november 01, 2024, 02:00:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 70 mod Vw Variant Squareback (stasjonsvogn) Ulmengrønn  (Lest 4878 ganger)
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« på: november 07, 2010, 19:45:15 pm »

Det er vel på tide med en prosjekttråd på denne bilen.

Bilen ble kjøpt på impuls som en tut og kjør bil, for å cruise litt med luftkjølt bil, mens sommer og sol skinte. Og for å ha bil til å stille ut når man var rundt på show.
I min barndom hadde vi en 67 mod variant fastback, som vi/jeg senere hadde stående som "lekehus". Derfor tenkte jeg at "what the hell" kjøper denne jeg...
 
Bilen har gått hele sitt yrkesaktive liv på Gol. Hvor eier tilslutt måtte sette bilen fra seg grunnet høy alder og ett uhell på parkeringsplass (derfor skade på høyre side). Deretter ble bilen overlevert til familie utenfor Bergen, hvor den sto, til den igjen ble flyttet inn til Bergen for at barnebarn av tidligere eier skulle pusse den opp. Slik ble det ikke, og da bilen igjen skulle flyttes ble den annonsert på finn.no. Hvor jeg slo til.

Bilen var fullt ut kjørbar, men hadde ikke vært på Eu-kontroll.
Eu-kontrollen påviste rust i innerskjermer forran og på skjermer. Samt slitt bærekule, hjullagre, dårlige bremserør og slanger.


* CIMG9615 (Medium).JPG (75.38 KB, 800x600 - vist 292 ganger.)

* 1817937-bilde1-02042008071.jpg (91.34 KB, 520x390 - vist 297 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #1 på: november 07, 2010, 20:01:22 pm »

Som fersk eier av en slik bil, uten noen som helst kunnskap om svakheter på en slik kjerre....gikk jeg på en smell.

Rusten i innerskjermene, måtte fjernes og når dette først måtte gjøres måtte jo forskjermene tas også. Dette ville jo gjøre at de måtte omlakkes. Da bilen hadde jo noen år på nakken og hadde fått sprayet ruststopp på enkelte spots og hadde tydlige spor/skader etter takgrinden.

Først ble alle punkter på eu-kontrollen utbedret, alle bremser overhalt med nye slanger og rør, bytte av motorolje, girolje, nye plugger og -kabler.

Bilen var da teknisk og mekanisk oppe og gikk.

Men i og med at rusten måtte tas, ble det bestemt at jeg ville sandblåse bilen under og i hjulhus. Nedplukking ble startet.


* CIMG0468 (Medium).JPG (77.06 KB, 800x600 - vist 249 ganger.)

* CIMG0470 (Medium).JPG (79.94 KB, 800x600 - vist 268 ganger.)

* CIMG0474 (Medium).JPG (69.16 KB, 800x600 - vist 222 ganger.)

* CIMG0476 (Medium).JPG (68.17 KB, 800x600 - vist 257 ganger.)

* CIMG0477 (Medium).JPG (57.42 KB, 800x600 - vist 241 ganger.)

* CIMG0479 (Medium).JPG (104.48 KB, 800x600 - vist 257 ganger.)

* CIMG0486 (Medium).JPG (52.35 KB, 800x600 - vist 228 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #2 på: november 07, 2010, 20:10:33 pm »

Bilen viste seg å være meget solid, selv om den hadde rust på de vanlige plassene som en slik bil får "blekkormen" på besøk.

Men siden bilen har gått hele sitt liv i innlandet på Gol, var den skånet for den verste nedsaltingen.

Bilen ble forresten originalt kjøpt som en varebil uten vinduer. Noe som var vanlig før. Bilen ble brukt til å bygge hytte ett stykke fra Gol, hvor alle materialer osv. ble fraktet med bilen. Eier var meget påpasselig om at det ble lagt beskyttende tapper og matter inn før slik transport fant sted. Bilen ble også regelmessig vasket og stellt. Samtidig hadde den fast parkering i carport/garasje.


Etter tre år kunne man den gang sette inn vinduer og seter i den avgiftsfritt. Dette ble gjort.
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #3 på: november 07, 2010, 20:31:05 pm »

Opplagt og tydelig rust ble utbedret før sandblåsing.


Det ble bestemt at bilen skulle bli sandblåst i hjulhus, på baksiden av skjermene og under.
Etter sandblåsingen ble det påført to-komponent epoxy lakk, som er gasstett.

Slik så det ut etter dette:


* CIMG0840 (Medium).JPG (58.13 KB, 800x600 - vist 325 ganger.)

* CIMG0845 (Medium).JPG (49.53 KB, 800x600 - vist 252 ganger.)

* CIMG0846 (Medium).JPG (47.75 KB, 800x600 - vist 250 ganger.)

* CIMG0848 (Medium).JPG (39.93 KB, 800x600 - vist 242 ganger.)

* CIMG0850 (Medium).JPG (34.28 KB, 450x600 - vist 268 ganger.)

* CIMG0853 (Medium).JPG (46.39 KB, 450x600 - vist 269 ganger.)

* CIMG0855 (Medium).JPG (58.73 KB, 800x600 - vist 267 ganger.)

