april 25, 2024, 17:32:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 62 63 [64] 65 66
1891  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kjøling 1600, anbefalt forgasser(e) og eksos til originalmotor på: september 28, 2008, 20:22:27 pm
Det er mange deksler i tillegg til viftehus. De aller fleste bør være der for å opprettholde kjøling, og skjerming mot eksosvarme.
Av forgasser kan jeg anbefale 32/36mm totrinnsgasser, viss ikke du går for original. De har choke og forvarming viss du vil bruke bilen på kaldere tider av året.
1892  Forum / Problemløseren / Sv: HJÆÆÆLP!!!Haster!!! på: september 28, 2008, 20:06:43 pm
Vipp av toppdekselet og se at ventilene beveger seg slik de skal.
1893  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet på: september 28, 2008, 20:03:34 pm
Det høres ut som det kan være den innebygde regulatoren som tuller med deg. Viss dynamoen har god jord da, og børstene har kontakt med det som snurrer inni der......
1894  Forum / Problemløseren / Sv: HJÆÆÆLP!!!Haster!!! på: september 28, 2008, 17:38:35 pm
Du har ikke fått byttet rundt på pluggledningene til 3 og 4 da??
1895  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet på: september 28, 2008, 17:23:18 pm
Og her er det i PDF format.
Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....
1896  Forum / Teknisk, teori og praksis / Reparasjon / feilsøking på ladesystemet på: september 28, 2008, 17:21:30 pm
Det er en del som har litt problemer med ladesystemet. Er det dynamoen som er gåen eller er det laderele/regulator? Her kommer forhåpentligvis litt tips.
Det første jeg vil nevne er jordingen. Det er viktig at det er god kontakt hele veien fra minus på batteriet til både dynamo og laderele. Dette er lett og glemme da minus ikke går i noen ledning, men gjennom karosseri, motor og girkasse. Still inn et multimeter på ohm og mål fra batteriets minuskabel til dynamoens D- skrue. Her skal det være tilnærmet 0 ohm. Viss ikke må du rense alle kontaktflater og sjekke koblinger. Et par viktige punkter er der batteriets minuskabel er skrudd fast i bilen, og den jord stroppen som går over fra karosseriet til girkassen.

Over til dynamoene. Det finnes tre hovedtyper: Likestrømsdynamo, vekselstrømsdynamo m/løs regulator og vekselstrømsdynamo med innebygd regulator. Forskjellen kan du se på bildene.


Likestrømsdynamo. Tre tilkoblinger som går til laderele. (D+, D- og DF)


Vekselstrømsdynamo for ekstern regulator.Tre tilkoblinger til regulatoren og en til batteriet.


Vekselstrømsdynamo med innebygd regulator.En tilkobling til ladelampe og en til batteri

Det første som bør gjøres er å sjekke børstene for slitasje og bevegelighet. På likestrøm finner du en i hver åpning, og på veksel finner du de under plastlokket med flatstift tilkoblingene.

Likestrømsdynamoen

Den typen som det er mest trøbbel med (siden den er mest vanlig) er likestrømsdynamoen.
For å sjekke om den er i orden kan du koble bort alle ledninger, og koble en løs ledning mellom DF og D-. Start bilen og mål med et voltmeter mellom D+ og D-. Du skal få opp mot 36V på en 12V dynamo, og 18V på en 6V, ved ca 3000 omdreininger på motoren.
Ikke test for lenge da det kan skade dynamoen.
Viss du får de riktige voltene her er dynamoen etter all sannsynlighet i orden, og du bør prøve med et nytt laderele.



Viss ikke du får de volt du trenger, kan du prøve og polarisere dynamoen. Ta bort dynamo reima slik at dynamoen kan rotere fritt. Ta bort voltmeteret fra forrige test og koble til et batteri i stedet, for en kort periode. Dynamoen vil da svive jevnt rundt, litt fortere enn at du klarer å telle rundene.
Viss den ikke sviver eller sviver ujevnt, og børstene er i orden, er dynamoen defekt.
Viss den sviver kan du gå tilbake til forrige test å se om den nå virker.



Viss ikke noe av dette har hjulpet må nok dynamoen ut av bilen for overhaling eller bytting.

Vekselstrømsdynamoen

Vekselstrømsdynamoene testes enklest ved å måle volten mellom B+ skruen og huset på dynamoen. Ved litt turtall på motoren bør den ligge mellom 14 og 14,7 volt. Er volten dette, sjekk at den kommer frem til batteriet også. Har du samme spenning på batteriet er det ikke noe galt med ladingen.
Er volten over eller mye under dette bør regulatoren sjekkes. Se at alle ledninger sitter godt fast og at børstene ikke har grodd fast i glidesporene sine. Er dette i orden, er nok regulatoren gåen.
En mer grundig sjekk av vekselstrømsdynamoen krever litt mer spesial måleutstyr.
Husk at batteriet må være tilkoblet hele tiden til B+ når dynamoen sviver, viss ikke skades dynamoen.

