oktober 31, 2025, 21:49:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
 11 
 på: oktober 30, 2025, 23:22:31 pm 
Startet av erlendlundvall - Nyeste innlegg av erlendlundvall
Hei folkens! Jeg er ny her på forumet (Ja, forumet får faktisk nye medlemmer!!) Gliser

Jeg drømmer om en Karmann Ghia... Jeg klarer ikke å tenke på så mye annet for tida, jeg bare må ha en Ghia, helst i 2026! Det ligger en Karmann Ghia på Finn nå, langt nord i landet. Reg. nr. er E-28000.

Jeg håper det ikke er dårlig stil av meg å spørre om denne bilen når den ligger ute på det åpne markedet. Jeg tenkte det ville være bedre å stille et spørsmål om bilen her enn på Facebook, med tanke på firmaet og salget (bilen selges av et firma på vegne av eier).

For lenge siden kom jeg over en diskusjon på Facebook-gruppa om denne bilen, men jeg finner ikke tilbake til denne diskusjonen. Det var en kar som påstod at bilen var alt for høyt priset (den gang lå bilen ute til 300k, nå er den nede i 250k), og at bilen hadde en del "hemmeligheter" som han mente selger burde informere om. Jeg er usikker på hva han mente med dette. Derfor spør jeg her, er det noen Ghia-heads som kjenner til denne bilen og historien om den? Det står veldig kort i annonsen at "undervogn er byttet og det er satt inn plater fra boble", men hva betyr det mon tro? Dette er vel ikke et stort problem hvis jobben er skikkelig gjort?

Thank you and good night!


 12 
 på: oktober 30, 2025, 23:10:19 pm 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
.

 13 
 på: oktober 30, 2025, 23:00:52 pm 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
.

 14 
 på: oktober 30, 2025, 22:55:20 pm 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
Da er det bare å repetere det man gjorde tidligere.

Monterer fordelerdrev først. Sørger for at det står rett før veiva legges i blokka sammen med kamakselen. Alt snurrer greit. Nok med monteringsolje selvfølgelig. Simring settes på plass. Dette er silikonutgaven med ekstra oljetetning mot svinghjulet. Høres bra ut ihvertfall. Blitt mye deler fra csp, også kampluggen, som får seg en liten dært pakningstett. Setter i løftere i den andre blokkhalvdelen og monterer sammen med rett moment i to steg. Sjekker at veiva går fint rundt underveis, noe den gjør. Neste steg er å montere blokka med pakningstett. Rakk ikke mer i kveld. Kjører bare på med litt bilder.


 15 
 på: oktober 30, 2025, 22:36:53 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av The Car Cave
Lekkert 🙂.

 16 
 på: oktober 30, 2025, 19:38:15 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg fikk blandet litt mye epoxy, så da løp jeg opp på loftet og hentet den ene døra så den fikk en runde også:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg var ikke helt ferdig med grunnarbeidet på den døra, men tenkte epoxyen gjorde mer nytte for seg der enn i søpla, så får jeg heller flekke inn litt mer når grunnarbeidet er ferdig

 17 
 på: oktober 30, 2025, 19:35:24 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Takker, det meste ser bra ut på bilde Glad

Ble en halvtime i dag også, og da fikk panseret samme behandling:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Telefonen gjør rare ting med perspektivene, men det er samme panser....

 18 
 på: oktober 30, 2025, 13:23:53 pm 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Sveinf
Hei! Har registrert bobla med samme type bremser(Opptil 160 hk). Kontolløren(Drammen) syntes bremsene bak tok alt for mye. Jeg henviste til TUV-papirene som fulgte med bremekitet, samt anbefalte han å prøvekjøre. Under prøvekjøringen så han at forhjul blokkerer først, samtidig "setter" bakstilling seg betraktelig. Resultatet er god bremsevirkning. Han godkjente bremsene utifra dette. Jeg kan muligens klare å finne godkjennelsespapirene og sende deg, om ønskelig. Glad

