juni 05, 2024, 05:43:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor T4 og ventil løftegeometri.....  (Lest 839 ganger)
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« på: februar 08, 2010, 10:52:20 am »

Vippearms geometri....
Har behov for litt hjelp nå da jeg er kommet til vippearmer og geometrien.
Leser bok opp og ned men er fortsatt ikke sikker på om jeg kan bruke de originale vippene osv.
Kammen jeg har satt i motoren nå er en Scat C55 med Ad.Duration 310 som er oppgitt til et løft med 1.25:1 arm til .574 inch.
Valgte denne da den skal være bra for mid range, topp end opp til ca 6500RPM og fra 2,1 liter. Min T4 har fått en 2055CC sats.
Toppene er org 2,0 liter, std ventiler og litt ported på innsuget. Men ventilfjærene er av den forsterkede typen, ikke doble.
Ønsker rulle vipper og har anskaffet støtstenger som kan kappes osv.
Bør jeg bytte vippearner?
Bruke org støtstenger eller de juster bare?

Noen som har tips eller erfaring med dette?

Knut-Tore Sylte
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 08, 2010, 12:51:09 pm »

Dette må måles ut nøyaktig i forhold til støtstangas treffpunkt i vipperamen på halvt løft. Da skal støtstang stå 90 grader på skålen på vippearmen. Det må også taes hensyn til evt shimsing under innfesting til begge vippearmene dine. Hvor mye mer løft gir kammen du skal bruke enn den originale? Driver stort sett med T1 men prinsippet er jo det samme..
Loggført

Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 08, 2010, 15:05:42 pm »

Vet ikke hva original kammen løfter på en 2,0 liter T4 men tipper det blir en differanse da den kammen jeg har nå løfter ca 13mm, omregnet fra inch...åpningstid er 310 grader
Har justerbar støtstang men denne er lengre en originalen selv helt sammenskrudd, så det var ikke mulig og få på vippearmene med denne, med original støtstang og shims under så fungerte det uten at ventilfjæra gikk helt sammen. Noe som heller ikke bør skje...
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 08, 2010, 15:53:46 pm »

Finn midten så ser du hvordan den ligger an. Regner med det er likt løft på hele kammen, inn/ut?
Fin tegning men du skjønner?

--------)

Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!