juni 08, 2024, 04:11:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Engle W110 trimkam???  (Lest 4246 ganger)
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« på: april 15, 2008, 19:12:32 pm »

Har ett par spm ang Engle W110 Trimkam.

Driver å bygger om min 1300 motor med 1680 sats å lurer på følgende.


Bør je montere Engle W110 Kam? Blir det merkbar forskjell med denne kamen ell med std kam? Resten av motoren er std, men har tenkt å ha 1600 gasser.

Vist je monterer Engle W110 kam, kan je da montere andre forgassere etterhvert å få efekten da ?

Hva med olje pumpe, oljekjøler, ventil fjerene, ventil løftere, støtstenger ?? Kan dette brukes std ?


Sikkert domt å spørre om men når en itte veit så må en nesten spørre.

Kom gjerne med tips å anbefalinger på deler som bør byttes for å få mest mulig ut av denne motorn.

På forhånd takk for svar
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #1 på: april 17, 2008, 11:32:12 am »

Ingen som veit no ell Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #2 på: april 17, 2008, 13:52:07 pm »

.
« Siste redigering: januar 29, 2011, 22:33:52 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #3 på: april 17, 2008, 14:02:24 pm »


Takker for linken. Men bør je bytte til stivere ventilfjører ? Kan je bruke std olje pumpe å kjøler ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 17, 2008, 15:43:50 pm »


Takker for linken. Men bør je bytte til stivere ventilfjører ? Kan je bruke std olje pumpe å kjøler ?

bytt ojlepumpe og kjøler. kjedelig at motor ryker pga dårlig kjøling. og 1680 satsen TRENGER god kjøling
husk at større kam, vipper, sats produserer mer varme..

en jeg kjenner har 1641, 110 kam, standard gasser, standard dp topper, enkle fjærer. ikke noe monster, men bedre enn std.

står litt i min tråd også, Lasse`s 65 i Prosjekttråden
Loggført

VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2008, 17:37:07 pm »


Takker for linken. Men bør je bytte til stivere ventilfjører ? Kan je bruke std olje pumpe å kjøler ?

bytt ojlepumpe og kjøler. kjedelig at motor ryker pga dårlig kjøling. og 1680 satsen TRENGER god kjøling
husk at større kam, vipper, sats produserer mer varme..

en jeg kjenner har 1641, 110 kam, standard gasser, standard dp topper, enkle fjærer. ikke noe monster, men bedre enn std.

står litt i min tråd også, Lasse`s 65 i Prosjekttråden

Takker for bra tips. Men hvilke olje kjøler å olje pumpe bør je bruke ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: april 17, 2008, 19:01:36 pm »

Om motoren skal vare må du ha 130 psi trykk på ventilen. Dette klarer du vanligvis ikke med enkle oppshimsede fjærer. Så topper modifisert for doble fjærer er et must. Grunnen til dette er at du ikke vil ha nedslitt kam i løpet av en måned.
Pga av knastene på kammen så akselereres ventilfølgeren så fort at fjæra ikke klarer å holde den nedtil over "krøn". Da banker den neddi kammen igjen og knuser oljefilmen slik at kammen slites.
Loggført

Speed is no substitute for direction
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #7 på: april 17, 2008, 20:59:47 pm »

Om motoren skal vare må du ha 130 psi trykk på ventilen. Dette klarer du vanligvis ikke med enkle oppshimsede fjærer. Så topper modifisert for doble fjærer er et must. Grunnen til dette er at du ikke vil ha nedslitt kam i løpet av en måned.
Pga av knastene på kammen så akselereres ventilfølgeren så fort at fjæra ikke klarer å holde den nedtil over "krøn". Da banker den neddi kammen igjen og knuser oljefilmen slik at kammen slites.



Tusen takk for att du sier detta Glad Jaggu bra att je får vite detta FØRE je monterer kammen. Men vist je kjører med std kamm da ? Da trenger je vel itte å bytte til andre modda topper ? Da holder det vel greit med std 1600 topper? Men hva med oljekjøler å pumpe ? Holder det itte å bruke det orginale el ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #8 på: april 17, 2008, 22:01:21 pm »

.
« Siste redigering: januar 29, 2011, 22:33:38 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: april 17, 2008, 22:29:11 pm »

Med original kam slipper du unna problematikken, men denne modifiseringen av toppene er meget enkle greier som du sikkert kan gjøre selv.

