juni 08, 2024, 08:43:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke deler er dette?  (Lest 2134 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« på: februar 28, 2009, 00:34:10 am »

Driver med litt montering av prosjektet mitt og har funnet fram til noen deler jeg lurer på hva er til samt noen andre spm. Noen som kan hjelpe meg?

Bilen det er snakk om er en 1969 spareboble.

Bilde 1 - Hva er dette til?
Bilde 2 - Hva er denne metallbøyla til?
Bilde 3 - Vil fjernlysene (og blinking) fungere fint selv om det mangler (er i allefall ikke festet noen der) ledninger? Eller er den satt opp slik at fjernlysene skal styres ved hjelp av en knapp som sitter nede til venstre ved pedalene?
Bilde 4 - Hvor skal denne?
Bilde 5 - Hvordan ser jeg hvilken bensinpumpe dette er. Kan den brukes på min 1600cc?


* P2250120_0960.jpg (131.87 KB, 1054x796 - vist 169 ganger.)

* P2250122_0962.jpg (74.69 KB, 977x427 - vist 145 ganger.)

* P2270136_0913.jpg (110.84 KB, 876x792 - vist 162 ganger.)

* P2270141_0918.jpg (148.25 KB, 2106x896 - vist 145 ganger.)

* P2270167_0944.jpg (111.24 KB, 768x1024 - vist 128 ganger.)
« Siste redigering: februar 28, 2009, 00:41:38 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 28, 2009, 01:06:07 am »

Bilde 1: 1 skrue til dørhenglse, to plater til bakre karosserifester dei to gjenga gummi(?) pluggene veit eg ikkje kva er til...

Bilde 2: Ser ut til å ha ligget over napoleonshatten, men isåfall er det noko juks, for der skal det vera ein gummipakning!

Bilde 3: Veitsj

Bilde 4: Er ikkje det spaken til reservetanken på ein 61modell boble? EDIT: Er den stor kan det vera luftinga til oljepåfyllingen i motoren

Bilde 5: Du må ta den av og se på kor lang akslingen til den er! (den som går ned på kammen) pumpa skal funke på 1600motor så lenge det er rett aksling i forhold til pumpa, men du merker isåfall om den ikkej får bensinen den trenger!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #2 på: februar 28, 2009, 01:10:40 am »

de gummiknottene på bilde nr 1 er vel for å dekke til luftenipler, altså slike støvhetter. på bremser f.eks
Loggført

VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 28, 2009, 12:16:11 pm »

de gummiknottene på bilde nr 1 er vel for å dekke til luftenipler, altså slike støvhetter. på bremser f.eks

Det kan nok stemme ja. Kjekt å ha slik at det ikke kommer dritt og møkk inni der.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 28, 2009, 12:24:07 pm »

Bilde 1: 1 skrue til dørhenglse, to plater til bakre karosserifester dei to gjenga gummi(?) pluggene veit eg ikkje kva er til...
Skal platene oppå karrosserieknaggen eller mellom karrosseri og gummi, eller mellom bunnplate og gummi?
Bilde 2: Ser ut til å ha ligget over napoleonshatten, men isåfall er det noko juks, for der skal det vera ein gummipakning!
Tror ikke den har ligget over napoleonshatten. Kan det være noe for feste batteriet eller noe...?
Bilde 3: Veitsj

Bilde 4: Er ikkje det spaken til reservetanken på ein 61modell boble? EDIT: Er den stor kan det vera luftinga til oljepåfyllingen i motoren
Spak? Det ser ut som et slags rør, muligens et lufterør pga hullet som er på tvers av røret i ene enden. Den er mindre enn luftinga til oljepåfyllingen. Den passer nesten innerst under dashen der de er et hull i veggen og et hull opp rett i overkant av tanken...
Bilde 5: Du må ta den av og se på kor lang akslingen til den er! (den som går ned på kammen) pumpa skal funke på 1600motor så lenge det er rett aksling i forhold til pumpa, men du merker isåfall om den ikkej får bensinen den trenger!
Hvordan ser jeg om det er riktig lende da? og om akslingen er riktig i forhold til pumpa..?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: februar 28, 2009, 12:48:04 pm »


Bilde 4: Er ikkje det spaken til reservetanken på ein 61modell boble? EDIT: Er den stor kan det vera luftinga til oljepåfyllingen i motoren
Spak? Det ser ut som et slags rør, muligens et lufterør pga hullet som er på tvers av røret i ene enden. Den er mindre enn luftinga til oljepåfyllingen. Den passer nesten innerst under dashen der de er et hull i veggen og et hull opp rett i overkant av tanken...

