juni 09, 2024, 13:42:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EU-godkjenning Opptur & nedtur  (Lest 1085 ganger)
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« på: september 29, 2011, 08:04:58 am »

Tenkte ein slik tråd, med "gode" historier og bitre erfaringer hadde vore eit tema.

For min del blei det 2'er på skeive bremsar bak. Etter synfaring var det FASTE bremsar bak Tvilende

Når det var demontert reingjort og smurt opp tok det mindre enn 2 min på etterkontroll.

Fin lesning på Vegvesen.no i dag:

Resultat av ditt søk:
Merke og modell: VOLKSWAGEN VW
Registreringsnummer: DB 78522
Registreringsår: 1975
Sist godkjent: 29.09.2011
Frist for kontroll: 28.02.2013


Då er me i gong Gliser
 
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #1 på: september 29, 2011, 08:26:26 am »

Her kan jeg fortelle kortversjonen av da jeg hadde -61 bobla mi på EU første gang. Brukte mitt ellers gode Toyotaverksted på Stokmarknes - det var første feilen! Når bobla kom inn i verkstedet ville jeg være med (i ettertid er jeg glad for den beslutninga), ALLE mekanikerne (6 stk.) slapp det de hadde i nevene og stormet inn under bilen utrustet med skrujern. De perforerte bilen under - stakk over alt - ropte KJEKS - HIV SKITEN - det var en oppførsel jeg aldri har sett maken til.

SÅ kom mekanikern som egentlig skulle sjekke bilen men  - ja du hører riktig - med CO måler. Farsen var komplett. Det endte med et kontrollskjema som underkjente bilen på de fleste punkter. Jeg fikk beskjed om å foreta full motoroverhaling fordi co-en var høyere enn kravet til moderne biler.
Det var en lynforbanna bobleeier som forlot verkstedet for aldri å vende tilbake.

Etter samtale med mine mentorer - pensjonert hovedlærer på billinja Melbu Vgs og svigers - boblemekaniker på -60 og -70 tallet fikk jeg rådet om å ta bilen til biltilsynet. Der møtte jeg en hyggelig kar med veteranbilinteresse. Etter min beskrivelse av måten kontrollen ble utført på gjennomførte biltilsynet tilsyn hos verkstedet og jeg fikk beskjed hos BT at jeg kun trengte å sveise noe rust i bunnen bak førersetet og i innerskjemene bak. Nå er bilen min godkjent!
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #2 på: september 29, 2011, 11:54:58 am »

Jeg hadde EU kontroll på dobbelkabinen min tidligere denne måneden. Jeg avtalte time på en torsdag med det faste verkstedet, og som vanlig diskuterte vi at det ble vel de vanlige feilene. Sveising av kanaler og justering av bremser. Etter litt fliring sier verksmesteren alvorlig at kanskje jeg for en gangs skyld skulle fikse dette før kontroll...
Ettersom det hørtes ut som en god ide, begynte jeg friskt på tirsdag ettermiddag med bytte av støtdempere. Så begynte jeg å pirke litt på kanalen på førersiden. Ikke med skrujern, men med fingrene. Overraskelsen var stor når jeg tok litt tak og tok med en ti cm lang kanal bit. Inner og ytter i en jafs... Ikkje bra... Frem med vinkelsliperen. Endte opp med å fjerne ytter- og inner kanalen fullstendig, sammen med 10cm av fremre utrigger, jekkfeste og topphatt. Den kvelden rengjorde jeg alt og gjorde klar til sveising.
Onsdag formiddag startet på biltema med kjøp av 0,9 plåt. Billig Glad Så en tur til den lokale blikkenslageren. Etter å ha fortalt om EU kontroll, luftkjølt osv, laget han en meter inner kanal til meg på ca 3,5minutt. Så var det hjem å rote igjennom gammelt skrot. Jeg var heldig, og fant en bit ytterkanal fra Vreng, en bit med hjemmelaget topphatt og rep-plate til hjulbrønnen fremme. Utrigger ble laget i skrustikka. Etter mye sveising, grunning, maling osv. for å hindre nye rustangrep, var jeg endelig ferdig til midnatt. Etter en liten pause, var det ut i garasjen igjen å justere bremser. Ikke helt ideelt, ettersom nyjusterte trommelbremser bør "kjøres inn" for å bli helt beine.
Torsdag morgen var det EU kontroll. Var til stede selv for å kontrollere tilstanden når bilen sto på bukken. Fant endel mer rust som bør sveises, men kontrolløren mente at det ikke var kritisk for EU kontroll. Dermed gikk bilen igjennom med 0 feil Glad Bremsene også var 100% beine!
Så dette innlegget kan settes under kontoen opptur!
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #3 på: september 29, 2011, 12:23:34 pm »

Et på år sida nå, men hadde en 67 til EU hos et lokalt verksted.
Det var kun jeg og mekanikeren, og bremsetesten var av typen hvor du skal kjøre inn å bremse..
Så jeg kjørte, fort syntes jeg, fra utsida verkstedet, gjennom porten for så å bråbremse når han gav tegn. Det var i overkant spennende..
Anyway resultat av bremsetesten var at håndbrekket var svakt og ujevnt H+V side.
Han spurte om bilen stod parkert i en bakke/skråning, men da jeg sa den stod flatt i en garasje, så var det i orden og den ble EU godkjent..
Det var opptur EU, men kanskje ikke den korrekte. Glad
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #4 på: september 29, 2011, 17:23:52 pm »

da jeg har kjøpt inn en 59 modell slipper jeg heretter de der eu kontroll greiene!  Gliser
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!