mai 29, 2024, 06:13:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6-12V konverterings manual for idioter. Finnes det?  (Lest 1045 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« på: mars 30, 2012, 09:00:26 am »

Jeg har en 1958 rotteboble som stadig blir utsatt for nye sprell.... Og egentlig er jeg totalt motstander av å bygge om til 12V elektrisk. Men jeg møter meg selv i døra stadig oftere (litt det samme som at jeg pokker ikke skulle bytte ut rør tv'n med en flatskjerm før den røyk.....). Jeg er født i 1978 og da jeg fikk lappen betydde det ingen ting hva bilen jeg kjørte het, bare den hadde finere hjul, var senket og hadde abnorm stereo. Denne stereo hobbyen sitter fortsatt i, men er vanskelig å kombinere med en 6V bil. Men ikke nok med det, jeg ønsker også mulighet for hydraulisk eller luftstyrt justering av høyden på bilen.....

Derfor, finnes det en idiotsikker manual for 6-12V konvertering (dette liker sikkert Tommy)?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: mars 30, 2012, 09:28:13 am »

Det finnes ingen idiotsikker anvisning, fordi dette klarer selv en idiot..
Du trenger 12v dynamo, laderele og pærer. samt coil og den dingsen som styrer automatisk choce...

Sett på alt sammen, start opp og kjør... Litt avhenging av hvilken motor du har, må du også bytte dynamofot..

NB! ang. piler på 58. Du trenger ikke nye piler, bare 12v pærer...

Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: mars 30, 2012, 10:29:52 am »

Hva med viskermotor?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mars 30, 2012, 11:13:10 am »

6V starter fungerer jo også fint på 12V, så lenge man ikke kjører den lenge av gangen - men det trenger man jo ikke :p

Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #4 på: mars 30, 2012, 11:56:47 am »

Hva med viskermotor?

Ah... glemte to viktige ting... Starter bør skiftes, men må ikke.. skifter du starter trebnger du en foring til girkassa..  Viskermotor: Viskeren går litt fort på 6v. Det du da gjøre er å sette inn en 12V motor på arm mekanismen... 
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #5 på: mars 30, 2012, 12:17:21 pm »

ehh har ikke noe å bidra med ... kun rolig på jobb  Øyerulling


* tol el.jpg (60.27 KB. 392x494 - vist 115 ganger.)

Loggført

Shift Happens !
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: mars 30, 2012, 12:25:09 pm »

Hva med viskermotor?

Ah... glemte to viktige ting... Starter bør skiftes, men må ikke.. skifter du starter trebnger du en foring til girkassa..  Viskermotor: Viskeren går litt fort på 6v. Det du da gjøre er å sette inn en 12V motor på arm mekanismen... 

Skifter du til 12v starter, så må du også bytte svinghjul..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!