august 20, 2025, 06:15:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
 31 
 på: august 14, 2025, 18:58:47 pm 
Startet av Eiko Garage - Nyeste innlegg av Eiko Garage
Komplette 2x34 Dellorto FRD gassere til T1 selges, m/luftfilter og stag. Har andre planer. Eneste mangel/defekt jeg kjenner til er skruer til å feste armene på staget -  mangler en, og en har ødelagt hode. Innsug, luftfilterbokser og stag er vannpolert.

Ukjent hvilket dyseoppsett som sitter der, følgende er originalt fra fabrikk-
Idle Jet - Main Jet - A/C Jet - Pump Jet - Needle Inlet - Emulsion Tube - Venturi
.45 1.28 1.70 .50 1.50 #3 27mm

Disse ble overhalt av alfa1750 i sin tid (ebay selger i Italia som overhaler og selger mye gassere) og solgt til en kar i USA, som jeg kjøpte de av i 2015 på thesamba. Gir noen hk ekstra og den klassiske looken, for å gi noen salgsargumenter. Deler fås hos dellorto.co.uk ved behov.

Ikke kjørt i bil etter overhaling, kun prøvemontert. Vanskelig å sette eksakt pris, markedet flommes ikke over av disse akkurat. Setter prisen til 5000 eller hbo. Kan sende ved forskuddsbetaling, eller de kan inspiseres og hentes i Fetsund like ved Lillestrøm. Lagret lenge, men under gode forhold. Som alle forgassere som har ligget litt er det sikkert lurt å gå gjennom de før montering på bil.

 32 
 på: august 14, 2025, 14:59:52 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Eiko Garage
Var der og så på disse "feidene" deres. Moro. Måtte melde avbud på race i år, satser på å kjøre med dere neste år.

 33 
 på: august 14, 2025, 14:30:47 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg fikk 3-4 drag fredag formiddag med den single gasseren, og fikk noe sånt som 17.7 som beste tid. Det er jo ikke så ille tatt i betrakning at dette er en nesten standard 1600, men det hadde jo vært moro å se om jeg kunne tyne litt mer ut av den Glad

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så da monterte jeg de doble gasserne, og begynte å justere litt på dyser etc, og endte opp med beste tid på 17.00. Jeg hadde jo en liten feide med Kjell Tormod/Jens og deres 67 russebil. og endte opp ca 5 tideler bedre enn dem. Martin Sørlie har bestetid på 16,98 på sin 1641 i hans 67, så det virker som det er omtrent der man havner Glad Hadde jo vært moro å slått ham, men det får bli neste år.

17,7 med ca 950 kg bil og fører tilsvarer ca 75 hk, mens 17,0 er ca 84, så det kan tyde på at jeg klarte å tyne 8-9 hk mer ut av den med doble gassere og litt tuning av dyser og tenning.

Etter ca 12-15 drag utover lørdagen, var det tid for autoslalom, og det var kjempegøy med unntak av at den jukset en del, og gikk ikke rent. Det forhindret meg ikke fra å satse alt, men jeg havnet ca 3 sek bak Martin Sørlie, så her er det mye å hente.

Det viste seg på søndagen at jeg hadde fått lagt den ene pluggledningen i klem med gasserstaget, så det var en liten skade i isolasjonen, så der slo det over når jeg ga gass. Takk til Jens-Ole som oppdaget det. Det ble fikset, og den har gått som ei klokke siden Glad

På mandag var det tilbake til hverdagen som bruksbil på jobb:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så kort oppsummert var dette en FANTASTISK helg med mange gode venner og ikke minst mye moro. Litt stress i forkant, men jeg lar meg ikke stresse så veldig, så det må man tåle Glad

 34 
 på: august 14, 2025, 14:14:14 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Da var vi på onsdag ettermiddag, og avreise til SCC var satt til rett etter jobb torsdag, så da var det bare å begynne å pakke for tur:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg hadde ikke tid til å sette inn de to doble gasserne igjen, så de ble pakket ned sammen med mye annet stæsj, og vi kom oss avgårde torsdag ettermiddag Glad

Vi rigget til depot med ca 70 m2 telt på torsdag kveld og etter at teknisk kontroll og lisens var på plass, monterte jeg "riktig" eksos for anledningen, og planen var å kjøre noen drag for å se hvor mye mer effekt jeg kunne få med 2 doble gassere vs en på midten. Turen opp til gardermoen gikk kjempefint, og motoren gikk smooth og fint.

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

 35 
 på: august 14, 2025, 14:12:48 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Et par timer senere var den på plass, og det er jo ikke akkurat cal-look, men nå begynte det å bli kort tid før vi måtte dra på SCC, så hvis dent funker så kunne jeg i alle fall komme meg avgårde:

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Ble veldig god plass i motorrommet da Glad

Men vi slet fortsatt med samme problem...

