mars 28, 2024, 23:25:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 54 55 [56] 57 58 ... 66
1651  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bensin varmer på: desember 03, 2009, 14:27:24 pm
Vil bare advare mot å sette 12volt rett på glødepluggen. Den kan ta skade av det, da det normalt er en formotstand innebygd i brenneren. Ellers ser oppskriften veldig grei ut for meg  Glad
1652  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor mange luftkjøle VWer har du hatt? på: desember 03, 2009, 11:20:14 am
Er dette i det hele tatt interessant om man ikke har med hvor mange man har solgt?
Tenkte på det samme.
Jeg har bare hatt 4 bobler, 1 Notch og en beach buggy, men jeg har alle fortsatt  Øyerulling
1653  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Max FUN, Low COST! på: desember 01, 2009, 19:45:08 pm
Så toppene lå på utstilling i dag, så jeg sneik meg inn å så litt på de.  Øyerulling
Modifiseringen av flycutteren var tydeligvis vellykket, da resultatet så veldig bra ut.
Vil du ha ennå høyere komp enn det volumet i toppene gir, kan du jo dreie av litt av sylinderne for mindre vendehøyde.
1654  Forum / Problemløseren / Sv: Dynamooverhaling. Et lite problem. på: november 29, 2009, 19:08:38 pm
I bakkant har jeg en liten avtrekker som jeg får tredd inn i "luftehullene" i dekselet. Da får du trukket av bakdeksel og lager. Lageret er festet i bakdekselet med et lokk som er skrudd fast, så de må trekkes av samlet.
1655  Forum / Problemløseren / Sv: Leter etter bolter på: november 29, 2009, 18:54:40 pm
Produktnummer 380-12-080 hos Arvid Nilsson er 80mm lang. 12x1,5 i 10.9 (Side 150 i katalogen)
http://www.arvidnilsson.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2FFiles%2FFiler%2Fno%2FHovedkatalog.pdf
Mener Tools skal være forhandler for de.
1656  Forum / Problemløseren / Sv: Dynamooverhaling. Et lite problem. på: november 25, 2009, 20:18:30 pm
Eller viss du har tilgang til en presse, er det også en sikker metode. Jeg skrur som regel på viftemutteren for ikke å skade gjengene.
1657  Forum / Problemløseren / Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips på: november 23, 2009, 20:06:46 pm
Jeg har lest at 2mm er "passe", mens ved 3mm blir det hull. Jeg høvlet mine fra 52ccm til 44ccm (husker ikke hvor mye mm det var). På 1680'en ble kompen øket fra 8,0 til 9,0 og det ga en økning på 9 Hk.
1658  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvit speedometerskive på: november 23, 2009, 19:50:29 pm
Jeg plukket ut skiven og lakket den.  Så fikk jeg laget løse tall som jeg klistret på. Fikk de ikke små nok, så jeg sløyfet en null etter hvert tall  ;D
1659  Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 1600 AS motor på: november 20, 2009, 19:12:53 pm
For lite luft da. Rengjør luftfilter og juster gasser Glad
Har vært ute for at papirfilter har vært så tett at motor har stoppet. Har du oljebadsluftfilter må du ikke ha for mye olje oppi....
1660  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6v-12v på: november 20, 2009, 18:43:52 pm
kan også ha en ekstra motstand i bensinvarmeren
Blir ikke det vanskelig å finne "riktig" motstand, da strømforbruket til varmeren er veldig variabelt? I oppstarten bruker den mye mer strøm enn i drift. Må vel da ha en motstand til viften, en til glødepluggen og en til bensinpumpen?
1661  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6v-12v på: november 20, 2009, 13:59:04 pm
Bygget min 62 om til 12volt i sommer. Jeg beholdt 6volt starter, da det også kan fungere lenge. Har kjørt 100 000km tidligere med denne kombinasjonen på en bruksbil. Blir veldig lettstartet  Gliser
Ellers byttet jeg:
Dynamo, laderele og dynamofot (måtte bygge opp forgasser 10mm for å få plass)
Pussermotor (du kan kjøpe en motstand, så slipper du å bytte)
Alle lyspærer
Blinkrele
Coil
Satt inn motstand før automatchoken

