juni 03, 2024, 21:01:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ta ut motor av boble.  (Lest 5569 ganger)
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« på: februar 06, 2008, 18:07:05 pm »

Jeg har tenkt å ta ut motoren i bobla i helga for å sjekke nermere hva som har skjedd med den.

Noen som har noen gode tips å komme med i forbinnelse med dette, ting som bør ses spesielt etter og lignende ?

Det er snakk om en 1300 i en 1302
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2008, 19:48:52 pm »

Jeg har tenkt å ta ut motoren i bobla i helga for å sjekke nermere hva som har skjedd med den.

Noen som har noen gode tips å komme med i forbinnelse med dette, ting som bør ses spesielt etter og lignende ?

Det er snakk om en 1300 i en 1302

Du forteller ingenting om hva som er symptomene, så lenge motoren starter ville jeg forsøkt å finne ut av det der den er.

Om du ikke har peiling bør du enten handle inn pils og få tak i noen som har, eller få deg en bok Glad

Loggført

Member #1 /Spliths venner
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 06, 2008, 21:16:12 pm »

Godt poeng, BT! Med mindre du har en motorbukk du kan starte den opp i da? Er det ulyder, dårlig trekkraft osv. kan du jo poste en liten videosnutt med lyd, så får du sikkert kommentarer rimelig kjapt. Har du kanskje tenkt å demontere den for å finne en "intern feil" så er det forsåvidt like greit å gjøre etter å ha tatt den ut.

Ellers er det bare å sørge for alle de opplagte tingene som du sikkert har tenkt på fra før:
garasjejekk hjeper alltid
skikkelige BUKKER og SOLID plant underlag før du begynner å jekke, 
oppladet lykt,
koble fra batteri, før du begynner, osv.
merke ledninger hvor de skal (knipse bilde med mobilen er lurt om du tar det litt enkelt)
Kan også være lurt å tappe av oljen før du begynner, gjerne lunke den opp så oljen flyter litt lettere og drar med seg litt gørr på veien
Bensinslangeklemme fra Biltema er gull til å stoppe søl, festes ved clutcharmen
17mm skrallenøkkel til de fire festeboltene,
skralle med 17mm pipe med lang + kort forlenger for å komme lett til mutteren som sitter ved clutcharmen. 
8mm fast til å løse gasswiren på forgasseren,
Lurt også å ta av reimhjulet på dynamoen om du tar den ut baklengs, sidelengs er ofte vel så greit i bobler.
Tenk sikkerhet først og fremst, du dauer neppe av å få motoren over deg, men det er så utrolig flaut Blunker
Et par 2X4" eller en kryssfinerplate til å ta i mot motoren når den kommer ned.
En Biltema motorbukk til noen få hundrelapper kan greit modifiseres ved å bore noen ekstra hull, bare mål opp på forhånd.
Har kanskje glemt noe i farten, du får ha lykke til uansett!
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2008, 22:20:18 pm »

Regner med at det er noe med ventilene i syl 2 og 4. Har hatt klunner med de to sylinderne i snart 2 år. Bilen har bare stått hjemme men har klunra med motoren veldig lenge. Har bytta alt i tennings deler , bytta om pluggene fra syl 1 og 3 men problemet ligger i 2 og 4. Derfor tenkte jeg å ta ut motor'n for å demontere toppen å se hva som har skjedd der. Det er jo ikke mulig å demontere den i bilen, å når vw motorene er så enkle å ta ut så er det bedere å få motoren opp på benken til inspeksjon

Noen tips til demontering av topp ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: februar 06, 2008, 22:28:17 pm »

Har du sjekket om de åpner og lukker når de skal? Og tatt kompresjonstest?
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 06, 2008, 22:43:45 pm »

Regner med at det er noe med ventilene i syl 2 og 4. Har hatt klunner med de to sylinderne i snart 2 år. Bilen har bare stått hjemme men har klunra med motoren veldig lenge. Har bytta alt i tennings deler , bytta om pluggene fra syl 1 og 3 men problemet ligger i 2 og 4. Derfor tenkte jeg å ta ut motor'n for å demontere toppen å se hva som har skjedd der. Det er jo ikke mulig å demontere den i bilen, å når vw motorene er så enkle å ta ut så er det bedere å få motoren opp på benken til inspeksjon

Noen tips til demontering av topp ?

Skal være mulig å få av toppene uten å ta ut motor, men da må alt kjøleblekket inklusiv viftehus og dynamo av.
Loggført

VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #6 på: februar 06, 2008, 22:50:18 pm »

Har du sjekket om de åpner og lukker når de skal? Og tatt kompresjonstest?

Ja har tatt kompresjons test å tre syl lå ganske likt men den innerste på ventre sia var en del lavere. 
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 07, 2008, 09:59:25 am »

Innerst på venstre side er sylinder nr. 3, den som oftest sliter med for lite kjøling pga oljekjøleren står i veien.
Hva er motornummeret; er det F... eller AB...?
Ventilene er justert riktig på 1 og 2? Hva sier kompresjonstesten, hvor mye har du? Slitte ventilstyringer og koksede ventilseter er to muligheter om justeringen er riktig. Støtstenger som er bøyd (og ikke gir riktig løft lenger), lett å sjekke mens motoren står i? 
Jeg slet med dårlig komp på en 1600 som jeg visste sang på siste verset, brukte mye olje, blåste ut oljedamp her og der og fikk dårligere og dårligere trekkraft. Tok ut motoren og sjekket den litt nærmere, og bortsett fra slitte stempelringer (som trolig var årsaken til problemet) viste det seg at et stempel var sprukket tvers over. Så det kan godt være flere grunner.
Det du bør passe på er sørge for at du merker alle deler etterhvert som du tar av så de får komme tilbake på samme plass med riktig moment (håndbok er veldig nyttig). Slitte deler skiftes ut, ofte er det like greit å bytte til nye sylindre/stempler og topper under ett (sjekk med Unneberg, Dalhems, etc eller på nettet), fordi disse fås billigere enn hva det koster å overhale gamle.
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #8 på: februar 07, 2008, 11:59:22 am »

Det er en AB Motor. Planen er å bygge om denne eller få tak i en 1600 å trimme muligens til neste vinter. Så jeg vil ikke koste på overhalling av denne motoren med stempler, sylinder å topper da dette mest sansynlig skal byttes til neste vinter. Jeg vil bare få undersøkt hva som har skjedd med denne å reparere det for å ha motor i bilen til jeg skal begynne med det andre motorprosjektet.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 07, 2008, 12:09:22 pm »

Det er en AB Motor. Planen er å bygge om denne eller få tak i en 1600 å trimme muligens til neste vinter. Så jeg vil ikke koste på overhalling av denne motoren med stempler, sylinder å topper da dette mest sansynlig skal byttes til neste vinter. Jeg vil bare få undersøkt hva som har skjedd med denne å reparere det for å ha motor i bilen til jeg skal begynne med det andre motorprosjektet.

Bytter du sylindre og stempler til 1600 på denne så er det jo like bra som en 1600 stort sett.
Har en AB motor selv som jeg tok av topper på ifjor pga støtstanghylser og lekkasje topp. Den går som en 1600 idag.

Og jeg kommer aldri til å bygge om den, da den er tett og fin, men hvis du skal bygge om eller rep likevel så....

Gå over topper, rengjør, sjekk etter sprekker
Kjøp deg et billig, godt brukt 1600 sylinder sett m stempler. Nytt, ca 1400 for mahle med støpte stempler

Og, voila, så har du en 1600. Men finn årsaken først til problemet selvsagt
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!