mai 30, 2024, 17:59:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Import av bil fra Sverige/ Danmark  (Lest 8293 ganger)
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: januar 28, 2009, 11:13:11 am »

Noen her som har gjort dette?

Tenkte da på om du trenger noen form for deklarasjon fra det svenske tollvesenet?

Alt med det norske tollvesenet tror jeg at jeg har kontroll på! for det er mva,engangsavgift og vrakpant.

Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: januar 28, 2009, 13:17:46 pm »

En kamerat av meg tok nettopp inn en veteran-BMW, og for at det skulle gå greit trengte han bare kvittering på kjøpssum fra selger og det svenske vognkortet. Jeg er ikke sikker på hva du mener med deklarasjon fra det svenske tollvesenet, men jeg tror ikke han trengte noe slikt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #2 på: januar 28, 2009, 14:38:20 pm »

Dette er det flere her på forumet som har gjort. Hadde vært veldig fint om de som har steinkontroll på riktig fremgangsmåte og praksisen med dette kunne skrevet en "how to" på bruktimport av veteranbil, type steg for steg, som vi igjen fikk satt opp som en sticky, spesielt info fra de som har tatt inn biler som er godkjent ombygget i utlandet, som f.eks Buggys Glad
« Siste redigering: januar 28, 2009, 14:40:04 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #3 på: januar 28, 2009, 14:38:52 pm »

Noen her som har gjort dette?

Tenkte da på om du trenger noen form for deklarasjon fra det svenske tollvesenet?

Alt med det norske tollvesenet tror jeg at jeg har kontroll på! for det er mva,engangsavgift og vrakpant.


Mener du må deklarere den ut av sverige (utførselsdokument)
Loggført

-63 1200
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #4 på: januar 28, 2009, 14:47:09 pm »

Stopp på det Norske tollvesnet, og spør hva du må ha av papirer, og hva det SKAL stå på dem. Det er mitt tips, da det varierer på hva dem vil ha av papirer. Jeg er ofte i Sverige og henter biler.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2009, 14:50:05 pm »

Dette er det flere her på forumet som har gjort. Hadde vært veldig fint om de som har steinkontroll på riktig fremgangsmåte og praksisen med dette kunne skrevet en "how to" på bruktimport av veteranbil, type steg for steg, som vi igjen fikk satt opp som en sticky, spesielt info fra de som har tatt inn biler som er godkjent ombygget i utlandet, som f.eks Buggys Glad
Kjempegod ide!

Men appropo det med godkjente ombygninger, han kameraten min tok inn en BMW 1502 ombygd til cab. Denne var godkjent ombygd i Sverige, dette står i vognkortet, så han regnet med at det skulle gå greit. Men når bilen var til visning sa tilsynet at fordi reglene var forskjellige i Norge og Sverige så kunne han ikke godkjenne bilen i Norge, fordi han trengte kollisjonspapirer/krav på bilen. Iom. at denne aldri er levert som cab finnes dette ikke, og det er umulig å få godkjent bilen/ombygningen.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
djaan
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #6 på: januar 28, 2009, 15:13:37 pm »

Dette er det flere her på forumet som har gjort. Hadde vært veldig fint om de som har steinkontroll på riktig fremgangsmåte og praksisen med dette kunne skrevet en "how to" på bruktimport av veteranbil, type steg for steg, som vi igjen fikk satt opp som en sticky, spesielt info fra de som har tatt inn biler som er godkjent ombygget i utlandet, som f.eks Buggys Glad

Tror det kan bli vanskelig med en punkt for punkt liste....ettersom noe slik IKKE finnes hos biltilsynet. MEN... Hva med en "bil import tråd" hvor folk, uten noe synsing, kan fortelle DERES import historie og hva som måtte til av dolumenter etc. i deres tilfelle?

