mai 23, 2024, 02:58:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: forslag til Kamaksel i Bay  (Lest 1210 ganger)
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« på: mars 20, 2010, 16:38:10 pm »

Noen som har forslag om en bedre kam til bussmotoren min.
Motoren er en 2109 (94x76) med fk8. Topper med 40x37,5 ventiler.

Vil ha max dreiemoment på rundt 3000 rpm eller så.
Bilen veier jo fort rundt 2tonn med full oppakning Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: mars 20, 2010, 17:09:11 pm »

På bussmotoren min (90,5x82) sto valget mellom W120 eller FK7.
Loggført

1969 Militær-buss
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #2 på: mars 20, 2010, 17:14:44 pm »

Jeg hadde brukt FK8 og avansert den 2 grader , satt kammen på 110/106 grader , i stedet for 108/108, da får du ett bra dreiemoment
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #3 på: mars 20, 2010, 19:22:59 pm »

Takk, begge to Glad

Rallybugs. Er det såpass merkbar forskjell at det er bryet verdt å dele motoren og sette inn justerbart kamdrev?
Nå er det jo ikke så stor jobbe å splitte motoren men alikevel Osteaktig
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #4 på: mars 20, 2010, 20:33:13 pm »

Det er som natt å dag , vist du ønker høyt dreiemoment  fra lav rpm , kammen du har er OK til ditt bruk , bruker du 1,25: 1 vipparmer ? for da kan du kjøre 1.1 på eksosen og 1,25 på innsugs ventilene , da får du et lokomotiv
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #5 på: mars 20, 2010, 20:52:23 pm »

Kjører med 1.4 vipper nå

Kan du forklare meg litt om hva som gjør at dreiemomentet øker med disse forandringene?
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: mars 20, 2010, 22:29:38 pm »

FK8 er vel beregnet for 1.4 vipper - samme som FK7.

Knut - håper det er greit at jeg spør i tråden din - Rallybugs, hvorfor er FK8 bedre enn FK7 i en bussmotor?
Loggført

1969 Militær-buss
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #7 på: mars 20, 2010, 22:41:16 pm »

FK8 er vel beregnet for 1.4 vipper - samme som FK7.

Knut - håper det er greit at jeg spør i tråden din - Rallybugs, hvorfor er FK8 bedre enn FK7 i en bussmotor?

Helt greit det, Espen.
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #8 på: mars 21, 2010, 07:57:09 am »

Her var det ikke snakk om hva som var bedre en best , for det finnes mange kamprofiler der ute verden som er bedre , både Europeiske og Amerikanske som er bra , men her det var snakk om å bruke det men har , så lenge det er fult brukende om det heter FK7 eller FK8  ,feks. er en CB 2242 er en bra kam for buss vist mann setter den også adv. 2 grader , eller bruke en kam med splittet durasjon , timingen av kammen er no 1. for dreiemoment om den heter A eller Å , jeg setter til å med FK 45 og FK 89 litt adv .Husk at vi her i Europa også har og bruker pumpe bensin av høy kvalitet i forhold til USA grapset.
« Siste redigering: mars 22, 2010, 20:32:52 pm av rallybugs » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!