november 17, 2025, 11:19:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
 81 
 på: oktober 30, 2025, 19:38:15 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg fikk blandet litt mye epoxy, så da løp jeg opp på loftet og hentet den ene døra så den fikk en runde også:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg var ikke helt ferdig med grunnarbeidet på den døra, men tenkte epoxyen gjorde mer nytte for seg der enn i søpla, så får jeg heller flekke inn litt mer når grunnarbeidet er ferdig

 82 
 på: oktober 30, 2025, 19:35:24 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Takker, det meste ser bra ut på bilde Glad

Ble en halvtime i dag også, og da fikk panseret samme behandling:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Telefonen gjør rare ting med perspektivene, men det er samme panser....

 83 
 på: oktober 30, 2025, 13:23:53 pm 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Sveinf
Hei! Har registrert bobla med samme type bremser(Opptil 160 hk). Kontolløren(Drammen) syntes bremsene bak tok alt for mye. Jeg henviste til TUV-papirene som fulgte med bremekitet, samt anbefalte han å prøvekjøre. Under prøvekjøringen så han at forhjul blokkerer først, samtidig "setter" bakstilling seg betraktelig. Resultatet er god bremsevirkning. Han godkjente bremsene utifra dette. Jeg kan muligens klare å finne godkjennelsespapirene og sende deg, om ønskelig. Glad

 84 
 på: oktober 30, 2025, 09:42:42 am 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Stig Ham 67
Jeg vil ha alt godkjent på bilen og ble jo også skivebremer fra Kerscher bak når det ble besluttet å gå for en 2,4 motor. Nå ble det jo ikke en slik motor, men en mindre på 2,1 og «kun» 110 hk
Startet siste del av godkjenningspross på slutten av sesongen 2024 og fikk time hos Biltilsynet Billingstad
Endte med å starte hele ombyggingsprossessen på nytt – alt måtte igjen dokumenteres og nye søknader. «Alt» fra tidligere godkjenninger og prosess tydelig rett i søppelkassa

Så begynte morroa, og det har fortsatt i hele 2025. Siste time i går på Risløkka hvor jeg trodde jeg hadde klaget og fikk møte noen representanter fra SFOOR. Men nei, var 2 «vanlige inspektører» - som var hyggelige de.
Men ikke lest historien og mine påstander etter kontakt med Emmi Kerscher og Hot Shop:
"Hallo Stig,
 
first of all: how did you Inspector test the brakes? Did he drive the car on the road or did he test on a machine? Brake machine does not bring the correct result as you have more wheight on rear axle because of your engine.
"
han forsetter:
"
We really do not have the problem that discs are too strong compared with front.”

Og fra Hot Shop:

"Hei,

Vi er ikke kjent med at dette er et problem. Her er det nok denne kontrolløren som tolker regelverket. Og der er det, meg bekjent, oppgitt krav og marginer for hvilken bremsekraft man skal ha på hver aksel ved et gitt trykk. Dette regelverket tar ikke hensyn til vektfordeling, meg kjent iallfall. Og det bli jo veldig feil på biler som har størst vekt bak.
 
I mine øyne, er det vanskelig å få for dårlig bremsekraft foran i forhold til bak.
"

Og nu sist også Teknisk fra Amcar, som også følger opp.
«Jeg har dessverre ikke fått anledning til å høre med vår SFOOR kontakt vedrørende denne problemstillingen (kjøretøy med motor bak), og møtet som skulle ha vært rett etter Oslo Motorshow har blitt forflyttet til midten av Januar.
 
I retningslinjene for ombygging av kjøretøy som er eldre enn 30 år, er det angitt en formel for beregning av minstediameter for skivebremser. I revisjonen av retningslinjene i oktober 2024 ble det anført et nytt punkt til kapittel 22, som angår nettopp dette med kjøretøy med hekkmontert motor:

 
 
Kilde: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/~-4349-retningslinjer-for-bruk-av-kontrollorens-skjonn-iht.-bilforskriften--7-2-tredje-ledd-revisjon-07.pdf?v=49e8c8
 
Paradoksalt nok kreves det altså enda kraftigere bremser bak, selv om du i din sak i praksis har alt for høy bremsekraft bak med bremser som i utgangspunktet er for små iht. denne praksisen. Logisk sett vil jo skiver med større diameter gi større bremsekraft.
 
