april 24, 2024, 19:18:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 66
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: juni 11, 2022, 18:46:24 pm
Ikke så veldig ivrig i det siste, men noe er blitt gjort.
Blandet litt lakk etter det som var igjen på gamle støtdemperne. Styresnekke med tilbehør har kommet på plass, og håndbrekk og girstang har også fått riktig farge.

[attachment=1]
62  Forum / Problemløseren / Sv: Justere dører på: juni 11, 2022, 08:49:22 am
Men det er vel kun ved de ytterste du vil ha shims. Da vippes jo hengslepunktet nesten dobbelt så mye som tykkelsen av shimsen.
Er bilen under oppussing hadde jeg nok heller sjekket om hengsler og innfesting er rette, og endret litt der viss det likevel skal lakkeres senere.
63  Forum / Problemløseren / Sv: Dobble forgassere på: mai 13, 2022, 16:52:02 pm
Har også vært ute for ny bensinslange som har et lite belegg innvendig fra produksjonen, som slipper fra seg små flak som setter seg i tomgangsdyser. Hjelper lite med filter viss man har slik en slange mellom filter og gasser  Glad
Det ga seg etter noen gangers rens av tomgangsdysene.
64  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lufting bremser på: mai 13, 2022, 16:40:36 pm
Viss hele bremsesystemet er tomt for veske, vil jo pedalen gå helt i bunn når du lufter bakbremsene først. Når du da begynner på frambremsene vil jo kretsen til bakbremsene fungere normalt og stoppe pedalen ca der han bør være.
Viss du har gammel veske i systemet når du begynner, burde det ikke være slik du beskriver.
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mai 07, 2022, 17:42:05 pm
Fant ut at det var litt slark i kingbolter og leddbolter, så skiftet de.
Begynte med å presse i en ny foring, som samtidig presser ut den gamle. Brotsjet så til kingboltene gikk greit inn uten slark.

[attachment=1]

Presset så i kingbolt. Syntes den ene spindel svingte litt tregt, men måling med fiskevekt viste at den var innafor. Skal maks bruke 2kg for å svinge. Så da kunne leddboltforingene også presses i med smørehull vendt mot fettnippel.

[attachment=2]
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 30, 2022, 18:17:18 pm
Ikke så mye spennende som skjer for tiden. Mye smådeler, bolter og muttere som får en overhaling. Fikk i alle fall blåst, grunnet og lakket litt flere av de litt større delene.

[attachment=1]

Testet også en liten lakksprøyte fra eBay, og ble egentlig positivt overrasket. Kun rundt spraybilde, men kunne justeres til konsentrert stråle så man treffer med mestedelen av lakken på f.eks. styrestaget.

[attachment=2]
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 23, 2022, 07:10:11 am
 Osteaktig

[attachment=1]
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 21, 2022, 19:56:28 pm
Begynte litt på styresnekka også. Den så veldig grei ut når jeg fikk vasket den. Lurer på om denne ikke har vært lakkert, siden jeg ikke fant noe spor etter lakk. Noen som vet?
Men bilen har jo hatt en liten smell foran også, så regner med det er da splines på pitmanarm og aksel har blitt skadet. Fant noen bedre deler i hylla.

[attachment=1]

Lurer på om jeg må endre planene for denne bilen?  Taksenk? Osteaktig

[attachment=2]
69  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 19, 2022, 07:07:07 am
Strøkent.
Fint med dreiebenk Glad

Takk for det. Ja, lurer av og til på hvordan man klarte seg før dreiebenken kom i hus  Osteaktig
Fant ut etterpå at opplagringen av denne var egentlig stopperen som er skrudd fast i gulvet. Men den var også litt slitt, så nå ble det bedre enn det var nytt.
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 17, 2022, 19:15:37 pm
Trengte noe å hekte fast clutchkabelen i, så da måtte jeg finne frem pedalsettet. Måtte selvfølgelig plukke det også i småbiter for kontroll og rengjøring. Fant ut at de fleste delene her er ulike i forhold til DeLuxe. Bremsepedal vrir på aksel som går inn i tunnelen. Clutch-akselen er også lenger, siden røret for clutchkabel må ligge på høyre siden inni tunnelen fremme, for å gå klar av staget til bremsepedal.

