juni 04, 2024, 11:05:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken olje?  (Lest 3626 ganger)
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« på: mai 18, 2009, 06:53:40 am »

Hva skal jeg bruke på min 1600?hav anbefales?

Mvh
Lars G
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #1 på: mai 18, 2009, 07:08:58 am »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:51:37 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #2 på: mai 18, 2009, 12:29:59 pm »

hel ,del syntetisk,parafinsk?
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mai 18, 2009, 12:40:32 pm »

Det kommer ann på om du vil ha en olje som gir best smurning og kjøling til motoren, eller om du vil ha en som kanskje ikke lekker ut like lett. Syntetisk er overlegen på smurning og kjøling, mens mineralolje har større molekyler, og kommer derfor ikke ut gjennom like små lekkasjer som syntetisk olje.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mai 18, 2009, 13:07:53 pm »

Jeg ville prøvd å få tak i en 15/50 ( eller 20/50) delsyntetisk. Noen som har tips om hvem som kan ha det?

Veit at Motul har 15/50 delsyntetisk, er det andre?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #5 på: mai 18, 2009, 14:25:42 pm »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:51:55 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: mai 18, 2009, 14:35:52 pm »

Fin artikkel om olje her; http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/synthoil.htm

Der står det også at man bør bruke mineralolje på standard oljesystem, men at syntestisk olje direkte bidrar til lavere oljetemp, ikke høyere som det blir hevdet over her..
« Siste redigering: mai 18, 2009, 14:42:41 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: mai 18, 2009, 14:42:03 pm »

Race Buggy;

Since synthetic oil has better heat transfer qualities than dino oil, your internal engine temperatures will be lower. Things like bearings, especially, will not operate at as high of a temperature as a result. The wider range of temperatures that synthetic oil can withstand is well suited for the air-cooled VW engine. With head temperatures normally between 300-350 degrees, synthetic will not breakdown while lubricating the valvetrain components at the heads. The better lubricating properties of synthetic in general will lead to a longer engine life as well. On average, when synthetic oil is run in an air-cooled VW engine, head temperatures stay the same, but engine oil temps reduce by anywhere from 10 to 15 degrees. This is in engines that have all the correct cooling tin in place, and are not suffering from overheating to begin with. Important note: Do not run synthetic to fix a hot running engine. Find the real reason it's running hot, and fix it!

Another benefit is that since synthetic oil is man-made, it can be tailored to suit a wider range of needs. Synthetic oil is now being made is such weights as 5w50, and 0w30, weights that are not possible to achieve with dino oils.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: mai 18, 2009, 14:54:18 pm »

Mytene lenge leve!

For dem som ikke har en gammel bestefar som "vet" så er dette nyttig lesning: http://www.bike.se/forum/thread.php?t=350

Litt fra DrBikes tråd:

Syntetolja "designas".
Man tar alltså fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det inte vilken mineralolja som helst man får fram och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär oxå att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra. Framförallt för de som kör luftkylda maskiner som per definition blir hetare än vätskekylda.
Och det är bara EN av fördelarna med syntetolja.
More to come!

Så det man gör, och det resultat man kan se, är att ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt lika.
En homogen produkt.

Och det är den här homogeniteten med de långa molekylkedjorna som skapar den bäriga oljefilmen.
För: Om man tittar på en mineraloljemolekyl så är det inte alltid de ser likadana ut.
De är ju långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna som avgör bärigheten på filmen.

Molekylkejorna "hakar tag" i varann, och flätas samman till en hållbar matta = oljefilmen.

Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyer är.

Unvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i detta, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bäreighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som var känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankades högt då det kom till smörjprestanda var (och är) Pennsylvania. USA Yes Sir!

Så mineralolja är inte ALLTID dålig.
(Men alltid sämre än en syntetolja! anm.)

Men, säger nu vän av ordning; hur mycket skiljer det då?

För att inte prata å (Ångström osv) på molekylstorlekar så kan vi transformera upp molekylstorlekarna till begripliga värden.