Denne skal igjennom hullet i plata under dash. Hullet som er på tvers er til en hårnålsplint som igjen skal igjennom ett hull på krana på tanken.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 28, 2009, 12:51:09 pm »


Bilde 4: Er ikkje det spaken til reservetanken på ein 61modell boble? EDIT: Er den stor kan det vera luftinga til oljepåfyllingen i motoren
Spak? Det ser ut som et slags rør, muligens et lufterør pga hullet som er på tvers av røret i ene enden. Den er mindre enn luftinga til oljepåfyllingen. Den passer nesten innerst under dashen der de er et hull i veggen og et hull opp rett i overkant av tanken...

Denne skal igjennom hullet i plata under dash. Hullet som er på tvers er til en hårnålsplint som igjen skal igjennom ett hull på krana på tanken.

Takk Henning. Da er jeg blitt enda litt klokere.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: februar 28, 2009, 13:04:49 pm »

Bilde 1: 1 skrue til dørhenglse, to plater til bakre karosserifester dei to gjenga gummi(?) pluggene veit eg ikkje kva er til...
Skal platene oppå karrosserieknaggen eller mellom karrosseri og gummi, eller mellom bunnplate og gummi?

Platene skal ligge inni "huset" sitt i bakre innerskjem mellom skrua og, ja.. huset.. ikkje mellom bunnplata og huset! Det er ei slags stoppskive

Bilde 2: Ser ut til å ha ligget over napoleonshatten, men isåfall er det noko juks, for der skal det vera ein gummipakning!
Tror ikke den har ligget over napoleonshatten. Kan det være noe for feste batteriet eller noe...?

Nei trur ikkje det! Dei er anleis.. men du kan jo sjå om det står eit vw merke på den, ellers så kan det jo vera noko bås som ligger og slenger og ikkje har noko med bilen å gjera?


Bilde 3: Veitsj


Bilde 4: Er ikkje det spaken til reservetanken på ein 61modell boble? EDIT: Er den stor kan det vera luftinga til oljepåfyllingen i motoren
Spak? Det ser ut som et slags rør, muligens et lufterør pga hullet som er på tvers av røret i ene enden. Den er mindre enn luftinga til oljepåfyllingen. Den passer nesten innerst under dashen der de er et hull i veggen og et hull opp rett i overkant av tanken...

Bilde 5: Du må ta den av og se på kor lang akslingen til den er! (den som går ned på kammen) pumpa skal funke på 1600motor så lenge det er rett aksling i forhold til pumpa, men du merker isåfall om den ikkej får bensinen den trenger!
Hvordan ser jeg om det er riktig lende da? og om akslingen er riktig i forhold til pumpa..?

Står noko her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11768.msg126944.html#msg126944
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 28, 2009, 14:09:33 pm »

Bilde 1: 1 skrue til dørhenglse, to plater til bakre karosserifester dei to gjenga gummi(?) pluggene veit eg ikkje kva er til...
Skal platene oppå karrosserieknaggen eller mellom karrosseri og gummi, eller mellom bunnplate og gummi?

Platene skal ligge inni "huset" sitt i bakre innerskjem mellom skrua og, ja.. huset.. ikkje mellom bunnplata og huset! Det er ei slags stoppskive

Bilde 2: Ser ut til å ha ligget over napoleonshatten, men isåfall er det noko juks, for der skal det vera ein gummipakning!
Tror ikke den har ligget over napoleonshatten. Kan det være noe for feste batteriet eller noe...?

Nei trur ikkje det! Dei er anleis.. men du kan jo sjå om det står eit vw merke på den, ellers så kan det jo vera noko bås som ligger og slenger og ikkje har noko med bilen å gjera?


