juni 01, 2024, 06:18:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skal se på en 64 T1 idag. Hva skal jeg se etter??  (Lest 1447 ganger)
faceman
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg


Vis profil

« på: februar 24, 2008, 10:02:19 am »

Heisann.

Jeg skal se på en 64 T1 idag. Dette blir min første boble. Jeg har hatt intressen for VW i mange å men har aldri eid noen så gamle. Derfor lurere jeg på om noen av dere som har drevet med disse bilene lenge kan fortelle meg hva jeg bør se etter når det gjelder skjulte feil og rust? Hvor er de vanligste stedene?

Når det gjelder feil/rust er det mest under bilen jeg tenker på.

Håper dere kan hjelpe meg.

Takk

mvh Martin
 
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: februar 24, 2008, 10:27:14 am »

Det beste hadde nok vært om du kunne hatt med deg noen med litt erfaring, men here goes:

Sjekk:
 - Reservehjulsbrønn og støtfanger fester foran.
 - Forstilling, spesielt støtdempertårn.
 - Innerskjerm foran, spesielt kanal nederst.
 - Alle skjermer i innfestning mot kaross, samt "nederst" i buen under der lysene er.
 - Underkant av dører.
 - Nedre dørhengsel. Se etter sprekker.
 - Kanaler, kanaler, kanaler. Spesielt hjørner foran og bak. Sjekk innvendig OG utvendig. Førersiden er vanligvis værst.
 - Jekkfester. Rustsamler deluxe.
 - Hele bunnplata, spesielt under batteri.
 - Bak baksetet i sammenføyningene mot innerskjerm.
 - Innerskjerm bak ved forsterkning støtdemperfeste.
- Støtfangerfester bak. Nesten alltid dårlige.

Når det er sagt ruster 45 år gamle biler over ALT, dette er bare de vanliste stendene jeg har vært borti rust.
Du bør også se etter tegn på at bilen har vært kollidert. Dette kan være litt vanskelig om man ikkke vet hva man skal se etter.
Når det gjelder "skjulte" feil er det bare å bruke sunt folkevett, "alt" på denne er i prinsippet enkelt å bytte, det er rust som er det værste.

Lykke til.  Glad
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 24, 2008, 12:29:52 pm »

I tillegg til denne ypperlige listen bør du ha med deg en god lommelykt. Forøvrig kan det være en ide å bli enig med selger om å få tatt en tilstandsrapport på et bilverksted om du ikke har med deg en som kan folkevogner. Det vil kanskje være en fordel for selger også? Ligger kanskje noen skjulte kostnader i f.eks. slitte kingbolter og bremser som må byttes, men alt sånt kan jo skiftes. Ikke så lett å finne ut for en legmann ved en prøvetur, om en er vant med nybil kan det føles skremmende å kjøre en 45 år gammel bil! Blunker
Lykke til!
Loggført
faceman
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg


Vis profil

« Svar #3 på: februar 24, 2008, 12:34:23 pm »

Heisann

Tusen takk for svarene. Da har jeg blitt "litt" klokere. For håpe den er like fin som selger sier og bilde tilsier. Time will show!

Takk igjen
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: februar 24, 2008, 12:57:48 pm »

Det beste hadde nok vært om du kunne hatt med deg noen med litt erfaring, men here goes:

Sjekk:
 - Reservehjulsbrønn og støtfanger fester foran.
 - Forstilling, spesielt støtdempertårn.
 - Innerskjerm foran, spesielt kanal nederst.
 - Alle skjermer i innfestning mot kaross, samt "nederst" i buen under der lysene er.
 - Underkant av dører.
 - Nedre dørhengsel. Se etter sprekker.
 - Kanaler, kanaler, kanaler. Spesielt hjørner foran og bak. Sjekk innvendig OG utvendig. Førersiden er vanligvis værst.
 - Jekkfester. Rustsamler deluxe.
 - Hele bunnplata, spesielt under batteri.
 - Bak baksetet i sammenføyningene mot innerskjerm.
 - Innerskjerm bak ved forsterkning støtdemperfeste.
- Støtfangerfester bak. Nesten alltid dårlige.

Når det er sagt ruster 45 år gamle biler over ALT, dette er bare de vanliste stendene jeg har vært borti rust.
Du bør også se etter tegn på at bilen har vært kollidert. Dette kan være litt vanskelig om man ikkke vet hva man skal se etter.
Når det gjelder "skjulte" feil er det bare å bruke sunt folkevett, "alt" på denne er i prinsippet enkelt å bytte, det er rust som er det værste.

Lykke til.  Glad


Hva skal du med en med litt erfaring, når du har denne "sjekklista" JS..   Denne bør alle skrive ut og ha med seg  Blunker
Slitedeler må jo alle bytte, men denne lista tar vel for seg alt det "andre" som er den største utfordringen for de som ikke har sveisekunskaper.. (og det er jo rustsveising som utgjør den store kostnaden for mange..)
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
faceman
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: sarpsborg


Vis profil

« Svar #5 på: februar 24, 2008, 18:57:48 pm »

Hallo.

Da blir det nok ikke en 64 på meg men mest sannsynlig en 65.

Tusen takk for denne lista. Uten den kunne jeg kjøpt den 64  gått på en smell. Den strøk på flere av punktene. Men takket være den slapp jeg unna.
Takk igjen

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!