pan57
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« på: desember 30, 2007, 22:42:41 pm » |
|
er det noen som vet om en vannkjølt t4 motor kan monteres i en t1-68. hvilket svinghjul og hvilken starter brukes? er det nokk plass? er det noen år bedre en andre? ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #1 på: desember 30, 2007, 23:11:50 pm » |
|
om det er 1.9 / 2.1 wbx du tenker på så kalles bilene disse motorene sitter i T3 (transporter/caravelle). motoren har samme fysiske mål som en T-1 boblemotor uten allt kjøleblekket så den passer, men du trenger radiator, nållager i svinghjul bør monteres og et mindre svinghjul fra de luftkjølte 1700-1800 t-4 motorene er enklere å få til å passe i svinghjuls huset. Søk på www.vw2you.com om emnet, står masse om wbx i boble der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Odøling
Medlem
  
Innlegg: 130
Bosted: Skarnes
low and "lover"
|
 |
« Svar #3 på: januar 03, 2008, 23:05:02 pm » |
|
J satte 2,1 med turbo i ei 68 boble for ca 8 år siden. J brukte 2,1 svinghjul,men måtte slipe en del i girkassa så j fikk plass
|
|
|
Loggført
|
Hiace 2002 Vw Golf GTI 16v 1985-90 Vw boble 1300 1967 Vw boble 1200 1954
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #4 på: januar 03, 2008, 23:26:38 pm » |
|
J satte 2,1 med turbo i ei 68 boble for ca 8 år siden. J brukte 2,1 svinghjul,men måtte slipe en del i girkassa så j fikk plass
har stussa litt på akkurat dette selv, og hvordan blir det med starteren??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jimmi
Seniormedlem
   
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #5 på: januar 03, 2008, 23:45:52 pm » |
|
Bruker du orginalt 2.1 L svinghjul bruker du starter fra T3(buss) automat eller Bay automat.
|
|
|
Loggført
|
mvh. Jimmi tlf. 988 92 666
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #6 på: januar 04, 2008, 22:59:54 pm » |
|
Bruker du orginalt 2.1 L svinghjul bruker du starter fra T3(buss) automat eller Bay automat.
og disse er bolt-on på feks 1200-kasse??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pan57
Nybegynner

Innlegg: 26
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: januar 06, 2008, 23:34:47 pm » |
|
Ok man bruker svinghjulet som følger motor og starter fra en med automatgir. fra hvilke års modeller transporter/caravelle finner jeg riktig motor (det beste er sikkert og kjøpe en delebil og ta motor insprøyting og ledningsnett, kanskje også radiator?) må dette svinghjul modifiseres med lager?. jeg var med og monterte en 2l motor fra en vw buss (ca 78mod) i en t1 for nesten 20år siden det var da mye sliping i cluthus for og få plass til svinghjul. Da jeg slipte litt i nedre feste bolter og lagde gnist antentes magesiumstøvet fra gearbox, og skapte ett hælvetes fyrværkeri, kjeledress brant hull på flere plasser mens jeg satt hjelpesløs i et vw motorrom med en vinkelsliper på 1500rmp. hva kan gjøres for og ungå den fadesen igjen?Takker for gode svar hittil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: januar 06, 2008, 23:50:19 pm » |
|
Nåle lager MÅ du montere i svinghjul eller bytte inngående aksel på girkassa til lengre type(jeg har) går du for 200,210 eller 215mm svinghjul slipper du all slipingen. ellers er det ikke SÅ mye sliping , bare man er litt tålmodig. Jeg tok å monterte på trykkplate og skrudde gir/motor sammen til trykkplata tok inni kassa. Dro den en runde på starter'n , slik att den lagde merker. slipte..skrudde inn ..slipte skrudde inn. Da tar du minst mulig materiale. Denne motoren har aldri sitti i type 4 , men i type 2 model "T-3"  må vel opp på 86mod for å få 2,1 112hk kjøp delebil. det er lurt. alltid noen slanger/koplinger etc som er kjekt å ha.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #11 på: januar 27, 2008, 00:16:18 am » |
|
Jeg har en 2,1 wbx i min 69 T1. Brukte 2,1 svinghjul (masse fresing i kassa),men smatt rett inn. Jeg satte så inn 2,1 wbx starter med ett shims på ca 4 mm. dette gikk supert. Det er helt rå lyd (2,5" eksos) 
|
|
« Siste redigering: januar 27, 2008, 11:58:12 am av wbx t1 »
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: februar 06, 2008, 10:18:26 am » |
|
Har noen bilder av slik konvertering i boble eller buss? Lurer spesielt på hvordan man løser dette med avkjøling på en egnet måte, altså plassering av radiator og tilførsler til denne. Gjerne linker
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
KH
Gjest
|
 |
« Svar #13 på: februar 06, 2008, 11:03:36 am » |
|
Har noen bilder av slik konvertering i boble eller buss? Lurer spesielt på hvordan man løser dette med avkjøling på en egnet måte, altså plassering av radiator og tilførsler til denne. Gjerne linker Det står en blå og hvit bay her som du kan komme å kikke på. Trodde du viste det, Bjørn? KH
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #14 på: februar 06, 2008, 13:19:21 pm » |
|
Har noen bilder av slik konvertering i boble eller buss? Lurer spesielt på hvordan man løser dette med avkjøling på en egnet måte, altså plassering av radiator og tilførsler til denne. Gjerne linker Det står en blå og hvit bay her som du kan komme å kikke på. Trodde du viste det, Bjørn? KH Joda, jeg tenkte plage deg også Knut! Men det er alltid greit å lese seg litt opp før man skal igang med ting man ikke kan  Vet jeg har sett en "how to" tråd et sted, får prøve å finne den.
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
|