april 16, 2024, 22:49:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 66
1531  Forum / Snikk-snakk / Sv: Finnes disse på Engelsk? på: august 15, 2010, 07:52:28 am
Jeg lånte de litt nyere bøkene fra lokalt VW verksted for noen år tilbake. Tror de er laget rundt 1969, men kapitteloppdelingen ser lik ut, og vil tro de er like detaljerte. Satt en vinter og slet ut en scanner, så nå er de på CDer i pdf format. Tror det var ca 10.000 sider  Gliser
De er "dessverre" ikke på engelsk, men på dansk. Litt fler mekanikerfingre har nok også bladd i de, men fullt leselige. Har litt planer om å lage opp et lite opplag til vinteren, men si fra hvilke kapitler du ønsker så kan du få de nå.
1 CD for 100,-, 2 CD for 150,- (Noen kapitler er dobbel CD til 150,- pga filstørrelsen)
Eller alt sammen på 2 DVD for 500,-
1532  Forum / Snikk-snakk / Sv: Endelig på skilt! :-D på: august 15, 2010, 07:24:32 am
Så jo veldig bra ut. Gratulerer med skilt.  Glad
1533  Forum / Problemløseren / Sv: Varsellampe for lading/dynamo flikrer på: august 08, 2010, 20:27:59 pm
Når du har skrudd ut de to lange skruene faller det to muttere av i bakkant som skal holde dekselet fast i dynamoen. Nå må nesten dynamoen ut av bilen for å få det sammen igjen  Tvilende
Men som de sier må dynamoen antagelig ut og dreies i en dreiebenk, for å få den kobberfargede kontaktflaten for børstene rund igjen. Er den litt oval/skjevt slitt vil den på høyere turtal nesten slå børstene ut fra seg selv og du vil miste ladingen. Men det kan også være andre ting som litt dårlig kontakt her og der, eller ladereleet som gjør at ladelampen blinker litt.
1534  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan vet jeg om jeg trenger linjeboring? på: august 08, 2010, 16:26:59 pm
Viss ikke blokka er slitt i anleggsflaten for lagerne, er det ikke noen grunn til at hullene skal ha flyttet på seg siden fabrikken linjeborret den  Blunker
Du kan alltids sjekke med en stållinjal, men viss blokka har vært så varm at den har vridd seg, vil det fort bli synlig på anleggsflatene for lagerne.
1535  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 dobbelport motor skal inn i en 1968 1300, hvilken clutch/trykkplate trengs? på: august 08, 2010, 16:15:23 pm
Så nå på mitt eget bilde hva du muligens mente med klumper  Osteaktig
De 9 spiralfjærene på trykkplaten til venstre? Spiller ingen rolle. Det er ringen i midten som teller.
1536  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 dobbelport motor skal inn i en 1968 1300, hvilken clutch/trykkplate trengs? på: august 08, 2010, 16:12:47 pm
Vet ikke hva du helt mener med klumper, men i utgangspunktet finnes det to typer girkassetyper. Med og uten føringsrøret rundt akselen. Klutsj finnes også i to typer, med og uten støttering.
Har du ikke føringsrør, skal du ha støttering.
Har du føringsrør, skal du ikke ha støttering.
Så kassen på bildet under har rør, og skal dermed ha trykkplaten til høyre uten ring.

Trykkplater, lameller og svinghjul finnse også i to forskjellige diameter 180 og 200mm. Her må jo alle tre være i samme diameter.
Ellers finnes trykkplater med tre armer som på bildet, og andre har solfjær med mange små armer, men disse skal passe om hverandre.
1537  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan vet jeg om jeg trenger linjeboring? på: august 07, 2010, 15:34:32 pm
En tommelfinger regel jeg har prøvd før er å bruke neglen å stryke over anleggsflaten for lagerne. Hekter negla seg fast har du slitekant etter lagerne og bør linjeborre.
Nå har jeg kjøpt en slik som på bildet under, og denne kalibreres i micrometer og så måler man innvendig når blokka er dratt sammen med de 6 store boltene. Da måler man helt nøyaktig flere ganger på kryss i samme hullet og vil se om det er ovalt/ujevnt.
1538  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 07, 2010, 15:27:14 pm
Er det kun en hundredel, hadde jeg ikke tenkt noe mer på å det, nei.
Endeslakken er heller ikke noe å bekymre seg for, kun kontrollere og shimse når blokka er satt sammen.
1539  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 07, 2010, 08:04:46 am
Tror ikke VW har utgitt noe minstemål på aksialslark på dette lageret, men hullet skal maks være 3 hundredeler større, og endeslarken skal jo også være 0,1mm +/- 3hundredeler (0,07-0,13mm) Så hadde ikke forundret meg om det ble 3 hundredeler her også som er slitegrensen.