[attachment=1]

Av en eller annen merkelig grunn var det ikke noe foring for clutch-aksel i enden mot pedalen. Var mye slark, så dreide en messingforing som var 17mm innvendig og 19mm utvendig. Sjekket først et DeLuxe pedalsett, men der var foringen bare 15mm innvendig.

[attachment=2]
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 14, 2022, 20:58:38 pm
Fikk vatret opp bunnplata slik at jeg kunne bruke vinkelmåler på fjærplatene. De gamle skal kun ha 12* +/- 0,5, så 11,8 var det nærmeste jeg kom.
Måtte også lage til en bit med firkantrør og to gjengede stag for å trykke inn samtidig som jeg jekket opp fjærplatene.

[attachment=1]

Fikk også satt på plass girkassen.

[attachment=2]
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 13, 2022, 17:24:36 pm
"Farlig" med påskeferie, for da skjer det noe hver dag i garasjen  Osteaktig
Fikk grunnet og lakket en del små og litt større deler til bakstillingen samt forstillingsramma.

[attachment=1]

Fikk også bunnen tilbake på løftebukken og sprøytet FluidFilm inni tunnelen og napoleonshatten.

[attachment=2]
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 12, 2022, 16:54:12 pm
Girkassen ble jo ferdig for noen dager siden, men hadde glemt å legge ut bilde  Glad

[attachment=1]

Har begynt å restaurere på alle bremsedelene. Blir jo litt glad av å se VW merke på sliteflaten av bremsesko. De har ikke vært mye brukt siden de ble montert på 60 tallet. Regner i alle fall med de må være byttet, for tror ikke de fra fabrikken hadde klart seg så godt, selv om bilen kun har kjørt under 25000km.
Glassblåste metallet på skoene og brukte bruneringsvesken. Fjærene var bare å vaske i diesel, så ble de seende nye ut. Resten var i StripAll, og noe i brunering etterpå og noe fikk litt FerroBet for å beholde "bart metall" utseende.

[attachment=2]
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 07, 2022, 18:09:06 pm
I dag ble det måling og finregning, siden Std kassen har en annen oppbygning enn DeLuxe. På denne stikker begge lager på utsiden av anleggsflaten. Presset på lagrene skal være mellom 0,02 og 0,11mm. Siden det minste lageret stikker ut 0,35mm, burde det være passelig med pakning på 0,27mm. Da blir det 0,08mm press på lageret.

[attachment=1]

Måtte modifisere pakningen litt slik at den gikk klar av lageret. Dreide også en ring på 7,1mm til det andre lageret. Da fikk jeg samme press på det lageret også.

[attachment=2]
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: april 05, 2022, 21:28:06 pm
I dag var jeg og hentet et nesekon hos RaceBuggy. Fikk blåst over det, så det fikk litt bedre utseende.

[attachment=1]

Dette var fra en DeLuxe girkasse, så må dreie en ring på 7mm for å få press på lageret på hovedakselen. Lageret stikke bare ut 3mm på Standardkassen, mens på DeLuxe stikker det 10mm ut.

[attachment=2]
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 27, 2022, 15:59:45 pm
Laget et lite snurrebord til felger, med tapper som passer i bolthullene, og selvfølgelig et gammelt bakhjulslager fra boble. Så da fikk felgene lakk på baksiden, og starteren fikk også litt sort. Mye lettere å lakke felgene mens de snurret, enn å løpe rundt for å komme til alle steder.

[attachment=1]

I dag var det så fint vær, at jeg fant ut at den utvendige lakkboksen var fin å bruke  Osteaktig
Bunnplata fikk lakk på begge sider, og felgene fikk på fremsiden. Forstilling og akselrør til girkasse fikk også sin dose.
Jeg har valgt glans 50 på lakken, da jeg er overbevist om at fabrikken ikke brukte helblank.

