Jeg tror jeg har de niplene jeg brukte liggende her.... 

Jeg rakk aldri å lage de 3 siste den kvelden jeg holdt på, så hvis du har de og kan tenke deg å selge de, er jeg interessert

R.
![]() |
juli 01, 2025, 03:09:00 am
![]() |
|||
|
Hovedside | Hjelp | Søk | Logg inn | Registrer |
21
på: juni 25, 2025, 15:23:30 pm
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland | ||
Jeg tror jeg har de niplene jeg brukte liggende her.... ![]() Jeg rakk aldri å lage de 3 siste den kvelden jeg holdt på, så hvis du har de og kan tenke deg å selge de, er jeg interessert ![]() R. |
22
på: juni 25, 2025, 15:21:52 pm
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland | ||
Kan du ikke bare ta vakum fra vakum uttaket på forgasseren? Jeg ser ikke noe uttak på disse gasserne; mulig jeg blingser? [ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ] [ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ] |
23
på: juni 25, 2025, 11:10:38 am
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Martin Sørlie | ||
Jeg tror jeg har de niplene jeg brukte liggende her....
![]() |
24
på: juni 24, 2025, 20:57:21 pm
|
||
Startet av Squareback - Nyeste innlegg av Squareback | ||
Cruising onsdag 25/6-2025, KL1800. YX Nygårdskrysset.🙂 Vi har turen til hyggelig Hølen Kafé . Velkommen til alle med gammel VW! Gi gjerne beskjed om du blir med på turen eller evt kommer direkte! |
25
på: juni 24, 2025, 10:44:14 am
|
||
Startet av Squareback - Nyeste innlegg av Squareback | ||
Fine bilder SquareB Og flere skal det bli! Her et bilde fra Villa Solhaug, Flemma og et annet fra Averøya, like før Atlanterhavsveien |
26
på: juni 24, 2025, 09:05:00 am
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland | ||
Så da måtte han splitte opp ledningsnettet sitt og feilsøke en del, og fant to steder hvor det var løse ledninger.
Det ble fikset, med enda flere deler fra min Ghia-boks, og til slutt var alle elektriske koplinger ok. Han fikk start men den gikk ikke pent, og det viste seg at den ene kanalen som driver injektorene på ECUen var død. Enten var det problemet hele veien, eller så har vi tatt livet av den med en kortsluttet ledning, men et nytt dykk i min ghia-boks for å låne min ECU måtte til, og sent i går kveld virker det endelig som at alt spiller som det skal: https://youtube.com/shorts/3y0XJya6d4g?feature=share Han har ferie denne uka, så nå er planen å få ferdig alle smådetaljer og få den på veien så han kan tune inn sprutet og få kjørt litt ![]() Når jeg satte i gang med EFI for sånn 10-15 år siden brukte jeg vel 1-2 år på samme læringskurven han har tatt nå på 2-3 uker, så det er sikkert en fordel at jeg har gjort alle feila i boka en gang før, så han kommer seg kjappere gjennom ![]() |
27
på: juni 24, 2025, 08:27:45 am
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland | ||
Så da satt han seg ned med PCen igjen og laget en V2 av innsuga med en avstiver for å redusere momentet på overgangen mellom flens og innsug, og en mye større fillet i overgangen for å redusere stress-oppbygging:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ] Vi har også maskinert et par peek-spacere mellom topp og innsug for å redusere temperatur-gradienter i selve plasten Disse gikk det relativt greit å printe, og når alt var sammen igjen, funka det fint en stund, men så begynte han å få falsk-luft-symptomer igjen, og det viste seg at også de nye innsuga hadde sprukket. Så vi har nok litt å lære med tanke på temperaturgradienter og fintuning av printer for å få optimal lagbinding. Siden vi nå er ved sankthans-tider begynner suget etter å få bilen på veien å bli stort, så da tok vi en sjefsavgjørelse og plukket opp innsug og spjellhus fra ghia-boksen min (den kommer ikke på veien i år uansett) og monterte det på Atle sin motor. Da får han både testet og tunet inn sitt sprut, og ikke minst kommet seg på veien ![]() Så da var det i gang med å skru igjen ![]() Men da opplevde han andre problemer; både gnist og dyser jukset, noe som tydet på elektriske problemer, og ganske riktig, det var brudd i et par kabler inn på konnektorene. CB sine innsug er mye kraftigere enn de han har printet pluss at dysene sitter litt forskjellig plassert, så han måtte strekke litt i det nydelige ledningsnettet sitt for å få det på plass, og da hadde noen ledninger røket... |
28
på: juni 24, 2025, 08:17:56 am
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland | ||
OK, her har det ikke vært så mange oppdateringer de siste par ukene, men sånn er det når man ikke bare skal designe og bygge deler til en motor, men man samtidig bygger og oppgraderer maskinen som skal lage delene...
Det dreier seg selvsagt om en 3d-printer, og vi har en printer som har byggevolum på 350x350x350 mm og den har fungert bra i lang tid, men vi begynte å få problemer med at ledningene som går inne i kabelgater begynte å få brudd, så da tenkte vi det var lurt å bygge om til CAN-buss styring av det som foregår på verktøyhodet, og det var ikke bare-bare.... Men etter noen uker med banning over linux og annen sort magi, fikk Atle dette i gang, og vi kunne begynne å sette opp printeren til å printe i det aktuelle materialet. Planen var å printe innsuga i karbonforsterket nylon, og det er et ganske kilent materiale å få til. Både fordi det ikke sitter så godt fast i byggepplata, og fordi det har en tendens til å "warpe" når det kjøles ned. Så det ble et par runder med resultater som dette: [ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ] Til slutt begynte vi å få kontroll på det, og i forrige uke fikk vi de første innsuga som så ut til å være bra nok for å teste i alle fall: [ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ] De hadde løftet seg litt fra byggeplata i endene, men vi slipte flata mot toppene slett, og håpet det skulle bli bra. Utfordringen med nybygget motor er at kammen skal kjøres inn ved første oppstart, så det er litt viktig at alt funker sånn nogenlunde med en gang. Og det gjorde det forsåvidt. Atle hadde laget komplett nytt ledningsnett som koples i en "bulkhead" konnektor og etter mye testing av at alle sensorer gir fornuftig signal, fikk han start og kjørt inn kammen. Når det var gjort, begynte han å se på de siste detaljene med å få tunet inn sånn nogenlunde, men mye tydet på at det var en del falsk luft, da han ikke fikk tomgangen ned, og lamda vart litt "all over the place". Og ganske riktig hadde begge innsugene sprukket nede ved flensen mot toppene. |
29
på: juni 23, 2025, 18:44:20 pm
|
||
Startet av Endre S - Nyeste innlegg av Endre S | ||
Fin tur på lørdag med andre entusiaster.
|
30
på: juni 23, 2025, 12:48:04 pm
|
||
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland | ||
Lite eller ingen aktivitet på Ghian de siste par ukene, med unntak av at jeg fikk hjelp til å demontere forstillinga en kveld, og vi merket at det var litt slark i ene bærearmen, og det viser seg at det ene lageret ikke er helt i form:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ] Denne forstillinga ble kjøpt på Unneberg for ca 15 år siden, og er en 2" smalnet puma, men det kan tyde på at smørenippelen her har vært tett eller noe sånt, siden de andre tre var ok. Så 100.000 km med lite fett i lagrene er altså ikke å anbefale. Denne forstillinga skal monteres på en annen bil her på øya, så vi må nok bytte lager før den kan sendes videre ![]() |