juni 11, 2024, 22:16:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte spenning på eber?  (Lest 1472 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: september 15, 2010, 09:37:24 am »

Nå har jeg en B2 eber som bruker 194 grn plugger, men tingen er at disse pluggene er
av en gamlere type og hva jeg har erfart, så er de dyrere og vanskeligere å få tak i
enn 194 grnS. Denne har en annen kjerne og dermed vil den få feil mengde volt i min eber.
     Så nå prøver jeg å finne ut om hva som trengs for å bytte om spenningen på eberen.
Er det kun å skaffe seg en 'regulator' fra en modell som bruker "S" pluggene, eller må mer til?
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: september 15, 2010, 10:41:51 am »

på de som har en motstand før glødepluggen så burde det gå å sette inn en plugg som går direkte på 12v.Pluggen er og bare med å gløder litt max120sek.mener jeg å huske.den slutter å få strøm når varmeren har startet å brenne.Hadde en grei oppstartsmetode på t3 jeg hadde når det var lite strøm/lading,en liten ledning kjapt på pluggen og på ene ledningen som hadde 12v så gløda pluggen med en gang og du hørte varmeren begynte å brenne å varmen kom :)Det er i oppstarten en sånn varmer tar mest strøm og fordi pluggen drar mye.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: september 15, 2010, 13:30:07 pm »

Har allerede skaffet meg en 194 grn plugg med den nyere kjernen, så må kunne gjøre en
liten forandring på eberen slik at den tar denne.

Fikk tips om at man bytter, og jeg tar direkte sitat her siden jeg ikke vet den norske betegnelsen: "series resistance",
så skulle eberen ta de forbedra pluggene.

Men er det denne blokka som tar inn alle ledningene? og hvordan vet man forskjell på disse?
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: september 15, 2010, 14:12:11 pm »

du ser at den gule ledningen fra pluggen går inn i varmeren og via motstand "series resistance" og ut til en eller annenplass.husker ikke helt men motstanden er plassert inni kald luftstrøm for kjøling.kobler du utenom så skal det nok gå bra.Hvilken type varmer er det du har?Ta ett bilde å legg ut og.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: september 15, 2010, 14:21:52 pm »

du ser at den gule ledningen fra pluggen går inn i varmeren og via motstand "series resistance" og ut til en eller annenplass.husker ikke helt men motstanden er plassert inni kald luftstrøm for kjøling.kobler du utenom så skal det nok gå bra.Hvilken type varmer er det du har?Ta ett bilde å legg ut og.
Var akkurat ut og tok bilder nå. Glad Det er en 12v B2.
Ledningen min er ikke gul.. :\ Men den går iallefall direkte til noe som er på siden av eberen.
Vanskelig å ta bilde av.

Legger inn bildene her, skal på jobb, så kommer på nett om en time ca. igjen.



til den boksen går ledninga.


« Siste redigering: september 15, 2010, 16:08:12 pm av Varj » Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: september 15, 2010, 16:06:53 pm »

Koble utenom sier du? Hmm. Om det bare hadde gått, men vil ha en permanent ikke-skadelig
løsning å. Men igjen, varmen hadde gjort seg godt på denne tiden.

Jeg fulgte ledningen fra pluggen og den gikk til venstre, hele veien rundt til baksiden og rett inn til den boksen som du ser på bilde nr. 3, den med de to skruene. Mer av den ser jeg ikke.
    Så ser ut for meg at den går rett til boksen, uten noe andre kobling.  Tvilende
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2010, 17:21:17 pm »

den boksen på bilde 3 er vel egentlig formotstanden.Jeg må sjekke i koblingsskjemaer som ligger en eller annen plass.Må leite litt så får vi se.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: september 15, 2010, 17:43:07 pm »

tok litt feil i stad ;)pluggen din skal ha 12v som det er ikke via noen motstand men en ny type plugg må kansje ha motstand,den tåler ikke 12v.har leita frem sjema på det så kan skanne det visst du trenger det.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: september 15, 2010, 18:15:08 pm »

Den gamle skal ha 12v? Ikke rart den ser såpass grilla ut.  Osteaktig
    Det hadde vært alt for mye å spørre om å få den der scanna,
helt utrolig snillt av deg å ta så mye interesse. Glad

Da gjelder det å få gitt pluggen motstand da. Er ikke lett å finne info om
hver og enkelt eber på nettet. Det er sinnsykt med forskjellige plugger å velge
mellom etc.
      Kanskje gamle eier har byttet på dette selv, da ledningen ikke er gul som mange har nevnt
før. For den gikk en veldig rar vei for å komme seg til slutten der bak.


edit: dette er jo satans til ødelagt plugg.   Glad
« Siste redigering: september 15, 2010, 18:19:27 pm av Varj » Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: september 16, 2010, 06:56:42 am »

Det at den pluggen din er så brent kan tyde på for høy forbrenningstemperatur,antagelig høyt bensintrykk eller feil med dysa inn.Du burde sjekke varmeren for skader innvendig det kan hende den bare er å kaste.Det er ekebergmarked til helgen pleier å være noen til salgs der.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: september 17, 2010, 11:17:29 am »

her er en varmer som ligger på finn
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=24267453
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: september 19, 2010, 00:47:39 am »

Det at den pluggen din er så brent kan tyde på for høy forbrenningstemperatur,antagelig høyt bensintrykk eller feil med dysa inn.Du burde sjekke varmeren for skader innvendig det kan hende den bare er å kaste.Det er ekebergmarked til helgen pleier å være noen til salgs der.

Finner ut av det når pluggen kan brukes. Osteaktig
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!