Trenger gode råd angående motor i min 1963 Snow-Trac. (Svensk beltebil med VW drivlinje og andre deler)
Motoren som skal monteres er en 1600 AS motor, som erstatning for originalmotoren som jeg ikke har.
Den er lite slitt, men pga av ønske om litt mere krefter er følgende gjort så langt:
1641cc Mahle sylindersett montert
1-1,25 vipper
Glasblåsing og lett porting av topper
Så til spørsmålene:
Hvilke(n) forgasser(e) bør jeg bruke? Målet er en motor som har godt dreiemonment på lavt turtall, har noe mere toppeffekt en før, starter i kulden, bruker lite bensin, og er driftssikker under alle forhold. Er dette mulig med originalforgasseren? Har vurdert dette settet, men lurer på om det kanskje er "overkill" for mitt bruksområde:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180Originalt har denne motoren oljekjøler av typen "doghouse". Denne må bort fordi luftinntaket på Snow-trac kommer i veien, det er skrudd fast på baksiden av viftehuset. Er det en god løsning på kjøle/filterproblematikken å montere inn en slik brakett:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=216Tenker da å montere både oljekjøler og filter på denne linjen. Vet at man da ikke oppnår "Full flow", men det er kanskje likevel bra nok for min bruk?
Håper på gode råd da jeg er relativt fersk på dette området.