desember 12, 2025, 13:47:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
 21 
 på: desember 09, 2025, 22:55:03 pm 
Startet av erlendlundvall - Nyeste innlegg av erlendlundvall
Hei!

1. mai 2024 var jeg på Bug In i Trøgstad for første gang. Jeg kom dit i min første veteranbil, en 1972 modell Ford 17M med rattgir og sofa foran. Jeg var mest interessert i Ford og hadde ikke noe forhold til verken VW, Porsche eller noe som helst luftavkjølt. Jeg har vokst opp med en far som har skrudd mye på Ford, så det var liksom Ford som var greia mi. Trodde jeg. Døra inn til denne ukjente, luftavkjølte verdenen ble ikke bare åpnet denne dagen, den ble slått inn. Det var så mye å ta inn... Bobler av alle slag, Cal-look stilen, Karmann Ghia, SP2, Speedster replicaer, Skinne-bobla, Porsche 356 og 912. Opprinnelsen til Type 1 og historien om Kraft Durch Freude. Schwimmwagen, Kübelwagen og krigsmodeller. For ikke å snakke om bussene...

Jeg innså fort at i VW-kulturen er det mange subkulturer. Og alle er kule på sin måte! Alle gjør akkurat som de vil og følger sin egen vei, og miljøet backer og gir tommel opp! Jeg skal ikke snakke ned Ford-miljøet, men der finnes ikke den samme åpenheten for å gjøre bilen til sin egen. Mitt inntrykk er at i Ford-verdenen er det ganske smale rammer for hva som er OK. I VW-verdenen finnes det ingen rammer, "alt" er gjort og alle konvensjoner er sprengt for lengst.

Etter treffet dykket jeg videre ned i denne ukjente verden. Og det ble mange timer på YouTube. Jeg gikk gjennom uendelig mange gamle poster i VW Norge gruppa på Facebook mens jeg hørte på Scooch-poden. Og det ble planer om å selge Forden for å kjøpe boble. En uke etter treffet kom jeg i kontakt med en kar som var villig til å bytte sin boble mot min Ford, og sånn ble det.

Bilen jeg bytta til meg er en 1961 modell og en utprega Cal-looker. Alle ornamenter og pyntelister er fjerna, støtfangere foran og bak er fjerna og hullene etter dem er tetta. Skjermene er sveisa fast i karosseriet og det er brukt en form for sparkel for å sparkle over overgangene mellom skjermer og karosseri. Hvis jeg har forstått historien riktig var den i en ulykke en gang på 80-tallet. Bilen ble da avskilta og fikk bruksforbud. Jobben med karosseriet ble gjort etter ulykka, altså på 80-tallet, før den ble satt på en låve og glemt. Hvis dette stemmer er den vel et ganske tidlig Cal-look bygg i norsk sammenheng?

Jeg lurer på om låven det er snakk er i Nittedal og tilhørte nå avdøde Per Bakstad. Da Per døde stod det igjen en del biler i låven, noen av dem uten papirer og skilt, og det var vanskelig å spore opp eiere. Her er en gammel tråd fra 2015 der Jøran Larssen ber folk hente bilene sine, kan en av disse være min bil mon tro? http://www.vwnorge.no/index.php?topic=63564.0

Uansett: Bilen ble solgt som delebil til Paal Kleven på Tolvsrød rundt 2017. Han satte i gang et stort arbeid med å få den på veien igjen, og så godt som alt i understellet ble bytta. Bilen ble bygga om til 12 volt med en 1600 motor og girkasse fra en 1300s. Den ble bygga om til Porsche boltmønster med skivebremser foran, tokrets bremsepumpe og alt nytt i hjuloppheng: Smalet pumaforstilling, senkespindler, støtdempere, kingbolter, forsterka stabstag, styresnekke ++. Som foran ble alt bak også bytta. Paal må ha gjort en veldig god jobb, for bilen er utrolig tight og morsom å kjøre! Paal gav bilen reg. nr. D-1101. I følge www.regnr.info har CV11490 vært brukt på bilen, men jeg får ikke det helt til å stemme siden bilen ble førstegangsregistrert i 1961(?)