Nevn gjerne: Hvilken bil det er snakk om, pris/kostnader og dokumentasjon fra selger/til tilsynet f.eks.
Loggført

Bap - baap - baaap - baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!!!
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #7 på: januar 28, 2009, 15:51:43 pm »

Ikke noe hokus pokus å ta inn noe bil ifra Sverige. Dette er lista jeg gjorde i alle fall.


1. Salgskontrakt med selger(pris i gjeldene lands valuta, komme klart frem), få med det svenske vognkortet

2. Stopp på den norske grense stasjonen og fyll ut tolldeklarasjons skjema, lever inn de svenske skiltene.

3. Du vil få nødvendige papirer fra tolleren for å oppsøke ditt lokale tolldistrikt for å betale avgifter, innen 3 virkedager fra du passerer grensen.

4 Du møter opp på tolldistriktet ditt og betaler nødvendige avgifter

5 Du bestiller time hos biltilsynet

6 Du viser den

7 Enten får du platene ellers får du mangellapp

Er det en kit car eller buggy, som også er kit car egentlig, den være godkjent som ombygget fordon ikke som godkjent hemmabygge. Og dette er meget viktig. Er bilen godkjent som hemmabygget er det mye vanskeligere eller nærmest umulig og få den godkjent i Norge. Og du må passe på at det står i det svenske vognkortet at den er godkjent ombygget, ellers har du det som på godt norsk heter "driti på leggen".
« Siste redigering: januar 28, 2009, 16:03:50 pm av Even Kirknes » Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #8 på: januar 28, 2009, 15:54:13 pm »

Se der ja Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: januar 28, 2009, 15:58:43 pm »

Det der kaller vi oppskrift....


TAKKER  Glad Glad Glad Glad
Loggført
djaan
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: januar 28, 2009, 16:41:42 pm »

Takk så mycket. Jeg skal ikke importere noe bil, men DETTE var virkelig informativt.
Loggført

Bap - baap - baaap - baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!!!
FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #11 på: januar 28, 2009, 18:24:33 pm »

Hvordan beregnes engangsavgiften på veteranbil da, mener å ha hørt noe om en fast "stk-pris" eller noe?
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #12 på: januar 28, 2009, 18:54:23 pm »

en viktig ting er uteglemt Even. Husk på å få med person nr. på den du kjøper av på salgskontrakta.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #13 på: januar 28, 2009, 19:10:23 pm »

Nedenfor er en "kort" oppsummering av regler om import av veteranbil fra f.eks Sverige, basert på info i denne tråden, fra andre tråder, fra andres erfaringer og noen opplysninger jeg selv har innhentet tidligere. Legges ut her som forslag til en "Sticky" om dette emnet. Kjør på med innvendinger eller forslag til endringer om du ser noe som ikke stemmer, eller noe som mangler. Hadde vært fint å hatt ett slikt oppslag der prosessen går litt i detaljer, som hva det forskjellige koster osv. i tillegg til det som bla. a Even nevner at må gjøres, som en slags "totalpakke" om du vil.


Altså:

Salgskontrakt der selgers fulle navn og personnummer, samt kjøpssummen i gjeldene lands valuta klart og tydelig står kreves. Det svenske vognkortet må du få med, evt. en stemplet kopi av dette fra Svenska Vägverket.

Kvittering på frakta til Norsk grense dersom du ikke har henta bilen selv, må foreligge ( ved ankomsten til norge, eller holder det om den blir forevist innen de tre dager ? )
Har du henta selv, eller ”møtt selger rett over grensa”, pleier det å bli satt opp 500,- som minstepris for henting / frakt, men det er ikke alltid dette blir praktisert - Ifølge Tollvesenet når jeg ringte tidligere.

Dersom det er en ”Kit Car” eller ”Beach Buggy” som også er en ”Kit Car”, må den være godkjent som ombygget fordon og ikke som godkjent hemmabygge. Dette er meget viktig!

Du må også passe på at alle ombygninger / forandringer står i det svenske vognkortet. For eksempel på Beach Buggy som er innkortet skal "ny" lengde da stå oppgitt, andre elementer som ”plastkaross”, ”öppen”, andre felger og dekkdimensjoner osv. skal også stå.

