Har gått meg litt vill i det som finnes av videoer og lenker på dette feltet. Har Empi sine 1.4 vipper som skal på en standard 1600 med originale fjærer (ja, tenkte å teste det ut). Justeringsskruene er i støtstangenden.
Finnes det noen gode steg-for-steg ressurser?Har måleur, og shims til evt. å løfte opp vippetøyet - og laget meg justerbar støtstang for å korte inn stengene.
Denne videoen er den beste så langt:
Den viser:
- "sweap area" på ventilstamme
- vinkler ved halv løft (har ikke helt skjønt dette ennå)
Spørsmål som jeg lurer på:
- Er det kun høyden på monteringen av vippetøyet som bestemmer geometrien
- når en skal finne halvt løft, er det med hvilken som helst støtstanglengde (regner med ja her)
- Kan jeg måle løftet på ventilbrikken? (antar at jeg da får et noe høyere løft, da det ta hensyn til utvekslingen i vippearmen
- Hvorfor måler jeg et lavere løft enn det som en originalkam skal ha, kan kammen være nedslitt?
- hvis jeg måler i begge ender på originalvippene, så får jeg ikke 1,1 i forskjell - men 1,3
- Er det viktig at vippetøyet treffer ventilen litt offset for at den skal snurre. Her lest det tidligere, men videoene jeg har funnet sier at en må tilstrebe sentrering.
- Noen linker forteller at en må starte med back-cut av vippearmene.... Hadde ikke tenkt å maskinere disse i utgangspunktet...
- Er rekkefølgen:
1) Finne halvt løft, feks med utgangspkt i TDC på syl 1 (med hvilken støtstanglengde, regner med det er en kortet, da jeg allerede har bøyd en originalstang med 1.4 vippene)
2) Shimse vippetøyet slik at "vinklene er rette" (finnes det en god link her?)
3) Finne rett lengde på støtstang. Hvordan/Hvilken er "rett"?. En lengde som er slik at en har 0,15mm med litt justeringsmuligheter på TDC?
4) Sjekke for "coil bind" med 1mm måleblad + sjekke at ventilbrikken ikke bunner i ventilstyringen
For dere som mener jeg ikke kan sette 1.4 på original kam, med originale fjærer - så har jeg lyst å forsøke :-) OG jeg leste en gang at Gene Berg sa dette i det minste var bedre enn å pusle med 1.25 som ikke gav deg noe ekstra...