november 07, 2025, 07:17:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
 81 
 på: oktober 27, 2025, 14:48:29 pm 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av Jens-Ole aka 'Dansken'

 Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig

Famous last words Glad

Been there done that  Osteaktig

Men du kommer langt med 1600 kubikk, 35,5x32mm ventiler med enkle stivere fjærer, 8,5-9 i komp, en hyggelig åpning av eksosportene, w110 kam og standard vipper, to doble gassere og en god eksos. Her har du (alt etter hva og hvor mye du gjør med toppene og eksos) et sted mellom 70 og 100 hester på svinghjulet.

 82 
 på: oktober 27, 2025, 12:23:24 pm 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av Roy Grelland

 Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig😏

Famous last words Glad

 83 
 på: oktober 27, 2025, 12:00:34 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Og når man ser på forbrenningskammerne er de veldig forskjellige:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

De er også maskinert med forskjellig diameter ift sylinderåpning.

Så jeg tror med sikkerhet jeg lar disse få ligge i "kjekt-å-ha"-haugen, og begynner å se meg om etter andre topper....

 84 
 på: oktober 27, 2025, 11:59:40 am 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Jens-Ole aka 'Dansken'
oi, ja det der var jo ikke likt i det hele tatt.

 85 
 på: oktober 27, 2025, 11:58:55 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper?

Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger Blunker Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først.
Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget.

Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Blunker
Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter.

Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks..


Vi skrev litt forbi hverandre ser jeg. Svarte ut litt over her. Målet er å ha den klar til 1. Mai, så kommer SCC som en bonus med å teste den på stripa. Årsaken til at jeg vingler, spesielt med toppene, er vel at mindre ventiler begrenser flowen en del og gjør at jeg ikke får full utnyttelse av w110 kammen mm, men oppsettet vil trolig fungere veldig bra i det daglige. Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig😏

 86 
 på: oktober 27, 2025, 11:57:11 am 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Fortsatt i forberedelses-fasen for vinterens innsats,. men satt en kveld og grublet litt på hva jeg skal gjøre med topper til oxyen. I flere omganger har toppene vært problemet, men løse styringer og diverse annet moro, så jeg har vel konkludert med at de gamle dragrace-toppene med digre ventiler ikke er løsningen på en daily-driver.

Så i våres kjøpte jeg et par modda std-topper med ukjent opphav, men de hadde 40x35.5mm ventiler, men manglet litt styringer etc. Så planen var å legge litt innsats i disse og jeg begynte med ultralyd og sodablåsing for å se bedre hva jeg hadde å jobbe med.

Når det meste av møkka var borte er det åpenbart at dette ikke er et matchende par:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Den ene er portet betydelig mer enn den andre.

 87 
 på: oktober 27, 2025, 11:44:15 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave


Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da Glad

Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert Glad

Rettelse, FI-topper er vel rett betegnelse. Jo, nå skal du høre. Ifbm innføring av FI på 70-tallet og krav til avgass i USA så var det en down sizing i ventilstørrelse, fra 32/35 til 33/30. Søkte litt info i lengre tid og fant følgende:

In 75, for the US market cars, the head was modified, stepping the valves down in size, changing the stem width of the exhaust valve, and adding a boss to the right side of the heads that would be tapped for the FI systems Cylinder Head Temperature (CHT) sensor for heads used on the 3/4 side. The 75-79 heads had 33mm intake valves with the typical 8mm stem width and 30mm exhaust valves with a 9mm width stem.  The exhaust head also is sodium-filled. This allows for a greater transfer and shedding of heat

Jeg skrev noe om disse FI toppene litt tildligere i tråden. Hot VW bygde en 1745 milage motor for mange år siden, de brukte disse toppene, men da var det ikke hk som var fokuset, men dreiemoment og minst mulig forbruk. Likevell dro de ut 92,5 hk ved 5000 og hele 57,5 ved 2500, og greit dreimoment....med en mild kam og to enkle weber 34 ICT. . Ikke var toppene portet på noen måte heller, så det er mulig å hente ut hk og dreimoment av de, med litt mer kam og gassere.

 88 
 på: oktober 27, 2025, 11:33:22 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av Jens-Ole aka 'Dansken'
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper?

Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger Blunker Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først.
Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget.

Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Blunker
Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter.

Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks..

 89 
 på: oktober 27, 2025, 11:25:51 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
Jeg ville nok gått for mer cc som slip-in 1680 sats (hvis dette finnes i ok kvalitet), evt 1641? og evt brukt 044 toppene. Man får vel tak i ventiler til en fornuftig pris et eller annet sted?

Hvis toppene blir bra kan det jo bli en hyggelig motor med 80-90hk?

Og i første omgang bruke forgassere.
Jeg har kjøpt flere sett med gamle italienske weber idf i utlandet til en forholdsvis billig penge og disse har fungert knall.

Slip-in 1680 sats er vel noe de fleste styrer unna, pga tynnere sylindervegger → mindre styrke og dårligere kjøling, pluss økt risiko for deformasjon og lekkasje ved høye temperaturer. Ihvertfall det jeg leser. Da er machine-in bedre, de har tykkere vegger en både 1776 og 1915 sats feks. Når det er sagt så er det vel mange slip-in som har fungert i mange år. 1641 kan være et alternativ. Men den originale 1600 satsen er jo smidd, og er vel i så måte bedre enn de støpte 88 satsene jeg ser på.

Jeg har et sett nyoverhalte Dellorto 40 liggende, så hvis noen med kunnskap tar seg av justeringen med de så blir det sikkert bra.

 90 
 på: oktober 27, 2025, 09:00:28 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg har endt opp med 2 biler og 2 retninger på motor:

I Ghian har jeg en 2210cc oxyboxer med efi hvor kjørbarhet og "smoothness" er prioritert, da dette har vært min daily driver i sommerhalvåret de siste 10-15 årene. Jeg har endt opp med å lære meg det jeg trenger for å få EFI til å funke, så det behøver ikke å koste skjorta. Og det har fungert bra mtp kjørbarhet. Svakheten i den motoren har hele tiden vært toppene, da jeg foreløpig ikke har prioritert å investere i et sett bra, "ut av boksen" topper ala CB sine panchitos, EMPI GTV2 eller lignende. Hjemmelagde ledningsnett med stadige endringer er også noe man skal passe seg for med tanke på pålitelighet, har jeg erfart.

I 67 bobla har jeg gått litt mer old school, med fokus på "bang for the buck"" med en 1600 med w100 kam, hjemmeporta standardtopper og FAJS webere. Som Kjell Tormod sier, 80-90 hester og mye gøy på stripa, men jeg har ingen erfaring med gassere, så personlig har jeg plundret litt med enten justering eller det faktum at det er kina-kopier. Så f.eks kø-kjøring med kald motor (som jeg har hver morgen på vei til jobb) er litt slitsomt. Uansett, hvis man bruker samme grunn-oppsett men putter litt mer penger i gode topper og gassere, og i tillegg får en erfaren mann til å dyse gasserne, tror jeg det kan bli mye mer kjørbart enn det jeg har erfart så langt.

Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da Glad

Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert Glad

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!