juni 07, 2024, 17:18:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Start da for f...  (Lest 3072 ganger)
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« på: juni 09, 2009, 19:22:53 pm »

Jeg har litt problemer med bilen. Den starter greit da den har stått en stund, men da jeg kjører en liten tur og skal starte igjen, så vil den ikke. Den drar rundt i starten også dør den etterhvert ut. Batteriet er målt og det skal fungere. Noen som har noen tips å komme med.. Denne gutten kan ikke mye om bilen sin, men liker å prøve dersom han får noen gode og nyttige tips.

På forhånd takk.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: juni 09, 2009, 19:27:37 pm »

De enkleste sjekkene først.
* Sjekk jordingskabelen som går mellom karosseri og girkasse.
* Sjekk om kablene til solenoiden på starteren sitter godt nok fast.

Du har målt syrestanden på batteriet?
Loggført

Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #2 på: juni 09, 2009, 19:37:06 pm »

Jeg er helt grønn på dette her, men skal ut å prøve å sjekke dette. Syrestanden ble ikke målt, men det var riktig mengde strøm på batteriet..
Loggført
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #3 på: juni 09, 2009, 21:25:31 pm »

Nå har jeg sjekket litt rundt på ledninger. De sitter som de skal, men noen av de er litt klemt.

Da jeg sjekker litt rundtom ellers så ser det ut til at det er noen ledninger som mangler. Tror det er fordeleren (Bosch)der er det 4 uttak og kun 3 som er i bruk.

Og på høyresiden av forgasseren så er det et lite deksel som det står solexi på og som er festet med 3 små bolter. Her er det 2 uttak men det er kun en av de som er i bruk.

Ikke sikkert at dette er relatert til problemet jeg har med strating, men det skal sikkert være noen lenigner her også?!

Noen som vet ?
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: juni 09, 2009, 21:34:58 pm »

Nå har jeg sjekket litt rundt på ledninger. De sitter som de skal, men noen av de er litt klemt.

Da jeg sjekker litt rundtom ellers så ser det ut til at det er noen ledninger som mangler. Tror det er fordeleren (Bosch)der er det 4 uttak og kun 3 som er i bruk.

Og på høyresiden av forgasseren så er det et lite deksel som det står solexi på og som er festet med 3 små bolter. Her er det 2 uttak men det er kun en av de som er i bruk.

Ikke sikkert at dette er relatert til problemet jeg har med strating, men det skal sikkert være noen lenigner her også?!

Noen som vet ?

Veldig viktig å måle syrestanden, da du får vite om cellene i batteriet er gåent.
Da skaffer du en syremåler fra enten biltema eller en bensinstasjon og bruker
den til å måle hver av 'hullene' på toppen av batteriet.
    For da vil du se om cellene er i orden (når batteriet er fullladet).
Her har du en genial link til hvordan du sjekker batteriet og hva du skal se etter.
http://www.mc-plassen.net/modules.php?name=News&file=article&sid=128

Om det har noe med forgasser å gjøre, for den hadde svivd bra
selv om den var i uorden. Du ville bare ha fått for lite bensin eller
dårli choke, og da starter den bare 'nesten'.

Klemte ledninger gjør ikke noe, men sjekk den store jordingsledningen som er under bilen,
du finner den på enden av girkassen midt under bobla, er sånn ca. rett under midten
av baksetet (UNDER BILEN, IKKE INNI).


Jeg tror batteriet ditt har gått da, eller at starteren / foringen  er slitt.
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: juni 09, 2009, 21:40:15 pm »

Har du løsnet fortøyningen? Vel, jeg tror ikke den får nok bensin. Problemet kan være fra tanken og helt nedi forgasseren. Lurt er det vel å få litt hjelp fra noen med erfaring. Må liksom begynne i ene enden og sjekke ut det som er ok til en finner feilen.

Strøm.
Enig med flere her, ville nok ha sjekket om batteriet er i god kondisjon. Det er en vesentlig forsjell på ampær og volt. Starteren trenger ampær. Blyplatene i batteriet kortslutter når batteriet går mot kveld. Det står et årstall på batteriet, vanligvis på en av polene. Over 5 år, lurt å skifte.
Dårlig batteri sjeler tennings strømmen. Men hvis det er strøm til starteren så den trekker rundt, så skal den kunne slepes i gang og da skal den gå som normalt.

Du kan ta med med batt. til en selger/butikk så tester han det for deg.


* Sven Ole.jpg (27.17 KB, 500x170 - vist 127 ganger.)
« Siste redigering: juni 09, 2009, 21:55:57 pm av svenole » Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: juni 09, 2009, 21:43:04 pm »

Bare for å få klarhet i denne saken...
Når du prøver å starte, så sviver den, men begynner
å svive saktere helt til den dør ut?
     Eller er det slik at den nesten starter, men kommer ikke
helt fram?
Loggført

Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #7 på: juni 09, 2009, 21:47:05 pm »

Da skal jeg innom biltema i morgen å handle..