Hvis noen her kjenner til bilen og har noe mer informasjon og/eller historie, kom med det! Gliser

 22 
 på: desember 09, 2025, 17:32:29 pm 
Startet av P-stop - Nyeste innlegg av Squareback
Usikker...

 23 
 på: desember 09, 2025, 17:31:42 pm 
Startet av TrettenNullTo - Nyeste innlegg av Squareback
Jepp, det er en mc løfter. 10 cm høy nede og løfter til ca 50cm. Går greit å ha motoren på denne, og det kan sikkert lages noen fester dersom man vil spesialtilpasse litt. Ulf tas jo med både kassa og motor od da er det greit at det ikke bare passer ett sted.
Fot opp og fot ned. Mener den kom fra motea. Løftesylinder er litt over platene ved full nedsenk, men det gikk bra.

Akkurat! Lurte på å kjøpe meg en tilsvarende eller lik! Sende meg gjerne et bilde til av denne (evt med etikett/type)

 24 
 på: desember 09, 2025, 17:01:12 pm 
Startet av TrettenNullTo - Nyeste innlegg av P-stop
Jepp, det er en mc løfter. 10 cm høy nede og løfter til ca 50cm. Går greit å ha motoren på denne, og det kan sikkert lages noen fester dersom man vil spesialtilpasse litt. Ulf tas jo med både kassa og motor od da er det greit at det ikke bare passer ett sted.
Fot opp og fot ned. Mener den kom fra motea. Løftesylinder er litt over platene ved full nedsenk, men det gikk bra.

 25 
 på: desember 09, 2025, 16:25:32 pm 
Startet av P-stop - Nyeste innlegg av P-stop
HVA OG HVOR, Hvem er jo naturlig. Hæ

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

 26 
 på: desember 09, 2025, 15:13:57 pm 
Startet av Squareback - Nyeste innlegg av Squareback
bump. Vurderer Finn.no

 27 
 på: desember 09, 2025, 15:13:26 pm 
Startet av Squareback - Nyeste innlegg av Squareback
Bump

 28 
 på: desember 09, 2025, 15:07:29 pm 
Startet av TrettenNullTo - Nyeste innlegg av Squareback
Motor rom Ulf. Så får vi se om det hjelper Øyerulling Hæ



LURT!

Jekken du har er den en MC-løfter? Passer den fint til motorer og hvilken type er det?

 29 
 på: desember 08, 2025, 21:20:50 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Måtte lufte hodet litt i dag, så da passet det med litt sjauing, og da fikk vi gravd frem bunnplata og satt den opp langs veggen inne i varmen:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Det kan se ut som en del overflaterust men etter å ha demontert pedalsettet og gått kjapt over med en stålbørste er det meste borte. Mye av det som ser ille ut, er rester fra diverse slipe- og kuttejobber inni bilen gjennom årenes løp og er altså stålrester og slipestøv som har ligget og rustet.

Sånn ser det ut etter en liten jobb med stålbørsten under pedalene:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så jeg må gå over de stedene som ser verst ut, og så vurdere om jeg skal bruke tid på å fjerne all støydemping, og slipe og lakke alt på nytt, eller om jeg enkelt og greit skal fikse de delene som ikke er bra, og la resten være. Kanskje jeg skal ta en nærmere titt på undersiden før jeg endelig bestemmer meg.


 30 
 på: desember 08, 2025, 09:02:19 am 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Mye fint her! Blir litt roligere med gull kun på eikene. Ble fint med mørk grå også i bunn!

Du burde hatt et par flat 6 foran som matcher bakhjula, kg er jo en bedre og mer moderne felg. Billigere også.

Ang flat-6 har jeg tenkt det samme. Du har ikke et par på lager?

På min '61 resto-looker jeg bygde på tidlig 90-tall hadde jeg et sett flat-6 som jeg kjøpte på Mantorp for 2500kr...
Her er et bilde av den rett før jeg solgte den med bredda stålfelger:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!