november 01, 2024, 02:36:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bengalakk/ovatrol på bunnplate  (Lest 8017 ganger)
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« på: desember 31, 2007, 18:48:11 pm »

Er det nokon som har hatt ovatrol og benga på bunnplate???
Har prøvd å blande dette men det blei altfor rennende og tørka difor aldri.
Har sandblåst mi bunnplate og den har fått eit lag rødprimer og lure på om ka blanding andre
bruke å smøre på

Loggført
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 01, 2008, 15:10:37 pm »

No Rust fra Hammerite vet jeg har blitt brukt mye til det formålet. Trenger ikke grunning under og har rustgaranti på 5-6 år mener jeg.
Loggført


73 Bay
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #2 på: januar 01, 2008, 15:57:20 pm »

Har aldri brukt noe annet enn ovatrol og bengalakk, og det har fungert glimrende Glad
Loggført

Tlf.95059839
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 01, 2008, 15:57:55 pm »

Hvilket blandingsforhold hadde du? Du brukte den rustpenetrerende owatrolen, ikke sant? Vanlig båtowatrol er ikke det samme.
Loggført
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #4 på: januar 01, 2008, 16:05:01 pm »

Brukte den vanlige rustdrepende ovatrolen, og metta hele bunnplata med ovatrol lot dette tørke og hadde deretter på bengalakk.
Men vet ikke hvordan ovatrolen virker på sandblåst bunnplate
« Siste redigering: januar 01, 2008, 16:11:12 pm av Ole B » Loggført

Tlf.95059839
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #5 på: januar 01, 2008, 16:33:27 pm »

Jeg har selv prøvd dette men er ikke fornøyd med ovatrol. Blir mye små tupper og flasser lett av. Jeg slipte bilen helt plateren under og hadde på vanlig arkanol ( Grunninga til bengalakk ) Og bengalakk oppå der igjen. Det ble utrolig bra. Flasser ikke og er veldig slitesterkt.

Så jeg anbefaler deg og bruke bare arkanol og bengalakk.

Lykke til
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #6 på: januar 01, 2008, 17:13:26 pm »

Vi har vel litt forskjellige erfaringer da Glad

Mvh Ole
Loggført

Tlf.95059839
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #7 på: januar 01, 2008, 21:03:12 pm »

Her var det mye som sikkert funker.

Jeg har nettopp sandblåst og pussa hele bånnplate platerein, etter at all rust ble fjernet og sveiset så grunna jeg hele saken met Coroless rustkiller, også la jeg arcanol over dette, og de siste 3 strøka blanda jeg 50/50 med arcanol og owatrol for jernprodukter. Detta sitter som støpt. Jeg mista fastnøkkler og fikk dunka litt uheldig borti noen ganger men det flasset aldri og ble heler ikke riper.

Jeg tok også henyn til at bobla mi kommer til å bli brukt, så steinsprut er ikke til å unngå så jeg la på 3 strøk med understellmasse.
Er VELDIG fornøyd nå ja Gliser
Loggført
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #8 på: januar 01, 2008, 21:49:46 pm »

Mine bobler har også blitt brukt, så litt understellsmasse bør det være, hadde heller ikke problemer med flassing.

Mvh Ole
Loggført

Tlf.95059839
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 01, 2008, 23:06:42 pm »

og i den arcanol/owatrol/bengalakk blandinga veit jeg mange innen offroad spesielt har i en del med diesel .. aner ikke hvorfor ...
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #10 på: januar 01, 2008, 23:45:29 pm »

Vist bunnplata er slipt eller sandblåst helt rein og det ikke er antydning til rust så trenger du IKKE bruke owatrol. Den er beregnet for å stoppe rust som er der. Så det beste jeg anbefaler deg og bruke er Arkanol rett på bart metall. Det sitter og er slitesterkt vist du legger på flere lag. Hadde selv på tre strøk med arkanol og deretter to strøk med hvit blank benga lakk. dette ble gjort for noen år siden og det er like fint enda. Tenk så letvint da. Når bilen er møkkete så er det bare og feie hageslangen under bilen og den er like rein og fin igjen.

Men skal du kjøre mye på grusvei og på vintern så anbefaler jeg deg og smøre på godt med tectyl.

Vist du ser etter bilen mye så holder du kontroll på slitasjen enten du bruker lakk eller tectyl.

