januar 16, 2025, 00:17:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 på: desember 28, 2024, 02:27:46 am 
Startet av Kjell Tormod Brekka - Nyeste innlegg av Kjell Tormod Brekka
For de som orker så er det her litt facts og historie:
Ved utviklingen av nye 901 tidlig på 60-tallet ble det også satt i gang utviklingen av en ny girkasse, eller transaksel som er den mer korrekte betegnelsen da differensialen også er innlemmet i samme huset. Hus var av aluminium til 68/69 og magnesium etter dette for å spare vekt.

5-trinns har revers frem til venstre, første gir ned til venstre, andre og tredje over for hverandre og fjerde og femte overfor hverandre.
4-trinns har vanlig H-gir. 4-trinns var et no-cost option og hadde samme utveksling som 5-trinns bare fordelt på 4 gir.

(911 og 912 bruker samme typer girkasser slik at 901 er ikke til 911 og 902 er ikke til 912. 911S forøvrig har type 901/02 girkasse. Det er forøvrig visse nummerserier som 911 og 912 fikk). De ulike typene girkasser indikerer 4/5 trinns samt forskjellig utvekslinger.

Det er grovt sett 5  forskjellige typer 901-girkasser:
-64-69 911 og 912 5-trinns (901/xx og 902/xx)(Aluminium og magnesium)
-65-69 911 og 912 4-trinns (902/xx)Aluminium/Magnesium)
-70-71 911 (911/xx) (Magnesium)
-70-73 914 tailshift (Sjaltestang inn bak)(Magnesium)
-73-76 914 sideshift (Sjaltestang inn på siden)(Magnesium)
Felles for alle er at de bruker samme gearset og synkringer ol. Hus, differensial og sjaltegafler er det litt forskjellige versjoner av i forhold til hvilken bil og årsmodell den sitter i.

Da disse girkassene har blitt brukt  i mange forskjellige biler, sammen med mange forskjellige motorer samt i racing finnes det et stort utvalg av girsett slik at man kan få den utvekslingen man ønsker.
Alle girene har navn fra A til ZD hvor A er laveste førstegir og ZD er høyeste 5. gir(satt i siste 914). Forøvrig går 4. og 5. gir om hverandre.
Man kunne også få diffbrems fra ZF som option.
4-trinns kassene bruker 2. giret i 5-trinnskassrne som 1. gir men da har 1. til 3. gir forskjellig utveksling mens toppgiret er likt.

Mye bra info her:

https://californiamotorsports.net/pages/porsche-901-transaxle-specification

Hvis du har en 901-902-911 girkasse som du vurderer å gjøre noe med så kan du låne verktøy og info av meg.

 92 
 på: desember 28, 2024, 02:07:36 am 
Startet av Kjell Tormod Brekka - Nyeste innlegg av Kjell Tormod Brekka
Jeg byttet ut X-giret med Z-giret, flyttet over synkringen fra det gamle 5. giret til 2. giret og satt alt sammen igjen. Det er mye løse deler men hvis man får alle lager, drev, avstandshylser inn på riktig sted og aksel samt bruker en hjelpeplate (den hvite plastplater på bildet)som holder de to akslene sammen er det ganske kurant å få sammen samt justere sjaltegaflene riktig.
Da var det bare å banke inn simringer og fylte opp med 2,5 liter Swepco 201(som er av de foretrukne oljene til disse kassene).
Dette var som nevnt en forholdsvis enkel operasjon. Hvis hovedlagere må byttes eller andre vitale deler er utslitt blir det plutselig mye mer komplisert med mer tilpassing av aksler ol. Men min kasse uler ikke nevnverdig og kjennes forholdsvis tight ut så jeg gjør ikke mer enn nødvendig.

Girkassa fungerte i allefall som den skulle etterpå, fortsatt bitte litt svetting rundt drivakslene, fortsatt bitte litt trå når kald men et ca 300 o/min lenger 5. gir hjalp mye. Fortsatt høyt nok turtall (drøyt 3000 i 100 km/t) men med kun 1.7 liters motor så er det ikke krefter til så mye høyere egentlig.

På bildet sees ene tannhjul som synkring sitter på. Disse tingene skal være litt ru og ikke glatte for å virke best mulig.

Siste binder viser også hvorfor 901 5-trinnskassene har svakt 1. gir der dette drevet sitter åpnende sv akselen i nesekonen og kan knekke tvert av ved for mye bank.

 93 
 på: desember 28, 2024, 01:46:14 am 
Startet av Kjell Tormod Brekka - Nyeste innlegg av Kjell Tormod Brekka
V/demontering merket jeg opp posisjon av sjaltegafler på akslene med en baugfil for lettere å få dette tilbake til riktig plass under monteringen(takk for tips Olav!)
Det er jo mye løse deler her men med litt bøker, skisser og informativ video gikk dette helt greit. Ved en slik forholdsvis enkel operasjon er det er vel egentlig bare to kritiske ting; justering av sjaltegaflene i forhold til hverandre og justering av pinjongdrevet mot diffen. Sistnevte justeres ved å benytte pakning med riktig tykkelse mellom girkassehus som diffen sitter i og mellomplate som  girinnmaten sitter i. Riktig pakningtykkelse blir forøvrig målt på den gamle pakningen et sted der den ikke er komprimert.