Det går som sagt rundt, men det virker som den ikke tenner. Den siste puffen før den starter..

JEg har sjekket den kraftige ledningen og den skal sitte skikkelig.

Det er en buggy jeg har, men det er sikkert likt..

Takker for svar varj
Loggført
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #8 på: juni 09, 2009, 21:49:32 pm »

Bare for å få klarhet i denne saken...
Når du prøver å starte, så sviver den, men begynner
å svive saktere helt til den dør ut?
     Eller er det slik at den nesten starter, men kommer ikke
helt fram?

Den sviver bra i starten, men det avtar det, til det tilslutt ikke er mer å gi.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: juni 09, 2009, 21:50:29 pm »

Sånn helt stopp?
Ikke flere forsøk på å vri nøkkelen?
Loggført

Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #10 på: juni 09, 2009, 21:53:06 pm »

Tennpluggene har jeg akkurat byttet.. Tok ut en i sta og sjekket den. Den hadde sotet litt..
Da du nevner det med tilførsel av bensin, så har det de siste dagene luktet mer bensin enn vanlig. Kan bensipumpen være gåen?

Skal prøve litt bensin rett i forgasseren i morgen:)
Loggført
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #11 på: juni 09, 2009, 21:57:30 pm »

Sånn helt stopp?
Ikke flere forsøk på å vri nøkkelen?

Det stopper ja..

da jeg prøver igjen så går den bare så vindt rundt, før den stopper igjen
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: juni 09, 2009, 21:58:43 pm »

Gjør det, for når du heller bensin oppi der og den starter,
så gir du litt gass slik at den holder seg, så om den dør etter
det, så er det bensintilførselen som er for svak.
     Obs! se etter lekkasjer rundt forgasser og bensinpumpe.
Du finner ut om choken er synderen ved å prøve å starte vanlig,
med å ha flyttet den FAST IDLE ADJUSTMENT noe høyere.


* index.php.jpg (39.63 KB, 500x403 - vist 124 ganger.)
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: juni 09, 2009, 21:59:46 pm »

Sånn helt stopp?
Ikke flere forsøk på å vri nøkkelen?

Det stopper ja..

da jeg prøver igjen så går den bare så vindt rundt, før den stopper igjen
Da satser jeg fortsatt penger på det batteriet er noe gåent, så skaff deg
en slik syremåler, koster ikke all verden og er utrolig grei å ha med seg uansett.
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #14 på: juni 09, 2009, 22:00:52 pm »

Kan ta en tur å se på den en dag jeg..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #15 på: juni 09, 2009, 22:04:04 pm »

Helt konge at du legger ut forklaring og bilder.. Det hjelper slike grønne folk som meg:) Skal prøve dette i morgen..

Takker igjen for bra svar..
Loggført
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #16 på: juni 09, 2009, 22:07:09 pm »

Kan ta en tur å se på den en dag jeg..

Jeg er meget takkenmmelig for all hjelp.. Kan du en dag så gjerne det.. Hvis ikke noe annet går, så får jeg jo dyttet den igang og møtt deg et sted..

Nr mitt er 95 96 91 55.

Takk
Loggført
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #17 på: juni 09, 2009, 22:41:03 pm »

Bare for å få klarhet i denne saken...
Når du prøver å starte, så sviver den, men begynner
å svive saktere helt til den dør ut?
     Eller er det slik at den nesten starter, men kommer ikke
helt fram?

Den sviver bra i starten, men det avtar det, til det tilslutt ikke er mer å gi.


Dette hørtes veldig kjent ut. Hadde akkurat samme symptomene på bobla mi, på den var det enkelt og greit kondensatoren som var gåen. Det er den lille runde klumpen som sitter utenpå fordeleren. Veldig billig, enkelt og nyttig å skifte, og det viser seg dermed raskt om du har funnet feilen. Blunker

mvh
Loggført
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #18 på: juni 10, 2009, 20:11:20 pm »

Da er problemet foreløpig løst. Jeg kjøpte syremåler til 25,- på biltema og måtle verdiene.. Den viste rød på alle hullene på batteriet.

Det var litt lite veske der også.. Jeg kjøpte iallefall nytt batteri på Biltema og trakk opp igjen nye kabler. 12 volt 60 amp. 699,- og da startet bilen gang på gang.. Herlig.

Da det gjelder det gamle batteriet som forøvrig er fra 03. Går det ann å fylle på veske og få det til å funke bra igjen?

Takker for all hjelp
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: juni 10, 2009, 22:32:36 pm »

Mulig cellene har tatt skade av å ha for lite veske, så ville ikke ha satset på det.
Men bra det løste seg Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!