juni 11, 2024, 11:38:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lufting av hovedpumpe 1302  (Lest 3180 ganger)
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: januar 18, 2013, 19:35:08 pm »

Har problemer med å få luftet bremsene på 1302'n, som forøvrig er i årlig/daglig bruk.
Leser side opp og side ned på nettet om at folk har problemer med det samme.
Ja, det er forskjell på pumpene til "super beetle" og de "gamle".

Bench bleeding leser jeg om å det virker særdeles tungvint.

Er det noen som har gjort noen erfaringer basert på problemene over, og som
har forslag til løsning?

De som ikke har hatt problemer trenger ikke svare.

På forhånd takk godtfolk.
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: januar 19, 2013, 01:44:50 am »

ikkje noko meir avanserte bremsar på 02 enn på andre bilar med tokrets. har aldri hatt problem med å lufta egentlig, men går ut ifrå att du gjer da rett? begynnar høgre bak, so venstre bak, so høgre framme so venstre framme? og mykje bedre med ein lakai til å pumpa på pedalen enn vakumluftar. vist alt håp er mørkt so kan du laga deg ein kork til behaldaren med ein ventil i, og so sett du ca 2bar med trykk på den. so opnar du berre lufteventilane.

ein an ting, vist slangane er haug gamle so kan dei svella opp og laga problemar.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: januar 19, 2013, 21:59:35 pm »

Kork med ventil og sykkelpumpe funker bra
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: januar 19, 2013, 22:56:43 pm »

Regner også med at du har justert bremsebånda bak...
Loggført

Mvh
Reiel
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #4 på: januar 20, 2013, 15:17:26 pm »

Takk for svar.

Har prøvd alt det ovennevnte.

Rart altså - noen har problemer, andre ikke.
Alt av slanger og pumper nytt.
Bremsebånd justert.

Siste forsøk var med pneumatisk bremselufter, men
drev kanskje ikke lenge nok på.

Uansett takk for svar.

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: januar 20, 2013, 21:27:04 pm »

Gå over alle skrudde koblinger. Liten lekkasje som skal til for å forkludre hele opplegget.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: januar 21, 2013, 08:35:52 am »

har du hatt jusrerings skruene ute ? de er skrå i bunnen av sportet bremse bånda står, hvis de står feil veg vil du få problemer med å lufte bremser
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #7 på: januar 21, 2013, 10:27:16 am »

Takk for svar alle.

Unneberg: dette var nytt for meg.

Altså, for å få det inn med teskje - justeringsskruene er skrå i bunnen,
så de liksom skal følge formen på bremsebåndet for å få riktig anlegg?
Dersom justeringsskruene står "opp-ned" blir det feil?
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #8 på: januar 21, 2013, 13:08:55 pm »

Takk for svar alle.

Unneberg: dette var nytt for meg.

Altså, for å få det inn med teskje - justeringsskruene er skrå i bunnen,
så de liksom skal følge formen på bremsebåndet for å få riktig anlegg?
Dersom justeringsskruene står "opp-ned" blir det feil?


trenger ikke noen teskje du  Gliser  sporet må stemme med bremse bånda, ganske logisk egentlig  Kult
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #9 på: januar 21, 2013, 13:41:21 pm »

Takk igjen.

Jo - dette er logisk og vel så det.

Gikk muligens litt fort i svingene ved bremserestaureringen i sin tid.
Får eventuelt skylde på ukunnskap, dårlig lys og dårlig briller.

Uansett - tromlene åker av for inspeksjon så snart som mulig.

Rapport kommer.

Takk
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: januar 21, 2013, 14:41:18 pm »

jeg har hatt problem to ganger med å lufte tokrets. begge gangene har jeg måtte srku "innover" den pinnen som går fra pedalen og inn i pumpa.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: januar 21, 2013, 17:52:25 pm »

jeg har hatt problem to ganger med å lufte tokrets. begge gangene har jeg måtte srku "innover" den pinnen som går fra pedalen og inn i pumpa.
'
Hvis du må skru inn så pinnen "ligger" på, så er noe annet feil. Skal være klaring mellom pinne og pumpe.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #12 på: januar 21, 2013, 19:38:36 pm »

Takker for svar og engasjement.