En typisk mineral har då:

40% av molekylerna är 1-3 mm
40% ------------------ är 3-5 mm
20% ------------------ är > 5 mm


En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lilka långa:

100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är lika i en given olja.

Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre? :-)

« Siste redigering: mai 18, 2009, 15:15:58 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mai 18, 2009, 15:06:13 pm »

ikke bruk syntetisk olje på en STD luftkjølt vw motor, da må olje systemet bygges om.

pga syntetisk olje leder ikke bort varmen fra motoren på lik linje som mineral olje

syntetisk olje "holder" på varmen noe som er uheldig på en vw motor vis ikke motor er bygget om

bruk kun mineral olje på std motor og lett oppgradert motor for gate bruk og bytt heller oljen oftere

Dette med at syntetisk olje ikke leder bort varme like godt, er en myte jeg har lest gang på gang, men jeg har aldri sett noen komme noen begrunnelse for hvorfor det skulle være slik.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: mai 18, 2009, 15:18:43 pm »

Mytene lenge leve!

For dem som ikke har en gammel bestefar som "vet" så er dette nyttig lesning: http://www.bike.se/forum/thread.php?t=350


Jeg liker bedre den forklaringen her - fordi den er kortere;

Imagine the floor of a gymnasium covered with basketballs, baseballs, volleyballs, and beach balls. Now imagine that all those different size "balls" are moving around, flowing past the floor. Every time a ball surface contacts the floor surface, the ball absorbs heat from the floor. That is how oil removes heat from your engine components, from surface to surface contact.

Now imagine the same gymnasium floor covered in uniformly sized golf balls. Smaller, more uniform molecules can absorb more heat from a surface, because there are more of them AND they have a larger surface to volume ratio which means they have more surface area contact. That's what synthetic oil is. A man-made "Base Stock", where all the molecules are the same size, and smaller than those in dino oil. Better heat transfer, better lubricating properties, and a lot wider temperature range without breakdown, are now obtained.


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 18, 2009, 15:22:37 pm »

http://www.lnengineering.com/oil.html

Her er det også en del nyttig info....  jeg har sett  et par tester omkring smøring og slitasje, og de har stort sett  konkludert med  det samme at mieral med de rette tilsettningene er fult på høyde med syntoljer...

"Should I use a semi or partial -synthetic or full-synthetic motor oil?

In the SAE paper titled "Oil Development for Nascar Racing," published in 2000, it was determined that a 50 weight non-synthetic motor oil provided the same level of protection as a fully-synthetic 30 weight, as long as the additive package is correct, so once again, it goes to prove that dino oils can perform as well as their fully synthetic counterparts and that to some extent, it is the additives that matter most. That's why we recommend Brad Penn Racing oils and Swepco 306, both of which aren't fully synthetic. They get the job done and have been proven to perform better than most fully synthetic oils in overstressed Porsche engines. Also realize that if an oil says partial synthetic, it probably is like the Brad Penn, only 10% synthetic, so the remainder of the Group I or II base stock used to formulate the oil is just as important, if not more so, than the small percentage of synthetic product used"

Jeg bet me og merke i det her:

"Most modern engines have dual overhead cams with four or more valves per cylinder, allowing for lower valvetrain mass and significantly lighter spring pressures, than what are used in older SOHC or OHV pushrod engines. One reason we need oils with more Zn and P is as follows: a good comparison is a stock Porsche 912 had about 200 lbs spring pressure; a Ford Crown Victoria, like those used in the Taxi motor oil study years ago by Consumer Reports and even earlier by GM in the 70s had up to 180 lbs, usually more like 160 lbs. A modern Porsche Boxster engine has only about 135 lbs over the nose. The amount of Zn and P that has to be used to protect valvetrain components is directly proportional to spring pressure and valve train mass. A high performance street pushrod or single overhead cam engine can easily have 300 or more lbs. of spring pressure or more if a race engine."

Er ikke lett å gjøre seg klok på oljevalg... men jeg føler meg i alle fall sikker på at det å bruke gode tilsettninger er lurt...

