juni 10, 2024, 06:53:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Senking bak......  (Lest 4748 ganger)
godoldgammelnok
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes



Vis profil
« på: mai 23, 2008, 11:56:27 am »

Hallo

Noen som har en lettfattelig oppskrift på senking, et ytre hakk bak, på T1 1961?

 Hæ
Loggført

Let The Fun Begin!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: mai 23, 2008, 13:46:56 pm »

Hva mener du egentlig nå??
Min er senket et ytterhakk bak hvis det hjelper.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 23, 2008, 13:59:35 pm »

Han mener vel en forklaring på hvordan dette gjøres?

I grove trekk;
1. Løsne akselen fra fjærplata, løsne støtdemperen, slakk ut brekkvaieren inni bilen og dra hele aksel/trommelgreia bakover ut av fjærplata. Kan være greit å feste denne til støtfangerfeste med en stropp eller noe så den ikke er i veien..
2. Løsne lokket som sitter over torsjonsstaven og fjærplata - 4 bolter.
3. Du ser nå inn på splines'ene på torsjonsstav/fjærplate. Merk gjerne originalposisjonene med maling/tusj eller ett eller annet..
4. Sett jekken under fjærplata og jekk den opp til den ikke lengre hviler på kanten forover mot torsjonsstaven. Vipp den så ut over denne kanten med et brekkjern eller lignende og senk jekken sånn at plata senkes utenfor kanten. Pass fingerene når du gjør dette, plata kan ha ganske stort spenn på seg og slå ned hardt hvis noe glipper.
5. Dra plata ut fra splines'ene på torsjonsstaven, vri den ett hakk opp mot skjermen og dytt den inn igjen (bruk merket du laget for referanse). Her kan det være greit å passe på at du ikke drar torsjonsstaven ut av de indre splines'ene, for enkelhets skyld..
6. Jekk opp plata til over den nevnte kanten, dytt den så langt inn du kan og bruk så lokket over torsjonstaven (de 4 boltene) til å dra den helt inntil så plata hviler på kanten.
7 Skru sammen igjen

PS. Det enkleste er selvsagt å la være  Blunker
« Siste redigering: mai 23, 2008, 14:13:37 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #3 på: mai 23, 2008, 14:02:21 pm »

denna kansje?


* senking vw-bak.jpg (55.79 KB, 417x480 - vist 492 ganger.)
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #4 på: mai 23, 2008, 14:23:42 pm »

har ikke sett på disse, men t3 og t1 er vel like mtp bakhjulsoppheng?

Loggført

godoldgammelnok
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #5 på: mai 23, 2008, 14:33:34 pm »

Takker og bukker Endre.
Loggført

Let The Fun Begin!
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: mai 23, 2008, 17:50:04 pm »

Veldig fin den beskrivelsen til Endre D!
Det er forresten ikke vanskelig å justere indre splines også...selv om mange går og tror det... Blunker
Virker som at enkelte ikke forestiller seg flere muligheter enn 0, 1 eller 2 (ytre) hakk!  Gliser Gliser Gliser

Hvis du forestiller deg at ett ytre hakk er omtrent passe (tilsvarer ~50mm), så gjør du det.
Du skrur alt sammen igjen og tar en kjøretur og ser hvorvidt du er 100% fornøyd med stuket...
Hvis ikke vær klar over at det er nesten like enkelt å finjustere i 5mm intervaller.

Det er bare å vri indre og ytre splines ett hakk motsatt av hverandre.
Du trenger bare å være litt følsom på hånda, så kjenner du når du får flyttet ett indre hakk.
Hvis du lurer på om du kanskje hoppet over ett hakk, så justér litt frem og tilbake.
Da kjenner du hvor stor vinkelforskjell ett hakk faktisk utgjør, og blir sikker på at du har justert riktig.

Før du skrur det sammen så bruker du øyemål og sjekker at armene ligger i lik vinkel i forhold til støpegodset i bakstillingen.
Ved usikkerhet kan du jo justere den ene siden 5mm,,,og oppdage at forskjellen blir godt synlig.



Easy peasy...

 Kult
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 23, 2008, 18:59:11 pm »

Det e godt å sjå at goodold har en fot i resto skoen....Få den ned å la oss få sjå bilen med de nye felgene.....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

boble760
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: april 03, 2009, 23:01:18 pm »

du haraldL... kan du forklare meg en ting? jeg kjøpte meg en strøken boble for leden her.. Så må jeg sende den på eu kontroll nå.. meen, den er så senka bak at jeg må gjøre noe drastisk.. jeg har heva den et hakk på det ytre, men det var for lite... da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med det indre, altså når jeg trekker ut det orangsje staget.. skal jeg bare sette den et hakk ned?
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2395
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: april 03, 2009, 23:09:05 pm »

Han mener vel en forklaring på hvordan dette gjøres?

PS. Det enkleste er selvsagt å la være  Blunker

Beklager at jeg ødelegger litt, men Endre har et godt poeng! ;-) Skål!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!