[attachment=2]
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 27, 2022, 15:52:13 pm
Så var det starteren sin tur. Så ikke så pen ut, så sandblåste den før jeg plukket den fra hverandre. Men innvendig så den ny ut, så målte litt og satt den sammen igjen med nytt fett i lager. Den er merket 4P som er datomerkingen til Bosch. 4 betyr april. og P er kode for 1958.

[attachment=1]

Felgene manglet noen klips, så måtte frem med den tilslipte kingbolten som mothold for å klinke på noen nye.

[attachment=2]
78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 16, 2022, 18:37:25 pm
Måtte ta bilde av datostemplene på felgene før jeg la på grunning, i tilfelle de ikke ble leselige etterpå. Bilen er jo produsert 21 mai -58, så et par felger er byttet. Men klarte å få alle innforbi april-juni.

[attachment=1]

Så var det inn i "lakkboksen" for litt sinkepoksy. Begynner å bli mye i samme farge i garasjen nå. Grunnet 5 felger, siden jeg hadde sandblåst en fra nov-57 for sikkerhets skyld. Reservehjulet fra mai-58 forblir urestaurert.

[attachment=2]
79  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: mars 12, 2022, 18:50:49 pm
I dag ble det litt sandblåsing igjen. Blåste bort siste rest av den sorte lakken som var på den nye gulvbiten, og noen steder som jeg hadde oversett forrige gang. Litt lettere å blåse når flyndra hang stødig i stativet.

[attachment=1]

Blåste også over forstillingen og den så veldig bra ut. Fant ikke et eneste hull.

[attachment=2]
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: mars 07, 2022, 17:50:40 pm
Man kommer vel relativt greit til på innsiden her. Jeg ville prøvd å dunke på en trebit på innsiden først for å se hvor mye som kommer utover, og så holde igjen på innsiden mens man står mutter innover igjen. Viss ikke det er noe rust, så er det jo ikke nødvendig å bytte noe plate.
81  Min klubb / Agder VW klubb / Medlemsmøte 8.mars 2022 på: mars 05, 2022, 18:28:54 pm
Kopiert inn fra Steinar sitt innlegg på Facebook i tilfelle noen ikke ser det der   Glad
- - - - - -

Hei. Da vil vi samles i VW klubben igjen og nå på Vigeland tirsdag 8-3 kl. 19.00. Håper mange vil komme da og Trond tar i mot oss. Vi har ikke emne for kvelden, men det pleier å være trivelig med mye bilprat.

- - - - - -
82  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 27, 2022, 10:39:25 am
Tok og skiftet litt plate rundt setefestet siden platen var tynnslitt av rust fra innsiden. Vil helst at setet sitter godt fast  Osteaktig

[attachment=1]

Siden noen har modifisert med skinner til setet en gang i tiden er jeg på jakt etter to slike seteklammer med riktig delenummer. Gjerne vingemutterne også.

[attachment=2]
83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 24, 2022, 19:23:19 pm
Fikk lagd litt nye mattefester til denne siden også. Punktet fast med punktsveiseren.

[attachment=1]

Kuttet ut det som var rustet hull i, og tilpasset den nye biten. Punktet først rundt, og kom nesten helt rundt med helsveis før sveiseapparatet slo ut på for høy temp.  Osteaktig Burde kanskje installert en kjølevifte inni apparatet?

[attachment=2]
84  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 22, 2022, 20:27:12 pm
Måtte bare sikte godt  Osteaktig Laget et lite kjørnemerke først for å ha noe å sikte etter.
85  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 22, 2022, 20:05:53 pm
Føler det blir en liten reprise her, siden jeg gjorde samme jobb på motsatt side for en stund siden.
Siden det var nok av hull i deler av bunnen fant jeg frem en jeg hadde liggende. Reprodel med feil presning. Merket opp mønsteret på originalbunnen og overførte til den nye delen. Var en del forskjell.