PS vist du velger og bruke tectyl så kan du ikke legge på blank benga lakk først. Da flasser det garantert av med en gang.
« Siste redigering: januar 01, 2008, 23:47:00 pm av VW1303 » Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 02, 2008, 00:40:44 am »

Takk for masse fine svar.
Skal ha tectyl under ja.Skal ikkje brukes om vinteren men steinsprut kan ein aldri lure seg unna.
Bunnplata er prima etter sandblåsinga så eit lag arakanol og benga på oppsida og ekstra lag arkanol under før tectyl burde gjera susen......
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #12 på: januar 02, 2008, 13:33:50 pm »

Takk for masse fine svar.
Skal ha tectyl under ja.Skal ikkje brukes om vinteren men steinsprut kan ein aldri lure seg unna.
Bunnplata er prima etter sandblåsinga så eit lag arakanol og benga på oppsida og ekstra lag arkanol under før tectyl burde gjera susen......


Ja da blir det kjempe bra, Det kommer til å holde uenderlig vist du passer på bilen.

Foresten hvordan boble er det du har da ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 02, 2008, 16:53:06 pm »

Har oval som er under oppfiksing.Meget bra prosjekt med tanke på rust.


* boble.jpg (42.72 KB, 300x398 - vist 275 ganger.)

* boble.jpg (42.72 KB, 300x398 - vist 234 ganger.)
Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: januar 04, 2008, 11:58:20 am »

jeg blandet benga og ovatrol i ett spann og malte dette på. har heller ikke hatt noen problemer med flassing,
men jeg kan tenke meg det er litt av grunnen at det ble blandet med en gang?
blandingsforhold ca: 3deler ovatrol 2deler benga
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 04, 2008, 13:38:31 pm »

noe av problemet med"flassing" kan være flere ting.
Tar man og dekker til nylakkerte flater med f,eks tectyl etc. så kan man få problem med att malingen løsner.
dette, fordi løsemidlene i lakken ikke kommer ut fordi tectylen  ikke puster.
Løsemidlene vil da jobbe innover helt til blankt metall.
Bengalakk og andre 1 komponent typer bruker mye lengre tid på å tørke/gjennomherde og bruker løsemiddel som er lite flyktig.
dette forlenger også tørketiden sammen med lave temepraturer.
selvom den virker tørr på overflaten er den sjelden skikkelig herdet
her er 2kompnent lakk overlegen da den herder "likt" ,tvers igjennom og er svært sjelden følsom for løsemidlene i den guffa man har  oppå lakken igjen.
andre ting kan være bl.a. att området ikke er slipt godt nok.eller dårlig rengjort.
Roterende stålbørste gir sjelden bra feste da den polerer mer enn den "sliper/skjærer"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 07, 2008, 10:41:57 am »

Vurdere selv Hammerite på bunnplaten inni bilen, men noen sier at den blir så hard at neste gang man skal evt gjøre noe, evt sveise, så skaper dette problemer. Noen som er enig / uenig i dette?
Loggført

Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 07, 2008, 10:52:38 am »

Grunnen tiljeg har ikke brukt hammerite er at jeg mener å huske at det er har en lei tendens til å koke ved bruk av andre typer lakk.... her er det mulig jeg tar skammelig feil, men sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte dette....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: januar 07, 2008, 14:01:25 pm »

Epoxygrunning mot stålet er vel det sikreste??
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: januar 07, 2008, 18:39:31 pm »

Er vel ikkje nokon her som har prøvd Por-15 på bunnplato si???
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 07, 2008, 20:26:18 pm »

Som tidlegare nevnt så er bunnplata sandblåst og det er lagt eit lag med go rød primer så grunnlaget er jo lagt.
Hadde vore greit å hatt nåke som går overens med tectyl
Satse på arkanol med svart benga oppå og arkanol med tectyl under Glad
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 07, 2008, 20:30:46 pm »

Jeg brukte selv en blanding av arcanol/owatrol på bunnen min. først litt tynn blanding. (mye owatrol). Dette gjorde jeg for å få blandingen til å trekke innunder skjøter, og ned i porene på plata da denne var sandblåst.
de neste strøkene var litt tykkere. La dette på med lakksprøyte. Gikk helt flott det. tålte også tokomponent epoksygrunning, da jeg sølte litt etterpå.. Blunker
Ellers så har ferrobet også en industrigrunning som er fin. Den tåler også tokomponent epoksygrunning, eller hva det nå måtte være du skal holde på med etterpå.. Glad
Loggført

ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: januar 07, 2008, 22:03:03 pm »

er plata sandblåst, og grunnet.... hadde jeg snakket med en lakkerer, fått han til å legge et sjikt med 2k grunning oppå, for så å lakkere den svart med 2k lakk... kjempe resultat som sitter..


Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
vw2034
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: nannestad



Vis profil
« Svar #23 på: januar 08, 2008, 02:18:42 am »

Hammerite innholder silikon og som kjent koker all lakk som er i berøring med silikon.bruker man dette vil man i all tid få problemer ved sennere overflatebehandlinger.har god erfaring med corrostabil grunning og kvikk lakk.bruker lang tid og herde men blir stein hard.
Loggført

jimmern
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!