juni 11, 2024, 19:37:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T2: Rister i ratt og trekker til side ved brems.  (Lest 4555 ganger)
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« på: juni 04, 2009, 18:15:33 pm »

Hei.

Byttet nylig begge nedre bærekuler på verksted i sammenheng med EU og gikk over bremser selv, bremsene var minimalt slitt, men det er nok noen år siden de ble byttet. 

Før EU så ristet den i rattet og trakk til siden ved brems, samme som nå, men jeg trodde det da var slitte bremser og/eller slitte bærekuler(som jeg visste jeg måtte bytte). Bilen ble godkjent og i følge verksted så var bremsene helt i orden.

Nå etter EU/Verkstedbesøk så rister det fortsatt og drar rett til siden ved bremsing(kan umulig ha tatt en kjøretur, noe jeg tror de skal), så, noen med erfaring og tips å komme med?

Vil jo gjerrne føle meg trygg når jeg kjører min nylig EU-godkjente bil, moro å endelig ha den på veien.

1972 Modell.
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2009, 18:39:43 pm »

Hei hvis du har skivebremser vil jeg tro det er kast i skiva,har du merka om det pulserer i pedalen når du bremser..
Loggført

Tlf 92062314
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 04, 2009, 19:06:17 pm »

Legger meg på Stein.H her med teorien som kast i Skiva hvis du har det! , men uansett hvis den skjener til den ene siden ved bremsing, tyder det på ujevnt justerte bremser, eller ujevnt slitte!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 04, 2009, 19:31:05 pm »

Ikke tenkt på det med pedalen faktisk, har nok med å konse så jeg ikkke drar rett til skogs Glad nå regner det ute, så får håpe det gir seg så jeg får tatt en tur.

Kast i skive, godt mulig, men hvordan får man det? Var minimalt slitt, har nok ikke kjørt mange mil siden de ble montert, selvom det ser ut til å være noen år siden.

Og justere skivebremser, trodde ikke det var mulig, hvordan gjør man det?

Edit: Tok meg en liten tur nå. Det var kanskje litt pulsering i bremsepedal, men ikke mye, men i rattet så rister det som på Tivoli.
Kan det være noe med styring/styresnekke?
Eller er dette typisk bremsefeil og bare for meg å bytte skiver og klosser? Kalipper er tett og fin, men kan den ha feil for det?
« Siste redigering: juni 04, 2009, 20:17:34 pm av RuneK » Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2009, 20:36:07 pm »

Kan jo være hjula som har ubalanse og prøv å bytt om på de og se om det hjelper og sjekk spissinga den kan også være en årsak til at bilen trekker....
Loggført

Tlf 92062314
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #5 på: juni 05, 2009, 16:43:19 pm »

Hei

Jeg har vært borti noe lignende med bussen min. Da fant jeg ut at problemet var bakbremsene. Du kan prøve å utføre litt testbremsing ved hjelp av kun håndbrekk (må selvfølgelig gjøres under kontollerte forhold). Opplever du samme vibrasjon da? I så fall kan det jo tenkes at problemet er bremsesko/tromler bak, og at frambremsene er helt i orden.

Enkelt å teste ut, og hjelper deg kanskje med å finne løsningen.

mvh
Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: juni 05, 2009, 22:00:47 pm »

Hvordan er slitasjen på klossene , har de lik tykkelse eller er den ene tynnere.
Sitter stemplet i kalipperen fast ?
Ta ut en og en kloss, sjekk et og et stempel og bruk en tre bit som stopper for stempelet så det ikke flyr ut .
Bruk handmakt på pedalen
Loggført
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 05, 2009, 22:04:10 pm »

Hei

Jeg har vært borti noe lignende med bussen min. Da fant jeg ut at problemet var bakbremsene. Du kan prøve å utføre litt testbremsing ved hjelp av kun håndbrekk (må selvfølgelig gjøres under kontollerte forhold). Opplever du samme vibrasjon da? I så fall kan det jo tenkes at problemet er bremsesko/tromler bak, og at frambremsene er helt i orden.

Enkelt å teste ut, og hjelper deg kanskje med å finne løsningen.

mvh

Skal sjekkes ut i morgen Glad
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 05, 2009, 22:06:22 pm »

Hvordan er slitasjen på klossene , har de lik tykkelse eller er den ene tynnere.
Sitter stemplet i kalipperen fast ?
Ta ut en og en kloss, sjekk et og et stempel og bruk en tre bit som stopper for stempelet så det ikke flyr ut .
Bruk handmakt på pedalen

Jeg så nøye på de når jeg hadde av hjulene før EU, på øyemål så ser de like ut, samme med skive.
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #9 på: juni 06, 2009, 08:31:17 am »

Hvis den ene calipperen er tregere enn den andre vil bilen skjene til motsatt side,kan godt være stempler går tregt ,gammel bremsevæske blir som sirup,kan jo også ligge i bremseslanger inn til calipper dette her Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #10 på: juni 07, 2009, 08:13:53 am »

Hadde lignende problem med min boble.
Etter en del feilsøking fant jeg ut at dekkene måtte byttes ut da de hadde stått for lenge. Forrige eier hadde vel så å si ikke brukt bobla de siste 10 årene. Dekkene så veldig bra mtp mønster. Men de var blitt "firkantet" av å stå på samme plass i flere år uten å blitt kjørt med. Så hadde også loddet på høyre framfelg falt av. Så nye dekk pluss avbalansering ble ordnet. Ristingen var nå nesten blitt helt borte. Men rundt 80 km så ristet det fortsatt en del. Så jeg tok sjangsen på å bytte styredemper etter anbefaling av gutta på Hot Shop. Etter bytte av demperen så er alt som det skal. Ikke noe trekk i rattet eller vibrasjon.

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!