Endeslakken på motoren måles ved å måle hvor mye veiv/svinghjul kan draes frem og tilbake når alt er satt sammen. Mellom svinghjul og lager skal det ligge 3 shims, som fåes i forskjellige tykkelser.
1540  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 05, 2010, 21:18:52 pm
Og viss gamle lageret har ligget og romestert litt kan det være at blokka må trustes, for å gjøre plass til et lager med tykkere trust.
Slik som på Tistlo sin blokk: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.msg224623.html#msg224623
1541  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: "Back in Brown - 56 oval with Oxy power" på: august 04, 2010, 22:10:14 pm
Kan dette være til hjelp?
1542  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Schwedenbremse M86 på: august 04, 2010, 21:53:57 pm
I min oversikt står det selvjusterende. Høres litt tryggere ut enn selvutløsende  Øyerulling
1543  Forum / Problemløseren / Sv: Clutch tar langt inn på: august 04, 2010, 21:39:04 pm
Bare husk at det skal være litt slakk når pedalen ikke er i bruk. Vil ikke at utløserlageret skal ligge inntil og snurre med. Blir fort utslitt av slikt  Glad
Så bare juster på vaier til du er fornøyd.
1544  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sumpbåt med vwboxer? på: august 03, 2010, 19:35:20 pm
Nå er vel agurktiden snart over, men er det noen i Norges land med sumpbåt drevet av vwmotor. Mener å ha sett en slik for mange år siden på Ekebergmarkedet...Fortsatt god sommer!

Regner egentlig med det var en norsk av denne du var på jakt etter? Er tross alt Type 3 motor i den  Osteaktig

http://www.polizeiautos.de/show_one.php?id=3474
1545  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke trykk på bremsene på: august 01, 2010, 18:13:10 pm
Har du justert "pushrod tingen"? Det skal være litt klaring på denne når pedalen er helt ute. Viss det står for mye spenn på denne vil ikke vesken renne fra beholderen og inn i hovedsylinderen.
1546  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips på: august 01, 2010, 18:05:04 pm
Hvordan tett mener du?

For meg ser det ut til at den kan suge varm luft fra rundt eksosen gjennom disse hullene.
Skal være en pakning mellom motor og karosseri, og det lille hullet til venstre kommer av at det er brukt deksler som ikke hører sammen.
1547  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips på: august 01, 2010, 17:57:52 pm
Jeg kjører også med 1600 i en 62modell. Her endte jeg opp med å lage en liten "kloss" slik at jeg kan låse lokket med lufting på. Temperaturen på olja sank med 15-20 grader (Fra nærmere 100 til rundt 80). Hos meg er alt av deksler og pakninger på plass, men det var først med tilhenger opp lange bakker at jeg fikk litt tenningsbank viss lokket var helt lukket.
Er nok en grunn til at VW laget fler luftinntak i motorlokket, når de begynte med 1600  Øyerulling
1548  Forum / Snikk-snakk / Sv: RC-VW modeller på: august 01, 2010, 17:37:28 pm
Min lille boble. Kyosho 1/10 med litt for liten/sliten motor (GS11X)
1549  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips på: juli 29, 2010, 20:23:44 pm
Rett under dynamofoten står motornummeret. Det begynner med litt bokstaver og de kan du finne igjen her for å se om det er en 1600 (1584ccm)
http://www.agdervwklubb.com/teknisk/MOTORMERKING.PDF

Viss 34 forgasseren hører til denne motoren bør det være en 1600  Glad
Forvarmingsrøret pleier være tettere enn at det bare kan blåses ut av. Tistlo har også prøvd: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.msg231775.html#msg231775
1550  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om til injection? på: juli 29, 2010, 09:29:51 am
Jeg har også litt planer om innsprut på min bruksmotor:
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1657.msg11255#msg11255

