november 01, 2024, 02:55:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Usynkronisert girkassa???  (Lest 3046 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: juni 10, 2008, 18:15:47 pm »

Ja, eg har høyrd mangen snakka om usynkroniserte girkasser, og ka i all verden er det for noko?? Har detta nokon sammenheng med splitt-bobler??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 10, 2008, 18:25:42 pm »

Det er vel de gamle to-delte kassene. (ikke tunnell)
De har usynkonisert 1. gir, og høres ut som du rygger når du kjører nettop i dette giret Osteaktig
Er iallefall det jeg har fått med meg.. Har aldri hatt det selv. Stod en sånn i 60'n da jeg kjøpte den, men den forsvant i containeren, sammen med mye annet..  Øyerulling
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: juni 10, 2008, 19:07:20 pm »

Fram til... var det 52 eller 53-modellen? så hadde ikke Bobla synkronisering på noen gir i det hele tatt. Dobbeltkløtsjing var en obligatorisk kunst å kunne.

Ryggelyden har forøvrig lite med selve synkroniseringa å gjøre - lydforskjellen oppstår fordi dreva er annerledes skjært (rettskårne vs skråttskårne).
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: juni 10, 2008, 19:24:08 pm »

Topp. Godt svart. Husk å gi mellomgass på nedgiring, altså når en er innom fri.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juni 10, 2008, 19:30:34 pm »

Et litt sånn teknisk spørsmål vedrørende dobbeltclutching og usynkroniserte girkasser; må en slippe clutchen i fri og gi "mellomgass", og så trø inn igjen clutchen og sette bilen i gir, eller holder det å bare trø litt på gassen før en setter bilen i gir?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: juni 10, 2008, 19:41:25 pm »

Ja eg vert heller ikkje meir klok når du snakker om dobbelkløtsjing, forklar Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: juni 10, 2008, 20:59:05 pm »

Helt riktig purity. Ut og helt inn i fri så inn i gear i gjen. Ingen andre måter å gjøre det på. For å treffe ingrepet må drevene opp i likt turtall ved ned giring, derfor mellomgas. Ved opgiring er det bare å dobbeltkløtsje uten å bruke gaspedalen (mellomgas). Mange eldre veteranbiler må dobbeltkøtsjes. Gjør du dette feil så knekker du gearkassa.
« Siste redigering: juni 10, 2008, 21:03:16 pm av svenole » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: juni 10, 2008, 21:25:13 pm »

Enkelt forklart er altså synkroniseringa på en girkasse et såre enkelt, men sindig mekanisk system, som gjør at drevene som skal kobles sammen automatisk får samme turtall. Uten synkronisering, må du sørge for at dette skjer selv, ved å dobbeltkløtsje. Evnt hvis man er ekstremt dreven og har godt gehør, så klarer man å høre når turtallene er riktig og kan klare det selv uten denne manøvren, men på Bobla var dette en lite praktisert kunst.

I de riktig gode gamle dager, var dette en utmerket måte å høre forskjell på virkelig gode sjåfører, og mindre gode Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juni 10, 2008, 21:35:46 pm »

Trur ikkje eg bør prøva detta, for eg har ein følelse av att det vil stryka med eit par kasser før eg kjem i gir Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: juni 10, 2008, 22:17:17 pm »

Kommer raskt inn dette Blunker Når du har fått teken på det går det av seg selv.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: juni 10, 2008, 22:53:44 pm »

Blir litt som å kjøre lastebil, og det kan vi  Gliser Kult Osteaktig

Artig å høre om litt sånne begreper innenfor motor/gear og hva det betyr  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 11, 2008, 00:05:47 am »

Denne kjørestilen, og sånn kasse hadde jo vært en artig vri innen dragrace... Osteaktig
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #12 på: juni 11, 2008, 00:25:42 am »

Hehe er du heldig så rekker du akkurat å få den i andre før du passerer mållinja Øyerulling Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juni 11, 2008, 08:04:20 am »

Kan jo informere om at de fleste som kjører rally bruker dobbeltclutching ved nedgiring, eller i alle fall den varianten uten å slippe clutchen i fri. Dette er vel helst for å unngå å låse hjula ved nedgiring når en kjører på grus og slikt...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: juli 04, 2008, 10:52:20 am »

Altså, må jeg gjøre noe spesiellt når 1 giret på bobla er usynkronisert?
Har nærmest ikke kjørt den, så fint å vite.
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #15 på: juli 04, 2008, 12:18:35 pm »

Altså, må jeg gjøre noe spesiellt når 1 giret på bobla er usynkronisert?
Har nærmest ikke kjørt den, så fint å vite.

Du må stå stille for å sette bilen i første. ellers merker du lite til det.. Også hviner førstegiret på disse kassene som reversen på en gammel Mazda  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #16 på: juli 04, 2008, 12:21:31 pm »

Bra å vite. Takk.  Gliser
Loggført

Jarv
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: juli 04, 2008, 13:24:55 pm »

Noen som vet når det ble slutt med usynkroniserte gear i bobla ?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!