Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« på: april 16, 2010, 20:32:15 pm » |
|
Er det noen der ute som har tilgang til cnc-fres og kunne gitt en ca-pris på en jobb? Jeg vet ikke om det lar seg gjøre billigere, men jeg synes de ferdige spjellhusene man får kjøpt er dyre. Jeg skulle ha laget to helt enkle spjellhus 42-45mm som passer til IDF innsug. Et enkelt frest "hus" med opplagring for to små lager med gjennomgående aksling. Selve spjellet kan kjøpes ferdig til gasser, eventuelt lages. Alternativt også feste for dyse.
Legger ved noen bilde av lignende løsninger.
Noen som kan antyde en pris for 2 dobble spjellhus slik at jeg slipper og lige våken i natt og tenke....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: april 16, 2010, 21:21:47 pm » |
|
hva med noe sånt som dette?
disse betalte jeg under 1000 kr for inkl moms og frakt fra eBay, de har to sett med dyser og tps sensor
|
|
« Siste redigering: april 16, 2010, 21:23:54 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2 på: april 16, 2010, 21:32:19 pm » |
|
Fra en eller annen mc? Har sett på den muligheten også, og slett ikke umulig at jeg går for noe sånt. Dim på de der? Det er en som hadde en tråd på shoptalkforums ang ombygging for bruk av mc spjellhus på type 4, linken er her; http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=23&t=88910&start=0Har du andre linker angående mc-spjellhus eller spjellhus fra andre biler brukt på luftkjølt så leser jeg gjerne om andres erfaringer. Vet at Alfa har spjellhus som passer til DCOLE innsug, BMW M3 har separate spjellhus, Nissan på enkelte av sine 6-syl motorer og sikkert også andre. Har kjøpt og betalt et sett med Jenvey spjellhus via ebay, mens så viser det seg at det var ren svindel. Betalte med paypal, så pengene er heldigvis ikke tapt. Jenvey viller vært lettvint, men til fullpris synes jeg de er dyre
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: april 16, 2010, 21:33:56 pm » |
|
disse er fra mc ja, men sjekk tråden min på shoptalkforums, der er det en del info om hva som passer best.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #4 på: april 16, 2010, 21:38:25 pm » |
|
Har lest den noen ganger ja, og må vel finne frem permen igjen (hele tråden er skrevet ut...  ). Tror nok jeg må satse på individuelle spjellhus siden jeg ender opp på 2.5 liter. Det vil bli for store rør og plenum på en så stor motor - eller hva tror du?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #5 på: april 16, 2010, 21:49:14 pm » |
|
tja, de grunnreglene jeg har brukt, er at hvert rør skal ha omtrent samme volum som en sylinder, og diameteren omtrent som en ventil, så hvuis du ser på mitt oppsett som er tunet mot en 1835cc er jo ikke forskjellen så stor til 2500cc.
i praksis betyr det at mine rør er 38mm i diameter, men det holder med å gå opp til ca 44 mm så er du nær volumet i en 2500 cc sylinder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: april 16, 2010, 21:50:59 pm » |
|
du kan evt kikke litt på andre biler med ett spjeld og plenum. f.eks Subaru motor på 2,5liter. litt større Audi , volvo etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #7 på: april 16, 2010, 21:53:39 pm » |
|
Går jeg for plenum så er jo oppsettet enklere, og det vil vel gi et bedre moment enn ved bruk av separate spjellhus som til gjenngjeld er med lenger på turtall? Lett forenklet!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: april 16, 2010, 22:00:33 pm » |
|
lett forenklet ja. men som du sikkert har fått med deg, har jeg kødda mye med de hjemmelaga innsugsrøra med lekkasjer etc. kommer an på sveise/fabrikasjonskunnskapene dine.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #9 på: april 16, 2010, 22:11:46 pm » |
|
Blir et enklere oppsett for meg, siden jeg bruker org type 4 kjøling. Rør mellom plenum og topp blir vel litt kortere enn hos deg, så rőrdimmen skam vel være litt større enn du antyda. Plenumet skal være 2 1/4 til 2 1/2 ganger volum på rørene. Spjellhuset 1 1/4 til 1 1/2ganger diameter på rør.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
|