juni 01, 2024, 02:48:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvilken motor burde man begynne og jobbe med for og ende opp med 2276cc...?  (Lest 1870 ganger)
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« på: november 27, 2010, 18:26:06 pm »

Hvor mange hk trenger jeg i bobla mi (1302s) for og flekke en volvo 240 stasjonsvogn med mellom 2-300hk i, den er orginal tung, kansje litt tyngre enn orginalt også, kun baksete som skal taes ut av den og inn med halv bur. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg skal stoppe kjeften på en bekjent av meg, som påstår at bilen hans kommer til og kjøre fra det meste her i bygda (Vi har lancer evoer, subaru impreza, som er spreke, etc.) Og da tenkte jeg, hvorfor ikke bygge en motor over noen måneder for og sette i bobla for og flekke bilen hans, det må jo svi ganske hardt og bli frakjørt av ei boble, vektmessig så vil jeg tro jeg ikke trenger 2-300hk! Vi snakker liksom en 240 på 12-1300kg pluss sjafør på nesten 200kg...

Hva mener de som har peiling her? hva burde jeg anse som et budsjett?
« Siste redigering: november 27, 2010, 19:18:58 pm av cmi » Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1 på: november 27, 2010, 18:35:24 pm »

hk pr kg er vel et godt utgangspunkt.

hvor fort har du råd til å kjøre?
Mye HK=mye kr .

en fint 2276cc burde holde.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #2 på: november 27, 2010, 18:47:05 pm »

Hva hk ca har en 2276? og hva pris kommer en slik på?
har lenge hatt lyst på sprek motor, men har liksom aldri hatt en god grunn til og skaffe meg det, ller bygge en... Kan trygt si at noen har kasta bensin på det bålet...
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3 på: november 27, 2010, 18:55:29 pm »

ville tro at en 150-170 hk kommer på ca 50.000,- og oppover, men det er sikkert andre som har fin regnet på det.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #4 på: november 27, 2010, 18:57:09 pm »

Hva type motor er det man mest vanlig begynner med da?
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: november 27, 2010, 18:59:45 pm »

Hva type motor er det man mest vanlig begynner med da?

Kan du omformulere spørsmålet? Du har jo fått et greit svar på hva 150-70hk kommer på.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #6 på: november 27, 2010, 19:18:39 pm »

jeg lurer på hvilken motor man burde begynne og jobbe med for og ende opp med 2276cc...?
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7156
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: november 27, 2010, 20:11:41 pm »

1600
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #8 på: november 27, 2010, 20:20:28 pm »

Da er det jo en del maskinering som skal til!!

Hvorfor ikke begynne med en 2.0 i bunnen?
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7156
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: november 27, 2010, 20:55:32 pm »

mitt svar var lettere ironisk.... det finnes UTALLIGE måter å få 160-170 hk på. Men alt kommer an på hva du skal bruke motoren til, og hvor mye penger du skal legge i det...

Sjekk for eksempel min prosjekt-tråd om oxy-bokser. Her tar jeg utgangspunkt i en 2.1l vannbokser, og bygger om til luftkjølt. Den motoren ender på 2110 cc og lander antakelig på ca 170 hk. Men dersom du skal kjøpe alle delene, og ikke kan gjøre maskinering selv, er nok 50k et bra tips...

Var en tråd for en stund siden her som det var EndreD som laget tror jeg, Endre's engine eller noe sånt het den, les den fra start til slutt, da får du et innblikk i hva som må til.

Ellers er det mange som sverger til turbo, igjen, les litt på forumet her, så finner du noen tråder om det også- Blant annet Jørn (KnastenradUndKnotenblech), har en del nyttige tips og triks på sine motor-tråder, men hans evne til å komme opp med gode løsninger som funker går utenpå de fleste av oss Glad

Og så må jeg si at en av grunnene til at du kanskje ikke får så mange gode svar her, er innledningen din om å flekke en 240.... Tenk heller godt gjennom hva du er ute etter, hva du evt kan gjøre selv, og hvioket budsjett du har. Når du har lset deg litt opp på hva som andre har gjort, kan det hende fler kommer med gode tips.