* CIMG0859 (Medium).JPG (44.68 KB, 800x600 - vist 243 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #4 på: november 07, 2010, 20:33:14 pm »

Flere...


* CIMG0864 (Medium).JPG (44.24 KB, 450x600 - vist 261 ganger.)

* CIMG0869 (Medium).JPG (28.23 KB, 450x600 - vist 254 ganger.)

* CIMG0874 (Medium).JPG (50.82 KB, 800x600 - vist 260 ganger.)

* CIMG0876 (Medium).JPG (39.21 KB, 800x600 - vist 249 ganger.)

* CIMG0877 (Medium).JPG (58.81 KB, 800x600 - vist 250 ganger.)

* CIMG0879 (Medium).JPG (41.29 KB, 800x600 - vist 231 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #5 på: november 07, 2010, 22:53:35 pm »

For å beskytte plateskjøter ytterligere i hjulhus, ble det påført Jotun sin Arkanol erstatning. Denne kalles Jotun Bangalack (arcanol).

Først ble det påført ett lag i alle skjøter og så ble det påført ett heldekkende lag i alle hjulhus.

Slik:


* CIMG1838 (Medium).JPG (98.6 KB, 800x600 - vist 275 ganger.)

* CIMG1931 (Medium).JPG (106.11 KB, 800x600 - vist 254 ganger.)

* CIMG1930 (Medium).JPG (98.1 KB, 800x600 - vist 272 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #6 på: november 07, 2010, 23:02:22 pm »

Da var det forberedning til lakk som stod for tur...


* CIMG2955 (Medium).JPG (40.07 KB, 800x600 - vist 233 ganger.)

* CIMG2958 (Medium).JPG (38.72 KB, 800x600 - vist 271 ganger.)

* CIMG2979 (Medium).JPG (63.75 KB, 800x600 - vist 238 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #7 på: november 07, 2010, 23:16:58 pm »

Bilen skulle selvfølgelig lakkes i bilens originale farge, Ulmengrønn.

Slik ble resultatet:


* CIMG3106 (Medium).JPG (57.89 KB, 800x600 - vist 269 ganger.)

* CIMG3108 (Medium).JPG (61.11 KB, 800x600 - vist 258 ganger.)

* CIMG3115 (Medium).JPG (65.96 KB, 800x600 - vist 251 ganger.)

* CIMG3119 (Medium).JPG (64.33 KB, 800x600 - vist 258 ganger.)

* CIMG3120 (Medium).JPG (56.63 KB, 800x600 - vist 255 ganger.)

* CIMG3121 (Medium).JPG (35.14 KB, 450x600 - vist 233 ganger.)

* CIMG3126 (Medium).JPG (72.63 KB, 800x600 - vist 231 ganger.)

* CIMG3129 (Medium).JPG (51.85 KB, 800x600 - vist 270 ganger.)
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #8 på: november 07, 2010, 23:24:57 pm »

Flere....


* CIMG3131 (Medium).JPG (43.68 KB, 800x600 - vist 234 ganger.)

* CIMG3135 (Medium).JPG (48.02 KB, 800x600 - vist 223 ganger.)

* CIMG3137 (Medium).JPG (51.75 KB, 800x600 - vist 227 ganger.)

* CIMG3144 (Medium).JPG (51.69 KB, 800x600 - vist 227 ganger.)

* CIMG3147 (Medium).JPG (51.78 KB, 800x600 - vist 246 ganger.)

* CIMG3158 (Medium).JPG (49.92 KB, 800x600 - vist 223 ganger.)

* CIMG3112 (Medium).JPG (54.81 KB, 800x600 - vist 292 ganger.)

* CIMG3110 (Medium).JPG (56.36 KB, 800x600 - vist 270 ganger.)
Loggført
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #9 på: november 09, 2010, 21:48:46 pm »

lekkert !

Per.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 09, 2010, 22:51:47 pm »

Fantastisk bra! Får litt inspirasjon til å starte med min -72 av disse bildene!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: november 10, 2010, 11:05:37 am »

Flott farge!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #12 på: november 10, 2010, 22:58:32 pm »

Takker for positive tilbakemeldinger!

Glemte å skrive at alle skjermer selvfølgelig er påført Jotun Metallgrunn (Arkanol) på baksiden. Faktisk er de i tillegg sprayet med sinkspray etter dette.


Planen er å tektylere bakskjermene på baksiden og inne i hulrom under bakskjerm før jeg monterer hele bilen. For deretter å tektylere hele bilen under og i hjulhus.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 15, 2010, 20:03:39 pm »

Flotte greier!! Glad Er jo et behagelig avbrekk å se fine originalbiler etterhvert!
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #14 på: november 15, 2010, 20:24:26 pm »

Kjekt å sjå flere type 3 som får seg en overhaling. Pøs på med bilder....
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #15 på: november 15, 2010, 21:53:52 pm »

Her snakker vi bil, he he. Har en slik. Samme farge, vært panel.. og har gjennomgått samme oppussing. Mange år siden nå, men bilen er like fin ang rust ol. Så greit å gjøre ting ordentlig med en gang.. stå på!
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!