juni 01, 2024, 00:51:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Røyk fra motoren-problemer  (Lest 2660 ganger)
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« på: september 04, 2009, 11:11:29 am »

Hei.
Når motoren blir varm, og jeg f.eks stopper i et kryss ryker det godt fra motorrommet.
har kikket litt, og har en anelse om at røyken kommer ut fra et "rør" som kommer ut under motoren.
Dette "røret" kommer ned i bakkant av motoren (mellom reimhjulet og oljebunnpluggen)
Noen som vet om dette er farlig?
Hva er dette røret for noe?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 04, 2009, 11:16:17 am »

Er ikke det en slags ånding for olja?

Men du er sikker på at det ikke lekker olje fra ventildekslene og ned på varmepottene da?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: september 04, 2009, 11:28:39 am »

Dette røret er veivhusventilasjonen, ja. Herfra kan det godt hende at det kommer et lite oljedrypp i ny og ne, men aldri noen store mengder, og ryke skal det vel ihvertfall ikke gjøre på en sunn og frisk motor.

Hvor varm blir motoren din under kjøring? Kan du legge ei hånd på oljepåfyllingslokket uten at det føles ubehagelig, evnt ta i peilepinnen for olja?
Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #3 på: september 04, 2009, 11:34:18 am »

Veivhusventilasjonen ja.. var det jeg mistenkte.
Tror jeg kan holde på oljepåfyllingslokket og peilepinnen
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #4 på: september 04, 2009, 11:38:43 am »

Tror det drypper noen dropper herfra..
hva er det egentlig som fororsaker røyken her?
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: september 04, 2009, 12:28:40 pm »

Kan skyldes dårlig kompresjon på motoren, evt for mye olje.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #6 på: september 05, 2009, 00:38:46 am »

Har olje opptil øverste streket, ikke over.
Peilestaven og påfyllingslokket er ikke varmere enn at jeg klarer å holde i dette på varmkjørt motor.
sjekket oljenivået og la ut på langkjøring ca 8 mil.

røyken ser nå ut til å være borte, men det drypper fortsatt litt olje..
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: september 06, 2009, 19:50:40 pm »

Pleier å skru av oljepåfyllingslokket på biler jeg vurderer å kjøpe, mens motoren går på tomgang. Blåser det monsun ut der, har du dårlig kompresjon, som blåser trykket via sylinderløpet og ned i veivpartiet.
Litt pleier det å blåse, og det varierer fra motortype til motortype. Det beste er å ha en frisk motor som referanse.

På en Audi 90 jeg kikket på engang, stoppet faktisk motoren da vi skrudde av lokket....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: september 10, 2009, 00:08:42 am »

Røyken fra olje på eksos er vel hvit og lukter veldig karateristisk? Synes å huske det fra tidligere da jeg hadde lekarsje i en smalblok. olje lekarsje på potta er ikke direkte farlig, men kan som tidligere sagt i tråen være sympomer på en rekke feil i motoren, oljesystem og kjøling.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!