Etter formelen blir det da i praksis ikke mulig å få godkjent en boble med 9,5 x 279 mm skivebremser bak, uansett motoreffekt, da grunntallene i formelen gjør at det ved påslag av 30% på beregnet diameter overskrider 279 mm.
«


Så er det andre som har hatt samme greie og evnt montoret en slik «regulator»?
Jeg kan jo også fjerne skivebremser bak og gå for orginal trommel – skal da i teorien få den godkjent opp til 130 HK, og jeg er godt under
Skal også nu sies at jeg «manglet» kun 2% for å få den godkjent. Ble faktisk oppfordret til å levere en formell klage. Og har også vært en Karman Ghia med 2,4 motor som fikk samme negative svar. Vitest ikke hva denne personen gjør, men han parkerte bilen og kommer tilbake våren 2026

 85 
 på: oktober 30, 2025, 09:20:59 am 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Stig Ham 67
kjøler

 86 
 på: oktober 30, 2025, 09:18:47 am 
Startet av Stig Ham 67 - Nyeste innlegg av Stig Ham 67
Jeg har jo slitt med varme sesongen 2024 og hadde booket time hos Bårds Garasje for en ny løsning i april
Cab’n får jo en helt annen strøm av luft når man har taket nede – så den gamle 13 rader som lå over girkasse ble fjernet og monterte 2 stk 15 raders oljekjølere i innerskjerm
Disse ligger godt innenfor hjula og dermed «godt beskyttet» - ser at Bård har også lagt ut en video om dette på sin Facebook
Dette var en god løsning og har plenty olje (rundt 6 liter??) og på de få turene jeg har brukt bilen er det som natt og dag. Kjører fredag ettermiddag i kø nedover mot Sandefjord og ingen bekymringer. Så noe å tenke på Svein når du også bygger ny motor
fant kun ett bilde med tak nede som godt viser endringen av luftstrøm. Og ett bilde av kjøler

Ellers har jeg hatt helt andre problemer med myndigheter og godkjenning av bremer bak. Lager ett eget innlegg på dette.
Og dermed ikke mange mil 2025 sesongen, men har fått brukt camper'n

 87 
 på: oktober 29, 2025, 20:59:46 pm 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av Squareback
Bra tråd!  Glad

 88 
 på: oktober 29, 2025, 17:07:17 pm 
Startet av Jens-Ole aka 'Dansken' - Nyeste innlegg av Jens-Ole aka 'Dansken'
Ja det blir forhåpentlig til det  Osteaktig Jeg har blant annet et taktrekk liggende som jeg kjøpte når jeg kjøpte bilen, som da har ligget klar siden... Det tenker jeg hadde vært fint å få montert inn snart, men de som har sett min garasje og mekkeplass skjønner hvorfor det ikke har blitt montert i de mange forgående vintre  Rekker tunge


 89 
 på: oktober 29, 2025, 11:24:37 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
En liten økt i går kveld der jeg gikk gjennom delene. De har ligget en stund, beskyttet, men greit å ta en ekstra sjekk og gjennomgang. Litt renhold på blokka måtte dog til, og sjekke at alt på veiva er satt inn med rett moment. Alt snurrer fint.

På tide å bytte arbeidsbenk snart. Er gammel og slitt etter et hardt liv.

 90 
 på: oktober 29, 2025, 11:18:24 am 
Startet av The Car Cave - Nyeste innlegg av The Car Cave
Ser ut som CB får en bestilling på ventiler. Uansett hvilke topper jeg bruker så vil jeg bare få 044 toppene komplette. Mulig jeg tar med et Magnaspark II system også. Har lite med tenningsdeler liggende.

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!