Om turtallet skal over 5000 så må pumpa oppgraderes. 26 mm pumpe holder lenge.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 17, 2008, 22:31:34 pm »

pass på å bestill riktig pljepumpe til "trimkammen" 
da skal du ha pumpe for 3 bolt kam dvs t.o.m. -71mod
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #11 på: april 18, 2008, 07:40:42 am »

jeg kjører engel 110 cam og enkle stivere fjærer modifiserte std.topper oljepumpe m filter og T4 kjøler det fungerer greitt går brukbart har og forsterka vippearmer.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: april 18, 2008, 08:41:49 am »

jeg kjører engel 110 cam og enkle stivere fjærer modifiserte std.topper oljepumpe m filter og T4 kjøler det fungerer greitt går brukbart har og forsterka vippearmer.

Hei,

Hvilke fjørtrykk har du da? Innspenning og over nesen.
Og hva mener du med forsterka vippearmer?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: april 18, 2008, 10:24:43 am »

Det med 130 i fjærtrykk skjønner jeg ikke noe av. Hvilket fjærtrykk man trenger må avhenge av tre ting:

1) turtall
2) kammens løft og profil (hvordan rampene ser ut, dvs hvor bratte de er)
3) tregheten (massen) i ventilsystemet, dvs vekten av løftere, støtstenger, fjærer og ventiler, og vekt/friksjon i vippearmer

Av dette slutter jeg at det umulig kan være slik at 130 i innspenning kan gjelde uansett oppsett. Har man store og tunge rustfrie ventiler, tunge løftere og cro mo (tunge) støtstenger og mye turtall trenger man sikkert mer. Tar man sjansen på org støtstenger, kjører med små og lette ventiler, letter vipperamene og kjører med lette løftere trenger man sikkert ikke så mye som 130.

Poenget er at alt må passe sammen. Og at det sikkert er bedre med litt for mye enn litt for lite fjærtrykk. Kjører man alt for mye fjærtrykk sliter dette mer på ventilmekanismen og man kaster bort effekt.

Det er nå min mening.

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: april 18, 2008, 11:53:38 am »

Alle er født med meninger :-)

Denne karen her hadde ingen egne så jeg gav han svaret han ville ha fått av de svenskene jeg kjenner som det definitivt er verd å høre på. Svenskens svar er faktisk ennå enklere, og kanskje er det mer anpasset den menige mann, da det i original formuleringen sier "W110 kan kräver dubbla fjädrar". Og det svaret er basert på at de hører ventilflyt i sine 1915 motorer uten.

Ventilflyt vil du ikke ha... men! Clyde Berg sa engang noe som var verd å tenke på et amerikansk forum, han mente ventilflyt oppstod LENGE før du hørte det, noe de fleste ikke hører før full spiker.

Men her kommer så den norske tanken inn som jeg deler med noen jeg velger å tro vet hva de snakker om.
Fjærtrykk forhindrer ned kjørte kammer...  ikke bare ventilflyt. I ALL annen motorsport får man kjøpt komplette kit med fjærer og kam, pluss instruksjoner om hvordan dette skal spennes opp. Slik var det også i bobleverden på den tiden da de store amerikanske V8 trim husene produserte kammer til folkevogna. Du fikk kam, løftere, instruksjoner, støtstenger, innkjøringsfett og FJÆRER i en hendig liten eske. De hadde da full kontroll på hele motoren din. Siden de også oppgav hvilke topper man skulle ha.
Dette var selvfølgelig et alt for bra tilbud for VW verdenen som stortsett er full av firmaer som kopierer andres varer uten å skjønne hva som var bra med originalvarene. Kammer er akkurat en slik ting... folk ser fortsatt ikke sammenhengene og peker derfor på dårlige legeringer i kammene, dårlig olje og for høyt fjærtrykk....  mens det i min oppfattning er akkurat slik du sier Demon, ting må passe sammen! Oljen har mistet mye av sine beskyttende egenskaper i det siste dvs at sikkerhetsnettet som har reddet "en fjær eller to fjær folket" i årevis er vekk. Dagen ny designede kammer som gir mye bunndrag gir også fjærene en meget har oppgave, spesielt de som er laget for 1:1,1 vipper siden den må gi nærmest "digital" åpning av ventilen i tillegg til mye løft ved løfteren. Det er derfor en "vass kam" er så mye snillere med vipper kam osv. Det er litt urettferdig ikke sant.. snille gate kammer er slemme med delene og turtalls kammer er snillere med varene... selvfølgelig relativt til turtallet. Grunnen til at mange havner i uføret er at de er ute etter maks hester, faktisk ser de seg så blinde på det at de ofrer kammen og dermed SESONGEN på alteret for å få ut fem hester mer ved å kjøre for lavt fjærtrykk.

