juni 08, 2024, 16:36:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Identifikasjon av motor i min latebay  (Lest 792 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: oktober 16, 2010, 00:08:14 am »

Trenger litt servicedeler, et pakningssett samt trolig nye varmepotter. T2`n min fra 73 hadde originalt en 1700 motor. Denne er skiftet til en noe nyere 2 liters. Usikker på årstall på motor som sitter i, men den er hentet fra en nyere T2. Såvidt jeg forstår fra en modell mellom 75 og 79.

Sjekket Unnebergs nettsider, og finner ikke der noen pakningssett til T2 2.0 liter.
Kan det være at motorbetegnelsen er T4, til tross for at motoren er donert fra en T2, og at det derved er dette settet jeg skal ha?

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=192  Glad
Loggført

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 16, 2010, 00:49:18 am »

T4 motor er 1700, 1800 og 2 liter. Det er de stygge motorene som kom i bay i 72 og ble brukt i 411 og 412, derav navnet T4? De er også årsaken til at så mange Bayer ble skrotet siden bilcrossen ville ha de motorene Trist
Har du en 2liter har den muligens motorkode cj

her er pakningsett til 2liter: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=559

ring eller mail unneberg og be om baykatalogen, de sender den gratis til deg
« Siste redigering: oktober 16, 2010, 01:00:04 am av K.H » Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 16, 2010, 06:20:38 am »

Tusen takk K.H, det klargjør endel aspekter og forenkler definitivt tilværelsen!  Glad

Er det egenskaper ved T4 motoren som skiller den ut på den ene eller andre måten kontra T2 motorene?
Tenker da i første rekke på pålitelighet, behov for service, svakheter etc?

ift varmepotter, er det disse jeg skal ha?
Nr 6 høyre og venstre på denne siden:

http://www.vwheritage.com/vwh/Bus-Parts-1968-79/Engines-1700-2000cc/Exhaust-Heat-Ex-/?templateID=vwh

Ettersom jeg er totalt newbie på VW, burde jeg bestille "alt" av tilbehør/ monteringsting til varmepottene? Eller er dette deler som for det meste er i orden. T2`n min ser ikke håpls ut under og er tross alt i daglig drift  Blunker

(Såvidt jeg forstår skal jeg ikke )

Loggført

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 16, 2010, 10:54:15 am »

Det er jo to typer motor i bay, Type4 som du tydeligvis har og 1600 som er så å si lik boblemotoren.
Type4 har alublokk og oljefilter og en del forbedringer som gjør at den trolig ikke slites ut så fort som 1600 (T1) motoren.
Påliteligheten er grei, trenger jevnlig service. Kjøp deg en Haynes eller aller helst en Bentley bok. Der finner du det aller meste du trenger å vite om bilen din Glad
http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=101488

Ang. varmepotter så må du se under motoren om det ser ut som det er rund eller firkantet flens mot toppen. Se pakning nr 12 og 13.
I tillegg til varmepotter bør du kjøpe pakning nr 2 (2 stk) og 2-4 av pakning nr 12 eller 13. Sjekk også at eksospotta ikke er rustet opp i flensene mot varmepottene.
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 20, 2010, 08:36:40 am »

Ang. varmepotter så må du se under motoren om det ser ut som det er rund eller firkantet flens mot toppen. Se pakning nr 12 og 13.
I tillegg til varmepotter bør du kjøpe pakning nr 2 (2 stk) og 2-4 av pakning nr 12 eller 13. Sjekk også at eksospotta ikke er rustet opp i flensene mot varmepottene.

Med fare for å flisespikke her - med flens sikter du da til det "røret som går oppover" på toppen til høyre på bildet?
Er liksom 99% sikker, men synes ikke bildet er veldig tydelig og har ikke videre lyst til å bestille feil.
Når jeg først skal shoppe og bytte, tenker jeg det er like greit å bytte potta samtidig.  Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!