Leppaleif
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Bodø
|
 |
« på: januar 19, 2009, 23:37:59 pm » |
|
Hei....
Har litt problemer med ladingen,og lurte på om noen har beskrivelsen på justering av laderele(6v)Lader ikke på tommgang.må ha turtall på motor,ca 7,2 v,når jeg slår på lysene lader den bare ca 6.8 volt,og det gløder i ladelampa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Leppaleif
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #2 på: januar 20, 2009, 01:33:59 am » |
|
Ringer Unneberg i morgen og bestiller
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
71kg
Supermedlem
    
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand
Senkepøbel
|
 |
« Svar #3 på: januar 20, 2009, 09:29:17 am » |
|
Hei.
Ser ikke så gal ut den ladinga der, må ha turtall for at den skal lade. Vedlikholdsladingen på et 6v batteri ligger rundt 6.7 volt. Tror også at makslading ikke er så langt unna 7.2 volt, men hør med Unneberg for sikkerhets skyld.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 1303 S
Medlem
  
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen
VW 1303 S 1974 og 1300 1967
|
 |
« Svar #4 på: januar 20, 2009, 12:10:37 pm » |
|
Mener å huske at du må over 1500rpm for at likestrømsdynamoen skal lade for fullt. Regulatoren begrenser ladespenning på høyere turtall.
|
|
|
Loggført
|
Medlem TVWK & YHMK
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: januar 20, 2009, 12:23:02 pm » |
|
På 6 Volt anlegg er det normalt at ladelampa ikke slukker helt før motoren får turtall, men den skal ikke lyse under kjøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 1303 S
Medlem
  
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen
VW 1303 S 1974 og 1300 1967
|
 |
« Svar #6 på: januar 20, 2009, 12:31:20 pm » |
|
Nei det skal den ikke 
|
|
|
Loggført
|
Medlem TVWK & YHMK
|
|
|
Leppaleif
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #7 på: januar 24, 2009, 21:31:49 pm » |
|
Hei igjen....
Har nå bytta regulatoren,sjekka alle jordingspunkter og børstene virker ok,men fortsatt gløder ladelampa (lyser ikke)når jeg setter på lysene under kjøring.er det selve dynamoen som har tatt kvelden eller?Ladinga virker normal,ca 7,5 volt på turtall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #8 på: januar 24, 2009, 22:29:49 pm » |
|
Vil heller tro at du har et spenningsfall i plussen. Ladelampa skal ha pluss fra tenningslåsen, og pluss fra dynamoen. Når du har like "mye" pluss på begge slukker den. Når du setter på lysene får du en litt lavere spenning på den ledningen som går via tenningslåsen, mens den som kommer direkte fra ladereleet har full spenning. Mitt forslag er å sjekke koblingene på pluss fra batteri, via dynamo, sikringsboks og tenningslås.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
VW 1303 S
Medlem
  
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen
VW 1303 S 1974 og 1300 1967
|
 |
« Svar #9 på: januar 25, 2009, 12:03:44 pm » |
|
Til å begynne med hadde du 6,8V med lys på og ved turtall. Nå har du 7,5V også med lys og turtall eller? Men du har montert ny regulator. Begynnte plutselig pæra å gløde? Kan det være feil wattstyrke i pæra dersom den er byttet?
|
|
« Siste redigering: januar 25, 2009, 12:06:12 pm av VW 1303 S »
|
Loggført
|
Medlem TVWK & YHMK
|
|
|
Leppaleif
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #10 på: januar 25, 2009, 17:12:41 pm » |
|
Problemet er løst.Det viste seg å være spenningsfall fra tenningslåsen og til sikringsboksen(dårlig klemming i kabelsko)Bytta alle kabelsko og tykkere ledning,og vips glødinga i ladelampa ble borte.
Tusen takk for all respons og gode råd
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|