Demon... her er jo både topper ventiler turtall kjent... hva er da problemet...  DU må gjerne gå rundt å anbefale folk å kjøre på det optimale fjærtrykket, siden du tydeligvis kjenner det  Blunker Jeg kjenner det ikke, det gjør heller ikke Engle eller JPM for den saks skyld... så jeg anbefaler å være på den sikre siden når JEG gir råd.  Blunker

Beklager langt svar men det var sikkert noen som fikk noe å grubble over... før de arkiverer det under "råd fra folk som ikke vet hva de snakker om" Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: april 18, 2008, 12:14:32 pm »

Istemmer med JHU. Det som bør huskes på er i alle fall at alt må passe sammen.

Når det gjelder enkle vs doble fjærer har jeg lest en interessant artikkel som Kjell Aaen skrev på åttitallet ("hvordan få fart på boble med enkle midler", i Right On), der han foreskriver at man ikke trenger STIVE ENKLE fjærer på moderat trimkam hvis man ikke skal ha mer enn 6000 omdreininger (tror jeg det var, husker ikke helt), men at det holder med originalfjærer.... Dette i kontrast til dagens absolutte krav om doble fjærer..... Og Kjell sine motorer gikk ofte hardt, lenge og uten særlig vedlikehold.... En nabo skamkjørte en 1835 (skulle ikke funka, var jo tynne vegger...) i mangen år (året rundt!) med et minimum av vedlikehold. Motoren hadde heller ikke full flow oljefilter..... Om motoren hadde enkel eller doble fjærer aner jeg ikke.

Jens K
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 18, 2008, 13:16:59 pm »

hvor kjøpe ?/ hvordan verktøy bruker dere til dette? 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 18, 2008, 13:18:32 pm »

lage sjøl?



http://bobhooversblog.blogspot.com/2007/05/valve-spring-tester.html
« Siste redigering: april 18, 2008, 13:22:25 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #18 på: april 18, 2008, 14:19:40 pm »

Alle er født med meninger :-)

Denne karen her hadde ingen egne så jeg gav han svaret han ville ha fått av de svenskene jeg kjenner som det definitivt er verd å høre på. Svenskens svar er faktisk ennå enklere, og kanskje er det mer anpasset den menige mann, da det i original formuleringen sier "W110 kan kräver dubbla fjädrar". Og det svaret er basert på at de hører ventilflyt i sine 1915 motorer uten.

Ventilflyt vil du ikke ha... men! Clyde Berg sa engang noe som var verd å tenke på et amerikansk forum, han mente ventilflyt oppstod LENGE før du hørte det, noe de fleste ikke hører før full spiker.

Men her kommer så den norske tanken inn som jeg deler med noen jeg velger å tro vet hva de snakker om.
Fjærtrykk forhindrer ned kjørte kammer...  ikke bare ventilflyt. I ALL annen motorsport får man kjøpt komplette kit med fjærer og kam, pluss instruksjoner om hvordan dette skal spennes opp. Slik var det også i bobleverden på den tiden da de store amerikanske V8 trim husene produserte kammer til folkevogna. Du fikk kam, løftere, instruksjoner, støtstenger, innkjøringsfett og FJÆRER i en hendig liten eske. De hadde da full kontroll på hele motoren din. Siden de også oppgav hvilke topper man skulle ha.
Dette var selvfølgelig et alt for bra tilbud for VW verdenen som stortsett er full av firmaer som kopierer andres varer uten å skjønne hva som var bra med originalvarene. Kammer er akkurat en slik ting... folk ser fortsatt ikke sammenhengene og peker derfor på dårlige legeringer i kammene, dårlig olje og for høyt fjærtrykk....  mens det i min oppfattning er akkurat slik du sier Demon, ting må passe sammen! Oljen har mistet mye av sine beskyttende egenskaper i det siste dvs at sikkerhetsnettet som har reddet "en fjær eller to fjær folket" i årevis er vekk. Dagen ny designede kammer som gir mye bunndrag gir også fjærene en meget har oppgave, spesielt de som er laget for 1:1,1 vipper siden den må gi nærmest "digital" åpning av ventilen i tillegg til mye løft ved løfteren. Det er derfor en "vass kam" er så mye snillere med vipper kam osv. Det er litt urettferdig ikke sant.. snille gate kammer er slemme med delene og turtalls kammer er snillere med varene... selvfølgelig relativt til turtallet. Grunnen til at mange havner i uføret er at de er ute etter maks hester, faktisk ser de seg så blinde på det at de ofrer kammen og dermed SESONGEN på alteret for å få ut fem hester mer ved å kjøre for lavt fjærtrykk.