 19 
 på: oktober 30, 2025, 09:42:42 am 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Stig Ham 67
Jeg vil ha alt godkjent på bilen og ble jo også skivebremer fra Kerscher bak når det ble besluttet å gå for en 2,4 motor. Nå ble det jo ikke en slik motor, men en mindre på 2,1 og «kun» 110 hk
Startet siste del av godkjenningspross på slutten av sesongen 2024 og fikk time hos Biltilsynet Billingstad
Endte med å starte hele ombyggingsprossessen på nytt – alt måtte igjen dokumenteres og nye søknader. «Alt» fra tidligere godkjenninger og prosess tydelig rett i søppelkassa

Så begynte morroa, og det har fortsatt i hele 2025. Siste time i går på Risløkka hvor jeg trodde jeg hadde klaget og fikk møte noen representanter fra SFOOR. Men nei, var 2 «vanlige inspektører» - som var hyggelige de.
Men ikke lest historien og mine påstander etter kontakt med Emmi Kerscher og Hot Shop:
"Hallo Stig,
 
first of all: how did you Inspector test the brakes? Did he drive the car on the road or did he test on a machine? Brake machine does not bring the correct result as you have more wheight on rear axle because of your engine.
"
han forsetter:
"
We really do not have the problem that discs are too strong compared with front.”

Og fra Hot Shop:

"Hei,

Vi er ikke kjent med at dette er et problem. Her er det nok denne kontrolløren som tolker regelverket. Og der er det, meg bekjent, oppgitt krav og marginer for hvilken bremsekraft man skal ha på hver aksel ved et gitt trykk. Dette regelverket tar ikke hensyn til vektfordeling, meg kjent iallfall. Og det bli jo veldig feil på biler som har størst vekt bak.
 
I mine øyne, er det vanskelig å få for dårlig bremsekraft foran i forhold til bak.
"

Og nu sist også Teknisk fra Amcar, som også følger opp.
«Jeg har dessverre ikke fått anledning til å høre med vår SFOOR kontakt vedrørende denne problemstillingen (kjøretøy med motor bak), og møtet som skulle ha vært rett etter Oslo Motorshow har blitt forflyttet til midten av Januar.
 
I retningslinjene for ombygging av kjøretøy som er eldre enn 30 år, er det angitt en formel for beregning av minstediameter for skivebremser. I revisjonen av retningslinjene i oktober 2024 ble det anført et nytt punkt til kapittel 22, som angår nettopp dette med kjøretøy med hekkmontert motor:

 
 
Kilde: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/~-4349-retningslinjer-for-bruk-av-kontrollorens-skjonn-iht.-bilforskriften--7-2-tredje-ledd-revisjon-07.pdf?v=49e8c8
 
Paradoksalt nok kreves det altså enda kraftigere bremser bak, selv om du i din sak i praksis har alt for høy bremsekraft bak med bremser som i utgangspunktet er for små iht. denne praksisen. Logisk sett vil jo skiver med større diameter gi større bremsekraft.
 
Etter formelen blir det da i praksis ikke mulig å få godkjent en boble med 9,5 x 279 mm skivebremser bak, uansett motoreffekt, da grunntallene i formelen gjør at det ved påslag av 30% på beregnet diameter overskrider 279 mm.
«


Så er det andre som har hatt samme greie og evnt montoret en slik «regulator»?
Jeg kan jo også fjerne skivebremser bak og gå for orginal trommel – skal da i teorien få den godkjent opp til 130 HK, og jeg er godt under
Skal også nu sies at jeg «manglet» kun 2% for å få den godkjent. Ble faktisk oppfordret til å levere en formell klage. Og har også vært en Karman Ghia med 2,4 motor som fikk samme negative svar. Vitest ikke hva denne personen gjør, men han parkerte bilen og kommer tilbake våren 2026

 20 
 på: oktober 30, 2025, 09:20:59 am 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Stig Ham 67
kjøler

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!