Kan jo ikke bare se på bildene...

Logisk sett ønsker man at det skal være null gjennomstrømning gjennom kjøler før man har driftstemp.
Dette nødvendigjør at man må sørge for at letteste vei ved kald motor, og dermed inntil et visst trykk, er gjennom lagrene og ikke kjøleren.
Oljen møter jo først "kjøleventilen", høyt trykk = åpner til lagre, lavt trykk = lukker til lagre, åpner til kjøler.
Tilfelle 1 går den videre og prøver å finne veien ut. Det er gjennom lagre og trykkavlastning, men en kanal står jo "åpen" fortsatt, og det er tilbake mot kjøleren. Her vil den jo før eller siden møte seg selv, og dermed blokkere gjennomstrømnig.
Tilfelle 2 så vil jo oljen gå rett til kjøler og så prøve å finne veien ut, som da blir gjennom lagre og trykkavlastning.
Øker man trykket med både en større pumpe eller booster-kit oppnår man jo i realiteten at motoren "opplever" oljen som kald, og prøver å varme den opp, det er jo slik den er konstruert.
Det stemmer jo med det som beskrives i linkede tråden...
Spennende diskusjon!