Tøft prosjekt!
Men nysgjerrig på det oppgraderingskitet for forstillinga(ønsker ikke å kuppe tråden). Noen argumenterer for at forstillinga bør være myk, da man lettere beholder veigrep på begge hjul ved aktiv kjøring? Sikkert litt avhengig av hva som er gjort med bilen? Jeg har senka bilen med senkespindler(balljoint) framme og senka 5 cm bak på standard bakstilling. 185 dekk. Ingenting annet.
Men nysgjerrig på det oppgraderingskitet for forstillinga(ønsker ikke å kuppe tråden). Noen argumenterer for at forstillinga bør være myk, da man lettere beholder veigrep på begge hjul ved aktiv kjøring? Sikkert litt avhengig av hva som er gjort med bilen? Jeg har senka bilen med senkespindler(balljoint) framme og senka 5 cm bak på standard bakstilling. 185 dekk. Ingenting annet.Godt spørsmål.
Slik jeg ser det, påvirker ikke disse stagene fjæringsstivheten direkte, men de bidrar til å redusere fleks i forstillingsbjelken og innfestningene. Argumentet om at en mykere forstilling kan gi bedre grep på ujevnt underlag er absolutt gyldig, ettersom hjulene lettere kan følge underlaget. Disse stagene har imidlertid først og fremst som oppgave å holde forstillingen mer stabil under belastning, slik at hjulvinkler og geometri endrer seg mindre ved svingkjøring og kraftig oppbremsing.
På en senket bil med 185-dekk vil jeg tro at de fleste vil oppleve en mer presis styring og en strammere front, uten at komforten nødvendigvis blir merkbart dårligere. Samtidig er jeg enig i at den totale effekten avhenger av resten av oppsettet – dempere, caster, foringer, dekk og generell tilstand på understellet har minst like stor betydning for hvordan bilen oppleves å kjøre.
Beklager avsporingen Kjell Tormod🙈…
