mai 23, 2024, 20:42:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Antall shims ved bytte av svinghjul?  (Lest 2142 ganger)
Jahrmann
Nybegynner
*
Innlegg: 43
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: oktober 05, 2009, 19:24:49 pm »

Jeg har en 1970 1200 6 v. Den org. 1200-motoren er nå tatt ut av bilen. På motoren sitter det et 109-tenners svinghjul medfølgende clutch og trykkplate som jeg skal skru over til den nye motoren som skal inn.

Motoren som skal inn er en 1600. På denne motoren sitter det også 109-tenners svinghjul, men en større clutch (utslitt). Dette svinghjul-settet skal tas av motoren og ikke brukes.

Jeg har snakket med Unneberg og de fortalte meg at det var viktig at jeg måtte shimse opp svinghjulet hvis jeg skulle bytte dette.
Da jeg skrudde av svinghjulet på den "nye motoren" så jeg at det var tre shims av den største diameteren og en mindre shims med 4 små hull i. Først prøvde jeg å sette på svinghjulet fra den org. motoren, men da var det null endeslakk mellom svinghjul og reimhjul.
Noen som vet sånn ca hvor mange shims som skal sitte der ved mitt svinghjulbytte?

I mellomtiden går jeg ut i garasjen og tar av en av de tre og ser hva som skjer Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 05, 2009, 19:51:05 pm »

det skal alltid være tre, men du må ha riktig tykkelse på de for å få riktig endeslakk. Har du en Haynes eller Bentley bok? der står  hele prosedyren beskrevet. Unneberg sitter vanligvis med alle tykkelser på lager
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 05, 2009, 21:48:29 pm »

Og 1600 motoren bruker vel ikke en metallpakning mellom veiv og svinghjul, tatt fra husken?

Du vil ikke hive inn hele 1600 motoren? Mulig det er plass i girkassa da det er noe rart med disse sene 1200modellene. Verdt å undersøke!
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 05, 2009, 21:56:38 pm »

Så vidt jeg vet er alle girkasser fra og med 67 originalt frest opp til "12V-svinghjul" uavhengig av hva slags motor bilen har. Bruker man en eldre kasse må man slipe plass eller bytte svinghjul, men tror ikke det skal være nødvendig på en 70-mod.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Jahrmann
Nybegynner
*
Innlegg: 43
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 08, 2009, 18:46:20 pm »

Noen som vet om man kan kjøpe disse shimsene i oslo?
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 08, 2009, 20:39:29 pm »

Vet ikke om det er noen i Oslo som fører slike shims, men feks Unneberg har vanligvis disse på lager. De går vel i en konvolutt så du burde få dem relativt fort..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 08, 2009, 21:04:13 pm »

Har litt diverse jeg. Hvertfall noen brukte.
Loggført
Jahrmann
Nybegynner
*
Innlegg: 43
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 11, 2009, 22:08:41 pm »

Ellers takk men jeg plukket av shimsene fra min gamle motor :-)
Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 13, 2009, 00:27:29 am »

du må måle dødgang på svinghjulet før du bestiller, så du får riktig tykkelse. du kan egentlig bare bruke de gamle så lenge de ikke er ødelagte, da de ikke er utsat for noe særlig slitarse, så slipper du å styre med å måle dødgang osv.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: oktober 15, 2009, 08:17:10 am »

du må måle dødgang på svinghjulet før du bestiller, så du får riktig tykkelse. du kan egentlig bare bruke de gamle så lenge de ikke er ødelagte, da de ikke er utsat for noe særlig slitarse, så slipper du å styre med å måle dødgang osv.

Da tar du for gitt at de to svinghjulene er identiske... der tror jeg du kan gå på en smell.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 15, 2009, 12:14:36 pm »

du må måle dødgang på svinghjulet før du bestiller, så du får riktig tykkelse. du kan egentlig bare bruke de gamle så lenge de ikke er ødelagte, da de ikke er utsat for noe særlig slitarse, så slipper du å styre med å måle dødgang osv.

Da tar du for gitt at de to svinghjulene er identiske... der tror jeg du kan gå på en smell.

det har du rett i, var lit slurvete når jeg leste. Han må med andre ord sette på det nye med de 2 standard shimsene og så måle dødgang for så å bestille det tredje i riktig tykkelse.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!