Har nå sjekket justeringsskruene på framhjula og 2 av fire satt feil. Stakkar.
Båndene på de sidene som justeringsskruene satt feil var veldig skjevt slitt.
Bakhjula får vi ta i morgen. Litt kaldt.

Stanga mellom bremsepedal og pumpe er justert etter anvisning.

Rapport videre kommer.

Takk alle.
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #13 på: januar 22, 2013, 04:06:32 am »

Kaprer et avsnitt her. Er det det samme skråsporet på de eldre justeringskruene? Og jeg har satt på nyere tokretspumpe. Pinnen er den samme?  Har luftet xantall ganger, får ikke pedal, før andre tråkket!? 
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: januar 22, 2013, 07:08:44 am »

Har du bytta hovedpumpe?den pleier å ryke når du skal begynne å lufte,Det holder med å trå pedalen inn i bunn en gang så ryker pakningene.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #15 på: januar 22, 2013, 08:16:19 am »

Har bytta hovedpumpe ja, mistenkte at den var dårlig/ødelagt.

Ny pumpe, samme symptom.

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #16 på: januar 22, 2013, 08:37:58 am »

Kaprer et avsnitt her. Er det det samme skråsporet på de eldre justeringskruene? Og jeg har satt på nyere tokretspumpe. Pinnen er den samme?  Har luftet xantall ganger, får ikke pedal, før andre tråkket!? 

samme justerings skruer på alle T1
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #17 på: januar 28, 2013, 12:32:27 pm »

Jaja folkens.

Kan nå rapportere at halvparten av justeringsskruene satt feil.
Denne ukunnskapen!!

I tillegg var jo båndene hvor justeringsskruene satt opp ned,
veldig skjevt slitt, samt at tromlene bak er ovale.

Nå kommer det skrivebremser  foran og nye tromler og bånd bak i
posten hver øyeblikk.

Når dette blir byttet, så kan man jo håpe på at det blir lettere å få
luftet hovedpumpa. Det er uansett færre feilkilder da bremsene blir
byttet og justeringsskruene sitter riktig vei.

Spørsmål:

Har lagd en kork med ventil til reservoaret, som man da kan benytte
sykkelpumpe på.
Før man starter pumpingen, burde man kanskje skru opp både bremse-
lysbryterne og bremserørene litt, for så om mulig få ut all luft i
hovedpumpa?

Prøver selvfølgelig den "vanlige" metoden for lufting først, da nye
bremser er montert.

Takk for tålmodigheten.

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: januar 28, 2013, 19:58:50 pm »

ved tomt system bruker eg ofta trykk metoden i begynnelsen, skal ikkje vera nødvendig å opna noko på hovedsylindaren. men få ein til å pompa trykk eller bemanna ein luftfyllar vist du brukar kompressor og so opnar du ein og ein luftenippel i rett rekkefølge kvar for seg til da omtrent ikkje kjem loft. so ein ekstra ronde med vanlig pedalpomping og lufting so er du sikker på att alt er ute.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #19 på: mars 25, 2013, 12:28:33 pm »

Morn.

Nå kan dere som har mistet nattesøvnen endelig få sove igjen.

Som nevnt, satt en stk justeringsskrue på hver trommel opp-ned, samt
at tromlene var urunde.

I helgen ble det byttet tromler bak og montert nye fjærbein med skiver,
kjøpt av vår venn Tistlo.

En stk ordinær lufterunde og nå har jeg pedal herfra til evigheten, samt
så bra bremser at jeg må ha tannbeskytter til jeg blir vant til den nye
bremsekraften.

Hjertelig takk for alle tips og støtte i denne tunge tid og sov godt.

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
jørgen johansen
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:

Du fisker ikke uten snus !


Vis profil

« Svar #20 på: mars 29, 2013, 08:45:10 am »

Takker for oppdateringen ! Meget glad på dine vegne , så skal det bli godt å få litt søvn selv !
Mvh en søvnløs Johansen som går bedre tider imøte !
Loggført
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #21 på: mars 29, 2013, 15:13:51 pm »

Jo jørgen - nå kan du sove - senebetennelsen etter all pumping har vel også
roet seg nå etterhvert.

Og, takk for alle gode råd folkens.

God påske
Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!