Om noen har mer info ang. varmeegenskaper så hadde det vært hyggelig om det ble lagt ut noen linker...

Kjører selv med full syntet olje med omega 909 tilsatt, men vurder også bytte til tykkere mineral....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: mai 18, 2009, 15:27:44 pm »

Kjører selv med full syntet olje med omega 909 tilsatt, men vurder også bytte til tykkere mineral....

Hvorfor? Og er ringene dine innkjørt?

En svenske sa til meg at syntet ikke skal benyttes før ringene var innkjørt da syntet rett og slett smører så bra at ringene ikke blir innkjørt...
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: mai 18, 2009, 15:28:24 pm »

For å ta tykkelsen av olja, f.eks 10/40, betyr det at olja er som en 10 olje ved 20 grader temp, og 40 olje ved 80 grader.

En mineralsk 10/40 olje, vil være tykkere enn en syntetisk 10/40 olje ved -10, og når den mineralske er varm vil den være tynnere enn syntetisk ved 110 grader. Det er en grunn til å bruke syntetisk, i tillegg til mindre slitasje og sterkere oljefilm. En syntetisk olje er en "naturlig" multigradsolje. Der er ikke mineraloljen. Den vil etterhvert som den blir slitt, bli mer og mer singelgrad igjen.

Men olje kan man bruke et hav av plass på , og alle vil ikke bli enige, noensinne.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #14 på: mai 18, 2009, 15:29:29 pm »

.



« Siste redigering: september 25, 2010, 12:53:14 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #15 på: mai 18, 2009, 15:32:29 pm »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:52:29 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: mai 18, 2009, 15:34:00 pm »

poenget var lite olje kapasitet på en std motor, og ved bruk av tør sump smøre system har man mye mere olje til rådighet.

hadde selv en 1600,som var overhalt med rette tolleranser, motor ble innkjørt på mineral olje.
og etter x anntall mil, ville jeg bruke synt olje,og da på en tur jeg hadde var det meget varm dag, og motor begynte å knipe, noe den ikke gjorde med mineral olje.

jeg tappet av oljen og på med mineral olje igjen, og hadde ingen problemer.

hvorfor dette skjedde har jeg ingen annen forklaring på enn oljen. (kansje dere har? )


testen over er jo på MC, jeg vet ikke om den kan sammenlignes med en std vw motor?

den bør vell sammenlignes med en motor som har tør sump smøre system kansje?





Siden jeg har jobbet med distribusjon og salg av oljer, lurer jeg på hvilken viskositet du brukte på den syntetiske olja? Har litt erfaring med at eldre motorer trenger en tykkere viskositet på syntetisk olje enn nye motorer.
« Siste redigering: mai 18, 2009, 15:36:57 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: mai 18, 2009, 15:35:10 pm »

jeg fåretrekker norsk på et norskt forum slik at alle kan fårstå det som blir skrevet

Beklager, du har selvsagt rett.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #18 på: mai 18, 2009, 15:37:03 pm »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:54:42 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #19 på: mai 18, 2009, 15:40:10 pm »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:54:17 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #20 på: mai 18, 2009, 15:58:02 pm »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:53:52 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #21 på: mai 18, 2009, 16:00:09 pm »

Kjører selv med full syntet olje med omega 909 tilsatt, men vurder også bytte til tykkere mineral....

Hvorfor? Og er ringene dine innkjørt?

En svenske sa til meg at syntet ikke skal benyttes før ringene var innkjørt da syntet rett og slett smører så bra at ringene ikke blir innkjørt...

Ja har et poeng.. men nå ble den innkjørt med annen olje...

Får bare beklage at denne artikkelen også er på engelsk, men sysnes i alle fall den er interesant selv så jeg poster den uansett:

http://www.x1r.com/testreports/Helsinki%20UniversityTest.pdf
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #22 på: mai 18, 2009, 16:17:07 pm »

.
« Siste redigering: september 25, 2010, 12:51:28 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #23 på: mai 18, 2009, 18:56:47 pm »

takk ,ble litt klokere Blunker
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!