Bilde 3: Veitsj


Bilde 4: Er ikkje det spaken til reservetanken på ein 61modell boble? EDIT: Er den stor kan det vera luftinga til oljepåfyllingen i motoren
Spak? Det ser ut som et slags rør, muligens et lufterør pga hullet som er på tvers av røret i ene enden. Den er mindre enn luftinga til oljepåfyllingen. Den passer nesten innerst under dashen der de er et hull i veggen og et hull opp rett i overkant av tanken...

Bilde 5: Du må ta den av og se på kor lang akslingen til den er! (den som går ned på kammen) pumpa skal funke på 1600motor så lenge det er rett aksling i forhold til pumpa, men du merker isåfall om den ikkej får bensinen den trenger!
Hvordan ser jeg om det er riktig lende da? og om akslingen er riktig i forhold til pumpa..?

Står noko her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11768.msg126944.html#msg126944

Ble litt klokere men ikke helt sikker på om jeg har forstått det riktig:

Jeg skrur av bensinpumpa og måler tappen som stikker lengst ut fra bunnen. Ut i fra lengdene finner jeg ut om den passer til min motor.
 Dersom lengden er 108mm så passer den til vanlig dynamo og dersom den er 100mm så passer den til en vekselstrømdynamo som er det jeg har. Og jeg regner med at det er tappen under pumpa som synes på dette bildet som skal måles. http://i536.photobucket.com/albums/ff330/Tistlo-Bobla/70cab/P1011243.jpg
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2009, 14:53:19 pm »

Nei ikkje den tappen du skal måle!

Når du tar av pumpa frå blokka, så sitter det ein pinne(aksling, styrepinne) nedi blokka! Den tar du ut og måler lengden på.

Er lengden 108mm så er den for gammal dynamo bil, er lengden 100mm så er den for vekselstrømsdynamo og nyare bil.

MEN så må også pumpa vera den rette for pinnen. Dvs: Att den tappen under pumpa (som på bildet) enten er langt inne eller langt ute. Den på bildet er faktisk for dynamo, omtrent sånn ser den ut vist den er lang. Veksel.dynamo pumpa har den tappen stikkande endå lenger ut av pumpa.

Så lenge pumpa har den rette pinnen, så kan du sette den på kva som helst motor, Men vist du tar ein 100mm pinne og ein 108mm pumpa, då seier det seg sjølv att du ikkje får pumpa så mykje bensin gjennom den Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: februar 28, 2009, 14:58:02 pm »

Bilde 3 - jeg tror ikke noen av delene på rattet der er overflødige. Usikker på om fjernlys/nærlys styres med knapp på gulvet i sparebobla, men er deler oppe på rattstammen som blant annet skal sørge for at strømmen til hornet ikke tar gale veier.
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 02, 2009, 13:26:31 pm »

Bilde 3 - jeg tror ikke noen av delene på rattet der er overflødige. Usikker på om fjernlys/nærlys styres med knapp på gulvet i sparebobla, men er deler oppe på rattstammen som blant annet skal sørge for at strømmen til hornet ikke tar gale veier.

Det er i allefall skruehull der det skal sitte en lysbryter ved pedalene. Om det har sittet noen knapp der er jo litt usvisst siden det er snakk om en spraboble.. Noen andre som vet det for sikkert om det skal flere enn tre ledninger til for å styre fjernlys?
Det kan jo kanskje være logisk at en er til høyre blink, en til venstre og en til jording.... Bør vel kanskje være en ledning til dersom en skal styre nær/fjernlys.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: mars 02, 2009, 15:38:29 pm »

Fjernlysknappen er vel ikkje på golvet på ein så sein modell?

Men har du sett på eit koblingskjema?? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: mars 02, 2009, 17:39:17 pm »

Fjernlysknappen er vel ikkje på golvet på ein så sein modell?

Men har du sett på eit koblingskjema?? Glad

Det kan godt hende at den er det på sparebobla - mange ting fra eldre modeller som ble videreført her.

Husk også at koblingsskjema på engelsk for biler som gikk til det amerikanske markedet, ikke nødvendigvis stemmer 100 prosent overens med sparebobler som ble levert på det europeiske markedet.
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #14 på: mars 03, 2009, 13:54:31 pm »

Knappen var på gulvet, mener jeg å minnes. Rund, i blankt metall. Diameter på størelse med en femtiøring.
Loggført

Bergrenner

93011499
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!