[attachment=1]

Fordypningen der festene for gummimatta skal være, laget jeg ved å slå på en kule og mothold med hull i. Resten ble dunket med hammer og diverse mothold.

[attachment=2]
86  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 20, 2022, 10:40:48 am
Da var det bunnens tur til å bli kvitt rusta. Fikk litt mot når jeg så fremgangen første timen, og nesten hele undersiden var nesten ren. Men nesten er jo ikke bra nok, så resten av dagen gikk med til alle kriker og kroker, samt hele oversiden.
Fant også ut at ørepropper er greie å stappe andre steder enn i ørene. Sand kommer inn over alt, men er jo lov å prøve å stoppe noe av det.

[attachment=1]

Vasket hele bunnen med FerroBet etterpå. Ikke overraskende ble det stjernehimmel når jeg la en lampe under den bunnen jeg ikke har skiftet. Må nok finne noe ny plate til denne også.

[attachment=2]
87  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vw T-4 forum ? på: februar 19, 2022, 09:35:25 am
Jeg ser helt klart fordelen med forum fremfor Facebook. På FB stilles ofte de samme spørsmål om og om igjen, fordi søkefunksjon er ubrukelig.

Fordelen med dette forumet er jo at man kan lage tråder som går an å finne igjen og fortsette på. Men vil tro det allerede er et delforum som kan passe de fleste. "Problemløseren" gjelder jo alt, inkludert T4 biler/motorer, og vil man diskutere forskjellige løsninger/teorier synes jeg "Teknisk, teori og praksis" passer best. Og finnes jo som Trond skriver en egen "Type 3 og 4" selv om den ligger under "originalprat" og 800Hk er vel ikke det  Osteaktig
88  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 17, 2022, 22:26:56 pm
Strøkent

Takk for det. Ble fornøyd selv også  Osteaktig

Monterte på lagerhus/støtdemperfeste på akselrør i dag. Stakk et langt bor inn i hullet for låsetapp, og holdt et annet bor i hakket på akselrøret for å sjekke at de ble helt parallelle før jeg presset de sammen. Presset til hull og hakk passet over ett, og satt i låsetapp. Valgte å sette dette sammen før lakkering, da det virker som det var gjort slik originalt. Har også satt på gummi slik at jeg slipper å dra den over enden på røret etterpå. Maskerer gummi og enden på røret ved lakkering og trer gummi gjennom flens etterpå.

[attachment=1]

Fikk også hyggelig besøk i garasjen, og han hadde med en felg han mente var fra en 58 modell. Han hadde ikke funnet datomerkingen, men etter litt roterende stålbørste for å fjerne litt lakk kom det til synes. Denne var fra akkurat riktig måned som de to originalfelgene jeg hadde fra før, så da kan en fra november legges tilbake på lager.

[attachment=2]
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 12, 2022, 19:21:38 pm
Litt andre ting også for tiden, men i dag fikk jeg testet bruneringssettet. Boltene som holder girkassa sammen var ikke helt fine, med litt rust. Siden de har 14mm hode ønsket jeg å beholde de og måtte derfor renovere de. Glassblåste de før jeg begynte prosessen med å få de sorte igjen. La de først 10 minutter i et rensebad, før de ble vasket i vann og over i bruneringsvesken. Etter noen få minutter var de sorte og ble vasket igjen før de ble lagt i olje i 10 minutter. Denne olja skulle ikke tørkes av, så jeg får se i morgen om den har trukket inn/tørket.

[attachment=1]

Oppdatering:
Synes de ble veldig bra etter at oljen hadde vært på over natta.

[attachment=2]
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Standard boble type 111 fra 1958 på: februar 01, 2022, 08:36:21 am
Takk for at du deler så flotte bilder med resten av oss her inne!

Mvh
-BB-

Takk for det. Er jo litt for å presse på at jeg selv har litt fremdrift på prosjektet også  Gliser

Ene halvdel av girkassehus rengjort:

[attachment=1]
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 66
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!