
Må finne en kul interiørløsning og, men alt til sin tid.
135  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Røøøtne Bay på: oktober 08, 2009, 11:16:38 am
Fargane inni bilen er i alle fall verdt inngangspengane i seg sjølv..

ja de er helt nydelige - utført i en ræv flassende kvalitetsmaling..
136  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Røøøtne Bay på: oktober 08, 2009, 08:23:32 am
Overhodet ingen hard feelings freddy Blunker.
Selvsagt forventer man å finne rust på en slik bil, men jeg tar meg likevel i å bli overrasket (tilogmed litt imponert..) over kreativ bruk av sparkel, hønsenetting og greit jalla sveisereparasjoner.
Vi har forøvrig også nå strippet innsiden for plater og isolasjon - og alt over gulvnivå ser faktisk veldig bra ut.. (Gruer meg dog til å ta ut frontruta)
137  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Bay på: oktober 07, 2009, 21:21:25 pm
"Fin" økt i garasjen i dag... Gi meg styrke!  Gråter

Bilder kommer.. *skrekk*  Osteaktig
138  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Luftfilter på: oktober 01, 2009, 18:20:36 pm
Men det er for ordens skyld altså et oljefyllt luftfilter, og ikke et oljefilter. Den olja som er oppi der sirkulerer ikke, og har ingenting med motorolja forøvrig å gjøre. Glad
139  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 29, 2009, 13:50:24 pm
det er en grunn til jeg bruker/LIKER BEST Web og bugpack sine kammer,dette har jeg nevner før,gang på gang.hender og at jeg bruker Engle,men det er ikke mitt første valg av kam profil

disse 2 (web/bugpack) kammene gir mindre støy fra vippene enn andre kam profiler (motor går stillere)

og di krever mindre Fjærtrykk, da di er bedere laget enn andre kammer (ASYMMETRICAL)

men noe fjærtrykk må di selvsakt ha  Blunker

blir spennende å se hva JPM har fått til på di nye kam profilene

Hva legger du i at de er bedre laget, og hvordan vet du at de krever lavere fjærtrykk?

bygg eksempel 2stk  identiske 1915ccm, og bruk W 110 i den ene og bruk 4062-10 kam i den andre med 1,1:1 vipper,med std dp topper.

det er jo Gate motor det bygges i denne tråden og ikke drag

beklager avsporing tmbryhn i din tråd

Ok, men det sier jo ingenting om hva som var forskjellen på disse to motorene - og hva som tilsier at englekammen var dårligere laget og krevde mer fjærtrykk? Ikke for å være pirkete, men det er såpass mange som benytter Engle kammer (meg selv inkludert)at dette sikkert er interessant informasjon for mange, også innehaver av denne tråden. Glad
140  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 29, 2009, 12:25:22 pm
det er en grunn til jeg bruker/LIKER BEST Web og bugpack sine kammer,dette har jeg nevner før,gang på gang.hender og at jeg bruker Engle,men det er ikke mitt første valg av kam profil

disse 2 (web/bugpack) kammene gir mindre støy fra vippene enn andre kam profiler (motor går stillere)

og di krever mindre Fjærtrykk, da di er bedere laget enn andre kammer (ASYMMETRICAL)

men noe fjærtrykk må di selvsakt ha  Blunker

blir spennende å se hva JPM har fått til på di nye kam profilene

Hva legger du i at de er bedre laget, og hvordan vet du at de krever lavere fjærtrykk?
141  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Bay på: september 24, 2009, 14:47:55 pm
Godt å se det ikke er bare jeg som har handlet en rusthulk av FreddyB. Glad

Og han ligger og godter seg i Thailand på vår regning..? Makan!  Osteaktig
142  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Bay på: september 23, 2009, 07:50:34 am
Takker for inspill. Jeg ser det står på arcanolen at den kan benyttes både som grunning og toppstrøk - så jeg tipper jeg bruker den, ispedd en skvett owatrol.

Bilen skal forøvrig få tilbake originalfargen etterhvert Glad
143  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Bay på: september 22, 2009, 13:36:31 pm
I dag har jeg kjøpt en boks med Würth rustmelk som jeg tenker å bruke på overflaterust inni bjelker etc som senere skal sveises igjen (og andre plasser forsåvidt..).
I den forbindelse lurer jeg på følgende:
Området som er behandlet med rustmelk skal etterbehandles innen 48 timer - hva har man på da? Arcanol/owatrol blanding, ren owatrol, 2K epoksy, evt annen grunning+lakk? Dette er jo snakk om godt skjulte steder under bilen, så det er null krav til finish - men max krav til holdbarhet.. Tips? Glad
144  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: VDO oljetrykk, oljetemp og turteller -- DONERT BORT på: september 21, 2009, 20:43:39 pm
Flotte type!  Osteaktig
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Bay på: september 20, 2009, 16:30:11 pm
Hei.

