juni 10, 2024, 23:17:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Glassblåse topper  (Lest 1101 ganger)
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« på: april 02, 2013, 21:37:16 pm »

Er glassblåsing en grei måte å gjøre ren topper på?
Ev. Hva burde jeg passe på/ dekke til?

Er det fornuftig å bytte ventiler uansett om de ser greie ut?

Mvh
Stian
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 02, 2013, 22:53:09 pm »

Glassblåsing, null stress. Blås over alt men pass på å ikke blåse for lenge på et sted og ned i styringene om du tar ut ventilene først... Hold gjerne litt avstand og følg godt med på hvordan aluminiumen reagerer.
FINT glass er å foretrekke.
Hvis ventilene ser bra ut så er det liten grunn til å skifte de. Bør sees over av motorverksted. Styringer bør også sjekkes.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 02, 2013, 22:59:50 pm »

På eldre motorer er eksosventilen på 3-ern et svakhetspunkt, pga dårligere kjøling der (oljekjøleren står i veien for lufta). Sjekk den nøye. Den kan brekke.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #3 på: april 03, 2013, 07:33:35 am »

Takk for svar

Hva er det et motorverksted skal se over?
Har lyst til å gjøre det meste selv

Mvh
Stian





Glassblåsing, null stress. Blås over alt men pass på å ikke blåse for lenge på et sted og ned i styringene om du tar ut ventilene først... Hold gjerne litt avstand og følg godt med på hvordan aluminiumen reagerer.
FINT glass er å foretrekke.
Hvis ventilene ser bra ut så er det liten grunn til å skifte de. Bør sees over av motorverksted. Styringer bør også sjekkes.
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #4 på: april 03, 2013, 07:50:44 am »

Ein proff motorverkstad sjekker slitasjen i styringane, då desse blir litt ovale over tid.
Eg hadde inne to toppar for å få slipt inn rette vinklar på setene, då eg skulle skifte to eksosventilar.
Enda med at det blei nye styringar på alle, og 4 nye eksosventilar ja. Stammen på ventilane får ein 'tønnefasong' når dei er slitt øverst og nederst.

Er glad for å få det på stell, så er det i alle fall eit usikkerhetsmoment mindre......
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: april 03, 2013, 08:09:47 am »

Ja, det er veldig lurt å bytte eksosventiler, dyrt og kjipt når de ryker.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!