Har du rele på hovedlysene, må det byttes.
Har du bensinvarmeapparat, må det byttes
1662  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hjelp til identifisering av MOTOR :) på: november 08, 2009, 20:00:57 pm
126 er både 1500 og 1600, men siden ditt motornummer er så høyt, er sannsynligheten stor for at det er en 1600, og at toppene muligens har vært på fra begynnelsen av?
122 motorene er 1200, og 124 er industrimotor med Type 3 kjøling på 1500 og 1600ccm.
1663  Forum / Problemløseren / Sv: Laderegulator for vekselstrømdynamo på: november 01, 2009, 16:39:42 pm
Denne?
http://www.biltema.no/carparts/carpart_info.asp?iItemId=65359
1664  Forum / Problemløseren / Sv: bremse hjelp 69mod boble?? på: oktober 27, 2009, 20:43:33 pm
Her er hjulsylindere (de som skyver bremseskoa fra hverandre)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,15076.0.html

Han har også bremserør kit. Har lagd selv før, men til noen få hundrelapper er det enklere å kjøpe ferdige sett.
1665  Forum / Snikk-snakk / Sv: LED lys pærer på vw på: oktober 24, 2009, 22:27:41 pm
man får jo elektroniske blinkrelèr som blinker i samme tempo uansett bealstning
Stemmer det. Til og med Biltema har de: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=137161
1666  Forum / Snikk-snakk / Sv: LED lys pærer på vw på: oktober 24, 2009, 22:15:22 pm
Viss du sparer strøm, så slipper dynamoen å produsere strømmen og sviver lettere, og du vil kanskje få 1/4Hk ekstra ut av motoren Osteaktig

De har begynt og produsere H4 også i LED, men de er nok ikke beregnet for bruk i mørke, kun til dag-kjørelys (tåkelys)
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=H4%20LED&_dmpt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&_fcid=154&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_sticky=1&_stpos=&gbr=1

Skal du ha samme farge i LED-pæren som en vanlig pære, må du nok foreløpig lage den selv. Det finnes også LED i varmhvit.
http://cgi.ebay.com/20p-5mm-HIGH-QUALITY-WARM-WHITE-LED-25KmcdFREE-RESISTOR_W0QQitemZ350269453599QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item518dafb51f

På mine lamper har jeg valgt å seriekoble 4 LED på en felles motstand. På kupelyset brukte jeg totalt 24stk LED som ble koblet slik at de i teorien bruker 0,12Amp.
Velger du en motstand til hver LED hadde det blitt 0,48amp.

Det bør også være røde LED bak et rødt glass og orange LED bak et orange glass, for best lysutbytte.
1667  Forum / Snikk-snakk / Sv: LED lys pærer på vw på: oktober 24, 2009, 12:21:43 pm
Grunnen til at blinklysene er i "vanlig" lyspære, er gjerne det at ikke alle gamle blinkreleer er så glad i LED. Blinker fortere da de tror at en pære er defekt.
1668  Forum / Snikk-snakk / Sv: LED lys pærer på vw på: oktober 24, 2009, 08:52:53 am
Da her jeg testet litt LED-pærer:
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1758.msg12121#msg12121

Konklusjonene på disse pærene ble vel litt mer lys ved park, og litt lite lys ved brems, men bra ved litt tilskudd av ekstra lysdioder . Men jeg regner med jeg slipper å bytte pære noe mer i baklyktene, da jeg loddet pærene fast for å slippe dårlig kontakt i originalsokkelen.  Glad

Andre som har prøvd andre LED pærer?
1669  Forum / Problemløseren / Sv: Voltmeter viste maks utslag (Over 16V) på vei til klubbkveld/Mekonomen i dag... på: oktober 21, 2009, 19:34:48 pm
Når spenningen blir for høy, er det som regel regulatoren sin feil. Det burde gå bra å få ut denne med dynamoen fast i bilen. Må nok løsne den klemmen som går rundt dynamo og fot.
Har regulatoren god jord? Er lett å bli lurt, viss en lakker opp dekselet som regulatoren henger fast i, må man skrape bort lakken der regulatoren skrues fast i dekselet. Men så lenge det har virket før, er nok muligheten stor for at regulatoren er defekt  Flau
1670  Forum / Problemløseren / Sv: hvor lang viftereim?? på: oktober 15, 2009, 21:01:51 pm
Likestrøm bruker vel 9,7x905mm, og vekselstrøm står som 11,3x912mm i delekatalogen min.
Selv om den til veksel er litt lengre, er den litt bredere slik at den kommer lenger ut på remskiven.
1671  Forum / Problemløseren / Sv: alt fra bryter på ratt er klipt av..hva er til hva, lagt med bilde. på: oktober 15, 2009, 19:35:28 pm
Amerikanerne liker jo ting som ikke alle andre har, for eksempel "US fangere" og "sealed beam" Osteaktig
Kan være de skulle ha et spesielt fabrikat på sitt blinkrele, eller andre regler å følge?
1672  Forum / Problemløseren / Sv: alt fra bryter på ratt er klipt av..hva er til hva, lagt med bilde. på: oktober 15, 2009, 19:05:34 pm
Viss det er dette fra TheSamba du tenker på, har jo dette andre nummer på releet enn det som er på bildet:
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_6869.jpg

