juni 11, 2024, 08:25:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Styresnekke som er litt løs i fisken, hvordan få den strammet opp?  (Lest 2034 ganger)
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« på: april 06, 2009, 10:10:01 am »

Er det noe måte og stramme opp denne på, eller må den byttes?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 06, 2009, 10:38:47 am »

Ta av høgre deksel(sett frammanifrå) under bensintanken, og då ser du oppå snekka ein stor bolt, med ei skrua i midten. Når dekka står rett fram, kan du løysa opp mutteren, og stramme skrua i midten, så låser du mutteren igjen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: april 06, 2009, 15:35:08 pm »

Ikke så enkelt.  Justering må kontroleres. Jekk opp bilen etterpå. Drei rattet til fullt utslag på begge sider. Rattet skal løpe fritt uten låsing og for mye friksjon. Kommer du ikke i mål, skift snekke.
Dette er kortversjonen.

Har du ikke greie leamikk så kjøpe deg ei håndbok. Mye fin kunskap der. Forstilling er = sikkerhet.

Foto, eldre type under overhaling.


* snekke.jpg (66.74 KB, 588x600 - vist 188 ganger.)
« Siste redigering: april 06, 2009, 19:26:37 pm av svenole » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 06, 2009, 17:21:37 pm »

Man har to justeringer på styresnekker.

1) Justerer aksial-klaring på akslingen inn i styresnekken.

2) Justerer klaring mellom snekke og drev

Hvis de to ovenstående ikke er nok til å få ting i orden må den skiftes/overhales.

Bilen skal stå på bakken, og dødgangen skal være høyst 15mm målt på rattomkretsen. Større enn dette så kan man justere, der første punkt er å sjekke at styresnekken sitter ordentlig fast på rammen.

Pkt 1 gjøres man med bilen oppjekket.

Pkt 2 gjøres man med bilen oppjekket. Kontroll av justeringen gjøres som ovenstående, med bilen på bakken. Først løsnes kontermutteren, drei instillingsskruen ut en omdreining, og så inn til drevene tar borti hverandre.

Til slutt prøvekjøres bilen, selvoppretting skal være i orden i en kurve med 15-20km/h og rattvinkel ca 45. Hvis ikke kan det være at det er justert for stramt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!