Er bilen derimot godkjent som hemmabygge, er det mye vanskeligere eller nærmest umulig og få den godkjent i Norge.


Eksempel:


MVA:

Ved import av bil fra Sverige: Prisen for bilen på 10.000nkr legges til summen av fraktkostnadene på f.eks minimumet på 500nkr = 10.500nkr
Denne summen skal det da betales 25% mva på, altså 2625,-


Engangsavgift:

Engangsavgiften på en veteranbil er 3229nkr + 1300nkr i vrakpant
= 4529,-

Engangsavgiften kan en vente med å betale til en skal vise bilen hos Biltilsynet for identitetskontroll og teknisk kontroll. Er ovennevte forhold i orden, skal bilen da bli godkjent med sin opprinnelige årsmodell med de ombygninger som står i det svenske vognkortet, selv om den er ombygget i nyere tid. Det skal imidlertid betales engangsavgift etter det året bilen er godkjent ombygget, så dersom ombyggingsåret er mindre enn 30 år siden blir det deretter noe dyrere enn det som er satt opp i eksempelet. (?)

Selve visningen hos Statens Vegvesen er gratis, med det koster 430,- i dokumentavgift som må betales ved / før visningen. (?)
Krav om årsavgift får du i posten så snart bilen blir registrert med norske skilt.

Det er uansett en fordel å på forhånd ta kontakt med tollvesenet / det tollstedet du kommer til å hendvende deg til ved importen, for å spørre dem hvilken dokumentasjon de ønsker å se når du kommer. Dette kan variere noe pga. ulik tolkning av reglene.


Oppskrift:

1. Når du står på grensa med en svensk veteranbil på hengern å skal inn i den norske tollbua trenger du: Salgskontrakten og det svenske vognkortet ( evt. rett kopi av dette ) ( noe mer? )

2. Fyll ut tolldeklarasjons skjemaet du får der, og lever inn de svenske skiltene. Du vil få de nødvendige papirer fra tolleren å må deretter oppsøke ditt lokale tolldistrikt for å betale avgifter, innen 3 virkedager fra du passerer grensen. ( kan du ikke betale der og da? og må du levere inn skiltene der og da? )

3. Du møter opp hos ditt lokale Tollvesen og betaler nødvendige avgifter ( hvis ikke betalt i tollbua dersom det er mulig )

4. Du bestiller deretter time hos Biltilsynet

5. Du viser bilen hos Biltilsynet

6. Enten får du bilen godkjent der og da, ellers så får du mangellapp på det dem ikke var fornøyd med. Da må dette utbedres og time for ny kontroll må bestilles. Det skal ikke betales for ny visning, men kvittering fra forrige betaling av dokumentavgiften må fremlegges. Dersom du ikke har denne, må du muligens betale på nytt. (?)

7. Bestill skilter fra f.eks Lator - Tut å kjør Glad
 
Innvendinger / forslag ?? Svar til det jeg har spørsmåltegn ved??
KJØR DEBATT Gliser


« Siste redigering: januar 28, 2009, 19:19:52 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #14 på: januar 28, 2009, 20:30:32 pm »

en viktig ting er uteglemt Even. Husk på å få med person nr. på den du kjøper av på salgskontrakta.
Den visste jeg faktisk ikke om. har ikke trengt den på de 5-6 bilene jeg har dratt over grensa. Har ikke engang fått noen sp.mål om det
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #15 på: januar 28, 2009, 20:52:09 pm »

en viktig ting er uteglemt Even. Husk på å få med person nr. på den du kjøper av på salgskontrakta.
Den visste jeg faktisk ikke om. har ikke trengt den på de 5-6 bilene jeg har dratt over grensa. Har ikke engang fått noen sp.mål om det
det kom det krav om i 2008
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #16 på: januar 28, 2009, 22:22:25 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:29:08 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!