Lykke til

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7156
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: november 27, 2010, 20:59:37 pm »

pluss at du må ikke glemme resten av bilen da.... 160-170 hk i en std boble er ikke å anbefale, og faktisk ikke lov heller. Et komplett bremsesett fra Kerscher med papirer på godkjenning opp til 160hk går løs på ca 20k, i tillegg bør du oppgradere hjulopphengning med dempere/senking for å bedre kjøreegenskapene, i tillegg til en runde med gode dekk/felger.

Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 27, 2010, 21:21:37 pm »

pluss at du må ikke glemme resten av bilen da.... 160-170 hk i en std boble er ikke å anbefale, og faktisk ikke lov heller. Et komplett bremsesett fra Kerscher med papirer på godkjenning opp til 160hk går løs på ca 20k, i tillegg bør du oppgradere hjulopphengning med dempere/senking for å bedre kjøreegenskapene, i tillegg til en runde med gode dekk/felger.



HEHE , neida, er mange på forumet her som har heist opp (eller std. høyde) bak,senket foran (helst med smalere forstilling) , sykkeldekk foran og ballongdekk bak (helst diagonal) og høyst montert std. skiver foran sammen med svingaksel bakstilling, så du blir ikke alene´ om du gir F´ i det  Blunker  (Jeg sier ikke at ALLE har gjort det, men MANGE)

Blir veldig gode kjøreegenskaper av å ha smale fordekk, samme med ballongdekk bak, det å legge ned masse tid og penger i en smalere forstilling gir oxo en bonus på veiholdningen  Øyerulling, det å ha positiv camber bak gjør oxo sitt til en fin virkning i svinger  Gliser

Og std. bremser stopper jo boble EN eller ANNEN gang dem oxo, om ikke bremsene gjør det så gjør helt sikkert feks. grøfta det..  Blunker

Er ikke mange boblene i norge som går rundt med understell og bremser som er bedre eller like bra som motor nei... (og særlig ikke godkjent i vognkort)

Det flotteste trikset synes jeg er smalnet forstilling, for smalere sporvidde vet jo alle at gir bedre kjøreegenskaper  Osteaktig

PS: Har selv hatt en 69 mod 1500 som hadde senket forstilling og standard høyde bak og svingaksel bakstilling.. Den bilen ville jeg si var mer en nok farlig med de standard 44 hk som satt i ´ originalt
Tør ikke en gang tenke på hvilken kamikaze-maskin det skulle bli å putte 150 hk i den  Sjokkert

Monter bremser og understell først og deretter oppgrader´motor. Faktisk er det utrolig hvor morsom en bil kan være å kjøre med skikkelige bremser og understell selv med en std. motor.. Da begynner du i hvertfall i riktig ende..
« Siste redigering: november 27, 2010, 21:46:26 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #12 på: november 27, 2010, 22:17:37 pm »

Hadde nå tenkt meg full tank ja.... hehe!
Kommer selvfølgelig ikke til og dytte neddi en bola klump av en kraftmaskin uten og gjøre noe annet med resten av bilen, jeg er ikke tett heller Rekker tunge
Jeg har lenge hatt lyst på sprek bil, men aldri funnet bilen jeg vil bygge det i (har hatt div. Nissan og volvo),  nå som jeg har bobler så har jeg funnet drømmebilen og bygge i, den er morsom og kjøre med standard motor, og sikkert enda mer morsom og kjøre med krutt i raua. Turbo bil var egentlig tanken, har inntrykk av at det er lettere og hente ut hk med det... Og jeg er mer kjent med turbo enn med gassere og den veien.

Dette er ikke et over natten prosjekt, men tenkte ha det utover vinteren og evt ha det klart til våren, eller noe... Liker og spørre og grave, høre med folk som har gjort det før, før jeg starter på noe, bedre og gjøre det rett med engang enn og gjøre et to ganger!
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!