Ladelampen

Grunnen til at du begynte med disse målingene var kanskje at ladelampen lyste?
Når du setter på tenningen skal ladelampen lyse til motoren starter. Dette fordi den får pluss fra tenningslåsen og minus gjennom dynamoen som står stille. Når dynamoen sviver, kommer det pluss i denne ledningen også og lampen slukker. Dette fordi 12 volt i begge ledningene blir 0 volt i forskjell og dermed 0 volt til lyspæren.
For å sjekke at alt er i orden her må du ta ut lyspæren og måle om du har 12 volt på begge kontaktpunktene for pæren. En måle lampe som på bildet er veldig grei. Koble klypen til en skrue som er minus og stikk nålen inn i speedometeret / på pæreholderen.


Skal lyse hele tiden når tenningen er på.


Skal lyse når motoren sviver og dynamoen lader.

Viss den ikke sviver som på første bildet, må du sjekke om alle sikringer er hele og ledningene er koblet slik de skal.
Viss den ikke lyser som på det andre bildet er feilen lenger bak i bilen. Sjekk om prøvelampen lyser når du kobler den til D+/61 på ladereleet. Lyser den med motoren i gang, er det nok brudd i ledningen frem til lampen.
Viss det lyser som på begge bildene er nok pæren defekt.

Ladereleet

Kontrolleres enklest ved å bytte med et du vet virker…..



1897  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Turbo-sus" uten Turbo, ujevn gange og en vaskefille......... på: september 28, 2008, 12:36:14 pm
Kan være lettere å finne hvor lyden kommer fra/er sterkest med et slikt http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81909
1898  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ombygging til Baja på: september 26, 2008, 17:14:14 pm
Min ble godkjent uten noen store problemer.
Den har glassfiber front og skjermer, åpent motorrom (med deksel over bevegelige deler), bøyler foran, bak og på sidene og hjemmelaget "helbur"
Det eneste de ikke likte i Kr.sand var de store dekkene (30x9,5). Jeg har lyktene i skjermene, så viss du vil ha de i panseret blir kanskje det litt for smalt for BT. Jeg har heller ikke hevet karosseri fra bunnen.
PS: Jeg søkte på forhånd. Hadde jeg ikke gjort det tviler jeg på de hadde vært så medgjørlige. (Jeg hadde kappet taket også  Øyerulling )
1899  Forum / Snikk-snakk / Sv: Delenummer på bobledeler hos Biltema og andre leverandører på: september 24, 2008, 17:48:36 pm
Mener også at det er denne rotoren som passer i 009 og tilsvarende.

Rotor (til Golf)    art:55-215    kr.32,90
1900  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: atter en gang: Sveising av magnesium på: september 21, 2008, 14:33:16 pm
Tok noe dreiespon fra en AS41 blokk og satte fyr på. Brenner godt, men enda bedre med litt vann tilsatt  Gliser


1901  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jøss, mye rart en finner når en rydder gitt(gamle bilder) på: september 21, 2008, 14:24:25 pm


Og denne danske lookern gikk jeg å hadde bra lyst på(Skagen 95-96)
Det må ha vært i 1995 for i 96 hadde jeg ikke takgrind på notchen min....
1902  Forum / Snikk-snakk / Sv: Delenummer på bobledeler hos Biltema og andre leverandører på: september 16, 2008, 19:56:29 pm
Mener å huske at dette passer til boble med den høye modell fordelerlokk.

56-056 Fordelerlokk 59,90
1903  Forum / Problemløseren / Sv: kupelys virker ikke på: september 14, 2008, 17:49:25 pm
Den i døra. Gror som regel til av smuss....
1904  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 10, 2008, 18:57:14 pm
'67 har vel et litt kortere motorlokk enn '66, ja. Hvor vanskelig det er å få tak i vet jeg ikke.
Ang bremser/motor bør nok det taes med Biltilsynet før du begynner slik at du vet hva de godkjenner i ditt distrikt.
Blir det 2,6 passerer du nok 100Hk med god margin Gliser
1905  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger råd om hva jeg bør kjøpe. på: september 10, 2008, 18:08:28 pm


Ser at de gamle er finest med langt panser og motordeksel, men de nyere er vel bedre teknisk?



Kombinasjonen av disse to må jo være en 1967 modell med 1500 motor. Da har du gammelt utseende på panser motorlokk, samtidig som du har den nyere forstillingen med skivebremser.
(1966 modellen kan også relativt enkelt skiftes til skivebremser, da den også har denne forstillingen, men med trommelbremser.)
1906  Forum / Snikk-snakk / Sv: noen hørt om denne størrelsen motor? på: september 06, 2008, 20:02:50 pm
Jeg mener at det ble levert følgende luftkjølte industrimotorer:
122 - 1200 type1
124 - 1500 og 1600 type3
126 - 1500 og 1600 type1
127 - 1800 type4

Det kan være en 127 som jo er på 1793ccm, men da antakelig i type 4 utseende.