På det danske har du J2 som er blinkrele  Blunker
1673  Forum / Problemløseren / Sv: 6v til 12v: forgasser og dynamo går i hverandre på: oktober 15, 2009, 18:05:39 pm
Kondensatoren driter vel i om det er 6 eller 12v for den er vant til å jobbe med fleire tusen volt, frå coilen Glad

Kondensatoren står før coilen og får bare 6/12volt som stiftene "hakker" opp, så noe høy spenning er det ikke.
Men jeg har selv kjørt ca5000km nå med 12volt på en 6volt kondensator. Sikkert ikke ideelt, men det går fortsatt  Gliser
1674  Forum / Problemløseren / Sv: alt fra bryter på ratt er klipt av..hva er til hva, lagt med bilde. på: oktober 15, 2009, 17:57:16 pm
Kan disse strømskjemaene være til hjelp? Ser ikke ut til at alle farger stemmer med skjemaet, men kanskje du finner noen nummer der ledningene er festet?
1675  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerning av lakk og maling. på: oktober 13, 2009, 20:47:33 pm
Var akkurat på fargehandel og kjøpte inn varene. 750 kg boks kaustikk soda (lut) og tapetklister.

Og med en så stor boks med kaustisk soda går vel nesten hele bilen oppi boksen  Osteaktig
Eller var det 750gram?
1676  Forum / Problemløseren / Sv: Ny regulator og nye børster - fremdeles niks lading på: oktober 08, 2009, 18:15:37 pm
Lite utklipp fra dette: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html

For å sjekke om dynamoen er i orden kan du koble bort alle ledninger, og koble en løs ledning mellom DF og D-. Start bilen og mål med et voltmeter mellom D+ og D-. Du skal få opp mot 36V på en 12V dynamo, og 18V på en 6V, ved ca 3000 omdreininger på motoren.
Ikke test for lenge da det kan skade dynamoen.
Viss du får de riktige voltene her er dynamoen etter all sannsynlighet i orden, og du bør prøve med et nytt laderele.


De fleste 12volt som jeg har sjekket kommer opp mot 50volt ved denne testen. Selv om dynamoen sviver ved polariseringen, kan den ha noen defekte viklinger.

Og som Tistlo skriver 6 eller 12V du har? Kan du ha brukt en 6v regulator på en 12v dynamo, eller var det en helt ny regulator?

1677  Forum / Problemløseren / Sv: Motor går dårlig med turteller kobla til på: oktober 04, 2009, 12:19:48 pm
Har du sjekket at coil er koblet riktig? Pluss skal inn på 15, og turteller/stift skal inn på 1.
Du sa at du hadde ny coil. Er den ny ut av eske, eller en annen brukt?
1678  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Type 3 langnese bakskjermer, forskjermer og passaskjerdør kjøpes!! Haster. på: oktober 03, 2009, 19:34:14 pm
Og jeg har dør. Men den bør nok hentes. Forumexpressen?

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1239.0
1679  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vann på gulvet, førerside på: oktober 02, 2009, 20:39:29 pm
På min manglet det plastfolie bak dørtrekket.  Bilen stod parkert litt på skrå, og vann fra sidevinduet klarte å lure seg forbi pakning, ned på dørtrekket og inn i bilen. På med folie og nye dørpakninger for sikkerhets skyld, og den ble tett.
1680  Forum / Problemløseren / Sv: Tips ved heving? på: september 20, 2009, 16:40:07 pm
Eller du kan modifisere originaljekken din  Gliser
Sider: 1 ... 54 55 [56] 57 58 ... 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!