På bilder sees tuppen på boltene som er slitt tynnere i halsen. Hvis disse ryker under kjøring kan det forårsake girkassehavari. Boltene kostet 500,-/stk men er tross alt billigere enn havari….

 94 
 på: desember 28, 2024, 01:33:20 am 
Startet av Kjell Tormod Brekka - Nyeste innlegg av Kjell Tormod Brekka
Girkasse
I min 912 monterte jeg en standard 911/912 5-trinns girkasse fra en 68 912(i følge serienr). Den har funket fint men 901 kassene opp til 69 er jo litt korte med 5. gir som heter X(28/24). Men 911S kom med et litt lenger femtegir(Z-29/23)Dette hadde jeg kjøpt inn ved en tidligere anledning.
Den skrapte også litt på andregiret samt lakk litt.
Da jeg ble ferdig med motoren i forholdsvis god tid hadde jeg jo tid til en liten runde på girkassa før jeg satt inn motor, så jeg begynte å sjekke litt rundt temaet.
Jeg pratet med et par guruer her i Norge samt på 912 Registry i USA hvor det er mye ekspertise.
Jeg kjøpte også en dvd som en 914 guru har laget («Dr. Evil»).
Jeg satt i gang og demonterte girkassa mi, dvs alle løse deler som ikke er presset på plass. Jeg måtte lage meg et par spesialverktøy, en dyp pipe som skal løsne mutter på enden av ene aksel og en holder som holder giret igjen når man løsner mutteren(uten å ødelegge tennene på drevet).
Jeg skulle altså skifte ut de to drevene som utgjør 5. giret, synkringen på 2. giret samt nye pakninger og simringer. Jeg så også at de to boltene som holder drivflensene i diffen var utslitt(tuppen som går inn i selve diffen var slitt) så disse ble bestilt. Sistnevnte løsning (simplifyed diff)er noe som kom på 68 kassene som en billigere/enklere løsning.

 95 
 på: desember 27, 2024, 23:48:53 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Så da var det bare å fyre opp vinkelsliperen igjen, og jeg kuttet ut et område godt på utsiden av sprekken. Jeg kuttet fra utsiden, og da jeg snudde lokket for å kutte rundt falsen, så jeg at hele strukturen som ytterplata skal brettes rundt mangler og ytterplata var sveiset rett i det som var igjen av ramma:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Og når jeg sikter langs nedkanten av luka, så er det jo litt wobbly-wobbly bortover....
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så her ble det mye mer jobb enn planlagt, så da får jeg søke litt og se hva som er tilgjengelig av deler da jeg ikke har så mye verktøy til å lage platebiter.

 96 
 på: desember 27, 2024, 23:36:41 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg gikk på litt hardere og ser at det er en sprekk i stålet:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Og etter enda litt mer sliping ser man sprekken tydeligere:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så her er det tydeligvis noe som ikke er helt som det burde være Glad

 97 
 på: desember 27, 2024, 23:27:33 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Jeg tenkte jeg skulle se litt på denne motorluka også, og problemet her er disse sprekkene bak/under skiltet:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg var litt spent på hva jeg ville finne på baksiden, og en mistanke var at det rett og sett hadde blitt litt varmt i den ene motorbrannen jeg hadde for noen år siden.

Jeg gikk på med 40-papir i DA-sliperen, og lakk og grunnung forsvant jo fort med det er et lag med stålplast eller noe der, som er steinhardt:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Det var litt overflaterust i stålet noen steder, men ikke nok til å forklare sprekkene, så jeg får lete videre

 98 
 på: desember 27, 2024, 23:11:43 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Så gikk jeg på med 40-papir på den lengste blokka og har og når jeg begynte å gå gjennom sparkelen, stoppet jeg og la på et lag med kontrastfarge:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Og etter noen nye drag med klossen ser man tydelig de lave områdene:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Jeg trenger minst en runde til med sparkel, men det venter jeg med til jeg har fikset døra og fått den på plass igjen, sånn at overgangen blir bra.

 99 
 på: desember 27, 2024, 23:06:02 pm 
Startet av Roy Grelland - Nyeste innlegg av Roy Grelland
Litt mye jule-forberedelser i det siste, men i dag ble det en tur i garasjen, og da begynte jeg med å kikke litt mer på denne forskjermen. Jeg krympet itt mer og bankelt en hel del, og så fikk jeg låne et sånt krympehjul man setter på vinkelsliperen, og da tror jeg at jeg har fått ut de fleste ujavnhetene:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så da renset jeg godt nedi alle groper og la på et lag med sparkel for å fjerne de siste ujavnhetene:
[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

 100 
 på: desember 27, 2024, 12:20:09 pm 
Startet av Jens-Ole aka 'Dansken' - Nyeste innlegg av Jens-Ole aka 'Dansken'
Det der ble sykt kult! Jeg skal ta et bilde eller to og poste opp her av fremhjulene. De jeg har er ikke verdens beste..

175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.

Gullfelger er gull!
Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine?  

Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ...
Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak  




Sider: 1 ... 8 9 [10]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!