Her linken til den eldre tråden... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3388.0.html
1907  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hovedbremsesylinder ved bytte til skivebremser på: september 05, 2008, 20:21:44 pm
Nummer 8 er betegnet som fortrykksventil. Er det denne dere tenker på?
1908  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW på Postkort på: september 04, 2008, 20:06:18 pm
Satt å bladde i et gammelt album etter mine besteforeldre og fant disse.
Likte spesielt den bensinstasjonen på Gol som selger frontruter. Prøv å finn en slik i dag  Gliser
1909  Forum / Problemløseren / Sv: Hammerite et anbefalt produkt? på: september 02, 2008, 20:12:46 pm
Jeg har prøvd Hammerite. Men å male det utenpå rusten som reklamen sier er jeg ikke tilhenger av. Den sitter best på det som er sandblåst, men synes den blir litt for hard/sprø. Er lite som skal til av slag før det sprekker av et lite flak.
1910  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ombygging til cab på: september 02, 2008, 17:29:00 pm
Husk at bilen må være "gammel nok" Det kom nye regler i mellom 1971 og 1974 en gang som gjør det litt vanskeligere (umulig) å få godkjent ombyggingen. Jeg bygget om en 1969 for 10 år siden. Noe av det første BT sier når jeg kommer til dem er at "slikt må du søke på forhånd om å gjøre". Heldigvis hadde jeg gjort det og da var de veldig fornøyd med resten. Hadde kjøpt et forsterkningsett og hadde også med papirene på dette. Det eneste de klarte å klage på var størrelsen på dekkene  Sint
1911  Forum / Problemløseren / Sv: Skifte fjærtopplager 1303: Ut med hele sulamitten? på: september 01, 2008, 17:36:31 pm
Er denne til hjelp?
1912  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Elektrisk bensinmåler. 6V. på: september 01, 2008, 17:26:48 pm
Du får denne typen også i 6Volt, ikke bare med wire: http://cgi.ebay.com/VW-VDO-Fuel-Tank-Gauge-6V_W0QQitemZ330266766602QQihZ014QQcategoryZ102561QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Noen er til høyre ratt biler.....
1913  Forum / Snikk-snakk / Sv: Alt er stort i USA, også garasjen på: september 01, 2008, 16:37:11 pm
Er et bilde av bilene nederst på denne siden: http://www.garagejournal.com/forum/showpost.php?p=273222&postcount=361
1914  Forum / Problemløseren / Sv: Nøkkel? på: august 31, 2008, 17:29:45 pm
Det går jo an å se om du finner din nøkkelkode her : http://stores.ebay.com/Gabriels-VW-Keys-And-Locks
1915  Forum / Problemløseren / Sv: Festebraketter til bambushylle på: august 25, 2008, 19:50:24 pm
Og her er litt vitale mål. Er laget i 2mm alu plate.
(WMF bildet har bedre oppløsning)
1916  Forum / Problemløseren / Sv: Buggyen låste seg i 2. gir på: august 24, 2008, 17:01:47 pm
Jeg skrudde ut ryggelysbryteren og klarte å dytte skiftegaffelen på plass derfra.
1917  Forum / Snikk-snakk / Sv: På gjengrodde stier fortsetter..... på: august 24, 2008, 16:20:25 pm
Det er vel en sen 1963 modell. 1964 modellen begynner fra nr 5677119.
Motoren er nok en 34Hk 1200.
Km standen er jo bare 11604  Sjokkert eller har den snurret rundt noen ganger første.....
1918  Forum / Problemløseren / Sv: Luftinntak på motorlokk på: august 24, 2008, 14:56:17 pm
Det var jo noe å tenke på det med regndekselet ja. De nyere bilene har det jo ikke, men det var nok en grunn til at de gode gamle har det.
1919  Forum / Problemløseren / Sv: Omformer 6-12V på: august 23, 2008, 18:35:08 pm
En 12v H4 pære trenger 5Amper og du bør ha lys i begge lyktene, så det blir 10A tilsammen. Ser på omformeren din at det står 3A, så den er nok for liten til det formålet.
Ser på denne siden http://www.rallylights.com/hella/H4.asp#HYPER nesten nederst at det lages H4 i 6volt.
1920  Forum / Problemløseren / Sv: Luftinntak på motorlokk på: august 23, 2008, 18:19:50 pm
Takker for tilbudet, men foreløpig har jeg de delene på bildet under, fra en 1302 som jeg har tenkt å bruke. Viss det skjærer seg helt får jeg heller komme tilbake til deg.
Jeg er fortsatt interessert i målene for å komme litt i nærheten av den på bildet over.... Tenkte det var litt tull å ta det på øyemål viss noen hadde mulighet til å måle for meg Gliser
Sider: 1 ... 62 63 [64] 65 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!