Jeg kommer eventuelt til å gå for Megasquirt som styringsystem http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html men det finnes mer "plug&play" kit å få kjøpt av andre fabrikater som er en del dyrere. Du kommer nok ikke til å spare inn utgiftene på redusert bensinforbruk med det første, da luftkjølte motorer vil/må ha litt bensin.
Litt jobb er det jo, da du må ha dyseholdere i innsuget, elektrisk bensinpumpe, tur og retur på bensinen med trykkregulator og en del ekstra følere.
Fordelen er at du får et mye mer vedlikeholdsfritt system når det først er justert inn. (Håper jeg  Øyerulling ) Selv om jeg vel egentlig ikke har hatt noen store problemer med forgasser heller.....
1551  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips på: juli 29, 2010, 09:03:04 am
Siden dette antagelig er en 1600, trenger jo de litt mer luft enn originale 1200. Ser at det er en liten glipe i kjøledekslene nede til venstre ned mot eksosen. Her vil den suge til seg luft som er oppvarmet. For å teste om det er varmen som er problemet, kan du sette et beger eller boks mellom, slik at motorlokket ikke kan lukkes helt. Ta en tur med lokket på "lufting" og se om problemet har endret seg.
Den store slangen som går inn på luftfilteret vil også suge varmluft viss spjellet inni luftfilteret står i "vinter" posisjon.
1552  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stereo i 67 type1 på: juli 29, 2010, 08:00:47 am
er 12v

Det var bra. Da er det bare å sette inn spiller. Har heller aldri hatt problem med nok strøm fra vanlig likestrømsdynamo til vanlig spiller.


har funnet på 38A. Finnes det større enn det? har litt stereoplaner selv...

Var den på 38A jeg tenkte på. Har ikke hørt om noe større likestrømsdynamo. Skal du bytte til en slik, må du også bytte platen den er festet med til viftehuset, og muligens en regulator som tåler mer? Eller gå for vekselstrømsdynamo som kan fåes fra 50A til 95A som du sier.
1553  Forum / Problemløseren / Sv: Løsne "piston-pins" fra stempel og "con-rod" på: juli 28, 2010, 19:34:38 pm
Og til de mer gjenstridige har jeg laget denne lille jernklumpen med en bolt gjennom. Da er det bare å tre båndet rundt stempelet og skru kryssbolten ut.
1554  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stereo i 67 type1 på: juli 28, 2010, 19:19:35 pm
De minste 12V likestrømsdynamo kan levere 30Amp som burde tilsvare 360Watt
6V likestrømsdynamo kan levere 45Amp som burde tilsvare 270Watt

Men på en 67 modell er det vel en sjangs for at det er 6volt, og da trengs en omformer fra 6 til 12 for en CD spiller
1555  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ser på ei 69 boble. på: juli 28, 2010, 08:07:03 am
Kan også være en 70modell som er registrert i 69. 69 har blank list over dashbordet, 70 har ikke list.
Det viktigste med bensinvarmeren er vel at ikke bensinslangene er morkne, og at alle ledninger sitter godt fast. Da vil den som regel virke  Glad
1556  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips på: juli 27, 2010, 20:45:16 pm
Var bare litt vanskelig å se på bildet om det var tettet i det hele tatt  Blunker
Var ute for en som ikke ville gå på tomgang ved varm motor, og da stod dette hullet åpent. Fikk greit med luft når choken var på, men når den gikk av fikk den for mye luft/mager blanding.
1557  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips på: juli 27, 2010, 17:22:17 pm
Min tanke går til falskluft. Ser du har et vakumuttak på innsuget. Er dette tettet skikkelig?
1558  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc? på: juli 26, 2010, 10:18:01 am
Og jeg kjører F-blokk som har "dobbel oljeredusering" og store oljekanaler. Ser ut til at de siste F-blokkene kom med dette. Mitt motornummer er over 2 000 000.
De første 1600 transportermotorene var vel også singelport med små kanaler? Mitt motto er viss VW turte gjøre det, er det ikke farlig  Gliser
1559  Forum / Problemløseren / Sv: dynamo på: juli 25, 2010, 10:40:09 am
Dynamoen må jo ut uansett, så jeg hadde byttet lager viss ikke du har en bedre dynamo liggende. Bare noen få skruer ekstra å bytte lager. Nye lager koster bare en 50 lapp.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Kulelager/Kulelager/
2stk type 6202 til likestrømsdynamo.
1stk 6202 og 1stk 6203 til vekselstrømsdynamo.
1560  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke løs hjulet som driver viftereima på: juli 25, 2010, 10:27:06 am
Heter avtrekker på "Biltemask"
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet/
Sider: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!