juni 12, 2024, 06:16:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: oppstart  (Lest 853 ganger)
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« på: mars 15, 2010, 23:33:17 pm »

har en motor jeg har byttet alle lager løftere kam og div.under oppstart gikk motoren i stå ,gikk bare i noen sekunder så  satt den bom fast, har delt motor nå,.
ser at det lagret på veiva nermest svinghjulet sitter fast, kan virke som det er brent fast?smørte alle lager m olje før jeg satte den sammen. Byttet ikke olje pumpa  Rekker tunge  det skulle jeg sikkert ha gjort...hehe, noen som har vært borti dette før Hæ

og hvordan får jeg av lagret uten å herpe veiva, eller er den herpa allerede?


Lars G
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: mars 15, 2010, 23:42:38 pm »

Vet du om du hadde oljetrykk eller ikke, da?

Sist gang jeg leste noe om overhaling av VW-motor, stod det at man skulle ta den gamle oljepumpa, legge den på gulvet og slå den med slegge. Slik at man aldri ville bli frista til å bruke den igjen Glad
Loggført
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #2 på: mars 15, 2010, 23:56:02 pm »

Hadde bare olje lampa i dashn , men den gikk bare noen sek før den stoppa,,,så vet ikke om jeg hadde nok trykk. men uansett skal den nå kunne gå lenger en som så ??ja jeg har lest det jeg og...men ivern før oppstart tok overhånd, og vips der var den gamle pumpa på  Sjokkert
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 16, 2010, 00:07:42 am »

Alltid lurt å dra den rundt med startmotoren.. uten plugger. Til du ha oljetrykk. Men det er litt sent å komme med nå.

Lageret får du av ved å slipe noen spor i det. Og dra det av med avdrager. Det må uansett kastes. Er du virkelig heldig.. har det ikke gått varme i veiva. Og den kan benyttes etter en polering. Men da er du virkelig heldig. (Må måles med mikrometer for rundhet etter et slikt stunt.)

Hadde du de nødvendige 0,07-0,13 i endeslakk? Kan også være en faktor.
Loggført

GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #4 på: mars 16, 2010, 08:44:55 am »

Hmmm, to ting jeg kommer på. Låsepinne i blokka som ikke treffer hullet i lageret, men dette ville du merket om du tørnet motoren for hånd etter at blokkhalvdelene var sammen, eller et lager med smørehull på feil sted.
Uansett kjedelig, men lærerikt...
Loggført

Har laaang VW-pause.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 16, 2010, 09:28:10 am »

enig
hvis den bare gikk i noen sekunder så er det nok noe som er feilmontert.
hvis alle lager var riktig montert og oljet , og du hadde endeslakk så skulle den gå lenger enn noen sekunder.selvom oljepumpa er sliten og den bare gikk på tomgang.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!