1712
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fremre girkassefeste
|
på: juni 01, 2009, 18:12:37 pm
|
Jeg hørte om en annen som hadde gjort det samme som deg. Han gikk tilbake til det originale neskonet, for det passet bedre enn T2 sitt. Men det er vel muligens en 61 modell han har...
|
|
|
1714
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett - Blir ikke kvitt varmen!
|
på: mai 30, 2009, 07:12:55 am
|
Det er jo bildene vi forstår best Men det jeg ikke forstår er at de påstår at ikke noe olje går gjennom kjøleren ved kald olje. Det vil jo bli et lite trykkfall over "kjøleventilen" og dermed litt høyere trykk inn på kjøleren enn etter den. Burde jo strømme litt olje gjennom kjøleren da? Når oljen er kald vil den ikke da presse på begge sider av kjøleren (tilbakestrøm fra enden av oljegalleriet)- og derved vil man ha trykket men ingen gjennomstrømning?
Oljen vil vel ikke møte seg selv, for da får du samme trykk på begge sider av ventilen/kjøleren og den vil lukke pga fjæren. Kjøleren i seg selv er jo en "restrictor"
|
|
|
1715
|
Forum / Problemløseren / Sv: Piler.. elsystem?
|
på: mai 30, 2009, 06:44:01 am
|
Når pila virker av og til, men ikke vil ned igjen høres det for meg ut som et mekanisk problem. Sjekk at alt glir lett inni pila. For å sjekke at strømmen er der den skal kan du koble en lyspære mellom den sort/grønne ledningen ved pila og jord. Skal jo da lyse ved hendel til høyre....
|
|
|
1717
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett - Blir ikke kvitt varmen!
|
på: mai 29, 2009, 20:05:41 pm
|
Som andre også nevner er ikke det at oljelampa slukker noen garanti for at olja sirkulerer gjennom kjøleren. Den sier bare at det er trykk ved trykkbryteren. Kan være en pakning på kjøleren som sitter skjevt og struper hullet inn i kjøleren? Veldig vanskelig å tippe når man ikke vet om det er for mye varme eller for lite kjøling.... Sett inn 1600 igjen og kom deg på treff i helga
|
|
|
1718
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1962 T1 1200, Defekt utløselager ?
|
på: mai 29, 2009, 10:25:50 am
|
Det er jo ikke bare utløselageret som kan være grunnen. Når du trykker inn clutchen, trykker du jo hele svinghjulet mot lageret/shims og der vil det også møte litt motstand. Har du sjekket endeslarken i motoren? Ikke for å skremme, men med stor slark kan vel tenningen forskyve seg litt ved vandringen på veiva, og dette kan påvirke turtallet. Utløselageret har vel en tendens til å lage ulyder når det er slitent.
|
|
|
1719
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: chassis nr
|
på: mai 25, 2009, 20:23:30 pm
|
Er vel kanskje riktig og si at motoren opprinnelig var en 1500 med 44 Hk. Viss du har to doble gassere er vel muligheten veldig stor for at det er dobbelportede topper også. Originalt har 1500 enkelportede topper. Er toppene byttet, kan mer også være byttet
|
|
|
1730
|
Forum / Problemløseren / Sv: bygget om til 12v, blinkrele
|
på: mai 13, 2009, 13:57:27 pm
|
Kanskje releet ditt er til for ny bil? De nyeste har jo 3 blinklys til hver side. Blir lett noe galt med totalmotstanden i systemet viss du bare har to. Prøv å koble til en 21W pære som instrumentlys bare for å sjekke. Regner med du har jordet releet i 31.
|
|
|
1732
|
Forum / Problemløseren / Sv: Det går ikke opp noe lys for meg!!!
|
på: mai 11, 2009, 19:57:43 pm
|
Når det klikker i releet, virker jo både rele og bryter, så jeg henger meg på bølgen av de som mener du har en dårlig kontakt et sted. Eventuelt en feilkobling. På bildet under ser du hva som skal hvor på pæra. Common=minus/jord Low=nærlys High=Fjernlys
|
|
|
1734
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: STORE DEKK SPØRSMÅL
|
på: mai 11, 2009, 17:37:45 pm
|
Jeg har samme dekk foran og aldri merket noe skjelving. Kjører med original styredemper. Har du sjekket demperen din at den er tight og fin? Bak har jeg 30x9,5 og mener jeg kjører med ca25psi bak og 22psi foran. Litt mye det også, men helst for å få litt mindre rullemotstand. Kan nesten tappe ut all luft foran uten at det merkes på høyden på bilen. På bildet ser det ut som det er midterste delen av dekket ditt som har kontakt med grusen, så det tyder på at du også har litt mye luft i dem.
|
|
|
1737
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Motornummer på vannpumpe motor
|
på: mai 09, 2009, 19:54:35 pm
|
Motornummer fra 122-000000 til 122-001985 er 25Hk. Motornummer fra 122-001986 til 122-073000 er 30Hk Motornummer fra 122-073001 til 122-095000 er 34Hk Motornummer fra 122-095001 til 122-100000 er 30Hk 31.12.1953 har nummer 122-001985 31.07.1959 har nummer 122-051402 Så viss en regner med at de hadde linjær produksjon, burde denne motoren være fra midten av desember 58
|
|
|
1739
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Motor: Hvilke verktøy og til hva
|
på: mai 08, 2009, 20:59:29 pm
|
Med verktøy er det ofte slik at når det først er kommet i hus, er det litt vanskelig å forstå hva du gjorde uten det før. Kan selvfølgelig anbefale en kompressor. Viss det er litt størrelse på den kan den brukes til sandblåsing, og alt mulig av luftverktøy og renblåsing. Muttertrekker er fin. I stedet for å skru i 5 minutter på en rusten og treg mutter, bruk trekkeren og den er av på 2 sekunder. Av større "verkstedutrustning" er det veldig greit med en søyleborremaskin og dreiebenk, selv om det kanskje er nærmere "kjekt å ha" enn et must. (men jeg er blitt avhengig.... ) Og av og til tar det litt av, så det siste i hus er en avbalanseringsmaskin til veivaksler
|
|
|
1740
|
Forum / Problemløseren / Sv: Det går ikke opp noe lys for meg!!!
|
på: mai 06, 2009, 17:16:54 pm
|
Når du trekker til deg blinklyshendelen, skal det klikke i releet. Gjør det ikke det kan du koble den ledningen på releet som er merket "S" til jord. Da skal det komme et klikk i releet. Får du ikke releet til å klikke er det defekt. Klikker det når du jorder "S", men ikke når du bruker bryteren: Da er bryteren defekt.
|
|
|
|