Veldig bra tråd med fine bilder.

john

Takk for det - det kommer mer!  Gliser
146  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Bay på: september 17, 2009, 22:18:21 pm
Denne bilen er reneste oppdagelsesferden for tiden.. og skapet er fullt av skjeletter.  Tvilende

Her er bakre jekkfeste venstre side - startet med å kappe bort det verste og borre ut punkter, men top-hatten må også byttes så her skal det meste fjernes..


Begynt å plukke litt i ramma bak mot torsjonsrøret.. Det skjulte et bortimot en kilo sand og ymse rustdannelser.


Her er den dårlige bunnen kappet bort, samt et par hull i siden som skal lappes.


Under enden av jekkfestet mot kanalen var det selsagt også hull.. både i den ytre og indre kanalen. Her blir det mer kapp&sveis.


Bjelken på motsatt side av uriggeren var også råtten, så her må det også inn en ny bit
147  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 14, 2009, 21:15:10 pm
Et interessant aspekt der Endre. Jeg vil ikke tro at varmen blir noe særlig dårligere avledet. Jeg skylder på de lakkerte syl.-foringene dine på Cheap'O-prosjektet! Hehe. Aluminiumslegeringen i seg selv har jo veldig gode varmeledende egenskaper, men dette går vel mer på den interkrystalinske delen av materialet (kornstrukturen inne i materialet). Blir spennende å se om det blir noe kritisk forskjell.
I kraft av at det heller ikke er noe direkte luftsirkulasjon rundt akkurat selve blokka, så føler jeg at lakken ikke vil ødelegge luftstrøm i så måte.

Jeg har også hørt om flere blokker som har blitt lakkert, både på luftkjøltfronten og på den "andre fronten" uten at dette skal ha gitt noen problemer. Vi får se om lakken holder seg eller om den fliser seg av med tiden. Jeg har troen på den Epoxy-primeren for flybruk i alle fall.

Ja det blir spennede å se Glad. Sylindrene som jeg lakkerte har jo kjøleribber, samt at de er i et annet metall som ruster uten behandling. Magnesiumslegeringen i blokka virker noe mer "porøs", og det er det som får meg til å lure på om den "svetter" varme på noen måte - men nå kan jeg ingenverdensting om metallegeringer heller da..
Kjør på videre!
148  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 14, 2009, 20:28:15 pm
Nå skal blokka stå og herde i et døgn. Da vil primeren være steinhard og klar for å bli overlakkert med farge.

Hva fargen angår har jeg tatt endelig beslutning på hva den skal sprøytes med. Det blir Hammerite aluminiumsfarge på blokka.
Denne har en veldig fin sølv metallik-aktig utførelse som kan bli ganske "lekkert" på blokka. Da vil også dynamo, dynamofot og innsug  bli lakkert i eksakt samme farge.

Fordelen med lakkeringen av blokka er å skape et galvanisk skille mellom blokka og luftfuktigheten. Dette hindrer galvanisk korrosjon og at overflaten av aluminiumslegeringen oksiderer. Med aluminiumsfargen var intensjonen at blokka skal se noen lunde "normal" ut og samtidig ha en jevn og fin farge rund baut som ikke vil endre seg over tid. Samme gjelder for dynamo, dynamofot og innsug. Innsugene er spessielt viktig å få lakkert da planen er å få sveist disse selv av stål, og jeg vil helst ungå at de korroderer vekk første sessongen.

Kjempefin tråd du har her Glad
Men jeg lurer på en ting;
Har lakkering, eller i denne forbindelse mer "forsegling", av blokka noen konsekvenser for varmeavledning?
149  Forum / Snikk-snakk / Sv: vw 1300, hvor mye hk? på: september 12, 2009, 08:19:14 am
Hvis du skal bruke bilen til og fra jobb etc vil jeg absolutt anbefale en velholdt originalmotor. Jeg har kjørt en 1300 som bruksbil i over to år med absolutt null problemer - og den sliter overhodet ikke med å følge trafikken. Glad
150  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Senkespindler på: september 11, 2009, 14:27:19 pm
Ca 2.5" er vel det vanlige. Her er min gamle 68' med slike spindler;


Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 45
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!