Gleden var stor når vi trodde vi hadde funnet en vacuumlekkasje:
https://youtube.com/shorts/pK8Jwwiijq0?feature=share

Det viste seg at når jeg strammet den mutteren som festet t-røret i blokka så dro jeg hele innsuget til siden og bendte på bukkehorna så det ble lekkasjer. Det ble fikset men samme problemet fortsatt.

Vi ante jo ikke hva som satt av dyser i den gasseren, så det ble samme jobben der med å vaske og rense og sjekke dyser men ingenting hjalp.

Tiden gikk og stressnivået økte, så til slutt satt vi oss ned og tenkte litt analytisk på hva er det som er felles med de forskjellige oppsettene og hva er forskjellig, og kom jo til at det må være noe med tenninga. Selv om den 123ignition fordeleren jo hadde funka prikkfritt i hele sommer....

Så vi begynte med å skulle stille TDC på nytt (det er egentlig det eneste man trenger å gjøre i tillegg til å putte riktig pluggledning i riktig hull....), og da kommenterte en av gutta at ehhh, skal ikke det lyset lyse konstant? Så da viste det sag at jordingspunktet mitt ikke var helt optimalt:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg hadde gjort det på akkurat samme måten i 1300n som satt der, men nå fikk den ikke jord, så jeg flyttet den blå ledningen over til en jordingsskrue direkte i generatoren, og da gikk motoren klokkerent....


 36 
 på: august 14, 2025, 13:59:13 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg fikk ikke motoren til å gå som den skulle og mobiliserte halve tønsberg og nøtterøy for å få råd Glad I noen tilfeller poppet det i innsuget og rett etterpå i potta, så det var veldig vanskelig å diagnostisere. Vi prøvde oss med å sjekke falsk luft, forgasserne ble demontert og vasket i ultralyd ENDA en gang, og alle dyser nøye inspisert og blåst rene, men den smalt og bråket og gikk ikke rent. Den hadde sine gode øyeblikk, hvor jeg faktisk fikk kjørt en tur, men plutselig slo den seg vrang igjen.

Ved ett tilfelle tok jeg ut gassere og innsug for å sjekke for falsk luft og trodde jeg hadde funnet en pakningsbit som lagde kvalm:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Men neida, jeg bytta bakninger (kastet de blikk-greiene og lagde nye av pakningsmatte med pakningsstoff på begge sider) men samme driten....

Jeg tenkte kanskje det var noe muff med gasserne (Selv om Atle kjørte hundrevis av mil med de i fjor sommer uten problemer), så til slutt fant jeg frem en pappeske med en sentermontert IDF for å se om det kunne hjelpe:

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

 37 
 på: august 14, 2025, 13:52:23 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Litt dårlig med oppdateringer her, men skal forsøke å rekonstrouere hva som har skjedd de siste 3 ukene før SCC Glad

For det første har det vært ferie, så vi har vært litt bortsreist i perioder, men det ble oppstart, men jeg slet virkelig med å få motoren til å gå rent og ikke minst repsondere på justeringer/dysebytte på gasserne. JEg er veldig uerfaren med disse doble gasserne, så jeg famlet litt i blinde der.

Men først skulle jeg sette opp denne blackboxen fra CB, og etyter å ha brukt mye tid på å kople opp og montere den fint og skjult bak viftehuset, skulle jeg plugge i PCen for å sette opp tenningsmap, og det som følger med i boksen for å kople på PCen er dette:

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Hvilke laptoper i dag er det som har sånn serieport da...

Atle var da bortreist og hadde tatt med seg sin laptop og en overgang til USB som han bruker for å kople på sprutet sitt, så for å komme videre monterte jeg fordeleren fra 123ignition som i prinsippet gjør samme jobben, men vi a bluetooth, og ikke seriekabel:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg koplet opp fordeleren på samme måte som jeg hadde den montert på 1300n og stilte inn TDC og regnet med at alt var bare glede Glad

 38 
 på: august 14, 2025, 11:20:49 am 
Startet av Squareback - Nyeste innlegg av Squareback
.

 39 
 på: august 14, 2025, 11:10:43 am 
Startet av Squareback - Nyeste innlegg av Squareback
1 stk Type 3 5-bolt felg selges. Produsert 2/63. 4,5x15 ET46. Er av typen som satt på tidlige biler med "luftehull" og er ikke tette som 64-65 (1500N) felger

Kr 350 pluss evt frakt. Sendes helst ikke. Kan slippes av langs E6 mellom Ås og Minnesund etter nærmere avtale.

Dekk er kast, så kan ta det av om ønskelig

Bilder kommer

 40 
 på: august 14, 2025, 09:44:56 am 
Startet av Endre S - Nyeste innlegg av Endre S
Klarte ikkje å bestemme meg for noe på kamei spoiler så ble bare striper her. Usikker på finish på fanger, men det får bli neste omgang

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!