Demon... her er jo både topper ventiler turtall kjent... hva er da problemet...  DU må gjerne gå rundt å anbefale folk å kjøre på det optimale fjærtrykket, siden du tydeligvis kjenner det  Blunker Jeg kjenner det ikke, det gjør heller ikke Engle eller JPM for den saks skyld... så jeg anbefaler å være på den sikre siden når JEG gir råd.  Blunker

Beklager langt svar men det var sikkert noen som fikk noe å grubble over... før de arkiverer det under "råd fra folk som ikke vet hva de snakker om" Blunker



Må bære si tusen takk je for fint utfylt svar, da"sparer" je kammen til ett større motorprosjekt siden, vil nukk itte få så mye hk ut av denna motorn alikavell, vil itte legge så veldig mye penger i denne da je har planer om å en "sikkelig" motor etterhvert Gliser. Skal bare ha denne motorn i bilen sålenge.


JHU  Glad  Je trur du veit hva du snakker om, så je velger å tru på det du sier for det høres " riktig" ut det du skriver.   Så takk for godt råd, Hehe du har redda livet på kammen Gliser Gliser
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #19 på: april 18, 2008, 16:33:33 pm »

jeg kjører engel 110 cam og enkle stivere fjærer modifiserte std.topper oljepumpe m filter og T4 kjøler det fungerer greitt går brukbart har og forsterka vippearmer.

Hei,

Hvilke fjørtrykk har du da? Innspenning og over nesen.
Og hva mener du med forsterka vippearmer?

Mvh
BB
jeg sjekka ikke noe fjærtrykk men kjøpte allt på unneberg ikke stod det noe m kammen heller og ingenting tilsier att kammen skal vær utslitt det har ikke blitt større ventilklaringer heller.Forsterka vipper var vel å ta hart i men det er vippeaksler m skruer jeg har så det ikke skal fly noe til helvete inni der.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: april 18, 2008, 17:05:42 pm »


Gidder du det da?
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=PRO%2D66834&N=700+115&autoview=sku
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: april 18, 2008, 19:31:11 pm »

Istemmer med JHU. Det som bør huskes på er i alle fall at alt må passe sammen.

Når det gjelder enkle vs doble fjærer har jeg lest en interessant artikkel som Kjell Aaen skrev på åttitallet ("hvordan få fart på boble med enkle midler", i Right On), der han foreskriver at man ikke trenger STIVE ENKLE fjærer på moderat trimkam hvis man ikke skal ha mer enn 6000 omdreininger (tror jeg det var, husker ikke helt), men at det holder med originalfjærer.... Dette i kontrast til dagens absolutte krav om doble fjærer..... Og Kjell sine motorer gikk ofte hardt, lenge og uten særlig vedlikehold.... En nabo skamkjørte en 1835 (skulle ikke funka, var jo tynne vegger...) i mangen år (året rundt!) med et minimum av vedlikehold. Motoren hadde heller ikke full flow oljefilter..... Om motoren hadde enkel eller doble fjærer aner jeg ikke.

Jens K

Dette var på den tiden det var zink i oljen og bly i bensinen... hvite solbriller og rosa Ball gensere var hot....   dvs dette er historie.
På den tiden var nedkjørte kammer helt ukjent... altså spillet har endret seg... nå gjelder det bare å finne de passende reglene.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!